Haveri Porvoossa

Aloittaja 2709, 02.04.2006, 11:50:15

« edellinen - seuraava »

2709

Kotimaa
Bensiinitankkeri ajoi rantaan Porvoossa
Bensiinitankkeri on ajanut päin rantaa Porvoon Kilpilahden jalostamolla kello 9.30. Man-saarille rekisteröidyssä tankkerissa ei ole vuotoja, eikä merivartioston saamien tietojen mukaan välitöntä räjähdysvaaraa. Tankkeri Westersternissä on lastina alustavan tiedon mukaan 5 000 tonnia bensiiniä. Tankkeri ajoi rantaan noin 200 metrin päästä Kilpilahden jalostamon neloslaiturista. Tankkeri on 127 metriä pitkä ja vetoisuudeltaan 10 965 tonnia.

Julkaistu 2.4.2006 11:29:00 Turun Sanomat

Aleksi Lindström

Aina näitä kirjotusvirheitä.......... Siis WESERSTERN, ei Westerstern!

Täs taas pari kuvaa vuosien takaa:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=92642

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=92641

Timo Lehtinen

Täytyy hieman korjata tätä uutista. Weserstern on ajanut päin laituria ja saanut pienen vuodon josta vettä tulee hieman sisään. Mutta mitään vaaraa ei kennellekään ole. Aluksella oli luotsi päällä! Toivotaan että mitään vaarallista ei satu. Paikalla ovat hinaajat Ahti ja Esko sekä Ulkovartiolaiva Merikarhu.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Taavi

Öljytankkeri ajoi päin rantaa Porvoossa
Julkaistu 02.04.2006 11:24 (päivitetty 13:02)
Öljytankkerissa ei ole vuotoja eikä räjähdysvaaraa, kerrotaan merivartiostosta. Tankkerissa on lastina alustavan tiedon mukaan 5000 tonnia polttoöljyä.

Öljytankkeri on ajanut päin rantaa Porvoon Kilpilahden jalostamolla kello 9.30. Man-saarille rekisteröidyssä tankkerissa ei ole todettu lasti- tai polttoainevuotoja. Weserstern-nimisessä tankkerissa on alustavan tiedon mukaan 5000 tonnia naftaa eli polttoöljyä.

Suomenlahden merivartioston mukaan aluksen 15 hengen miehistöllä ei ole hätää ja tilanne on vakaa. Pelastustoimista päätetään, kun merenkulun tarkastaja on arvioinut tilanteen.

Tankkerissa on kaksoispohja, ja koska lasti ei vuoda, ei sitä ole puomitettu. Merenkulun tarkastaja Ilkka Salminen on käynyt haveripaikalla ja laivassa.

- Tankkeri on keulapiikistään rannassa. Paikalla on useita hinaajia. Se siirretään läheiseen laituriin. Ensin yritetään omin konein ja ellei se onnistu, hinaajat vetävät tankkerin irti pohjasta. Yksi painolastitankeista on saanut vuodon, ja sinne on päässyt vettä. Keulatankki oli jo ennestään täynnä vettä, Salminen selvittää.

Tankkeri sai pohjakosketuksen ja ajoi edelleen rantapenkkaan noin 200 metrin päästä Kilpilahden jalostamon neloslaiturista. Merivartioston antaman alustavan tiedon mukaan alus oli ennen pohjakosketusta kääntymässä ja menossa neloslaituriin. Aluksella oli luotsi.

Alus on 127 metriä pitkä ja vetoisuudeltaan 10965 tonnia. Tankkeri on rakennettu Saksassa ja otettu liikenteeseen vuonna 1992. Sen kotipaikaksi on ilmoitettu Man-saarten pääkaupunki Douglas.

(MTV3-STT)




Pekka Laakso

#6
Kerrankin laiva ajaa rantaan jossain muualla kuin Kielin kanavassa... ;) Mutta täytyypi sanoa, että onpa saksalaiselle Rigel Schifffahrts -varustamolle sattunut tänään huono päivä. Kaksi heidän tankkeriaan joutuu ongelmiin Suomen vesillä, kun nimittäintämän tapauksen Rhonestern kuuluu samalle varustamolle. (Näkeehän sen jo nimistäkin, joen nimi + stern-pääte.) Lisäksi Estradenia helmikuussa kolhinut Wolgasternkin kuuluu samalle varustamolle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Salomon Kaukiainen

Itse pääsin seuraamaan tilannetta aika aitiopaikoilta Suulalta Sköldvikin kolmoslaiturista, harmi vain että just olin sumpilla kun kolahti. Ja kamerakin väärässä hytissä  ;)

Laiva oli tulossa neloslaituriin kun kuulemma tuli black-out ja matka jatkuikin suoraan laiturin eteläpuoliseen lepikkoon. Vauhtia olis kuulemma ollut n. 5 solmua. Laiva otti aluksi n. 10 asteen kallistuman oikealle mutta oikeni siitä kymmeneen mennessä. Puolenpäivän aikaan olivat aloittelemassa irrotusta, paikalla oli Merikarhu ja koko Nesteen hinaajapataljoona.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Kimmo Rantanen

#8
Wesersternin 7500 tonnin teollisuusbensiinilastia imetään parhaillaan Kilpilahden öljysataman purkauslaiturissa. Merenkulkulaitoksen Suomenlahden tarkastusyksikön toimistopäällikkö Ove Hagerlund kertoo lastin tyhjennyksen sujuvan hyvin. "Kun laiva on tyhjä iltapäivällä, arvioimme sen pohjan kuntoa ja sen mahdollisesti vaatimia toimenpiteitä", Ove Hagerlund kertoi. Aluksen pohjakosketus voi johtaa tilapäiseen paikkaamiseen tai telakointiin, mutta myös matkan jatkuminen sellaisenaan on mahdollista. Päätöstä edeltää sukeltajan, yksityisen luokituslaitoksen ja Merenkulkulaitoksen edustajan kokoontuminen haverialuksella.
Onnettomuuden syystä ei ole vielä tietoa. Alukseen on voinut tulla peräsinkojeiston häiriö, koska se ajoi suoraan päin rantaa. Miehistö puhallutettiin ja sen perusteella alkoholilla ei ollut osuutta haveriin.

HS 3.4.2006


Linkki

Ympäristötuhoilta selvittiin, tällä kertaa...   :thumb:

Kimmo Rantanen

Jäätilanne yllätti Porvoon haverissa

Merenkulkulaitoksen alustavien arvioiden mukaan jäätilanne yllätti rantapenkkaan ajaneen tankkerin Porvoossa sunnuntai aamuna. Tapahtumien kulku selviää aikanaan Helsingin merioikeudelle annettavassa meriselityksessä.
-Jäätilanne yllätti luotsin ja miehistön. Jos he olisivat huomanneet aiemmin hankalan jäätilanteen, laiva olisi pysäytetty ajoissa, ja se olisi ottanut pakkia, toimistopäällikkö Ove Hagerlund Merenkulkulaitoksen Suomenlahden tarkastusyksiköstä kertoi. Jäämassojen voima esti ilmeisesti laivan oikaisuliikkeen.
-Isojen jäälauttojen ja murikoiden takia aluksen perä ei kääntynyt haluttuun suuntaan, ja laiva ajautui rantaan, Hagerlund sanoi. Hän muistutti, että johtopäätökset ovat alustavia eikä hän ole saanut laivan miehistön lausuntoa onnettomuustilanteesta. Hagerlundin mukaan laivan kapteenilta pyydetään meriselitystä Helsingin merioikeudessa. Alus saa lähteä omin konein matkaan ja ajaa kahdeksan solmun nopeudella telakalle lopullisia korjauksia varten.
Mansaarelle rekisteröidyn Weserstein-tankkerin 7500 tonnin teollisuusbensiinilasti saatiin tyhjennettyä maanantaina kello 15:n maissa. Tankkerin lasti imettiin Borealiksen säiliöön Kilpilahden öljysataman purkauslaiturissa. Aluksen pohjan kuntoa päästiin tutkimaan iltapäivällä sen jälkeen...

Kymen Sanomat 4.4.2006

Ari Elenius

Porvoos oli joku äijä rantatiäl istunu autossans ja huakaillu et voi kun on pensa vähis. Saman tiän oli päräyttäny paatti rantalepikkoon viiren tuhannen tonnin pensalastis. Olis vähempikir riittäny oli äijä vaan sanonu.

Radio Sadan Uutissi Turust. (ei virallissi, mut torellissi.)

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 04.04.2006, 06:42:11
Alus saa lähteä omin konein matkaan ja ajaa kahdeksan solmun nopeudella telakalle lopullisia korjauksia varten.

Weserstern on nyt matkalla omin voimin takaisin Saksaan.

Lainaus käyttäjältä: Ari Elenius - 04.04.2006, 10:35:29
Porvoos oli joku äijä rantatiäl istunu autossans ja huakaillu et voi kun on pensa vähis. Saman tiän oli päräyttäny paatti rantalepikkoon viiren tuhannen tonnin pensalastis. Olis vähempikir riittäny oli äijä vaan sanonu.

Kaikkee ne keksii  ;D