Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Teemu Ahonen

Tulemme tietämään Finnjetin kohtalon ylihuomenna..

Näille "naulatehtaalle" henkilöille tiedoksi, että olkoon määräpäänä naulatehdas, niin mahdollisuuksia on monia. Joskus kymmenen sivua sitten tästä mainitsin, että rannaltakin voidaan pelastaa, vaikka todennäköisyys onkin pieni.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 24.08.2008, 23:55:54
Tulemme tietämään Finnjetin kohtalon ylihuomenna..

Joskus kymmenen sivua sitten tästä mainitsin, että rannaltakin voidaan pelastaa, vaikka todennäköisyys onkin pieni.
Tämä taitaisi olla case nro. 1, kun romurannalta jotakin kiskotaan. Rannoilta on kyllä tehty paljonkin "salvage" operaatioita, mutta ei tietääkseni romurannalta (korjatkaa jos väärä väittämä).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

Toki romurannalta voi paatin museointiin kiskoa, on vaan syyta olla lujasti sita vihreeta, eli reppu taynna taaloja, tai tukevampi plantti joutavaa takametsaa.
Keskustelussa on jo useampaan otteeseen kaynyt ilmi se,etta paatin hinta vahintaan kaksinkertaistuu ostohinnasta, ennen kuin se on uitettu lapi tanskan salmien.
Kaikki kunnia ProFinnjet liikkeelle, itsellani olisi monta mukavampaa tapaa paiskoa tuollaisia summia "tuulen ja siiven valiin".
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.08.2008, 09:26:53
Tämä taitaisi olla case nro. 1, kun romurannalta jotakin kiskotaan. Rannoilta on kyllä tehty paljonkin "salvage" operaatioita, mutta ei tietääkseni romurannalta (korjatkaa jos väärä väittämä).

Kiinassa on tietääkseni joitain kippoja kiskottu takaisin liikenteeseen, vaikka on jo myyty romuksi ja lähtenyt romuttamolle.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 25.08.2008, 13:40:20
Kiinassa on tietääkseni joitain kippoja kiskottu takaisin liikenteeseen, vaikka on jo myyty romuksi ja lähtenyt romuttamolle.
Aivan, mutta niitä ei vissiin oltu ajettu missään vaiheessa rannalle. Tästä syystä niillä romureissuilla, joilla olin itse mukana, oli orderi hajottaa pääkone romurannalla (eli antaa käydä kuivana i.e. ilman jäähdytysvettä kunnes "leikkasi kiinni"). Tällä varmistettiin ettei kilpaile samoista rahdeista jatkossa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 22.08.2008, 19:55:30
a: Finnjet ei ole rakennettu pellistä, vaan suomalaisesta teräksestä
b: Wikipedian määritelmä laatikosta on neliseinäinen sekä pohjallinen ontto esine, jonka tehtävänä on tallettaa muita esineitä sisäänsä. Ensinnäkin, Finnjet ei ole ontto ja toisena, sen seinät eivät sillä tavalla symmetrisesti, että määritelmä laatikko pitäisi paikkaansa.
Taas eräs "Trolli" huomauttaa, että jos Finnjet ei ole ontto, vaan umpinainen teräksestä tehty isohko kappale, niin on jo varsinainen ihme että se on kellunut... Esineitähän sen sisälle sijoitettiin suuriakin määriä. Ja kuka on sanonut että kaikki laatikot ovat aivan symmetrisiä - tai edes neliseinäisiä? Osat niistä ovat saaneet jopa kannenkin (Huomatkaa - joukkoon tuli jopa laivojakin koskeva sana). Muitakin kelluvilta kenkälaatikolta näyttäviä esineitä on samoilta suomalaistelakoilta valmistunut, kuten Viking Saga, Finlandia, Mariella ja Silja Serenade.

Palatakseni taas tähän: On ihan turha elätellä toiveita siitä että nuo onnistuvat. Hanke lähti liikkeelle liian myöhään jotta he ehtisivät sitä pelastaa edes väliaikaisesti. Eikä se taida pystyä tuottamaan sellaisia rahasummia mitä tarvittaisiin sen säilyttämiseen. Onhan yllättävänkin monta tällaista projektia kaatunut parin vuoden sisällä - ja alus päätynyt romutettavaksi tai ruostunut rikki paikallaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Suunnittelija

No jaa, kyllä Finnjet olisi ihan mukava saada takaisin Suomeen, mutta jos se on kovin pahasti vaurioitunut rantaanajossa, taitaa olla mahdollisuudet vähissä ja kyllä Finnjet ihan mukavan näköinen on, mutta siitä huolimatta asuntolaivaksi muuttamiseen voisi mennä vaan liikaa rahaa, vaikka sen saisikin halvalla, niin kun se olisi Suomessa hinta olisi jo noussut pilviin.

Rontti

Niin ja jos tuo Jannen fakta on toteutunut Finnjetin kohdalla, että pääkoneet on siinäkin leivottu kiinni niin jippiii. Ja vaikka olisi kuinka hiekkarantaa niin melko varmasti peltiä, spantteja ja laipioita on vääntynyt ihan jo mahdottoman massan takia eikä siellä tarvitse olla kummoinenkaan kivi ollut pyörimässä mukana niin jälki on hurjaa.

Että siitä sitten ensin hinataan koko komeus (lue rumuus) jos se nyt sitten edes enää kelluu suomeen ja telakoidaan ja sitten tilataan wärtsilältä uudet koneet ja paikataan pohja ja uudistetaan sisustus vastaamaan päivän vaatimuksia ni eiköhän siitä vielä ihan komea laiva tule jolla tehdään komea konkurssi. Myönnän, että aluksi ihan vain nostalgiahihhuleitten ansiosta Jetti voisi jopa tienata mutta kovassa kilpailussa menisi metsään aika äkkiä.

Ainoa mitä Jetille voisi ihan oikeasti tehdä paloittelun lisäksi olisi rehaa se siellä kaukoidässä johki telakalle ja muuttaa se casinolaivaksi kuten Star Cruisesin tapauksessa, koska sillä tavalla on saatu vanhoista ropposista jättitulot. En enää muista aikaa mutta siinä ei kauaa mennyt kun kiinalaiset saivat omansa pois niistä laivoista mitkä siellä nyt purjehtii.

Tällaisia tää Trolli, keltanokka, märkäkorva tänään miettii........ainii vai oleks mää sellanen pissis ku oon käyny merimiesamista aikoinaan....... ;D ;D

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 25.08.2008, 19:03:37 Että siitä sitten ensin hinataan koko komeus (lue rumuus) jos se nyt sitten edes enää kelluu suomeen ja telakoidaan ja sitten tilataan wärtsilältä uudet koneet

Minkä ihmeen takia hotellilaivaan pitäisi mitään koneita uusia?
Ei kai museoautokaan (siis pysyvästi museoitu) toimivalla moottorilla mitään tee?
Ei kai kukaan enää puhu siitä, että laiva tulisi liikenteeseen?

Tietenkin jos siitä hotelli tehdään ja moottoritkin toimii, niin silloin se tietenkin olisi kätevästi siirrettävissä tilapäismajoitukseksi esim. eri festareiden ja kesätapahtumien aikana ja esim. kovimpaan pikkujouluaikaan se voisi jopa heittää muutaman erityisristeilyn.

Tuskin niin kannattavaa, että sillä korjaus saataisiin katettua, mutta varmaan tuottavampi idea kuin pysyvästi paikalleen ankkuroituna.

Jos siis hommasta tulee yhtään mitään, mikä ei kauhean todennäköistä taida olla...

Sami Hentunen

Tiistaina saamme ilmeisesti kuulla virallisia hyvia uutisia Finnjetin suhteen :-)

Markus Alander

Tuo Sydvast / Novian osallistuminen kunnossapitoon kuullostaakin todella mielenkiintoiselta. Ko. koulussahan ei ole matruusiluokkia. Muutenkin oppilasmaarat ovat kasittaakseni pienemmat kuin Raumalla ja Kotkassa? Eli pienemmalla oppilasmaaralla hakataan ruosteta 24000GT:n laivasta, osa-aikaisesti ja ilmaiseksi. Eihan laivan tarvitse SOLAS:n saantoja tayttaa kun se makaa laiturissa, mutta tuskin kukaan haluaa nahda putoavan pelatusveneen?

Janne Koskinen

#611
Lainaus käyttäjältä: Markus Alander - 26.08.2008, 04:51:47
Tuo Sydvast / Novian osallistuminen kunnossapitoon kuullostaakin todella mielenkiintoiselta. Ko. koulussahan ei ole matruusiluokkia. Muutenkin oppilasmaarat ovat kasittaakseni pienemmat kuin Raumalla ja Kotkassa? Eli pienemmalla oppilasmaaralla hakataan ruosteta 24000GT:n laivasta, osa-aikaisesti ja ilmaiseksi. Eihan laivan tarvitse SOLAS:n saantoja tayttaa kun se makaa laiturissa, mutta tuskin kukaan haluaa nahda putoavan pelatusveneen?
"Turun Merimieskoulun toimesta, oppilailla mahdollisuus samalla tutustua suomalaiseen huippuosaamiseen sekä saada opintoviikkoja tehdyistä töistä."
Koulutus Suomen Joutsenella loppui noin 20 vuotta sitten ja Novia/Yrkesinstitut/Yrkeshögskolan Sydväst lienee ainoa merenkulkukoulutusta tarjoava laitos Turussa. Tosiaan resurssien riittävyyttä ihmettelen minäkin.

EDIT:    http://www.axxell.fi/vara-utbildningar.html?catid=22

Yrkesinstitut=Axxell; vakthavande styrman (=vahtiperämies) ainoa koulutustarjonta ton linkin mukaan. Kummastuttaa yhä enemmän.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

Lainaa"Turun Merimieskoulun toimesta, oppilailla mahdollisuus samalla tutustua suomalaiseen huippuosaamiseen sekä saada opintoviikkoja tehdyistä töistä."
Koulutus Suomen Joutsenella loppui noin 20 vuotta sitten ja Novia/Yrkesinstitut/Yrkeshögskolan Sydväst lienee ainoa merenkulkukoulutusta tarjoava laitos Turussa. Tosiaan resurssien riittävyyttä ihmettelen minäkin.

EDIT:    http://www.axxell.fi/vara-utbildningar.html?catid=22

Yrkesinstitut=Axxell; vakthavande styrman (=vahtiperämies) ainoa koulutustarjonta ton linkin mukaan. Kummastuttaa yhä enemmän.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Åbo Svenska sjöfartsläröanstaltkin= (turun ruotsinkielinen merimiesammattikoulu) jota olen itsekin joskus käynyt lopetettiin aikoja sitten? Aikooko Turku elvyttää uudelleen kansipuolen koulutuksen? Ainakaan sillä oppilasmäärällä mitä oli 80-luvulla ei pahemmin Finnjettejä fiksailla kun ei rahkeet riittäneet pienen hinaajaankaan. Opettajan purjeveneen puuosien lakkaaminen sen sijaan onnistui silloisessa koulun työpajassa Ruissalonkadulla........ ;D

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Sami Hentunen - 26.08.2008, 00:46:59
Tiistaina saamme ilmeisesti kuulla virallisia hyvia uutisia Finnjetin suhteen :-)

Finnjetwebin ja Siljawebin foorumille on jo kantautunut tällaisia huhuja, joissa kerrottaisiin Finnjetin olevan hyvässä kunnossa.
Alla on lainaus Finnjet-forumin Englanninkielisestä Update-topicista:

Mr.Sid was interwiewed in radio today and he said that news
from inspection team concerning Jetti´s condition was positive !!!!
He said also that tomorrow when he had seen full report from the
team,he will give new interwiew with full details...:)


Nämä ovat tietenkin vasta huhuja ja todellinen kunto selviää ilmeisesti vasta tänään, kun Sid on nähnyt koko raportin, kuten yllä mainitaan.

Suunnittelija

ProFinnjetin sivuilla sanottiin, että Finnjet voidaan pelastaa. http://www.profinnjet.fi/fin/condition.html Tuolla on kuntoraportti ja sen perusteella vaikuttaa hyvältä. Totta kai Finnjet pitäisi saada takaisin Suomeen vielä, mutta jos heillä on todellisia sijoittajia senkään ei pitäisi olla suuri ongelma.