XPRS:n tyylistä alusta ei nyt tainnut maailman markkinoilla olla tarjolla, ja uuden rakentaminen kestää muutaman vuoden. Sinällään Vikingin järkevin tapa kehittää HEL-TLL-linjaansa olisi kahden aluksen taktiikka, joiden aluskohtaiset erot olisivat niin vähäiset, ettei olisi väliä, kumpi kulloinkin on lähtövuorossa.
Muuta muuten autopaikkojen osalta Viking saa vähän syyttää itseään: miksi piti tehdä XPRS:iin alamittaiseksi osoittautunut autokansi?
Eikös XPRS:iin tehty juuri sen kokoinen autokansi, mihin Skattan autokentät antoivat myöten? Viking on syystä tai toisesta halunnut pitää kiinni sumppuisesta ja epäkäytännöllisen terminaalin takia autottomille asiakkaillekin ikävästä satamapaikastaan, joten laivat rakennetaan sen mukaan, millaisille liikenneluvan saa.