Silja Line brändi

Aloittaja Kalevi Lehto, 18.05.2017, 19:43:01

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Päivän Turun Sanomissa oli uutinen, että Tallink suunnittelee Tallinkin ja Silja Linen brändien nykyistä selvempää erottamista toisistaan, mihin tulisi kuulumaan mm. Tku-Sto-linjan alusten värityksen muuttamista Siljan perinteiseen kokovalkoiseen ja kenties myös Tallinkin korsteenimerkkien vaihto Silja Line-tunnuksiin. Mielestäni hieman yllättävää, ennemminkin tässä olisin odotellut myös Suomi-Ruotsi-liikenteen siirtyvän pikkuhiljaa Tallinkin brändille, mutta ihan positiivinen uutinen mielestäni tämä kaikenkaikkiaan, mikäli toteutuu...  :thumb:
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Vähämäki

Ehdottomasti positiivinen juttu, mutta kauan se ottikin Tallinkilta tajuta tämä brändin arvostus.

Mikko-Oskari Koski

Kiinnostavaahan tässä tietysti on, mikä se Silja Linen brändi muka enää on. Haetaanko samseglareiden viimeisten aikojen tyylikkään markkinointifirman imagoa, Siljavarustamon aikaista hieman "karjankuljetinta laadukkaampaa" dumppuvaihtoehtoa kovan rahan matkustajalaivoille vai sitä sekametelisoppaa, mikä Siljan imago SeaContainersin aikana oli? Serelle ja Sympallehan ei oikeastaan missään välissä ole kenenkään tarvinnut tehdä mitään, mutta Turunlinjalla Siljalla on ollut yhtenäinen (ja muistelemisen arvoinen) tuote viimeksi Svean ja Wellamon aikana, sen jälkeen siellä on ollut milloin minkäkinlaista kippoa ja tuotteetkin ovat menneet enemmän kulloisenkin laivan kuin edes varustamon saati Silja-tuotemerkin (jos sellaista nyt oikeastaan on enää edes ollut) mukaan.
Myös "Siljan väritys" on kiintoisa kysymys. Siljalla ehti olla sen verran monta väritystä elinaikanaan, että sen oikean valitseminen onkin työläämpää -ja saattaisikin olla viisainta sutia Turunlinjalaiset uusin tavoin. SILJA LINE-teksti, jonka perään hylje tulisi, voisi sijaita ravintolakannen ikkunoiden yläpuolella kansien 8 ja 9 sivustoissa ja sininen raita sijoittuisi myös näille kansille niiltä osin, missä tekstiä ei olisi. Jos tällainen yhdenmukaistaminen toteutetaan, voisi hylje lopulta löytää tiensä oikeaan paikkaansa myös Serellä ja Sympalla.

Mutta mikäli Tallink haluaa Turunlinjaansa jatkossakin nykyisen tyyppisillä aluksilla operoida (ja mitä muitakaan vaihtoehtoja sillä oikeastaan olisi?), olisi olennaisinta rakentaa 10.kannelle kunnolliset päivämatkustajien oleskelutilat eli raivata sekä osa henksahyteistä että nykyinen diskotila uuden ison näköala- ja kansibaarin yhdistelmän tieltä. Tämä tarkoittaisi sitä, että henksalle pitäisi irrottaa jostain muualta kokonaisia matkustajahyttiosastoja, mistä taas bisnes kärsisi...
Jos tämän sarjan aluksia ruvetaan "siljalaistamaan" (mitä kyllä Tallinkin aiemmatkin maalinsäästöt huomioiden jaksan suoraan sanottuna epäillä), pitäisi remppaan ottaa Princess ja Queen. Niistä saisi yhtenäisen parin, joka silloin tällöin tai kenties jopa säännöllisesti voisi vaihtaa vuorojaan. Siinäkin voisi olla häivähdys vanhaa laadukasta Siljaa, laivat pysyivät paremmassa kunnossa, kun niiden ei tarvinnut jatkuvasti olla ajossa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Mäkelä

Miten niin elinaikanaan? Kyllähän minun mielestäni Silja elää ja voi hyvin,vai onko tää koko foorumi Silja vastaista porukkaa? Jotenkin välillä fiilis et täällä ei saa Silja Linestä puhua Siljana vaan pitää joka käänteessä mainita sana Tallink. Lukisitte tarkemmin niin huomaisitte ettei Silja Line brändiä ole ikinä ollut tarkoitus kuopata! :deal: Minusta tämä idea Siljan palauttamisesta ennalleen perinteisiin väreihin myös täällä Turussa on loistava idea,Silja Line kun nyt siltikin on jotakin parempaa kun Viking ynnä muut ja Galaxy ja BP ovat mainioita laivoja linjallaan.
Päivämatkustajien oleskelutilat kuulostaa hyvältä ajatukselta.
Silja Linelle. :beer:

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.05.2017, 00:56:58 saattaisikin olla viisainta sutia Turunlinjalaiset uusin tavoin. SILJA LINE-teksti, jonka perään hylje tulisi, voisi sijaita ravintolakannen ikkunoiden yläpuolella kansien 8 ja 9 sivustoissa ja sininen raita sijoittuisi myös näille kansille niiltä osin, missä tekstiä ei olisi.

Mieluummin mustaa raitaa sinisen asemesta. Ei ainakaan mitään lähellekään Karnevalin ja Festivalin suuntaista.

Pekka Saunamäki

juu svea ja wellamo väritys olis bueno ainakin turun kaksikkoon :)

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Pekka Saunamäki - 19.05.2017, 14:24:14
juu svea ja wellamo väritys olis bueno ainakin turun kaksikkoon :)
Raidat itse ratkaisisin niin että joko mustat tai siniset raidat kansille 7,8 ja9. Silja Line teksti pysyköön ennallaan ja harri hylje toki korsteeniin.Mietin tuota Mikko-Oskarin ehdottamaa kansimatkustajien lepotuoliosastoa jonka voisi ratkaista niin että molemmille laivoille telakointi ja ennen savupiippua tehtäisiin laajennus osa eli rakennettaisiin kannelle 11 umpinainen kansi isoinen ikkunoineen jossa olisi tilat sadalle-kahdellesadalle kansimatkustajalle. Tosin laivojen virtaviivainen kauneus kärsisi.

Pekka Saunamäki

ei paha ja jos ei harri korsteeniin niin sit ees kylkeen,sielähän se on alunperin ollukkin 8)

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Pekka Saunamäki - 19.05.2017, 14:59:16
ei paha ja jos ei harri korsteeniin niin sit ees kylkeen,sielähän se on alunperin ollukkin 8)
Voi se niinkin olla. Olet hyvin Pekka asioista perillä siellä kyljessä se hylje oli vuoteen 1990-91 saakka. Nykyfontilla hylkeen saisi kylkeenkin laitettua koska hylje on pienempi kun aiemmin. Luulisin että aikoinaan hylkeen korsteeniin muuttamisella oli 2 syytä.1 Koska Effoa ja Johnsson sulautuivat Effjohniksi ja koska hylkeen fontti ei olisi silloin mahtunut alusten kylkiin joiden pelastusvenekannet oli kansilla 6 tai 7. Voin toki olla väärässäkin.

Pekka Saunamäki

heh no on tullu siljalla mentyä40vuotta,tullu hylkeet tutuiksi,no luulis et harri mahtuis tänäpäivänäkin  vielä kylkeen ellei ny sitten harri ole lihonu pallovatsaksi vanhuuttaan ;D

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Pekka Saunamäki - 19.05.2017, 15:25:42
heh no on tullu siljalla mentyä40vuotta,tullu hylkeet tutuiksi,no luulis et harri mahtuis tänäpäivänäkin  vielä kylkeen ellei ny sitten harri ole lihonu pallovatsaksi vanhuuttaan ;D
Määkin 31 vuotta Siljalla matkustellu viiden vanhasta saakka. Silja Line on kuitenkin vieläkin se hieman muita hienompi ja parempi.  ;D :thumb:

Peetu Kytöranta

Noin yleisesti ottaen ihmiset varmasti tarkoittavat näillä puheilla Silja Line-värityksellä olevista aluksista jotain Serenade/Symphony  ja Europan väritysten tyyppistä. Kaikki sitä vanhempi on jo niin kaukaista asiaa, ettei suuri yleisö osaa sellasta muistella. Täällä asia on kuitenkin eri.
Itte näkisin asian niin, että juurikin tää kirjoittamani tyyli olisi ihan hyvä tai sitten modernimpi vaihtoehto on se useessa yhteyressä esille tullut; BP:n maalaukset sinisellä ja Galaxy samaan ulkonäköön.

Marko Mäkelä

Sekin olis aika hieno ne BP.n kuviot sinisellä. Joo me laivafriikit toki muistetaan kaikki nuo eri värivariaatiot mitä ollu mut tosiaan ei perus Mauno Matkaaja sellasia muista. Ja vielä tuokin on hieno juttu kun luovutaan nimestä Tallink Silja mikä nimenä jotenkin harhaanjohtava,ihmiset sekottaa sen aina koko Tallinkin organisaatioon vaikka Tallink Silja tarkottaakin vain Silja Line tuotemerkillä kulkevia aluksia. Veikkauksia kehiin uudesta firman nimestä? Itse veikkaan joko Silja Oy tai sitten Silja Line oy.

Kalevi Lehto

Milloin muuten tämä Silja Linen hylje vaihtoi sukupuoltaan ja muuttui nimeltään Harriksi? Meikäläisen nuoruudessa, esihistoriallisella ajalla, se muistaakseni oli nimeltään Silja-hylje!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Emedee

#14
Oikein mukava uutinen, saataisiinkohan Turunlinjallakin sitten hyljettä kylkiin/korsteeniin takas ;D
Sattuuko kyseinen artikkeli löytymään netistä?