Kirjoittaja Aihe: Silja Europa palaa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen  (Luettu 123472 kertaa)

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 924
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Tämä viimeisin Instagram-päivitys on jo eiliseltä, Silja Europa Suezilla. Nythän suunta on jo Napoli, ja Kreeta on ohitettu.



Timo Toivonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 581
Tuntuisi omasta mielestä myös sangen järjettömältä alkaa sörkkimään 22 tunnin risteilyjen menestyskonseptia kompromisseilla. Veikkaan, ettei Tallink ole myöskään siirtämässä BQ:ta parhaiten tuottavalta linjalta lähes nollatulosta tekevälle TLL-STO-välille. Mielestäni Europa ei vaan pysty enää hyppäämään Galaxy-sarjalaisten 22h risteilysaappaisiin, kun parempaan on totuttu.

Noissa SE:n muutostöistä tehdyissä videoissa näytti vähän siltä, että supermarket ja disko purettiin kuntoiluvälineiden tieltä ihan atomeiksi.

http://www.src.ee/images/phocagallery/SiljaEuropa-Retrofit/thumbs/phoca_thumb_l_img_3700.jpg

Kun on kerran tyhjästä aloitettava, niin voisikohan olla mahdollista, ettei disko enää palaa entiseen paikkaansa, vaan uusi supermarket (ja ehkä parfymeria) valtaisi seiskakannen peräosankin? Samalla muutettaisiin myymälän pääkulkuväylä keskelle laivaa ja pakollinen ostoslenkki (tyyliin Ikea) kiemurtaisi perän kautta takaisin koukaten kassalinjastoille, joita käännettäisiin 90-astetta entiseen verrattuna. Tehtäisiin siis vähän samanlainen megastore kuin kävelykatulaivoille. Pianhan tuo kuullaan.

http://www.valkeatlaivat.net/laivasto/siljaeuropa1993/kansikartat/siljaeuropa1993-2013.htm
"Tere tulemast Titanicule!"

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2058
  • Punainen ristipä se siinä...
Näkyy AIS:issa olevan ETA: 2016-01-23 05:00 Napoli. Mitähän Silja Europa siellä tekee? Aika lailla sivussa, jos Itämerelle on tarkoitus tulla ::)

Siellä on toinen entinen Rederi Ab Sliten alus. Ms Bluefort kuuluu nykyään Bridgemansille. SE käynee siellä kaveria moikkaamassa ja jättänee sinne Bridgemansin kamat.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jara Röksä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 165
Jotenkin heräs epäilys. Kun  nykyiset hytit ovat yhdenhengenhyttejä, Että ne myöskin pysyvät sellaisina. Siihen puoltais päiväristeilijänä oleminen.Että tälläinen ajatus käväisi päässäni.  ::)  ::)  ::)

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 115
Jotenkin heräs epäilys. Kun  nykyiset hytit ovat yhdenhengenhyttejä, Että ne myöskin pysyvät sellaisina. Siihen puoltais päiväristeilijänä oleminen.Että tälläinen ajatus käväisi päässäni.  ::)  ::)  ::)

Eiköhän ne muuteta takas kahden ja neljän hengen hyteiksi,ja ainakin luvattiin et hytit uusitaan täydellisesti.

Jara Röksä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 165
Eiköhän ne muuteta takas kahden ja neljän hengen hyteiksi,ja ainakin luvattiin et hytit uusitaan täydellisesti.

Miksi? Jos käytetään ainoastaan päivähytteinä. No toihan oli vain villiajatus.  ;D

Jani Tarkkinen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Mikä niissä koneissa on vikana, onhan niitä vanhempiakin laivoja, jossa koneet eivät ole loppu? Onko ne liian heikkotehoiset suhteessa laivaan vai muuten vain jatkuvasti käytetty täysillä vai mikä ne on kuluttaneet loppuun?

Toni Tuppurainen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 14
Omasta puolestani otan ilolla vastaan Europan paluun takaisin. Minusta mukava ja avara laiva. Muutenkin linjassa muun kaluston kanssa, Samaa sukupolvea on kaikilla varustamoilla käytössä Suomen lähialueilla. Millä purkilla mitenkin matot rullalla ja listat solmussa julkisissa tiloissa, varustamosta riippumatta. Kaljakärri kulkee ja ruokaa saa. Kaikki hyvin.

Ville Taavitsainen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1003
  • SPL Princess Anastasia
Aika montaa täälläkin kiinnostaa laivalla muukin kuin se kaljanrahtaus ja ryyppäys. Selvinpäin kun noita laivoja katselee niin huomaa helposti kaikki viat. Ja jos laivalla haluaa syödä muutakin kuin lihapullia ja muusia niin ruokapaikkojen laatukin kiinnostaa. Ja ympäristö missä ruokailee. Siksi aika paljon tympi europan kunto kun se Tallinnan reitillä kulki. BQ sentään paljon siistimmässä kunnossa.
Tallink Europa 25-27.07.2017

Rami Kristian Wirrankoski

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 333
  • ss Turso, kestävää rautaa 1940-luvulta!
.... Selvinpäin kun noita laivoja katselee niin huomaa helposti kaikki viat. ..... Siksi aika paljon tympi europan kunto kun se Tallinnan reitillä kulki. BQ sentään paljon siistimmässä kunnossa.

Näinpä. Mieleeni jäi vain hirveä paskan haju hyteissä ja tulvivat yleiset veskit - viemärivettä ja suoranaista virtsaa...ei ollut mukavaa matkustaa. Toivottavasti nämä asiat nyt hoidetaan ainakin kuntoon. Viemärinhajullehan ei voi juuri mitään, ilman perusteellista remppaa..

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 924
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Siellä on toinen entinen Rederi Ab Sliten alus. Ms Bluefort kuuluu nykyään Bridgemansille. SE käynee siellä kaveria moikkaamassa ja jättänee sinne Bridgemansin kamat.

Myös ainakin miehistönvaihtoa. Tuo Raimo Tamm, jonka Instagramista saattoi seurata Europan matkaa Australiasta Välimerelle, lensi ainakin Napolista kotiin oman kommenttinsa mukaan.

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Olenko nyt ainoa, jonka mielestä tää voi toimia? Aikataulu kun taitaa olla samaa lajia männävuosien suosittujen Nordlandian ja Meloodian päiväristeilyjen kanssa. Nykyiset pikalautat tarjoavat kuitenkin melkoisia kompromissiaikatauluja ja lisäksi mm. vanha Norsu oli etkopaikkana mitä loistavin. :) Tähän vielä kun yhdistetään se, ettei ihmisillä välttämättä ole aikaa edes siihen 22-tuntiseen risteilyyn, mutta jos puitteet ja hytit saadaan siisteiksi, niin esim. Europan suuresta hyttikapasiteetistä voi tähän tarkoitukseen olla yllättävääkin hyötyä.

Riian reitille alus taas varmasti on liaan iso, mutta jos se jää ainoana reitille ja sen hotelliristeilytuotteisiin ja viihdepuoleen panostetaan huolella, saattaa olla että seuraava Corsicalle menijä onkin Isabelle. ;)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3755
  • Liputuskysymys...
Seuraava Tallinkin laivastosta poistuja on kyllä hyvin todennäköisesti Isabelle, mutta sen poistuminen johtuu kyllä isommalla todennäköisyydellä linjan lakkauttamisesta kuin Europan tulosta korvaajaksi. Tällä hetkellä Tallink taitaa pitää Riian linjaansa hengissä lähinnä siksi, ettei kukaan muu pääse valtaamaan sitä -jos kohta sellainen olisi keneltä tahansa omituinen veto vaikeina talousaikoina, ilman verotonta myyntiä ja rahtipuolella Stenan kovaa panosta vastaan kisaten.
Itse uskon kyllä päiväristeilytuotteen mahdollisuuksiin, kunhan se brändätään oikein eli siten, että itse laiva on riittävä kohde ilman Tallinnaakin. En ole ollenkaan varma siitä, onko Europa siihen oikein mahdollinen alus. Laivassa kun on suhteessa päiväristeilykysyntään aivan tolkuton määrä hyttejä... ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 924
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Itse uskon kyllä päiväristeilytuotteen mahdollisuuksiin, kunhan se brändätään oikein eli siten, että itse laiva on riittävä kohde ilman Tallinnaakin. En ole ollenkaan varma siitä, onko Europa siihen oikein mahdollinen alus. Laivassa kun on suhteessa päiväristeilykysyntään aivan tolkuton määrä hyttejä... ::)

Mikäli laiva saadaan rempattua freesiin kuntoon, ja uusia mielenkiintoisia tilaratkaisuja nähdään, viettäisin itsekin ehdottomasti siellä mielellään pidemmän aikaa, kuin pelkän päiväreissun. Sympalle ja Serellekään ei aivan taida lähiaikoina telakkareissuja olla edessä, että pääsisi kokemaan Europan alkuperäisellä reitillään.

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 470
Itse uskon kyllä päiväristeilytuotteen mahdollisuuksiin, kunhan se brändätään oikein eli siten, että itse laiva on riittävä kohde ilman Tallinnaakin. En ole ollenkaan varma siitä, onko Europa siihen oikein mahdollinen alus. Laivassa kun on suhteessa päiväristeilykysyntään aivan tolkuton määrä hyttejä... ::)

Osittain olen samaa mieltä. Kaippa niille hyteille kysyntääkin löytyy, jos hinta on tarpeeksi halpa, mutta ei niistä kunnon hintaa päiväristeilyllä saa. Vuorokauden (22 tunnin) risteily, jossa jää reilusti aikaa Tallinnassa, olisi tuolle laivalle paljon järkevämpi käyttö. Onko sitten parempi vaihtaa poka aamulla vai illalla, siihen en oikein osaa ottaa ehdotonta kantaa. Aamua vastaan kai puhuu ainakin se, että silloin matkaa on vaikea tehdä yhden vapaapäivän aikana ja kauempaa tuleville aamulähtö merkitsee aikaista lähtöä; myöhäinen kotiinpaluu lienee helpompi sietää ;)