Turku - Viro välille haaveillaan laivayhteyttä

Aloittaja Miran Hamidulla, 24.04.2006, 17:07:15

« edellinen - seuraava »

Ville Halonen

Terve!

Muistaisin, että pieni nauvolais varustamo Delfin Cruises järjesti säännöllisiä risteilyjä Turusta Tallinnaan ja Visbyyn joskus 1990-luvun alussa (tuli itsekkin testattua pikkunassikkana  :thumb: ). Varustamolla oli terminaali Turun satamassa Vikingin ja Siljan välissä ja kun toiminta loppui kannattamattomana terminaalirakennus myytiin ja siirretiin Poriin golfkentälle klubitaloksi. Varustamolla oli kaksi yli satametristä erittäin kaunista laivaakin: Delfin Caravelle ja Delfin Clipper.

Fakta om fartyg sivusto teitää taas kerran jonkun verran asiasta: http://www.faktaomfartyg.se/delfin_caravelle_1990.htm

Olisi se kyllä niin hienoa päästä Turusta viroon laivalla yli 15 vuoden tauon jälkeen...   :)

2709

Varustamot kiinnostuneita Turku-Viro-laivareitistä

Turusta saattaa päästä vesiteitse Viroon jo ensi kesänä. Turun kaupunki ja satama ovat neuvotelleet laivaliikenteen aloittamisesta neljän varustamon kanssa. Viron satamavaihtoehdoista vahvimpana tarjokkaana on Saarenmaa. Saarenmaa sai eniten kannatusta kesällä tehdyssä internetkyselyssä, johon vastasi yli 6 000 henkilöä.
Saarenmaalla on uusi hyvä satama, jossa on riittävästi syväystä.

Julkaistu 17.11.2006 15:46:00 Turun Sanomat

als

Mutta mikäköhän tämä varustamo tulee olemaan? Tuskin liikutaan enää Silja, Viking tai Tallink-linjalla... ::)

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Anton Mattila - 17.11.2006, 16:00:03
Mutta mikäköhän tämä varustamo tulee olemaan? Tuskin liikutaan enää Silja, Viking tai Tallink-linjalla... ::)

Sillink ei ole myöntänyt edes harkitsevansa liikennöintiä Turusta Viroon, vaikka laivoja (Meloodia, Fantaasia) on jäämässä tyhjänpantiksi. Vikingillä ei ole vapaita tahi sopivia laivoja ja suurimpana esteenä kiinnostuksen puute alkaa mahdollisesti hyvinkin pienivolyymiseen matkustajaliikenteeseen Turusta Viroon, korkeintaan jokusen risteilyn Tallinnaan voisi kuvitella tulevansa kysymykseen. Sano mun sanoneen, että kyllä tässä nyt on pienemmät varustamot asialla. ::)

Varteenotettavin vaihtoehto lienee Saarenmaan laivanvarustamo tytäryhtiöineen. Heiltä löytyy intoa, taloudellisia mahdollisuuksia ja ehkä valmista kalustoakin uusiin kansainvälisiin reitteihin. Virossa oli aiemmin keväällä puhetta Ventspils-Saarenmaa-linjan jatkamisesta Turkuun, mutta SLK ei vielä silloin pitänyt kiirettä reitin jatkamiselle Suomeen. Saas nähdä mikä on tilanne ensi keväänä ja yksi varteenotettava vaihtoehtohan olisi Roslagenin tai Fantaasian hankinta halavalla tuolle pitkälle reitille, jossa hyttikapasiteettikin tulisi tarpeeseen. Tavaraliikenteellehän tuo Narva Linenkin liikennöitäväksi suunniteltu Turku-(Saarenmaa)-Ventspils-reitti olisi hyvä oikotie Lounais-Suomesta Latviaan ja sieltä eteenpäin.

http://www.postimees.ee/190506/esileht/majandus/202248.php?r


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 17.11.2006, 17:10:48 Saas nähdä mikä on tilanne ensi keväänä ja yksi varteenotettava vaihtoehtohan olisi Roslagenin tai Fantaasian hankinta halavalla tuolle pitkälle reitille, jossa hyttikapasiteettikin tulisi tarpeeseen.
Fantsu saattaisi olla tuolle reitille kyllä vähän turhan iso paatti, ellei jotain valtavaa yleisöryntäystä ilmene. Sen sijaan Roslagen voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Mahtaisikohan Eckerö olla yksi tuosta liikenteestä kiinnostuneista varustamoista, kun laivakin kerran löytyisi...

Jarkko Sydänmaanlakka

Tuota noinaa, saanen epäillä tuon reitin suosiota jollain pienemmällä ja vaatimattomammalla purikilla. Ihmiset ovat tottuneet risteilemään
Turusta nyky Silja / Viikkari standardin mukaisilla laivoilla joten kuka haluaisi lähteä kärvistelemään TKU-TALL risteilylle -70 luvulla rakennetulle
purkille?
Saatan olla tietysti väärässäkin mutta mielestäni aluksen tulisi olla uusi ja tarjota kaikki nykyajan palvelut ja krumeluurit jotta ihmisiä saataisiin
tarpeeksi suurella volyymilla laivaan. Jos vaihtoehtona on lähdenkö Turusta m/s Aspö:lla vai Helsingistä Galaxyllä niin en nyt hirveästi miettisi asiaa.

Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

als

#36
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.11.2006, 15:55:14
Mahtaisikohan tällä hankkeella olla jotain tekemistä sen kanssa, että tänään on tehty havainto ms.Aspöstä ajossa Airistolla..? Tai jos ei ole, niin tietysti olisi ihan kiinnostavaa tietää, missä merkeissä Aspö nyt yhtäkkiä on merelle lähtenyt monen kuukauden hiljaiselon jälkeen?
En ole varma että mitä Mikko tarkoittaa, mutta kuka nyt lähtisi Aspön kokoisella aluksella (http://www.faktaomfartyg.se/sveio_1967.htm) Turusta meren yli Saaremaalle? Onko siinä edes hyttejä, kun 12 solmun nopeudella Saaremaalle mentäessä voisi kestää yli yön... ::)

Tuskin Aspö on edes avomerikelpoinen, kun näyttää olevan varalaita vaan noin 2 metriä..

Niko Viirret

Heh varmaan aloitetaan ajamaan Turku - Tallinna väliä Aspöllä ja Kökarilla. ;D
Olisi varmaan aika elämys reissuja.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.11.2006, 17:15:00
Sen sijaan Roslagen voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Mahtaisikohan Eckerö olla yksi tuosta liikenteestä kiinnostuneista varustamoista, kun laivakin kerran löytyisi...
Eckerö on viimeiset vuosikymmenet tarvinnut Eckerö-Grisslehamn kesäliikenteeseensä kaksi laivaa, ja tarvinnee saman määrän laivoja myös jatkossa. Siksi on hiukan kummaa, että Roslagenin kuvitellaan olevan vapaa siirrettäväksi Merenkurkkuun tai Viron saarille.

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Sydänmaanlakka - 17.11.2006, 18:01:27
Tuota noinaa, saanen epäillä tuon reitin suosiota jollain pienemmällä ja vaatimattomammalla purikilla. Ihmiset ovat tottuneet risteilemään
Turusta nyky Silja / Viikkari standardin mukaisilla laivoilla joten kuka haluaisi lähteä kärvistelemään TKU-TALL risteilylle -70 luvulla rakennetulle
purkille? Saatan olla tietysti väärässäkin mutta mielestäni aluksen tulisi olla uusi ja tarjota kaikki nykyajan palvelut ja krumeluurit jotta ihmisiä saataisiin tarpeeksi suurella volyymilla laivaan.
Joo! Silja Operan kaltainen alus jokaiselle reitille niin liikenteestä kuin liikenteestä muodostuu kultakaivos! ;D Aika harvaa reittiä kuitenkaan avataan upouudella risteilylautalla, ja maailmasta löytyy muutakin matkustajaliikennettä kuin pelkkää risteilyliikennettä. Toisekseen noiden viimesimpien uutisten mukaan kyseinen reitti olisi Turku-Saarenmaa eikä Turku-Tallinna...

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Sydänmaanlakka - 17.11.2006, 18:01:27
Jos vaihtoehtona on lähdenkö Turusta m/s Aspö:lla vai Helsingistä Galaxyllä niin en nyt hirveästi miettisi asiaa.
Galaxyllä ja tällä suunnitellulla reitillä on kuitenkin ehkä hivenen eri kohderyhmä. Saarenmaalla käy paljon suomalaisia kesämökin omistajia/vuokraajia, kylpylälomailijoita ja muita turisteja kesäaikaan, joille reittilaiva peruspalveluilla suoraan perille saattaa olla paljon mukavempi vaihtoehto kuin porauslautta Helsingistä Tallinnaan ja sen jälkeen tuntien ajomatka Saarenmaalle (joka kesäaikaan sisältää vielä pitkäksi venyvän jonotuksen Saarenmaan lautoille).

Aspö tuskin tulee kyseeseen tällaisen linjan alukseksi jo olemattoman autokapasiteettinsäkin vuoksi, ja sitä spekuloivien henkilöiden kannattaisi ensin lukea tämä viesti tästä topicista, josta selviää millaiseen liikenteeseen sitä ylipäätänsä on joskus ajateltu. Joku 70-80-luvun lautta sensijaan voisi tulla kyseeseen, ja olla (ainakin pelkässä kesäliikenteessä) jopa kannattava vaihtoehto liikenteeseen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Aikanaan Rosita oy ajoi runsastikin tilausmatkoja Iriksellä ja Annalla juuri Viron länsiosiin ja jossain vaiheessa varustamo neuvotteli isomman aluksen hankkimisesta noihin ajoihin -asiakaspohjana olisivat siinäkin tapauksessa olleet nimenomaan tilausryhmät, joille olisi räätälöity aikataulut kulloisenkin tarpeen mukaan. Ilmeisesti hanke oli liian kallis toteutettavaksi, mutta luultavasti SSL:n taannoinen kiinnostus Turun ja Viron väliseen liikenteeseen pohjasi ainakin osittain näille suunnitelmille tai ainakin Jensenien kokemuksiin Viron keikoista.
Aspö olisi sinällään kesäiselle tilauskeikalle varsin kivantyyppinen laiva. Eri asia on, miten se käyttäytyisi vähän ikävämmässä kelissä ja mahtaisiko sen saaristolautalle ominaisissa tiloissa silloin enää ollakaan ihan niin mukavaa... ::)

Oma veikkaukseni läntisestä Virosta Suomeen -ei välttämättä Turkuun, jonne saaristossa pujottelun takia on tarpeettomasti matkaa- suuntautuvan matkustajaliikenteen operaattoriksi olisi kyllä SLK. Muut yksityiskohdat; alus, satamat yms. ovat hauskoja pähkäiltäviä nekin ja oma -joskin luullakseni jossain määrin epärealistinen- toiveeni olisi tietysti, että vanha kunnon Bore I eli Baltic Kristina saisi palata vielä kerran alkuperäisille kotivesilleen... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950


Jonathan Laitala

Soppeli laivahan reitille olisi myytävänä: Vanha tuttumme Casino Express!

Kille

Lainaus käyttäjältä: Jonathan Laitala - 19.11.2006, 13:38:10
Soppeli laivahan reitille olisi myytävänä: Vanha tuttumme Casino Express!
En oikein jaksa uskoa, että casino olisi sopiva laiva tuolle linjalle. En ole varma mutta riittäisikö siinä hyttikapasiteetti? Ja ei noin vanha laiva enää vedä ihmisiä ainakaan noin pitkälle matkalle ja ei tuohon linjalle kannata heti aluksi pistää kovin vanha tai huonokuntoinen laiva koska silloin ihmisille jää uudesta linjasta huono vaikutelma ::)

2709

Saarenmaan satama kaipaa kävijöitä

Turusta Saarenmaalle kaavailtu uusi laivareitti olisi Virossa iloinen yllätys, sillä Saarenmaan uusi syväsatama seisoo enimmäkseen tyhjänä. Satamassa kävi viime kesänä vain seitsemän risteilyalusta, joissa oli yhteensä vajaat 5 000 matkustajaa. Kuinka moni heistä kävi maissa, ei ole tiedossa. Saarenmaan syväsatama valmistui viime keväänä. Turun kaupungin kerrottiin muutama päivä sitten neuvotelleen neljän varustamon kanssa mahdollisuudesta avata laivareitti Turusta Viroon. Viron satamavaihtoehdoista vahvimmin esillä on ollut juuri Saarenmaa, jonne ei toistaiseksi ole Suomesta suoraa laivayhteyttä.
Julkaistu 21.11.2006 15:22:00 TS

Harri Muhonen

Satama on ilmeisesti Triigi, josta on 42 km Kuressaareen. Jos aikataulu olis saman tyyppinen kuin esim. Helsinki-Tukholma, se mahdollistaisi päiväkäynninkin Kuresaaressa hotelli ja reittimatkojen lisäksi. Vaikka matkan pituus mahdollistaisi myös kummastakin päästä lähdön joka päivä. Toisesta päästä aamulla ja toisesta illalla. Onko sitten liikennettä kuitenkaan niin paljon, että olisi tarvetta päivittäisille lähdöille. Toisella puolella olevassa Roomassaaren satamassa Kuressaaressa syväys on tällä hetkellä viisi metriä, mutta ainahan voi ruopata. Laivamatka sinne olisi tietysti pidempi, mutta monille se varsinainen kohde olisi vieressä.

Alusspekulaatioista, mielestäni Fantaasia olisi reitille passeli alus. Kapasiteetiltaan varmaankin riittävä ja matkustajille eri kokoisia ja tasoisia hyttejä tarjolla. Casino Express ei ole vaihtoehto, jos matkustajiakin halutaan kyytiin. Sama on vähän Meloodiankin kohdalla, hyttivalikoima karsisi jo kaikki perhelliset huvimatkailjat.