Fennia-muistelua

Aloittaja Kalevi Lehto, 30.08.2018, 21:53:39

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kai Heino

Kesällä 1976 oli ensiristeilyni ja nimenomaan Fennialla. Muistan ainakin elokuvateatterin ja ravintolan kilisevät katto"ritilät"
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Vähämäki

Itse olen vain kerran mennyt Fennialla, ja sekin vasta kesällä 1991 Vaasasta Örnsköldsvikiin. Laiva oli jo kokenut muodonmuutoksen, ja perässä oli uusiakin hyttejä, mutta mieleen on jäänyt ainoastaan meidän oma hyttimme, joka oli selkeästi alkuperäiskunnossa, eikä siellä ollut kuin käsienpesuallas.

Marko Mäkelä

Todella harmillista kun itse en koskaan päässyt tuolla merien todellisella kaunottarella matkustamaan parikertaa oli lähellä mutta koskaan matka ei toteutunut.90-luvun alussa piti mutsin kanssa mennä Fennialle mutta mentiinkin Botnia Expressillä ja toisella kerralla kun olin jo aikuinen ja laiva nimeltään Casino Express niin olin jo varannut matkan mutta se peruuntui(harmittaa vieläkin.) Muutama valokuva mulla on loppuajoilta 2009 syksyltä.

Kalevi Lehto

Ainoa oma Fennia-kokemukseni ajoittuu johonkin 1970-luvun puoliväliin ja tärkein juttu, mikä siitä jäi kymmenvuotiaan mieleen, oli elokuvateatteri. Kaunis laiva oli Fennia alkuperäisessä asussaan näköalakorsteeneineen kaikkineen, mutta 1980-luvun uudistuksen jälkeen ei voi samaa mielestäni valitettavasti kyllä sanoa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mika Liinamaa

#5
Fenniasta on muistikuvia paljon Merenkurkun ajoilta. Ehdin vielä kokea sen vanhan Fenniankin. Nuorena pojan kloppina muistan, kun Fennian siluetti loisti Pietarsaaressa satamalaiturissa Jakob Linen väreissä. Silloin tuli tunne, että onpa se suuri ja komea laiva, kun siinä on kolme savupiippuakin. Matkan aikana sitten paljastuikin sen kolmannen savupiipun salaisuus. Vaasasta seilatessaan tulikin sitten tutuksi se uudistettu versio Fenniasta. Onhan se alkuperäinen Fennia huomattavasti kauniimpi kuin se uudistettu versio, mutta toisaalta... Uudistuksen seurauksena Fennia pääsi vielä kohtuullisen iäkkäänä laivana vielä varustamon lippulaivaksi. Veikkaisin, että ilman isoa uudistusta Fennia olisi todennäköisesti päätynyt hiekkarannalle jo paljon aikaisemmin kuin sitten lopulta päätyi. Siltä kantilta ajateltuna rajua uudistusta voisi pitää ihan perusteltunakin, vaikka ei ihan silmiä enää hivellytkään ulkonäkö.

Aiemmin tässä ketjussa mainittiin ne vanhat hytit pelkkine vesihanoineen. Ne hytit olivat tosiaan käytössä sellaisenaan vielä 90-luvullakin. Olivat ikkunattomia hyttejä. Vessat löytyivät tietysti kalliimmista hyteistä ja tietysti niistä uudishyteistä (myös ikkunattomista).

Olihan Fennia merkittävä osa Siljan historiaa ja Merenkurkussakin pitkäaikainen merenkyntäjä. Viimeisinä vuosinaan rapistuessaan oli yleisen mielipiteen mukaan oikeastaan aika vihattukin laiva  täällä päin sattuneista syistä, mutta aika kuultaa muistot ja Fenniakin alkaa elellä muistoissa aikakautensa upeana laivana.

Mikko-Oskari Koski

Muistini mukaan Fennian alkuperäisiä vessattomia hyttejä (sisääntulokannen keskiosissa) oli sekä ikkunallisina että pimeinä, vielä Vaasanlaivojenkin aikoina. Itsekin olin nimittäin varaamassa sellaista, kun kerran oli tarkoitus uudistaa vanha tuttavuus, ja mennä pe-iltalähdöllä Skellefteåhon. Tuli sitten kuitenkin muuta keikkaa, ja jäi se linja kokeilematta...

Fennia oli tyylikäs ja kiva laiva vielä -80-luvullakin. Se oli suunniteltu sillä tavoin järkevästi, että tilaa ja avaruutta oli, mikä myöhemmin ei ollut ihan niin itsestään selvää. Päivälautaksi uudistettuna Fennia olisi voinut elää nyt nähtyä pidempäänkin, eikä taannoinen Omppuhotelli-ideakaan olisi sen kohdalla ihan huono ollut.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950