xprs

Aloittaja Jussi Viljanen, 09.02.2015, 23:04:52

« edellinen - seuraava »

Antti Helder

Jopas oli otsikko taas!

Kulkusiltaa asettanut työmies putosi ja kuoli juuri ennen kuin matkustajien piti poistua laivasta Tallinnassa.
Työmies putosi laivan kulkusillalta Tallinnan satamassa sunnuntai-iltana klo 22.42. Onnettomuudessa kuoli yli 60-vuotias sataman työntekijä, joka oli asettamassa laivan kulkusiltaa paikoilleen matkustajien maihin pääsyä varten. Viking Line vahvisti maanantaina Ilta-Sanomille, että on tapahtunut onnettomuus, jota tutkii Viron poliisi.

Matkustajille tapahtuma oli järkytys, sillä he olivat jo järjestyneet päästäkseen maihin kulkusillan kautta. Mikäli kulkusilta, jota kutsutaan varustamon mukaan myös laskusillaksi, olisi romahtanut matkustajien jo päästyä laivasta, olisi suuronnettomuus ollut lähellä.

20-vuotias virolainen Alexander Subrakov oli itse matkustajana Viking Line -varustamon Viking XPRS -laivassa, joka oli lähtenyt Helsingistä.

– Olin tulossa siskoni luota Helsingistä kotiin Tallinnaan. Laiva oli juuri saapunut Tallinnan satamaan sunnuntaina klo 22.42. Odottelimme, että laskusilta saataisiin paikoilleen. Odotin, että pääsisin maihin kulkusiltaa pitkin. Olin vieläpä yksi ensimmäisten matkustajien joukossa, Subrakov kertoo.

– Putkimaisen laskusillan saaminen paikoilleen ilmeisesti epäonnistui teknisesti. Laivan osaava henkilökunta esti meitä onneksi pääsemästä laskusillalle vievälle ovelle. Kuulimme pian laivaväeltä, että oli tapahtunut onnettomuus, hän kertoo.

– Näimme, että sataman työntekijät nostivat miehen ylös. Hän oli ilmeisesti pudonnut mereen. En nähnyt itse putoamista, mutta näin, että pudonnut mies sai nopeasti apua. Paikalle tulivat myös muutaman minuutin kuluttua ambulanssi ja poliisi, mutta ilmeisesti mies oli pudonnut niin korkealta, että hän kuoli, vaikka häntä yritettiin elvyttää heti noston jälkeen.

Matkustajat eivät päässeet laivasta normaalia reittiä pitkin maihin.

– Laskusiltaa ei saatu onnettomuuden jälkeen paikoilleen, vaan meidät matkustajat ohjattiin pois laivasta maihin autoille varattujen porttien kautta, Subrakov kertoo tilanteesta.

Sami Kinnunen

#2
Tapahtui eilen illalla eli 8.2 klo 22.30. Laitoin päivällä aiheen tonne Muu merenkulku-alueen alle: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17621.0