Kirjoittaja Aihe: Suomalainen purjelaiva  (Luettu 22275 kertaa)

iskrat

  • Vieras
Re: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #15 : 25.03.2006, 23:47:11 »
Estelle-charterit eivät ole mitä tahansa kaupallisia huvipurjehduksia. Solidaarisuuden, kestävämmän kehityksen ja reilumman maailman puolesta purjehtivan laivan päiväpurjehdukselle osallistuminen on mitä konkreettisin tapa tutustua näihin arvoihin.

Ei Estelleä ole edes mahdollista vuokrata kaveriporukalla "huvipurjehdukselle". Estelle tekee nimenomaan ja ainoastaan kansalaisjärjestöille suunnattuja päiväreissuja joiden ainoa tarkoitus ei ole merellä pyöriminen.

Tuo mainoksessa mainittu 6-8h muuten tarkoittaa aikaa ei henkilölukua ;)
« Viimeksi muokattu: 25.03.2006, 23:49:36 kirjoittanut Klaus Kaketti »

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Re: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #16 : 18.04.2006, 15:23:12 »
Estelle tiedottaa seuraavaa:

Hyvät ihmiset!

Estelle seilaa ensi kesänä Tku-Helsinki-Kotka-Rauma-Tku akselilla. Tässä eivät suinkaan ole kaikki pysähtymispaikat, sillä laivalla järjestettävän Prometheus-leirin aikana stoppeja tulee useampiakin. Mukaan liitetty
aikataulu on karkea eikä siinä siis näy kaikki satamat. Lisäyksiä ja muutoksia tulee mahdollisesti, samoin Helsingissä saattaa tulla charter-keikkoja.

Rekrytointi on alkanut. Jos omaat pätevyyskirjan, olet käytettävissä ja työskentely reilun kaupan purjelaivalla kiinnostaa niin ilmoittaudu ihmeessä. Pätevyyskirjattomiakin tarvitsemme "purjehdusoppilaiksi" sekä kampanja-avuksi satamiin. Kokeista puhumattakaan!
Turku-Helsinki-väli on jo miehitetty, mutta sen jälkeisille purjehduksille tarvitsemme väkeä.

Estellen kotimaanliikenteen pätevyysvaatimus on seuraava:

Päällikkövaatimus Laivuri
Perämiesvaatimus Kuljettaja 1
Konepäällikkövaatimus Koneenhoitajankirja
Kansivaatimus 2 Kansimiestä

Päälliköllä tulee olla merenkulkuhallituksen antama päällikkötodistus.Yhdellä aluksen henkilökuntaan kuuluvalla tulee olla koneenhoitajan pätevyys.Yhden henkilökuntaan kuuluvan tulee olla ruuanvalmistustaitoinen.

Näillä eväillä siis haemme ensi kesän miehistöä. Ilmoittautumisia ja lisäkysymyksiä ottavat vastaan Toni Panula (040 594 3308, toni.panula@gmail.com) ja Maisa Kuikka (040 840 9883, maisa_kuikka@hotmail.com). Jos viestit s-postilla niin laita sama viesti molempiin osoitteisiin.

Viestiä saa levittää eteenpäin!

Terveisin Maisa

PS:
Jos liite ei aukea niin tässä aikataulu varmuuden vuoksi:

20.-24.5 Tku-Hki
8.6. päivän charter purjehdus Hesassa (alustava)
11.-18.6. Prometheus-leiri I
19.-24.6 mahdollisesti chartereita
25.6-2.7. Prometheus II
7.-12.7. Mahdollisesti Luontoliiton Itämeriryhmän purjehdusleiri
....-26.7 saapuminen Kotkaan
27.7. Kotkan meripäivät alkavat
31.7. Lähtö Kotkasta (koulutuspurjehdus?)
13.-20.8. Rauma
Ja sitten takaisin Turkuun elokuun lopussa
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Arne Wallen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 260
Re: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #17 : 26.04.2006, 18:22:29 »
Seilaa näköjäns tuo Estelle samoilla papereilla,ehkä paremmillakin kun entiset jaalat itäsuomi-ruotsi väliä.
Eipä muuten taida reilun kaupan tavaraa löytyä nykyään tuolla reitillä. :P
Olin tietty hiukka sarkastinen,ehkä inhottava mutta olin kuitenkin.Tiedän että kukaan ei tuosta heitosta loukkaannu,senpä takia uskalsin. ;D

Timo Renberg

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 49
  • Höyryn ja tuulen voimalla
Re: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #18 : 26.05.2006, 12:37:21 »
 ;) Purjelaiva Estelle Helsingin eteläsatamassa.
 :D (Lordin esitystä voi myös katsella täältä.)

http://www.ek.fi/kamera/palace30.jpg
« Viimeksi muokattu: 26.05.2006, 12:40:37 kirjoittanut Timo Renberg »

Ilari Uusi-Einola

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 26
  • Ilta hämärrys
    • Kummeli
Re: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #19 : 27.05.2006, 11:42:51 »
;) Purjelaiva Estelle Helsingin eteläsatamassa.
 :D (Lordin esitystä voi myös katsella täältä.)

http://www.ek.fi/kamera/palace30.jpg

Aikas hienon näkönen tuo purjelaiva. ::)
-Ilari.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #20 : 22.01.2007, 16:44:34 »
Helsingin purjelaivakonttori, joka välittää risteilytilauksia ainakin Astridille, Svanhildille ja Ingridille, oli edustettuna messuillakin. Halkolaiturin toimijoista ainakin markkinointipuolensa parhaiten järjestäneiden tahojen myyntisivu löytyy osoitteesta www.purjelaiva.fi

Kasnäs Sailing on puolestaan ottanut markkinointinimekseen Saaristoseikkailu -ja jotain yhteistyöntyyppistä tekevät myös Suomen Saaristovarauksen eli taannoisen Aspön ja Kökarin operaattorin Suomen Saaristolaivojen omistajan luoman matkailupalveluvälitysyhtiön kanssa www.saaristoseikkailu.fi . Omistussuhteet näiden firmojen välillä selvittäköön joku, joka niistä tarkemmin tietää. Ingan lisäksi firman markkinointiin kuuluu nyt myös Linden, joka kuitenkin tekee keskikesällä entiseen tapaan purjehduksia MHQ:n Länsi-ja Itäsatamain välillä.

Sekä Svanhildin että Saaristoseikkailun palveluihin tulee kesällä 2007 kuulumaan myös kaikille yksittäisille kulkijoille avoimia purjehdusmatkoja.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #21 : 24.05.2007, 16:29:03 »
Vivanin remontti venyy tänä vuonna kesän puolelle ja on ilmeisen epävarmaa, pääseekö alus koko vuonna ulos Viaporin kuopasta. Uusi kansi ja kylkilankutuksen uusiminen ovat vielä pahasti kesken. Mutta tärkeintähän on, että alus tehdään kunnolla siihen tilaan, mihin se tehdään.
Linden kunnioitti viime viikonloppuna läsnäolollaan Hankoa ja Estelle parhaillaan Helsinkiä. Eli suomalaisella purjelaivakulttuurilla voisi mennä paljon huonomminkin... 8)
Ja onpa eiliseltä havainto taas kauniin Kathrinankin liikkeistä: Alus pyörähteli Kruunuvuorenselällä rätit auki -ja ainakaan rannalle asti ei sponsorilogoja näkynyt...
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2270
    • Laivakuvia!
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #22 : 24.05.2007, 17:14:49 »
Kuvitetaas vähän tätä Mikko-Oskarin tarinaa, kun niin sopivasti sattui... :)

Vivanin remontti venyy tänä vuonna kesän puolelle ja on ilmeisen epävarmaa, pääseekö alus koko vuonna ulos Viaporin kuopasta. Uusi kansi ja kylkilankutuksen uusiminen ovat vielä pahasti kesken. Mutta tärkeintähän on, että alus tehdään kunnolla siihen tilaan, mihin se tehdään.

KUVA, KUVA.

Linden kunnioitti viime viikonloppuna läsnäolollaan Hankoa ja Estelle parhaillaan Helsinkiä. Eli suomalaisella purjelaivakulttuurilla voisi mennä paljon huonomminkin... 8)

KUVA, KUVA ja extrana vielä Ingeborg liikkeellä -> KUVA.

Teppo Saarinen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 17
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #23 : 25.05.2007, 21:52:48 »
Niin ja tässä vielä hieman myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut; Estellen pääkone nimittäin täytti 24. toukokuuta kunnioitettavat 53 vuotta. Merkkipäiväänsä "Alfons" vietti aluksi työn merkeissä, puskemalla aluksen Lyypekinlaituriin ja takaisin Vistamaren tieltä pois, mutta illalla juotiin perinteiset kakkukahvit lauluineen.  :)

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #24 : 26.05.2007, 12:39:12 »
Voi kun joskus Suomesta löytyisi ne rahat, että saataisiin Suomen Joutsen vielä purjehduskuntoon. Ei olisi Suomella hienompaa "käyntikorttia" näyttää maailman satamissa. Vaikka vain yhden purjehduksen vuodessa tekisi ja muulloin pitäisi Turkua kotisatamanaan. Varmasti tuhlataan rahaa Suomessa turhempaankin. Onhan tuo Estellekin hieno ja täytyypä myöntää, että 80-luvun lopulla laivan kunnostustoimenpiteitä itsekin seuranneena, en silloin olisi uskonut että se projekti tosiaan joskus valmistuisi ja Estelle seilaisi maailman merillä. Hieno juttu, että talkooporukalla riitti kuitenkin "paukkuja", vaikka aikaa menikin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3118
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #25 : 26.05.2007, 14:39:02 »
Joskus vuonna 1993 tai 1994 kyselin Puolassa agentilta purjeveneitä; no ko. herra vei minut katsomaan "MIR"
purjelaivan sisaralusta eikä se olisi ollut edes kovin kallis (en muista enää hintaa). No, sail boat termin voi ymmärtää
monella tavalla, mutta tollaista purjelaivaa en kyllä tarkoittanut. Näin jälkikäteen tossa olisi ollut edullinen vaihtoehto.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teppo Saarinen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 17
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #26 : 26.05.2007, 22:58:05 »
Voi kun joskus Suomesta löytyisi ne rahat, että saataisiin Suomen Joutsen vielä purjehduskuntoon. Ei olisi Suomella hienompaa "käyntikorttia" näyttää maailman satamissa. Vaikka vain yhden purjehduksen vuodessa tekisi ja muulloin pitäisi Turkua kotisatamanaan. Varmasti tuhlataan rahaa Suomessa turhempaankin. Onhan tuo Estellekin hieno ja täytyypä myöntää, että 80-luvun lopulla laivan kunnostustoimenpiteitä itsekin seuranneena, en silloin olisi uskonut että se projekti tosiaan joskus valmistuisi ja Estelle seilaisi maailman merillä. Hieno juttu, että talkooporukalla riitti kuitenkin "paukkuja", vaikka aikaa menikin.

Suomen Joutsenen purjehduskuntoon laitto olisi todella, todella kallis projekti. Mitä olen rungon kunnosta kuullut niin lienisikö siinä edes järkeä, replican rakentaminenkin voisi olla järkevämpää. En usko että Suomesta ikinä löytyy taho(j)a jotka siihen olisivat valmiita rahallisesti panostamaan tai ainakaan sitoutumaan, koska kunnostuksesta se rahan kulutus varsinaisesti vasta alkaa. Alus on kuitenkin sitä kokoluokkaa että pelkästään sen pitäminen kunnossa, luokassa ja papereissa veisi tolkuttoman potin joka vuosi, jolloin ei taas olisi mitään järkeä makuuttaa sitä laiturissa, jolloin "yksi purjehdus vuodessa"-suunnitelma ei oikein toimi eikä asiallisesti ottaen säästä paljoa.

Hieman pienempi raakatakiloitu uudisrakenne Suomeen ehkä mahtuisi, jos saataisiin nykyisin purjelaivoja "harrastavia" tahoja ja sponsoreita yhteen sekä rahoitukseen jonkinlainen "kova ydin" jotta toiminta olisi jollain tavalla vakaata, eikä niinkuin nykyään kun laivat ja projektit elävät enemmän tai vähemmän kädestä suuhun. Rohkenen kyllä epäillä sellaisenkin onnistumista koska summat joista puhutaan ovat todella suuria, tulosta on hankala laskea euroina, ja organisaatio jo sen verran raskas ettei sitä pelkällä vapaaehtoistyöllä hoideta.  Puolasta kyllä löytyisi kohtuuhintaista tietotaitoa isojen purjelaivojen rakentamiseen (mm. Estellen mastot, muutospiirustukset ja vakavuuslaskelmat on tehty Puolassa ja muistaakseni nämä Englantilaisten uudemmat koulupurjelaivat ovat Puolalaisia alunperin toiselle ostajalle tarkoitettuja runkoja), tosin sielläkin hintataso nousee koko ajan.

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2270
    • Laivakuvia!
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #27 : 29.05.2007, 11:53:30 »
Estelle purjehtii kohti Rostockia

Turusta matkaan lähtenyt reilun kaupan purjelaiva Estelle lähti sunnuntai-iltana Helsingistä kohti Rostockia, jossa järjestetään useita vaihtoehtotapahtumia G8-huippukokouksen yhteydessä ensi viikolla.

Purjehdus Rostockiin kestää sääoloista riippuen noin viikon verran.

Rostockin jälkeen Estelle jatkaa koko kesän jatkuvalle Euroopan kiertueelle, jonka aikana se kampanjoi reilumman maailmankaupan ja ympäristöasioiden puolesta.

© |YLE| Turun Radio 28.05.2007 päivitetty klo 17:15:00

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #28 : 30.05.2007, 12:04:49 »
Suomen Joutsenen purjehduskuntoon laitto olisi todella, todella kallis projekti. Mitä olen rungon kunnosta kuullut niin lienisikö siinä edes järkeä, replican rakentaminenkin voisi olla järkevämpää. En usko että Suomesta ikinä löytyy taho(j)a jotka siihen olisivat valmiita rahallisesti panostamaan tai ainakaan sitoutumaan, koska kunnostuksesta se rahan kulutus varsinaisesti vasta alkaa. Alus on kuitenkin sitä kokoluokkaa että pelkästään sen pitäminen kunnossa, luokassa ja papereissa veisi tolkuttoman potin joka vuosi, jolloin ei taas olisi mitään järkeä makuuttaa sitä laiturissa, jolloin "yksi purjehdus vuodessa"-suunnitelma ei oikein toimi eikä asiallisesti ottaen säästä paljoa.
Jep, olen kyllä tietoinen tällaisen hankkeen "utopistisuudesta", mutta kai sitä haaveilla sentään saa! Ja tosiasiahan on kyllä se, että rahaahan Suomesta löytyy, jos vain tahtoa löytyisi.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Suomalainen purjelaiva
« Vastaus #29 : 04.09.2007, 14:28:52 »
Sponsoritkin saattavat harkita projektien järkevyyttä, sillä vaikka joku Joutsenen kokoinen laiva olisikin näyttävä pr-toimija satamissa, se kuitenkin olisi markkina-arvoltaan vähäinen ulkona valtamerillä, missä sen kuitenkin olisi varsinainen toimensa suoritettava.
Vivanin ja Kathrinan purjeissahan on -kokonaisuutta häiritsemättömiä- mainoksia, mutta niiden näkyvyys onkin vähän toinen. Varsinkin, kun muistetaan, ettei kumpaisellakaan taida olla edes sertifikaattia mennä aavalle asti... ::)

Estelle kuitenkin painelee pitkin ulapoita. Lotta Lähteenmäeltä tuli tällainen viesti:

Jälleen kaivataan innokkaita vapaaehtoisia osallistumaan Estellen Make Fair Trade Greener -projektin viimeisille etapeille!
Kaikilta purjehdusmatkoilta puuttuu vapaaehtoisia kansiharjoittelijoita, kuten myös kokki.

Voit valita väleiltä:
Newcastle-Hull 13.9. tai 16.9-18.9.
Hull-Aalborg 28.9.-4.10.
Aalborg-Malmö 9.10-
Malmö-Suomi
tai osallistua vaikka kaikkiin.

Paluu Suomeen marraskuun alkupuolella.

Viestiä saa välittää eteenpäin.
Yhteydenottoja kaivataan p.02-233 9313
tai rekry@estelle.fi

”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950