Tallinnan liikenteen tax-free loppuu jo 2004

Aloittaja Miran Hamidulla, 21.05.2002, 02:10:11

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Yhdeksän Uutisissa sanottiin äsken että Tallinnan liikenteen tax-free myynnille ei anneta siirtymä aikaa kun Virosta tulee EU jäsen 2004. Eli se tietää vaikeita aikoja liikenteelle. Tallink aikookin vaatia korvauksia Viron valtiolta asian johdosta, ja uhkaa siirtää laivansa Tukholman ja Pietarin reiteille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#1
Tässä vielä uutislinkki aiheeseen: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ulkomaat.shtml?114068
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ari-Jukka Perkiomaki

#2
Joo-o onhan se niin että Virossa on halvempi hintataso kuin kotosuomessa...
No jos kerran risteilyjen/reittimatkojen hinnat 2-3 kertaistuvat niin, sittenhän alkaa ostoskorin hinnaksi jo tulla +/- 0 ... ku laskee kallistuneet liput loppusummaan mukaan
Jos Viro todella sais siirtymäajan, niin eiköhän aleta vaatimaan siirtymäaikaa "takas" myös merenkurkkuun!
 :o :o

Santeri

#3
Tämä selittää jo hyvin sen miksi Finnjettiä ollaan myymässä. Niinkun tällä foorumilla on jo aiemmin arvioitu niin Finnjet on heikossa asemassa Romantikan kanssa kilpailtaessa ja kun tax-free myynti linjalla loppuu niin se on viimeinen niitti Finnjetin kohtalolle kun sille ei muutakan järkevää käyttöä Silja ole löytänyt.
Mutta pikaliikenteessä ei tax-free ole niin olennainen kun autolautoilla niin sen johdosta Siljakin saattaa olla kiinnostunut vain pikaliikenteestä jatkossa.
Yksi suosoittu tuote mitään Virosta tuodaan on tupakka.
Viron liittyessä EUn hinta pompsahtaa Virossa noin kolmin kertaiseksi joten ei sekään mikään hyvä asia ole.

Kenny Leong

#4
Aivan. Tässäpä meille siis pieni huolenaihe. Tallink tosiaan uhkaa siirtää isot aluksensa Tukholman ja/tai Pietarin linjalle, mikä siis tarkoittaisi sitä että Romantika saattaa vuodesta 2004 liikennöidä aivan jossain muualla kuin Helsingistä mutta aika näyttää mitä tapahtuu ja sopii toivoa että hyvin kävisi. Kyllä EU välillä sucks hard!

Petri Lindqvist

No voidaanhan tallinnan sijasta risteillä vaikka Helsingistä Riikaan, ei kai tuo nyt niin suuri ongelma olisi? Romantika risteilee riikaan ja toinen laiva tekisi perinteisiä tallinnan risteilyjä ilman tax freetä.


Mikko-Oskari Koski

#6
Nythän on niin, että HEL-TLL-reitillä on aika lailla huomattavampi todellinen liikennetarve, kuin esim.Merenkurkussa. Viron EU-jäsenyys vain lisää kaupunkien välistä tarveliikennettä ja riippumatta polttoaineen tai oluen hinnoista jotain tulee säilymään (ja jotain katoamaan, se on selvä). Varustamot tietävät kuitenkin, että hyötyliikenteen hoitaminen, vaikkei se ehkä niin tuottoisaa olekaan, kuin tax-free-risteilytoiminta, on kuitenkin tulevaisuuden brändi täälläkin. Ja mitä viinan hintoihin tulee, virolaiset maahinnat pysyvät joka tapauksessa suomalaisia edullisempina.
Ongelmaksi saattaa tosin nousta se, että reitillä on liian monta liikennöitsijää. Tilaa on oikeastaan vain kahdelle ja se toinen on Tallink. Toisen luulisi olevan Eckerö, koska sen kustannustaso on huokea ja tuote nimenomaan kuljetus, ei risteily. Mutta SeaContainersia ei pidä aliarvioida...

Aika harvat tuntuvat muistavan sitäkään, millaisille alkoholintuontimääräoletuksille nykyiset ruotsinlinjojen megalautat rakennettiin: 2 litraa olutta sekä joko 1 litra väkeviä ja 1 viinejä tai 2 viinejä. Eli koko tuo laivaston koon suureneminen perustui baarimyyntiin. Nykyään verottomuudesta saavutettu etu on varsin vähäinen, ellei ostomäärä ole iso tai hankittava tuote jotain poikkeuksellisen laadukasta, esim.VSOP-konjakkia tai kunnon irkkuwhiskeytä (bourbonia laivoilta ostavat eivät ymmärrä nenän lasissa pitämisestä mitään!!). Kaljaa täytyy tosiaan ostaa täysi lasti, ennenkuin se missään alkaa mitenkään edulliselta näyttää...
Kuten joku taisi tässä jossain todetakin, laivayhtiöt kykenevät pitämään alkoholin myyntihinnat mahintojen kanssa kilpailukykyisinä Suomen verotuksen kevennyttyäkin. Tottakai tuo verouudistus (jonka toteutuminen voi muuten vielä jumittaa monta kertaa, emmehän tiedä edes, keitä hallituksessamme silloin on asiasta päättämässä) vaikuttaa laivaliikenteeseen, mutta uskoakseni enimmäkseen tervehdyttävästi: ylikapasiteetti katoaa, siirrytään isompiin yksikköihin ja keskitytään oleelliseen (mitä se sitten ikinä onkaan). Isompia kysymysmerkkejä on Ruotsin linjoilla, TLL-STO:kin on vaakalaudalla, jos se muuttuu EU:n sisälinjaksi.

Olisikohan Suursaaren kautta liikennöinti ratkaisu? http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20020518OL23
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020519KO9
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Henri Karppinen

#7
Hmm...puhutaan liikennetarpeesta. Eikös se ole aika hankala määritellä nyt, sillä jokaisella joka Viroon matkustaa on oma tarpeensa; oli se sitten halpa viina, työ yms.
Mikä on toiselle tarve ei välttämättä sitä toisen mielestä ole.

Tuo tulevaisuus sitten tullessaan mitä ratkaisuja tahansa, on kai selvää että kotimaassa joudutaan laskemaan viinan hintaa. Veikkaanpa että monelle nykyiselle matkustajalle "halpa viina" on kuitenkin olennainen osa matkaa, vaikka viina ei todellisuudessa juurikaan halvempaa olisi, saattaa se olla monen kohdalla kuitenkin se tekijä joka saa lähtemään matkalle. Jatkossa voi olla toisin.

Mitä tulee Tallinna-Tukholma linjaan, niin eikös se ole ainakin ollut mitä suurimmassa määrin elossa rahdin avulla, eikö silloin ole kyse tarpeesta. Ainakin toistaiseksi rahdin kuljetus Puolan läpi on ilmeisen hankalaa...joten tarvetta saattaa olla, miksei myös jatkossakin.

Maallikon arvailuja vaan...

Henkka


Heikki Helen

#8
Täsmennyksenä edelliseen mielipiteeseen sanoisin, että moni nimenomaan voisi lähteä vielä mielummin risteilylle, jos laivat ei olisi täynnä juoppoja... tosin se ei elättäisi varustamoita, joten eiköhän laivalla juoda jatkossakin, maksoi mitä maksoi... kyllä nuo varustamot aina jotain keksii, että tax-free pysyy myös tuolla reitillä 2004 jälkeenkin.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Henri Karppinen

#9
Mielenkiintoisia spekulaatioita.
Kaikkiin kuitenkin liittyy sana jos, eli ainakin mielenkiintoinen
tulevaisuus on edessä.

Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä että liikenteen "ylikapasiteetti" on syytäkin karsia.
Pidemmän päälle se tuskin on kenenkään etu.


Henkka

Keskustelu jatkuu täällä http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=2595.0