NCL:lle pari post-Panamaxia Meyerilta?

Aloittaja Teijo Niemelä, 12.09.2010, 10:47:41

« edellinen - seuraava »

Teijo Niemelä

Norwegian Cruise Line on jo viikon verran velloneiden huhujen mukaan tilaamassa uusia aluksia Meyer Werftilta. Kysymyksessa olisi kaksi uudisrakennusta ja yksi optio:

www.cruisebusiness.com

Myos Hapag-Lloyd on tekemassa jotakin...
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Tero Söderholm

On se niin väärin Suomea kohtaan, että kun näitä risteilijöitä nyt näytetään tilattavan useammallekin varustamolle, ei kukaan tilaa Suomesta ...ei edes Viking Line !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Kalle Id

NCL:n tapauksessa ei ole sinällään mikään ihme, että F3-luokan rakentamiseen liittyneiden vaikeuksien jälkeen ovat palaamassa vanhan hovihankkijansa Meyer Werftin asiakkaaksi. Teron kommenttiin liittyen ainakin tässä tapauksessa NCL:n huonot kokemukset STX Francen kanssa ovat myös saattaneet vaikuttaa siihen, ettei NCL tilannut mitään myöskään saman puljun Suomen telakoilta.

Hapag-Lloydin mahdollinen uudisrakenne olisi, kuten CBR:n artikkelissakin todetaan, äärimmäisen mielenkiintoinen. 30 000 GT:n koko tarkoittaa, että uudisrakenne olisi vähintään yhtä suuri kuin firman nykyinen lippulaiva Europa (~28 000 GT). Europa on tunnetusti maailman ainoa 5+ tähden risteilijä, eli välttämättä Europan korvaamisesta ei ole kysymys kun nykyiselläänkin laiva on maailman kovatasoisin (ei tämäkään mahdotonta tietysti ole). Olisiko siis niin, että Hapag-Lloyd aikoo korvata risteilijälaivastossaan Europaa ja Hanseaticia heikkotasoisemmat ja huomattavan pienet Bremenin ja C. Columbuksen? H-L:stähän omistaa merkittävän osan TUI, jolla on 4 tähden Saksan markkinoilla brändinään TUI Cruises, joten todennäköisesti TUI Cruisesin kanssa tasoltaan kilpailevia aluksia tuskin Hapag-Lloydille tulee. Jos käy kuten tässä ennustelen, kolmikko Europa, Hanseatic ja suunnilleen Europan tasoinen sekä kokoinen uusi alus olisi varsin vaikuttava laivasto oranssi/sinisille...

Uutista lukiessa tuli kyllä vähän mieleen, että onkohan kulissien takana jotain pahempaakin menossa STX Finlandilla, kun uusien alusten tilaukset tuntuvat luisuvan kaikki Meyerille, STX Francelle tai Fincantierille... vai onko kyse vaan siitä, ettei Suomessa saada tehtyä kilpailukykyisellä hinnalla?

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 12.09.2010, 21:37:51
On se niin väärin Suomea kohtaan, että kun näitä risteilijöitä nyt näytetään tilattavan useammallekin varustamolle, ei kukaan tilaa Suomesta ...ei edes Viking Line !

Yha enemman ilmassa on merkkeja, etta RCCL olisi piakkoin valmis tilaamaan uusia aluksia -- toimitus vuosille 2013-14. Tanaan UBS-pankin analyytikko Robin Farley julkaisi uusimman ennusteensa, jonka mukaan RCI-brandille rakennettavat alukset olisivat kooltaan Freedom-luokan kokoa, kun vastaavasti NCL:n aluksissa olisi noin 3 000 alavuodepaikkaa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Teijo Niemelä

NCL on nyt varmistanut tilauksensa kahdesta uudisrakennuksesta Meyerilta:

www.cruisebusiness.com
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Ville Halonen

Telakan tiedote NCL: tilauksesta:

http://www.meyerwerft.com/page.asp?lang=e&main=3&subs=0&did=1816

Iso havainnekuva uudesta aluksesta:

http://www.meyerwerft-fotos.de/data/pressefotos/218/5357.jpg

Näyttää ainakin paljon paremmalta kuin Epic...  :thumb:

Kenny Leong


Lassi Liikanen

Ääh, omasta mielestäni paljon tylsempi kuin Norwegian Epic tai Solstice-luokka. Ensimmäisenä tuli mieleen joku Princess Cruisesin aluksista..  :(
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Teijo Niemelä

Kotisivultani www.cruisebusiness.com loytyy nyt ensimmainen slide show Norwegian Breakawaylta. Kannattaa scrollata sivun alareunaan.

Lisaa kuvia tulee matkan edetessa ennen saapumistamme New Yorkiin tiistaina 7.5.2013.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Teijo Niemelä

Norwegian on tilannut pari Breakaway-Plus alusta lisaa Meyerilta.

www.cruisebusiness.com
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Tuomas Romu

#10
164600 GT:n laivat mahtunevat Meyerin nykyiselle telakalle, joten Turun ostamiselle ei toistaiseksi liene tarvetta?

edit: TS: Norwegianin laivatilaukset lipuivat Turun käsistä

LainaaMeyer Werftin viesntintäjohtaja Peter Hackmann tyrmää huhut, joiden mukaan alukset rakennettaisiin Turussa. Hänen mukaansa uusilla laivatilauksilla ja Turun telakan ostolla ei ole mitään yhteyttä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!