Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta

Aloittaja Eero Halme, 26.03.2015, 23:20:51

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Mielenkiintoista nähdä, mille Carnivalin brändeistä Turussa rakennettavat laivat tehdään (jos tehdään). Toki hienoa, että ylimalkaan saadaan Carnival corp. taas tilaamaan Suomesta.

Ville Taavitsainen

Yleinen tyyli ollut että noi Carnivalin massatilaukset jakautunut monelle eri firmalle ja aluksetkaan ei ole kaikki edes samaa sarjaa. luulisin et fincantieri tekee esim costalle ja carnivalille samaa sarjaa eri piipuilla ja Meyer toisenlaisia 4 tai 2+2 muille brändeille.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Tuomas Romu

http://yle.fi/uutiset/suurtilaus_telakalle_turkuun__tilauskirjat_tayttyivat_hetkessa_vuoteen_2020_asti/8075809

Carnival Corporation -varustamo tilaa Meyer Werftiltä neljä uuden sukupolven risteilyalusta. Näistä kaksi rakennetaan Meyerin Turun telakalla ja kaksi Meyer Werftin Papenburgin telakalla Saksassa.

Sopimuksen arvo on useita miljardeja euroja. Alukset toimivat nesteytetyllä maakaasulla.

Meyer Turun tilauskirja ulottuu nyt vuoteen 2020 saakka.

– Tämä tilaus on erityisen tärkeä Turun telakalle, sillä se antaa meille ja laivanrakennusalan alihankkijoillemme pitkään kaipaamaamme vakautta, jonka avulla me kaikki voimme kehittää ja parantaa toimintaamme, toteaa Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer yhtiön tiedotteessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Tää on kyllä iloista luettavaa. Juuri kun Sandvik lopettaa Turun tehtaan niin saadaan ilo uutisia pernoon ja pitkin Suomea alihankkijoille. Saksalaiset joutuu pian ostamaan tai tekemään yhteistyötä Rauman telakan kanssa.  ;)
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Juhani Gronlund

#5
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.03.2015, 23:32:46
Yleinen tyyli ollut että noi Carnivalin massatilaukset jakautunut monelle eri firmalle ja aluksetkaan ei ole kaikki edes samaa sarjaa. luulisin et fincantieri tekee esim costalle ja carnivalille samaa sarjaa eri piipuilla ja Meyer toisenlaisia 4 tai 2+2 muille brändeille.

En tiedä mitkä on lähitulevaisuuden polttoaineiden sallittu rikkipitoisuus Usa.ssa , Karibian saarilla ja Väliamerikassa, mutta käsitykseni mukaan säädökset lievempiä kuin Pohjoisieuroopassa. Tilatut laivat mainittiin oleva Viking Grace tyyllisiä vähärikkipäästöisiä "kaasulaivoja" joten laivat voisivat olla Lähinnä Euroopassa cruisaavalla brändille.

Edit: Mielenkiintoista nähdä, mille Carnivalin brändeistä Turussa rakennettavat laivat tehdään (jos tehdään). Toki hienoa, että ylimalkaan saadaan Carnival corp. taas tilaamaan Suomesta. <--- piti siis alunperin lainata Kalle Idin postausta  27.03.2015  21:11:05

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 15.06.2015, 21:16:40
En tiedä mitkä on lähitulevaisuuden polttoaineiden sallittu rikkipitoisuus Usa.ssa , Karibian saarilla ja Väliamerikassa, mutta käsitykseni mukaan säädökset lievempiä kuin Pohjoisieuroopassa. Tilatut laivat mainittiin oleva Viking Grace tyyllisiä vähärikkipäästöisiä "kaasulaivoja" joten laivat voisivat olla Lähinnä Euroopassa cruisaavalla brändille.

Kyllä noita (S)ECA alueita on myös Pohjois-Amerikassa, kuten tiedotusvälineissä minusta on varsin hyvin ollut esillä. Tuossa yksi nettisivu http://maexte.com/eca-areas/, josta löytyy ECA-alueiden kartta.

Onko tietoa, ovatko Turun ja Papenburgin laivat identtisiä?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 15.06.2015, 21:49:30
Onko tietoa, ovatko Turun ja Papenburgin laivat identtisiä?
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia. Lisäksi Papenburgin laivat menevät Aidalle, jolle on ainakin tähän asti rakennettu aina muista Carnivalin brändeistä poikkeavia laivoja.

Ja mitä noihin SECA-alueisiin tulee, niin Pohjois-Amerikassa merkittävää on se, että Karibianmeri (jossa sikäläiset risteilyalukset viettävät pääosan ajastaan) on käytännössä kokonaan alueen ulkopuolella. LNG-moottori on nykyisten SECA-alueiden valossa järkevä vain, jos laiva viettää merkittävän osan vuodesta joko Pohjois-Euroopassa tai Alaskassa.

Konsta Lamminen

Upeaa että suomeen saadaan risteily-alus tilauksia  :)

Pasi Saarinen

#9
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.06.2015, 00:39:54
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia. Lisäksi Papenburgin laivat menevät Aidalle, jolle on ainakin tähän asti rakennettu aina muista Carnivalin brändeistä poikkeavia laivoja.

16.6. paperisessa Turun Sanomissa väitettiin, että myös Turussa rakennettavat 180 000 bt:n laivat menevät Aidalle.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.06.2015, 00:39:54
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia.

Carnival Corporationin virallisessa uutisessa sanotaan selvästi Aidan tilauksen olevan 180.000 bt.

Firman toisessa uutisessa puolestaan annetaan ymmärtää Turun laivojen tilaajan olevan Costa Crociere, joka puolestaan sisältää Costan ja Aidan.

The new ship order will allow the Costa Group to continue to build on its leadership position in the European cruise market – a market in which five out of 10 cruise guests in 2014 sailed onboard a Costa Group ship. [...] Costa Crociere S.p.A. is the leading cruise company in Europe. The 25 ships of the brands Costa Crociere, AIDA Cruises and Costa Asia together have a total capacity of 68,800 beds.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.


Juhani Mehto

#12
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.07.2015, 15:06:55
Turun uudisrakenteet tulevat Costalle, kertoo Cruise Business Review: http://cruisebusiness.com/index.php/Top-Headlines/two-innovative-ships-for-costa-cruises-as-part-of-multi-billion-contract-with-meyer-werft.html
Samalla tuli myös julki ensimmäiset kuvat risteilijöistä:

KLIK
KLIK
KLIK


Ainakaan renderöinnin mukainen keulan ulkoasu ei kovin paljon miellytä - toivottavasti todellisuudesta tulee hiukan parempi!
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Marko Manninen

Muuten hienot laivan muodot on pilattu tosiaan keulalla.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 30.07.2015, 11:49:25
Muuten hienot laivan muodot on pilattu tosiaan keulalla.
Näinpä. Muuten näyttää hyvältä mutta keula kuin suoraan sotalaivasta.