Kirjoittaja Aihe: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)  (Luettu 132257 kertaa)

Juha Paulavuo

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #225 : 17.11.2015, 01:12:23 »
Lainaus
Suomen Lauttaliikenteen eli Finferries Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin on hämmentynyt kritiikistä. Hän muistuttaa, että Finferries on osakeyhtiö, ja siksi hankintalaki ei koske sitä.


Hiukan selityksen makua .... valtion yhtiö kuitenkin .....

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2253
    • kships.blogspot.com
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #226 : 17.11.2015, 15:04:51 »
Rosin on kyllä ihan oikeassa. Hankintalaki koskee vain julkisia liikelaitoksia ja vastaavia. Se, onko valtion omistaman osakeyhtiön toimita moraalisesti oikein on toki sitten eri asia.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2016, 18:51:28 kirjoittanut Kalle Id »
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Ari-Jukka Perkiomaki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1113
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #227 : 15.01.2016, 12:35:27 »
Nyt on sitten entinen Jurmo II eli nykyinen Capella päässyt perille Norrfjärdenin laituriin hieman Uumajan pohjoispuolelle. Ihan hyvännäköinen lauttahan tuosta vielä hitsattiin. Liikennöinnin aloitus 15.toukokuuta 2015.
Aika näyttää sitten miten Capella murtaa Holmöväylän ongelmalliset jäät, sohjovyöt ja ahtaumat talvella. Lauttaahan jopa oltiin myyjän toimesta luonnehditty hyväksi jääkulkijaksi Turun Saaristossa... Ero on nyt vaan että ehkä entisillä väylillä on ollut enemmän kiintojääränniä, vaikka lautan myyjä jääolosuhteita hyvin koviksi väitti...? Nykyään Holmoväylällä tapaa olla hyvinkin sohjoista talvisin... ::)
Tosiaan niinkun jutussa sanotaan, aika näyttää miten lautta kulkee jäissä. Rungon muotokin tukisi jäissäkulun hyviä edellytyksiä ainakin ostajan Färjerederietin toimitusjohtajan mukaan... ::)
Kopioitu maksullisesta VK:sta, joten koko juttua ei oikeen sais vissiin kopioida...? Linkin kun avaa niin kuva Capellan brykalta toki näkyy.
- Det vet man aldrig förrän det är provat. Men hon har gått tidigare i Åbo skärgård där det är tuffa förhållanden och från finländskt håll har man sagt att hon var det fartyget som klarade isen bäst. Tittar man på skrovet och hur Capella ser ut så ser det också ut att vara på det viset
http://www.vk.se/plus/1425505/capella-ny-pa-holmoleden
Ei kulje Kapella jäissä ainakaan nyt. Jäänmurtaja Alea odotellaan murtamaan väylää Byvikenille... ??? Kuten jo yllä kirjoitin ovat Holmön väylän jäät jotain muuta kuin mitä jäät ovat saaristossa.
http://www.trafikverket.se/farjerederiet/farjeleder/Farjeleder-i-Vasterbottens-lan/Holmoleden/Nyheter-Holmoleden/2016/farjetransporter-installda-pa-grund-av-ishinder/
« Viimeksi muokattu: 15.01.2016, 12:45:59 kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki »
Vaarallisten aineiden ADR maantie-meri-maantie kuljetukset Turvallisuusneuvonantaja Ari-Jukka Perkiömäki,Uumaja,Ruotsi
puhelin: +46 70 5099524

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1537
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #229 : 08.11.2016, 00:42:00 »
Merisilta näyttää seilaavan Saaristomerellä Aspön eteläpuolella :D. Ilmeisesti ollut Teijolla telakoitavana ja taitaa kulkusuunnasta päätellen sinne vielä palatakin tai sitten lähtee kotiinpäin vähän suojaisempia väyliä pitkin.

Kaj Carlsson

  • Maakrapu
  • Viestejä: 16
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #230 : 09.12.2016, 14:27:41 »
Uusi Parainen-Nauvo lautta saanut ÅU:n mukaan nimekseen Elektra, ihan kiva nimi vaikka vähän vaatii totuttelua!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1823
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #231 : 10.12.2016, 12:11:36 »
Uusi Parainen-Nauvo lautta saanut ÅU:n mukaan nimekseen Elektra, ihan kiva nimi vaikka vähän vaatii totuttelua!
Tässä vielä TS:n juttu aiheesta: http://saaristo.ts.fi/jutut/paraisten-nauvon-valinen-lautta-elektra/
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3781
  • Liputuskysymys...
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #232 : 10.12.2016, 14:50:20 »
Taisi nimen keksijöiltä kuitenkin unhoittua Elektra-nimen mytologinen tausta. Kyseessähän oli kuningas Agamemnonin ja kuningatar Klytaimnestran tytär, joka "nousi murheesta", kuten Eugene o'Neillin näytelmän nimi osuvasti sanoo.
Aiskhyloksen jo 400 vuotta ennen ajanlaskumme alkua kirjoittamassa Oresteia-trilogiassa Agamemnon uhraa ensin Elektran siskon Ifigeneian, mistä Klytaimnestra suuttuu sen verran perusteellisesti, että murhaa miehensä tämän palattua sotaretkeltään. Orestes pyytää Elektran avukseen, ja sisarukset murhaavat äitinsä ja tämän uuden miehen. Tästä äidinmurhasta raivottaret alkavat piinata Orestesta, Elektra sen sijaan päätyy kimppaan veljensä kaverin Pyladeen kanssa -ja kun kolmikko on hakemassa Tauriista Artemiin patsasta, jolla raivottarien viha lepytettäisiin, ilmeneekin, että patsasta vartioiva papitar onkin Ifigeneia, joka olikin uhraustilanteessa -vanhempiensa tätä tietämättä- viety pois ja vaihdettu vuoheen. ::)

OK, loppu hyvin, mutta jos saaristolautan nimi antaa tällaisia assosiaatioita, saatetaan liikkua hieman hämärillä vesillä...
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #233 : 10.12.2016, 19:09:53 »
Elektra tai Electra (tämän mytologian hahmon englanninkielinen nimi) näyttää olevan melko yleinen aluksen nimi: MarineTraffic tuntee kumpiakin 18 kappaletta, mukaanlukien nimet, joissa on jokin jälkiliite. Yhteenlaskettuna lähes yhtä monta, kuin Hermeksiä, joita löytyy 40. Vaikea tietysti tietää, kuinka tarkkaan kreikan mytologiaa on tutkittu, kun laivoille on nämä nimet annettu ;)

Ari-Jukka Perkiomaki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1113
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #234 : 09.03.2017, 13:49:54 »
Ei kulje Kapella jäissä ainakaan nyt. Jäänmurtaja Alea odotellaan murtamaan väylää Byvikenille... ??? Kuten jo yllä kirjoitin ovat Holmön väylän jäät jotain muuta kuin mitä jäät ovat saaristossa.
Nyt ekaa kertaa jumissa jäissä Capella talvella 2017 (Ex Jurmo II). Ale on nyt kohta leikkaamassa irti ja murtamassa rännin.
http://www.holmon.com/
Pieniä kuvia keltaisesta "Jurmo II:sta"  :D
« Viimeksi muokattu: 09.03.2017, 17:28:04 kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki »
Vaarallisten aineiden ADR maantie-meri-maantie kuljetukset Turvallisuusneuvonantaja Ari-Jukka Perkiömäki,Uumaja,Ruotsi
puhelin: +46 70 5099524

Petri Lahti

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 237
    • Aboais
Sv: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #235 : 19.05.2017, 17:05:51 »
Elektra on aloittanut matkansa kotiin

JULKAISTU 18.05.2017 16:11

Suomen ensimmäinen hybridilautta Elektra aloitti tänään 18.5.2017 klo 16:00 matkansa Suomeen. Alus hinataan Puolan Gdyniasta ja sen odotetaan saapuvan Paraisille tulevan viikonlopun aikana. Yleisölle avoin tilaisuus pidetään Turun Aurajoen varrella (Crichtoninkatu 6) 29.5.2017 klo 15-19, jolloin kaikilla kiinnostuneilla on mahdollisuus tutustua Elektraan. Alus aloittaa liikennöinnin Parainen-Nauvo-reitillä kesäkuun aikana.


Lähde: http://www.finferries.fi/ajankohtaista/liikennetiedotteet/elektra-on-aloittanut-matkansa-kotiin.html

Sijainti: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4922073/mmsi:230668000/vessel:ELEKTRA/_:6ff38b29e40e0e14253526b0a13db85c
Tätä kirjoitettaessa klo 17.05 näyttäisi olevan vielä laiturissa.

Jukka Ikonen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 10
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #236 : 26.05.2017, 07:21:03 »
Kesäduuniin Finferriesille? Onko tietoa esimerkiksi noista Hailuodon lautoista ja työoloista? Ovatko nämä merimieshommia vai maatöitä? Ainakin pätevyyskirjat yliperämies/ylikonemestari vaaditaan. Onko siellä messi ja ruokailu vai sämpylät kassissako sinne aamulla mennään? Vuorottelu? Tuskin ainakaan hyttejä joten missä siellä nukutaan? Jotain palkkatietoja löysin netistä. Onko totta, että päällikkö/siiffi alle 2000€/kk peruspalkka? Mitä se liksa oikeasti on? Onko täällä ketään joka olisi ollut tuolla töissä?

Anders Isaksson

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #237 : 26.05.2017, 10:15:28 »
Hailuodon lauttojen oloja en tunne, olin tuossa ennen vuosisadanvaihdetta silloisen TLL:n saaristomeren lautoilla vikaeeravana päällikkönä. Osassa, mm Sternassa ja Falcossa oli yhden hengen hytit kaikille, messi, pieni toimisto, Falcossa taisi olla saunakin. Merguksessa ei taas ollut hyttejä vaan asuttiin maissa Kittuisissa. Peruspalkka ei ollut kovin häävi, taisi olla alta 9000 markkaa jos oikein muistan, mutta kaikenlaiset lisät muodostivat yhdessä ihan hyvän ansion, varsinkin tehtyyn työhön nähden. Päällikkönä tienasi silloin käytännössä kuukaudess haarukassa  (noin) 17-27000 markkaa aluksesta ja ylitöistä riippuen.

Ruokailu oli tyyliin omat eväät mukaan ja verotus sekä eläkemaksut menivät silloin maatyön mukaisesti jos muistikuvat pitävät paikkaansa.

Pieni varaus noihin lukuihin sen suhteen että tuosta on tosiaan aika kauan aikaa ja muisti saattaa pettää. Mutta pääosin pitänevät paikkaansa.

Tosin noilta ajoilta on varmasti niin palkkaus kun vuorottelukin muuttunut eikä välttämättä parempaan suuntaan joten varminta lienee kysellä joltain työssä olevalta.

Janne Malmberg

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #238 : 27.05.2017, 12:26:10 »
Päälliköiden palkat taitavat olla luokkaa merkonomi/kaupan kassa taikka bussikuski. Kansimiesten sitten hieman huonompi.
Vuorottelusta en osaa sanoa mutta ainakin kyseisessä firmassa olleet kaverini sanoivat palkkaa surkeaksi ja työilmapiiriä huonoksi. Eikä niillä lautoilla kuulemma ole muuta tekemistä merenkulun kanssa kuin että kelluvat vedessä. Tiedä hänestä.

Jukka Ikonen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 10
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #239 : 28.05.2017, 15:12:42 »
Kiitos vastaksista. Katselin, että liksa ja työt ovat olemassa olevien sopimusten mukaisia. Messiä eikä ruokaa ole..... siis sämpylöillä mennään.