Laivojen exitit ja putkien paikat

Aloittaja Kai Heino, 03.12.2016, 08:52:34

« edellinen - seuraava »

Kai Heino

Ovat loppusyksystä vaihtaneet Amorellan piknik-risteilijöiden ulosmenon Maarianhaminassa 5-kannelle. Vaikka tultiin eilen ei ihan täydessä laivassa, niin kyllä hiki alkoi tulla ahtaudessa. Maarianhaminaan jääville muutamille harvoille oli tarjolla se vanha infokannen avara paikka, johon on helppo tulla ylhäältä ja alhaalta sekä keulasta ja perästä. Gracelta tulevia ruotsin piknikkaajia ja suomalaisia vuoroteltiin putkissa kuin tietyömaiden kohdalla autoja. Selvä heikennys on entiseen verrattuna. Ruotsalaisten laivaantulo voisi olla siellä vitosessa. Siinä vaiheessa ei odotella vaan levittäydytään mahdollisimman nopeasti laivaan. Tietysti hissin käyttäjät saattavat tukkia kerroksen sisääntulon. En tiedä miksi eri maiden väki on niin tiiviisti eroteltu. Ja positiivista oli Gracen joulubuffa, joka oli alkupaloista lämpimiin ja jälkiruokiin parempi kuin lokakuinen. Privaattimatkoilla käyn yleensä ala carten puolella ja työreissuilla buffassa. Oli se noutopöytä silloin lokakuussakin ihan hyvä, mutta ei ihan sellainen kuin esim. keväällä.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mikko-Oskari Koski

MHQ:ssahan on tällä hetkellä käynnissä laituriremppa, jonka takia nelonen on poissa pelistä, ja sitä normaalisti käyttävät alukset rantautuvat kolmoseen. Käytännössä tämä tarkoittaa Amorellan -ja myös Galaxyn- kyydissä tuleville päiväristeilijöille pitkää marssia kuutospaikkaan, josta paluukyyti lähtee. Sama tietysti toisin päin niillä, jotka Ruotsista viinaoikeudettomalle päiväristeilylle viitsivät lähteä.
Olisikin kiintoisaa tietää, kummat joutuvat näiden järjestelyjen takia vaeltamaan pidemmän matkan, Turunlinjan laivanvaihtajat MHQ:ssa vai Superstarin asiakkaat Tallinnassa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#2
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.12.2016, 23:33:40
Olisikin kiintoisaa tietää, kummat joutuvat näiden järjestelyjen takia vaeltamaan pidemmän matkan, Turunlinjan laivanvaihtajat MHQ:ssa vai Superstarin asiakkaat Tallinnassa... ::)
Tässä viimeisen parin viikon aikana kummankin "vaelluksen" tehneenä väittäisin, että Tallinnassa kyllä sai kävellä huomattavasti pidemmän matkan. Sattuuko muuten kellään olemaan tarkkaa tietoa, kuinka pitkän?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

S Liljeström

Kyllä kävelyä tulee aivan tarpeeksi uudelta Värtanin terminaalilta Gärdetin metroasemalle! :)

Kalle Id

Tukholmassa tullaan tosin jossain vaiheessa saamaan keskustaan menevän ratikkalinjan pysäkki suoraan terminaalin ovien eteen.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.12.2016, 21:20:17
Tukholmassa tullaan tosin jossain vaiheessa saamaan keskustaan menevän ratikkalinjan pysäkki suoraan terminaalin ovien eteen.
Kunhan nyt saisivat edes 76:n pysäkin siihen...

S Liljeström

Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 05.12.2016, 21:39:35
Kunhan nyt saisivat edes 76:n pysäkin siihen...

Tämä Tukholman ratikkajuttu on minulta jostain syystä mennyt vähän ohitse.
Tarkoitatteko siis, että vaunu/bussi kulkisi keskustaan saakka, eikä vain syöttölinjana
Maanalaiselle?
Olen kova poika kävelemään, mutta putkissa ja sen sellaisissa tulee kumma kyllä mennen
tullen aina ikävä.

SL


Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.12.2016, 08:15:23
Sattuuko muuten kellään olemaan tarkkaa tietoa, kuinka pitkän?
Google Mapsilla sai aika tarkan lukeman: 730m!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Käytännössä tuo on alakanttiin, putki mutkittelee ja terminaalista lähdettäessä kierretään Helsinkiin lähtevien portin kautta, joten veikkaisin toisaalla esittämäni "noin kilometrin" pätevän ainakin lähdettäessä. Normaali kävelytahtini on noin 5,5 km/h, ja jokseenkin häiriöttömään matkaan tuolla nopeudella portilta laivan exitille meni taannoin melko tasan 11 minuuttia. On suoranainen ihme, että Tallinnan satama sallii tällaisen maksavien asiakkaiden juoksuttamisen; satamabussi olisi toki kankea järjestely, mutta parempi kuin puolen sataman mittainen kulkeminen.
MHQ:n vaihdoissa on tekemistä varsinkin silloin, kun matkassa on paljon lapsiperheitä ja eläkeläisryhmiä. Satamahenkilöstö on toki tulijoita vastassa ottaen heikoimmin etenevät pyörätuoleihin, mutta tämä ei ole suuri apu, jos roudattavia on satoja ja aikaa käytännössä kymmenen minuuttia.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kai Heino

MHQ:ssa Tukholman tulijat pääsivät seiskakannelta sisään sen jälkeen, kun Turusta Maarianhaminaan jäävät oli päästetty ulos. Pidentynyttä kävelymatkaakin ikävämpi on se 5. kannella tapahtuva hikinen odotus. Miten kun laiva on lähes täysi lauantai-iltapäivisin.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 06.12.2016, 15:15:20
MHQ:ssa Tukholman tulijat pääsivät seiskakannelta sisään sen jälkeen, kun Turusta Maarianhaminaan jäävät oli päästetty ulos. Pidentynyttä kävelymatkaakin ikävämpi on se 5. kannella tapahtuva hikinen odotus. Miten kun laiva on lähes täysi lauantai-iltapäivisin.
Tuossa on se hyvä syy miksi en Picnik risteilyjä harrasta.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 06.12.2016, 09:28:51
Tämä Tukholman ratikkajuttu on minulta jostain syystä mennyt vähän ohitse.
Tarkoitatteko siis, että vaunu/bussi kulkisi keskustaan saakka, eikä vain syöttölinjana
Maanalaiselle?
Keskustaan kyllä. Jos oikein muistan niin ensin Djurgardenin raitiotie haaroitetaan Frihamnenin uudelle asuinalueelle, ja myöhemmässä vaiheessa Frihamnenin linja yhdistetään Lindingön linjaan. Joten Värtanista pääsee Sergelin torille asti.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.12.2016, 17:52:26
Keskustaan kyllä. Jos oikein muistan niin ensin Djurgardenin raitiotie haaroitetaan Frihamnenin uudelle asuinalueelle, ja myöhemmässä vaiheessa Frihamnenin linja yhdistetään Lindingön linjaan. Joten Värtanista pääsee Sergelin torille asti.
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/sparvag-city/ -sivuilta voimme todeta linjan 7 Ropsteniin jatkamisen rakentamisen olevan tällä hetkellä jäissä ainakin vuoteen 2020 saakka. Ainoa asia jota linjan kohdalla tällä hetkellä tehdään on massiivisina katutöinä Hamngatanilla ja Sergels Torgilla näkyvä linjan pidentäminen Kungsträdgårdenilta Sergels Torgille jonka pitäisi valmistua vuoden 2019 loppuun mennessä.

S Liljeström

Hyvä!

Mutta miten raitiotievaunu - ellei niitä sitten ole useita - kykenee
kuljettamaan ne tuhannet matkustajat mennen tullen, jotka
aikaisemmin ovat käyttäneet Gärdetiä?

SL

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 07.12.2016, 12:27:53
Hyvä!

Mutta miten raitiotievaunu - ellei niitä sitten ole useita - kykenee
kuljettamaan ne tuhannet matkustajat mennen tullen, jotka
aikaisemmin ovat käyttäneet Gärdetiä?

SL
Ainakin paremmin kuin 76 tällä hetkellä ne laiskat (allekirjoittanut mukaanlukien) matkustajat jotka eivät halua / viitsi kävellä Gärdetiin asti vaan käyttävät bussia. Osa matkustajista varmaan kävelee raitiolinjan valmistumisen jälkeenkin T-banaan sillä se vie keskustaan nopeammin ja selkeämmin kuin kiertelevä 76 / ratikka.