Turku - Viro välille haaveillaan laivayhteyttä

Aloittaja Miran Hamidulla, 24.04.2006, 17:07:15

« edellinen - seuraava »

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 03.05.2006, 14:02:53
On aika selvää, ettei jatkuva liikenne elätä itseään tämän tyylisissä (Turku-Viro, Turku/Pori-Gävle jne.) reittiversioissa. Jonkin verran kysyntää ja menekkiä kyllä olisi olemassa, joten tarvittaisiin todella joustavia ratkaisuja. Reittiverkosto, joka muuttuisi sesongin mukaan, ja monikäyttöinen laiva. Ensinmainitusta on kyllä jo (negatiivisia) kokemuksia... ::)

Joku Turku-Saarenmaa voisi kesäisin ollakin ihan ok, toisaalta sielläkin pääkaupunki Kuressaari on vähän "väärällä puolella" saarta enkä nyt tähän hätään muista, oliko siellä edes sellaista satamaa, johon kovin isolla purkilla pääsi. Lauttayhteydet muualle Viroon kulkevat ainakin ihan muualta.

Ja jos joku reitti kannattaa vain kesällä, niin mihinkäs se laiva sitten talveksi laitetaan?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 04.05.2006, 14:00:23
Ja jos joku reitti kannattaa vain kesällä, niin mihinkäs se laiva sitten talveksi laitetaan?
Esimerkiksi makuutukseen, jollei muuta käyttöä löydy...

Lainaus käyttäjältä: Tero Ilus - 04.05.2006, 15:11:20
Saarilla ei ole isoja laivoja vastaanottavaa satamaa... Muhun salmen väylien kulkusyväys on muistaakseni 4,2m ja satamat ovat ahtaita jopa yhteysaluksille.
Ei pidä paikkansa enää. Saaremaalle on valmistunut tällainenkin satama, joka kuulemma haaveilee risteilijöiden lisäksi myös reittiliikenteestä.
http://www.portoftallinn.com/port_info/saaremaa.shtml

Lisäksi esim Ventspilsin lauttaliikenteen alkamisen yhteydessä nähtiin, että noille saarilla ollaan myös valmiita ruoppaamaan uusia satamia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#17
Aamun HBL:n Hamn & Sjöfart liite kirjoittaa lisätietoa tästä suunnitelmasta. Tutkittava linja olisi muotoa Turku-Nauvo-Hiidenmaa-Haapsalu (tarkoittaa ilmeisesti Rohukülaa), ja matka-ajaksi arvioidaan noin 10:ntä tuntia. Linjalle sopivina aluksina väläytellään mm. Scaniaa tai St. Olaa eikä suurempia aluksia kai edes tutkita johtuen väylien mataluudesta. Artikkelissa puhutaan myös Suomen Saaristolaivojen suunnitelmasta vuodelta 1996 jatkaa heidän Utön linjaansa Viron puolelle. Tuolloin suunnitelma kaatui siihen, ettei Aspö soveltunut kansainväliseen liikenteeseen. Nyt alusta kuitenkin mietitään tälle uudelle Viron linjalle, kun sen liikenne Utön linjalla on päättynyt, ja varustamo harkitsee sen muuttamista kansainväliseen liikenteeseen sopivaksi. Linjan odotetaan kiinnostavan myös muita varustamoita, jos sille on luvassa EU:n tukea.

Siinä teille suuria ja mahtavia risteilyaluksia... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#18
Hiidenmaallahan ei tällä hetkellä taida olla (vai onko?) kansainvälisen liikenteen satamaa, joten sikäli liikennepaikka voisi yhtä hyvin olla Kärdlassakin, mutta eipä Rohukülakaan huono vaihtoehto ole -sieltähän on jatkuvaa trafiikkia niin Hiidenmaalle kuin Vormsillekin. Scanian tai St.Olan tunkeminen Nauvon kirkonkylän, Prostvikin, Kirjaisin tai Pärnäsin satamiin olisi mielenkiintoinen toimenpide, ei niinkään väylien, kuin laiturien ja miksei kulkuyhteyksienkin kannalta. Aspön kohdalla tällaista ongelmaa ei esiintyisi (muita kyllä tosin varmaan sitäkin enemmän alkaen autojenkuljetuskyvyn puutteesta) -ja olisihan se muutenkin ihan huippupaatti läntisen Suomenlahden ylittämiseen..!  8)

Kannattaa myös muistaa Rosita oy:n jo vuosia sitten aloittamat villisikajahticharterit Turusta Hiidenmaalle. Ne tosin ovat viime vuosina ilmeisesti vähentyneet, varsinkin, kun Iris myytiin pois.
Ehkäpä pientonnistolinja tosiaan voisi lounais-Suomestakin Viroon onnistua. On asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan yksilöllisyydestä ja mukavuudesta. Jäämme kuulostelemaan...

Jos asianomaiseksi varustamoksi kuitenkin päätyy SLK tai joku sen "liitännäinen", voi tälläkin uutissähkeellä olla yhtä jos toistakin tekemistä kuvion kanssa:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=6933.msg57766#msg57766
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.05.2006, 15:41:42
Hiidenmaallahan ei tällä hetkellä taida olla (vai onko?) kansainvälisen liikenteen satamaa, joten sikäli liikennepaikka voisi yhtä hyvin olla Kärdlassakin, mutta eipä Rohukülakaan huono vaihtoehto ole.
Hiidenmaan lauttasatama sijaitsee Heltermaalla, Rohukülan ollessa Haapsalun ulkosatama. Kärdlan satama tuhoutui toisessa maailmansodassa, joten liikenteen aloittaminen sinne vaatisi ruoppaus- ja laituritöitä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Aamun Taloussanomat esittelee tuosta HBL:n esittelemästä poikkeavan toisen Viron ja Turun välille suunnitellun reittisuunnitelman. Tämä reitti kulkisi Turusta tuon eräässä aiemmassa viestissäni mainitseman uuden Saarenmaan risteilysataman kautta Latvian Ventspilsiin. Jutun haastatteleman Turun kaupungin Kehittämispalvelukeskuksen erityisasiantuntija Teija Ranisen mukaan Turusta suunniteltavan linjan satama- ja alusvaihtoehdot ovat vielä avoimia, kuten myös se liikennöidäänkö liikennettä ympärivuotisesti vai ainoastaan kesäisin. Neuvotteluja asiasta kuitenkin käydään kahden varustamon välillä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

2709

Narva Line suunnittelee linjaa Turusta Saarenmaalle
Virossa sijaitseva Sillamäen satama avautui matkustajaliikenteelle keskiviikkona. Narva Line -varustamo aloitti matkustajaliikenteen Kotkan ja lokakuussa avatun Sillamäen sataman välillä.

Yleisradion tv-uutisten mukaan yhtiö suunnittelee liikennöintiä myös Turun ja Viron Saarenmaan välille.

Autolautta Vironia aloitti linjaliikenteen Kotkan Kantasataman ja Narvan tuntumassa olevan Sillamäen välillä jo maaliskuussa, mutta kyytiin on otettu vain rekkoja ja rahtia.

Toukokuussa liikennöidään vuoropäivin Suomesta ja Virosta, mutta kesäkuun alussa Vironia ryhtyy liikennöimään kuudesti viikossa kummastakin satamasta. Pituutta reitillä on 90 merimailia.

Julkaistu 18.5.2006 4:06:48 Turun Sanomat


Kille

Jos Turusta suunnitellaan laiva yhteyttä Tallinaan pitäisi ensin laske kuinkapaljon ihmisä Turun lähiseuduilta matkustaa Helsinkiin ja sieltä Tallinaan. Tällöin saataisiin edes hiukan laskettua olisiko se kannattavaa :thumb:

Kimmo Rantanen

Siljan Antti Pankakoski ja Vikingin Boris Ekman tyrmäävät ainakin säännöllisen matkustajalaivareitin perustamisen Turun ja Tallinnan välille täällä. :deal:

Petri Lahti

Turun kaupungilla on osoitteessa

http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=29235&nodeid=23

kysely Turku-Viro-laivaliikenteen aloittamiseksi. Vastaamalla voi voittaa laivaristeilyn
kahdelle hengelle tai muita palkintoja. Kysely vie noin 3 - 5 minuuttia. Kyselyn
vastauksia käytetään hyödyksi Turun ja Viron välisen matkustajalaivaliikenteen
kartoituksessa. Kyselyn tekemisestä vastaa Turun kaupungin kehittämispalvelukeskus.
Vastaamisaikaa on sunnuntaihin 13.8. saakka.


Kille

olisiko kellään mitään pienintäkään kutinaa siitä että mikä yhtiö reitille voisi tulla arvailujakin saa heittää ilmoille :-\

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 07.09.2006, 15:18:25
olisiko kellään mitään pienintäkään kutinaa siitä että mikä yhtiö reitille voisi tulla arvailujakin saa heittää ilmoille :-\

No ei ainakaan Viking enkä usko Siljakaan, tai Tallink voisi Siljan nimellä aloittaa sen välin liikennöinnin. Finnlinesille sopisi tuo reitti varmana parhaiten. Mutta kuinka toden näköistä tuo olisi.

200 viesti.  ;)

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

jsivu

Tuo Turku-Viro reitti olisi hyvä, pääsisi Viroon ilman että tarvii ensiksi matkustaa Helsinkiin.  :thumb:
Kannattaisin tälle reitille Viking Cinderellaa tai Viking Linen tulevaa uutta laivaa.

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Johanna Sivu - 23.09.2006, 11:40:33
Tuo Turku-Viro reitti olisi hyvä, pääsisi Viroon ilman että tarvii ensiksi matkustaa Helsinkiin.  :thumb:
Kannattaisin tälle reitille Viking Cinderellaa tai Viking Linen tulevaa uutta laivaa.

Noh, noh! Kyllä Viikkarin uusi laiva on suunniteltu ja ajateltu ajamaan nimenomaan Helsingistä Tallinnaan. Vapaaksi sitten jäävä Rosella voisi olla optimaalinen Turusta Eestiin suuntautuvalle linjalle.