Turku - Viro välille haaveillaan laivayhteyttä

Aloittaja Miran Hamidulla, 24.04.2006, 17:07:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#90
Gdansk-Turku (siis nimenomaisesti näin päin, todennäköisesti Bahaman lipulla ja puolalaishenksan voimin) voisi olla varsin kiintoisa reitti. Paketissa pitäisi olla riittävästi rahtitilaa ja yläkansilla asialliset tilat 300-600 matkustajalle. Matka-aika olisi rapia vuorokausi suuntaansa.  Ravintola- ja etenkin baaripalvelut vanhaan kunnon Polferriesin tyyliin...
Koska Turku ja Gdansk ovat ystävyyskaupunkeja, linjalla voisi olla jopa mahdollisuus saada julkista potkua toiminnalleen, vaikka ainakin alkuvaiheessa sen suurin yksittäinen käyttäjäryhmä varmaan olisikin Olkiluoto3:n rakennustyömaan tai Meyerin alihankkijoina toimivien reppufirmojen puolalaiset työläiset -eli ne, jotka nykyään joutuvat ajoneuvosyistä kulkemaan Via Baltican kautta Wizzin suoran lennon sijaan.
Normikulkijaa nopeampi alus olisi tuolla reitillä (vaikka Suomen satama olisi Hankokin) polttoainekuluiltaan kalliimpi. Viikonpäivien mukaan kiertävään aikatauluun olisi joka tapauksessa mentävä, koska päivittäiseen lähtöön ei resursseja kuitenkaan olisi.
Jos ajatuksena olisi ajaa kolme viikottaista edestakaista matkaa, olisi tietysti tyylikästä tarjota ainakin viikonloppulähdöllä kokonainen päivä kohdekaupungissa, jolloin aikataulu voisi olla jotain tämän tyyppistä:

Ma käynti Gdanskissa myöhään illalla
Ti merellä
Ke käynti Turussa aamulla
To käynti Gdanskissa aamupäivällä
Pe käynti Turussa varhain iltapäivällä
La päivä Gdanskissa
Su käynti Turussa illalla
Vaikka pitäisinkin Hankoa tämäntyyppisen liikenteen todennäköisimpänä Suomen satamana, olisi Turussa sentään SeaWindin jäljiltä laituripaikka valmiina.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Jarno Setälä - 15.11.2016, 12:37:18
Saa ja pitääkin olla, jos matkaa sellaiseksi markkinoidaan. Kyselin vain, että onko nyt havaittavissa risteilyinnostuksen nousua, kun eikös ole pitkään ollut jokseenkin hiipuva ala nämä itämeren lautat?

Ja elämysperiaatteella itsekin reissaan. Joillekin vaan ajatus parin neliön ahtaasta hytistä ja buffetin lihapullista ja hanakaljasta tuntuu vastenmieliseltä. Itse kokisin mieluusti välin Turku-Gdansk tai Turku-Riika.

Miten nykyinen reitti Tukholma-Riika kannattaa?
No itse tulee melkeen aina otettua Premium hytti ja en syö Buffetissa vaan hieman paremmissa eli A la Carte ravintoloissa. Yleensä matksaa on ne tietyt rutiinit eli hytin katsastus ja kannelle katsomaan lähtöä,ja sitten baariin alku drinkille ja syömään. Syönnin jälkeen myymälään ja sieltä yökerhoon.
Paluumatkaan yleisesti kuuluu ensin aamiainen Grill Housessa ja nuuskan ostaminen ja saariston kuvailu. Ja toki se syöminen esim äyriäisvati.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.11.2016, 13:42:56
Gdansk-Turku (siis nimenomaisesti näin päin, todennäköisesti Bahaman lipulla ja puolalaishenksan voimin) voisi olla varsin kiintoisa reitti. Paketissa pitäisi olla riittävästi rahtitilaa ja yläkansilla asialliset tilat 300-600 matkustajalle. Matka-aika olisi rapia vuorokausi suuntaansa.  Ravintola- ja etenkin baaripalvelut vanhaan kunnon Polferriesin tyyliin...

Jos 'rapia vuorokausi' on runsas vuorokausi (en oikein päässyt 100 % varmuuteen edes sanakirjan avulla ::)), niin ihmettelen, eikö Turku-Gdansk linjaa pysty ajamaan jonkinlaisella 'pikalaivalla' vuorokausi suuntaansa? Hyöty vuorokauden kierrosta olisi tietenkin aivan ilmeinen.

S Liljeström

Tässä mainittiin Gdansk - Turku puolalaisella laivalla joka toinen päivä.
Ei se edes mitään pikalaivaa vaadi, 21 solmua keskimäärin riittää
puolentoista tunnin käännöllä ja saaristorajoitukset huomioiden.
Linja sopisi minullekin, joka ajelee paljon Euroopassa. Paljon on sitten
puolalaisten parannettava kielitaitoaan palveluammatissa, sillä matkustin
syksyllä Ystadista Swinjouscieen, mutta kielimuuri oli valitettavan korkea.
Paras nykyisin linjalla liikennöivistä aluksista on Mazovia, ex. Finnarrow,
jonka ovat sisustaneet varsin moderniksi, upeat TV-screenit ja kaikki ja
sen vauhtivarat riittäisivät näihin spekulaatioihin.
Toivottavasti alus "pysyy" hyvässä kunnossa.

SL

Kalevi Lehto

Tuollainen Turku-Gdansk olisi kyllä kieltämättä ihan kiinnostava ajatus, ainakin noin lähtökohtaisesti. Eritoten, jos siitä saataisiin huomattavasti (sikahinnoiteltua) Finnlinesia edullisempi yhteys automatkailijalle suoraan manner-Eurooppaan. Tässä ainakin olisi heti yksi potentiaalinen käyttäjä yhteydelle.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jarno Setälä

Jos vertailukohtaa Gdanskin reitille hakee, niin eikös Polferries kulje ruotsin Nynäshamnista Gdanskiin. Kuinkahan tuo väli Polferriesilla toimii ja kannattaa?

Olisihan tuo väli rahdin kannalta aika kiva parannus ja jos joku uusi meritie eurooppaan pitäisi valita, niin vaikuttaisi aika luonnolliselta vaihtoehdolta ja miksei tuollaiselle projektille irtoaisi myös jonkinlaista EU-tukea ::)

Onhan Gdansk nykyisin "uusi Tallinna" suomalaisille viikonloppumatkailijoille (joskin matka tehdään lentäen - ja halvalla), koska ruoka, juoma ja majoitus on suht-edullista, jos asiaa miettii turistin näkökulmasta.

Paljonko tuollaisesta sitten olisi valmis maksamaan: Premium 2hlö hytti, ei autoa ja päivä perillä maissa 350€ olisi sopivahko hinta minulle. Ylitys ilman autoa 100€ alimmassa hyttiluokassa, eli parhaimmillaan 25€/hlö. ::)

S Liljeström

Olen samaa mieltä, että Puola kannattaisi kyllä pelkästään vallitsevan hintatason vuoksi "löytää"
uudelleen. Kyllä siellä kaikki toimii, nuoret ihmiset puhuvat kyllä englantiakin.
En koskaan ymmärtänyt, miksi Finnlines muutama vuosi sitten kesäaikaan? kierrätti ylisuuria
aluksia mennen tullen Gdynian kautta.
Matkustajia kyllä oli, mutta rahtia ei kenties riittänyt. Laivastosta ei sen jälkeen ole löytynyt sopivaa
RoPaxia, jolla homma kolmella viikkovuorolla voitaisiin edes kesällä hoitaa. Näin Puola on suomalaisille
jäänyt vähän hunningolle, vaikka kyllä sinne halutessaan pääsee monestakin Etelä-Ruotsin satamasta.
Hyväkuntoisia moottoriteitä on paljon, mutta maksut ovat maltillisia - muutamia zlotyjä.
Lyhyt väli - kuudesta yhdeksään tuntiin, on tosin hinnoteltu yläkanttiin.
Tarvematkailijalle TT-line Trelleborgista tarjoaa ehkä lähdöissä eniten valinnanvaraa. Swinjousciesta,
entisestä Swinemündestä on hyvä tie - n. 110 km - (E65) Szczeciniin, vaikka Via Michelin tarjoaa paljon hitaampaa Saksan kautta ajoa.
Olut - jos se jollekulle on tärkeää, saa Saksan hintoihin suurista Hypermarketeista, eikä tölkki-
pantteja ainakaan viime syyskuussa peritty.

SL