Kaasutankkereita Suomenlahdelle

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 07.04.2006, 15:49:51

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Koiviston eli nykyään Primorskin ja Viipurinlahden Vysotskin satamien ölynkuljetusmäärät ovat nousseet tasaiseen tahtiin, joten onnettomuuksilta välttyminen on ainakin tähän asti ollut enemmän hyvää tuuria kuin mitään muuta. Toisaalta paikoin hankalat väylät ehkä saavat (ja sitten aika monta kysymysmerkkiä, johon alan ekspertit heittäkööt kommenttinsa!) tankkerit ajamaan varovaisemmin, kuin valtamerillä..?
Tänään tullut uutissähke kertoo lisääntyvästä uhasta Suomenlahdella:

Venäläinen Gazprom ja kanadalainen Petro-Canada suunnittelevat Taloussanomien mukaan kaasutankkerisatamaa Suomenlahdelle. Yhtiöt ovat sopineet hankkeen alustavasta suunnittelusta, ja ne kaavailevat sataman avaamista vuonna 2010.
Hankkeeseen kuuluu sataman lisäksi maakaasun nesteyttämistehdas. Kaasu kuljetettaisiin nesteytettynä tankkialuksilla Kanadaan. Kaasu tehtaalle tulisi Venäjältä Itämeren ali Saksaan kulkevasta putkesta.
Sataman paikkaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Vaihtoehtoina ovat Koiviston (Primorskin) öljysatama, Jermolovskajan lahti lähellä Pietaria ja Ust-Luga Suomenlahden etelärannalla. (STT)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Kulkeehan Suomanlahdella kaasutankkeja nytkin, Porvoossa niitä käy suunnilleen joka viikko, joskus useampiakin... Tosin eivät kuljeta LNG:tä vaan LPG:tä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.