Viking Line: Ruotsinlaivoja on liikaa, liput liian halpoja

Aloittaja Mikko Salmela, 01.09.2017, 20:19:32

« edellinen - seuraava »

Mikko Salmela

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005350308.html

Viking Line: Ruotsinlaivoja on liikaa, liput liian halpoja

Varustamon mielestä laivoja saisi olla ainakin muutama vähemmän

Varustamoyhtiö Viking Linen mukaan Ruotsin-reiteillä liikennöi liikaa matkustaja-aluksia, ja se on alentanut hintoja jopa liikaa. Ahvenanmaalaisyhtiön mielestä ainakin muutama ruotsinlaiva pitäisi poistaa liikennöinnistä.

– Tarvitsisimme kapasiteetin vähentämistä – ainakin Ruotsi-Suomi-liikenteessä. Tuote myydään liian halvalla, mikä on seurausta liikakapasiteetista, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi mediatilaisuudessa Maarianhaminassa torstaina.

– Kilpailu on aina ollut kovaa. Liikennöintialueellamme on 18 miljoonaa matkustajaa, joista 6,5 miljoonaa tulee Viking Linelle. Muutaman laivan voisi ottaa pois, kommentoi tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Ruotsinlaivojen matkustajamäärät ovat pysyneet viime aikoina ennallaan. Viking Linella ja sen pääkilpailijalla Tallinkilla on Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä kummallakin neljä alusta. Viking Linellä on Kiinassa rakenteilla uusi matkustaja-alus Turku-Tukholma-reitille.

Kilpailuasetelmassa voi tapahtua muutoksia. Tallink kertoi heinäkuussa "kartoittavansa strategisia vaihtoehtoja", mikä voi tarkoittaa, että merkittävä osa virolaisyhtiöstä on myynnissä. Samaan aikaan Viron hallitus valmistautuu listaamaan Tallinnan sataman omistavan yhtiön pörssiin.

Viron ja Suomen välinen liikenne on kasvussa. Helsingin Satama arvioi kesäkuussa, että Helsinki nousee tänä vuonna maailman vilkkaimmaksi matkustajasatamaksi jatkuvasti lisääntyvän Tallinnan liikenteen ansiosta.

Kovaan kysyntään vastatakseen Viking Line toi huhtikuussa Helsinki-Tallinna-reitille FSTR-katamariinialuksen. Nopea alus kasvatti varustamon matkustajamäärän tuloksellisesti tärkeässä heinäkuussa kaikkien aikojen ennätykseen, yli miljoonaan matkustajaan.

Vaikka katamaraani lisäsi Viking Linen liikevaihtoa toisella neljänneksellä, sen tulos ei ollut täysin odotusten mukainen, varustamo harmitteli huhti–kesäkuun osavuosikatsauksessaan.

FSTR-alus jatkaa liikennöintiä lokakuuhun asti. Sen jatkosta ei ole tehty päätöstä.

– Alus on vuokrattu Ruotsista. Emme ole päättäneet, mitä teemme ensi vuonna, Boijer-Svahnström sanoi.

Jarkko Korhonen

Lippujen hinnat ovat ihan linjassaan tuotteeseen nähden kun matkustetaan ~30 vuotta vanhoilla aluksilla vaikka niitä olisi uusittukin. Viking Linehan voi toki poistaa pari vanhinta kippoaan liikenteestä ja koittaa hintojen nostoa jos siltä tuntuu. Markkinathan sen sitten päättävät mikä on oikea hinta matkustuksesta. Näillä nykyisillä paateilla en itse ainakaan maksaisi euroakaan enempää Itämeren ylityksestä.
Perämies on erämies.

Mikko-Oskari Koski

Analyysi on sikäli oikea, että kapasiteettiä, joka kulkee tyhjänä tai huonosti tuottavana, on liikaa. Sikäli sen sanavalinta on kuitenkin pielessä, että alusten määrä on jokseenkin kohdallaan, vain vuorojen määrässä olisi säätämisen varaa.
1980-luvun alkupuolelle asti oli normaalia, että sesonkihuippuina voitiin nostaa lähtöjen määrää, ja vastaavasti hiljaisina aikoina jättää osa pienemmistä laivoista laituriin tai vuokrata (tai jopa myydä) niitä pois ilman kyyneleitä. Kun aluskoko kasvoi, jäivät reservilaivat pois, ja kaikilla lähdöillä on matkassa kaikki kapasiteetti. Edulliset risteilytuotteet syntyivät tämän kehityksen sivutuotteina. Myös -90-luvun alussa Ruotsinlinjoilla oli selkeästi ylitarjontaa, mutta sen hoiteli osaltaan Nordbanken junailemalla Myrstenin nurin ja osaltaan myös Baltian avautuminen, joka muutti niin matkustajien kuin rahdin kulkureittejä aikaisempaan verrattuna olennaisesti. Sitten vielä taxfreen loppu tappoi liikenteen pohjoisempana.

Jos Viking tässä vihjaa, että talvikauden hiljaisimpia päivävuoroja TKU-STO-reitiltä ollaan karsimassa, ei siinä mitään pahaa ole. 14 viikottaista lähtöä kiinattarella ja Kreisillä on suurimman osan vuotta liikaa, jos oletetaan rinnalla kulkevan sekä Tallinkin että Grimaldin vuorot nykylaajuudessaan. Tarvematkustamisen kannalta olisi kuitenkin syytä taata jokin yhteys, vaikka se tarkoittaisi jonkin asiakasryhmän ohjaamista kilpailijan kyytiin. Finnlinesin päivävuoron kansipaikkojen avaaminen myös autottomille matkustajille voisi olla yksi alku sellaiseen suuntaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950