Suomalainen purjelaiva

Aloittaja Toni Panula, 27.11.2003, 21:52:42

« edellinen - seuraava »

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.09.2007, 14:28:52
Sponsoritkin saattavat harkita projektien järkevyyttä, sillä vaikka joku Joutsenen kokoinen laiva olisikin näyttävä pr-toimija satamissa, se kuitenkin olisi markkina-arvoltaan vähäinen ulkona valtamerillä, missä sen kuitenkin olisi varsinainen toimensa suoritettava.
Vivanin ja Kathrinan purjeissahan on -kokonaisuutta häiritsemättömiä- mainoksia, mutta niiden näkyvyys onkin vähän toinen. Varsinkin, kun muistetaan, ettei kumpaisellakaan taida olla edes sertifikaattia mennä aavalle asti... ::)

Estelle kuitenkin painelee pitkin ulapoita. Lotta Lähteenmäeltä tuli tällainen viesti:

Jälleen kaivataan innokkaita vapaaehtoisia osallistumaan Estellen Make Fair Trade Greener -projektin viimeisille etapeille!
Kaikilta purjehdusmatkoilta puuttuu vapaaehtoisia kansiharjoittelijoita, kuten myös kokki.

Voit valita väleiltä:
Newcastle-Hull 13.9. tai 16.9-18.9.
Hull-Aalborg 28.9.-4.10.
Aalborg-Malmö 9.10-
Malmö-Suomi
tai osallistua vaikka kaikkiin.

Paluu Suomeen marraskuun alkupuolella.

Viestiä saa välittää eteenpäin.
Yhteydenottoja kaivataan p.02-233 9313
tai rekry@estelle.fi



Estelleä ei pidä aliarvioida yritys on hyvä, jota Mikko Oskari ilmeisesti pyrki viestillään osoittamaan. Ottaen huomioon suomen kauppalaivaston kokonaistilanteen suoraan sanoen hälyttävä. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Teppo Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 30.05.2007, 12:04:49
Jep, olen kyllä tietoinen tällaisen hankkeen "utopistisuudesta", mutta kai sitä haaveilla sentään saa! Ja tosiasiahan on kyllä se, että rahaahan Suomesta löytyy, jos vain tahtoa löytyisi.

Juttelin tuossa kesemmalla Norjalaisen Statsraad Lehmkuhlin 1.-mestarin kanssa, ja hankin ihmetteli miksei Suomessa ole isoa raakatakilaista koululaivaa, ja eiko Suomen Joutsenta voisi kunnostaa siihen tarkoitukseen. Valittelin rahoituksen puutetta, johon han puuskahti "But you have Nokia!"  ;)

Mikko-Oskari Koski

#32
Suomalaisten purjelaivojen paradoksi on, että niiden ylläpitäminen on hirvittävän kallista, eikä käytössä olevien alusten tuottavuus ole paras mahdollinen. Suuren osan aktiiviseilauskaudestaanhan alukset kuitenkin kököttävät laitureissa, koska sellaista tahoa, joka pitäisi niillä jatkuvasti ajamisen edes nollatuloksella pyörivänä bisneksenä, ei yksinkertaisesti ole. Nokian nimen sotkemista tähän yhteyteen voidaan pitää joko asiantuntemattomuutena tai -todennäköisemmin- huonohkona vitsinä.
Mutta jos jostain löytyisi jokin instanssi -vaikkapa EU:n jostain ympäristömatkailuhankkeesta- joka keksisi momentin, josta voisi löytyä jaettavaksi asti jotain rahaa purjealuksilla ajettavaa matkustajaliikennettä varten, niin eiköhän muutama näistä porvoolaiskaljaaseista (termillä tarkoitetaan yleisesti itäuusmaalaistaustaisia, matkustajalaivoiksi muutettuja rannikkorahtialuksia ja niiden replikoita) voisi ihan mielenkiinnosta asiaa kohtaan ruveta ajamaan vuositasolla joitakin matkoja esim.Helsingistä Hankoon tai vaikka Saaristomerellekin asti. Lindenin mallissa olisi paljonkin hyviä ajatuksia, joita voisi kehittää edelleen.

Tänä viikonloppuna vietetyistä Purjelaivapäivistä oli juttua HS:ssakin:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Perinnelaivoihin+voi+tutustua+sunnuntaina+Kauppatorilla/1135231014874

Ja Viaporin telakan sisäaltaan telakointipäivät ovat näillä näkymin torstai 25.ja perjantai 26.10.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Estellekin on taas palannut kotisatamaansa Aurajokeen. Marraskuussa olisi määrä suunnata Korppooseen telakalle.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-10-24,104:2:494068,1:0:0:0:0:0:

Useimmat puiset purjelaivammehan suuntaavat perjantaina telakkaan Viaporiin. Halkolaiturin remontti saatetaan talven aikana kuntoon, joten siihen ei ilmeisesti ole jäämässä ketään -Kathrinan kahvilaoikeudet Kolera-altaassa alkavat näillä tiedoin 1.11.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Kunnioitin männäviikonloppuna Viaporin varsin huomattavaa hiljaiseloa viettävää telakkaa läsnäolollani ja totesin ilokseni, että telakkayhdistyksen vuotuisessa tuotossa lienee mukava lisä pariin suhteettoman hiljaiseen edellistalveen verrattuna, koska sisäallas on miltei täynnä. Perinnepurjehtijoiden lisäksi sieltä löytyy jompikumpi Fregatin betonipaateista (muistaakseni Kulkuri) sekä Purha, Norrkulla (eli http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=1821.45), Rellu, Turunmaan hylky sekä yllättäen tämäkin: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7659.0
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Yksi luku suomalaisessa purjelaivakulttuurissa on tainnut saapua määräsatamaansa:

Uusi Tuuli ry on päättänyt laittaa omistamansa Estelle-laivan osakkeet myyntiin.

Keskitymme tulevaisuudessa tiedottamaan oikeudenmukaisemman maailmantalouden edellytyksistä, edistämään solidaarista vaihtoa  ja
kestävää kaupunkiliikennettä.
Etsimme laivanvarustustoiminnalle jatkajaa.

Uusi Tuuli ry


Estelle oli, niin rakennus- kuin aktiivipurjehdusvaiheensa perusteella hieno osoitus siitä, että yhteisin ponnistuksin voidaan saada tiettyjä ihmeitä aikaan. Se oli myös osoitus siitä, missä kulkee idealismin ja realismin raja.
Mitä laivalle jatkossa tapahtuu, on myös ihan mielenkiintoinen kysymys, mutta uskallan epäillä, että se ei liity niiden tuulennaukujien joukkoon, joilla rahastetaan lähivesille suuntautuvia ryhmämatkaajia...  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Risto Pitkäaho

Estelle.

Ne jotka ei ole sen kanssa purjehtineet älkööt myös kommentoikoon.
Minulla on vain positiivisia kokemuksia kyseisestä laivasta. Meitä on aina moneksi ja aina ei voi miellyttää kaikkea,
Jos voin vähän tuoda merimiehen tatsia.
Olin kipparina viimeksi Estellessä Maarianhaminasta Turkuun ja silloin minulla oli mielettömän hyvä Purjehdus vastaava ja jolle minä annoin täyden vallan käyttää kaikkia purjeita mitä voi jotta alus menee eteenpäin hiljaisesti, ja sitähän se on parhainmillaan.
Muistissa on myös aikaisempi purjehdus Turusta Raumalle 2005 Ankuroidumme Ströömin ankuri paikalle ja aloimme saunoa ja käyttäen fööri mastoa loikimme mereen ja uimme ja huusimme tuolloin merivartijat kiertivät aluksen ympäri ja totesivat ettei huolestuttavaa elämöinnin lisäksi ole jolloin saimme jatkaa saunomistamme.

Kiitos että sain olla osa tätä yhtesiöä.

Risto Pitkäaho

Mikko-Oskari Koski

Gävleläinen priki (tai brigantiini, kuten sitä vissiin on markkinoitu) Gerda on liittynyt Fregatti oy:n armaadaan ja on nyt Helsingin kolmen näyttävimmän purjelaivan joukossa (ne kaksi muuta ovat tietenkin Kathrina sekä Joanna Saturna). Kävin jo vilkaisemassa paattia Hietalahdessa -hyvän on näköinen. Pian tositoimessa..!  8)

http://www.fregatti.fi/venue/m-aux-briggen-gerda/purjelaiva-gerda
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tero Söderholm

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.08.2010, 19:04:42
Gävleläinen priki (tai brigantiini, kuten sitä vissiin on markkinoitu) Gerda on liittynyt Fregatti oy:n armaadaan ja on nyt Helsingin kolmen näyttävimmän purjelaivan joukossa (ne kaksi muuta ovat tietenkin Kathrina sekä Joanna Saturna). Kävin jo vilkaisemassa paattia Hietalahdessa -hyvän on näköinen. Pian tositoimessa..!  8)

http://www.fregatti.fi/venue/m-aux-briggen-gerda/purjelaiva-gerda
Hienoa, että saatiin Suomeen taas kunnon purjelaiva. Sääli gävleläisiä !
Alla linkki ottamaani kuviin
http://www.marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?alpha=gerda&mmsi=&shiptype=&place=&copyright=Tero+Soderholm
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Mikko-Oskari Koski

On tässä muutamana iltana ollut suorastaan oikean sataman meininkiä Hietsun Sillilaiturissa, kun Lindén ja Gerda ovat siinä pukspröötit vastakkain makoilleet. Sillä, että molemmat ovat replikoita, ei esteettisen näyn kannalta ole juurikaan merkitystä.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Total waste of time and money:

"Buenos Aires/Berlin - A death on board, rumours of a mutiny and allegations of sexual abuse led the German Navy to recall to port Thursday the training ship Gorch Fock.

A naval spokesman in Berlin said the vessel, now sailing without any cadets on board, was told to return to its last port of call, the southern Argentine town of Ushuaia, so investigators could board it. The ship moored around 1600 GMT in the bay before Ushuaia, about 1 kilometre from port.

A woman cadet fell from a yard to her death on the deck in November in northeastern Brazil, triggering the reported conflict.

Cadets complained to an armed-forces ombudsman that they were forced to clamber up the rigging into the masts and along the yardarms while the heaving ship was under sail, even if they were terrified of heights.

There were further allegations that officers sexually abused one trainee.

Later Thursday, Captain Mario Davis, in charge of the naval region around Ushuaia, was to host representatives of the German Embassy, in order to be informed of the official reasons for the ship's return to the town two days after having left.

The Defence Ministry ordered an entire intake of officer cadets back to Germany over discord between the captain and crew of the Gorch Fock.

The white-sailed ship is a roving symbol of Germany's seapower and a training academy to instil the navy's true-grit traditions.

The barque's captain, Norbert Schatz, 53, criticized today's cadets in a news interview shortly after the conflict, saying they lacked the motor skills to be old-fashioned sailors and were only adept at sitting in front of computers. "

Ei noilla ainakaan nykyajan tarpeisiin mitään DP-operaattoreita kouluteta, yhtä kahjoa kuin hevossulkeiset 1950-luvulla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko Heikkilä

Arvoisa herra Koskinen,

Otatte kantaa Saksan laivaston koulualuksen, parkkilaiva Gorch Fockin tapaukseen. Alku- ja loppukaneettinne mukaan purjelaivatoiminta laivaston upseerien koulutuksessa on teistä ajan ja rahan haaskausta. Jostakin syystä kuitenkin maailman perinteikkäiden ja suurten merimaiden laivastoissa näitä kelvottomia aluksia vielä seilaa kasapäin. Uudisrakennuksiakin on teikeillä pitkin maailmaa. Suomi lienee yksi harvoista niin sanotuista sivistysvaltioista, jonka merivoimilla ei ole omaa purjekoululaivaa. Suomalaiset merikadetit opiskelevat silti purjehdusta purjelaivalla vuosittain - ulkomaisilla laivoilla.
On totta, että digital positioning -sertifikaattia on raa'an päältä jalkapertiltä turha etsiä. Mutta sieltä löytää usein jotain muuta. Suosittelen.

Terveisin,
Mikko Heikkilä
priki Gerdan perämies

Kalle Kiirala

Näitä perinnepurjealuskoulutuksia on suomessa todellakin niukalti tarjolla. Gerdan tarjonnan lisäksi ilmeisesti ainakin kemissä on pidetty yksi kurssi, tammikuussa oli Mol:lin sivuilla haku kevään 2011 kurssiin.

Juhani Mehto

Tuskin asian tiimoilta tarvitsee avata uutta topicia...

Helsingin Sanomat nimittäin kertoo, että purjelaiva Linden siirtyy Helsinkiin Fregatti Oy:n laivastoon.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

#44
27.8.2011:
Tällainen tiedote tuli:
Fregatti oy pitää jungmannikurssin. Kurssi kestää talven yli, pari kertaa viikossa, ja sen aikana käydään läpi raakapurjehduksen teoria ja käytäntö sekä merenkulun perusteet ensiapuineen, alkusammutuksineen, köysitöineen, puutöineen, rikin huoltoineen, merimieslauluineen etc.
Kurssin käyneet voivat hakea keväällä kotimaanliikenteen kansimiehen kirjaa, sekä purjehtia seuraavalla kaudella Gerdan ja Lindenin miehistössä.

Ensimmäisellä jungmannikurssilla oli kokemustaustaltaan varsin monipuolista väkeä. 17 vuotiaasta tytöistä 50 vuotiaiseen merikapteeniin. Koulutuksesta vastaa Anders Lassenius, Christian Radichin yliperämies.
Koulutus ei maksa mitään. Lisätietoja löytyy facebookin Priki Gerda sivuilta, sekä Fregatti oy:n kotisivuilta.

Jos yhtään kiinnostaa, ja aikataulut antaa myöten, niin ihmeessä hakemusta sisään:
gerda@fregatti.fi

Tiistaina 30.8.2011 klo 18.00 on infotilaisuus Gerdalla Helsingin Länsisatamassa Sillilaiturissa.


Toivottavasti tällainen koulutusmalli tuottaa Suomeen uusia purjehtijoita, kun nyt on laivojakin. Kun vain retarit ymmärtäisivät yhteistyön voiman eivätkä kilpailisi toisiaan upoksiin.
Talonpoikaispurjehduksen aikakaudellahan vallitsi tilanne, että saman pitäjän pienvarustajat omistivat toistensa aluksia ristiin, eikä näin yhden tuho vienyt kenenkään taloutta täysin nurin. Jotain sellaista olisi mukava nähdä tässäkin ajassa.

***

24.10.2011:
Gerda, Linden ja Kathrina ovat Kauppatorin rannassa, todennäköisesti ainakin jokin niistä telakointia odottamassa. Kathrina luultavasti ei, koska sen kahvilatoiminnasta Kolera-altaassa on aiemmiltakin vuosilta havaintoja.

Estellenkään taru ei ole vielä ohi, alukselle haettiin viime viikolla vapaaehtoista miehistöä siirtämään se marraskuun alussa Turusta Korppooseen. Joku aluksen akuutin kunnon paremmin tunteva voinee kertoa, onko tuolla legillä onnistumisen mahdollisuuksia. Airiston syvimmissä kohdissahan on kyllä 70-90 metriä vettä, että sikäli... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950