Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Väyrysen Antti

#900
Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 09.01.2009, 15:12:43
Rahaa kuitenkin ProFinnjet keräsi laivan fanien keskuudesta juuri tätä matkaa varten ja lahjoittajia on ollut.Arvon forumilaiset voivat itsekin nyt pohtia, että olisiko tässä sittenkin ollut mahdollisuus aivan toisenlaiseen lopputulokseen. Joku suurisydäminen Jettiystävä sen Intian retkenkin kerta maksoi.
Varmasti olisi ollut mahdollisuudet vaikka mihin, jos pelastusprojektia oltaisiin alettu toteuttamaan jo aikaisemmassa vaiheessa, ja ehkä hieman huolellisemmin organisoidusti... Tosin turha sitä on enää itkeä, kun maito on jo maassa.

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 09.01.2009, 15:12:43
Oma potkurihankkeemme on saanut uutta tuulta potkureiden valmistajan ja arvon konemestarin informaation avulla. Tuo yllämainittu Intia-informaatio tuli tuossa puolivahingossa ryhmälle vastaan. Potkuri tai potkurin lapa ovat ideatasoa pidemmällä Helsingissäkin, vaikka Kauppalehti tuossa antaakin ymmärtää, että asiat ovat paremmin Saksassa. Artikkeli oli muuten sympaattisin laivaa koskeva pitkään aikaan!
En nyt malta olla ottamatta esille hiljattain käydyssä ruokapöytäkeskustelussa kuultua vitsailua aiheesta.
Aluksi halutaan pelastaa kokonainen laiva, mutta kun se ei onnistukaan niin tyydytään yrittämään koneiden pelastamista. Kun tämäkin ajatus alkaa näyttää mahdottomalta, päätetään supistaa pelastushankkeen päämäärä potkuriin, ja nytkö täällä jo puhutaan potkurin yhdestä lavasta... ::) Teräsnaulako sieltä Intiasta lopulta tuodaan?
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Risto Kempas

Sopiihan sitä nauraa pöytäkeskusteluissa amatöörien räpellykselle. Ilman asiantuntija-apua ja suuren innostuksen vallassa on helppoa tavoitella korkeita. Nyt kun apua on, niin tieto oloista Intiassa kertoo monin eri tavoin, että emme mitä ilmeisimmin saisi sieltä potkurin osia ehjinä takaisin. Työkalut ovat lähteneet ties minne ja potkureita on revitty pitkin kivistä rantaa oikein ikävästi kun laivaa on vedetty maihinpäin. On kallista järjestää koko juttu etukäteen ja todeta menestys mahdottomaksi paikanpäällä. Toisekseen potkureiden esillepano ja huolto, kyllä, valmistaja on esittänyt mitä huoltoa nämä tarvitsevat, niin vastaanottajakin on pitänyt yksittäisen lavan asettamista esille hieman mielekkäämpänä vaihtoehtona. Isompi haave ei ole hylättynä, mutta se on epätodennäköisempi. Kun koko juttu perustuu vapaaehtoiseen työhön ja mitään epämääräisiä keräyksiä ei järjestetä, niin on parempi olla toivomatta yhtään minkäänlaista menestystä. Yritetään kuitenkin.

Koneiden pelastaminen oli taasen täysin mahdoton yhtälö. Ne olivat aivan liian arvokkaat. Toisekseen silloin kyseessä oli ruikutusoperaatio valmistajan suuntaan, jossa toivottiin apua koko aluksen pelastamiseen tai edes toimimattoman turbiinin antamista museolaivaa varten.

Moni ei sure kaatunutta maitoa ja he katselevat uusia laivoja. Meille tämä laiva oli kuitenkin se suuri juttu. Olisi oikein mukavaa, jos jotkut laiva-alan isot toimijat ottaisivat koko hankkeen omaksi taakakseen.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 09.01.2009, 15:12:43
Uutisia elokuulta 2008 ja kahden päivän takaa. Finnjetin entinen konemestari oli käynyt Intiassa katsastamassa laivaa viime vuoden elokuussa. Tämä on siis fakta. Hänen itsensä mukaan retkikunnan lähettäjä on eri taho kuin tämä turkulainen ProFinnjet. Tämä on nyt siis suoraa tietoa.

Käsittääkseni Intian-retken järjesti eräs ahvenanmaalainen meklari/miehitysfirma Johnny Sidin toimeksiannosta, eli ProFinnjet ei pitäisikään lukea kenenkään yksittäisen ihmisen palkkakuitissa vaikkakin se koko homman kustansi.

Mitä potkureihin tulee, niin Jetissähän oli aika standardi Kamewat missä ei sinällään mitään harvinaista ole. Eli huomattavasti halvemmalla ostettava, kuljetettava ja säilytettävä potkurilapakin tekee saman tehtävän nostalgiamielessä. Intiassa on kuitenkin tällä hetkellä Jetistä paljon muutakin säilyttämisen arvoista. Toki ei sitä silti pidä vastustaa jos jollain on rahaa ja resursseja hankkia kokonaiset potkurit Intiasta.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Mikko Pätäri

Potkureista vielä sen verran, että niissäkään tuskin juuri muu, kuin ehkä navan kuori on alkuperäistä. Veikkaisin, että Jettiin jouduttiin vaihtamaan lapoja vielä tavallista taajempaan, varsin reippaan kavitoinnin takia. En siis itsekään tiedä, maksaako juuri vaivaa...

Maito on maassa, se on totta, ollut jo varsin pitkään. Itseäni kiinnostaisi vielä tässä vaiheessa kuitenkin pelastaa se, mikä realistisesti pelastettavissa olisi, ja tällä viittaan lähinnä laivan irtaimistoon. Kuulin erinäisiä huhuja ja suunnitelmia asian suhteen syksyllä, mutta en tiedä onko yksikään näistä toteutunut...? Vai onko kaikki tavara siirtynyt kaikessa hiljaisuudessa pitkin Alangin myyntikojuja ja Intian länsirannikon kirpputoreja.....  :(

Jos ylipäätään jotain haluttaisiin pelastaa, niin tuntuisi että viimeistään NYT olisi oikeasti syytä tehdä asialle jotain. En kuitenkaan varmasti ole ainoa, joka jotain ko. laivasta haluaisi omistaa....

Timo Toivonen

#904
Jetin purkajat näyttävät olevan jo melkein piipussa...

http://www.shipsforum.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=3552
"Tere tulemast Titanicule!"

Eero Vaskonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 21.02.2009, 01:20:21
Jetin purkajat näyttävät olevan jo melkein piipussa...

http://www.shipsforum.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=3552

Toinen piippu näyttäisi olevan jo purettu... Aika pitkälle ovat jo edenneet...

Reijo Hokkanen

Näin katoaa merien kuningatar terästehtaan masuuniin.

Vastavirtaan, mutta myötätuulessa.

Reima Rintamäki

Aikas nopeaa toimintaa heillä  :(
tietääkö kukaanko onko kaikki tavara katu-shopeissa vai löytyykö yhtään järkevää kuka kauppaisi noita esim. nettikaupoissa?
vai onko siellä edes tietokoneita? sähköt näyttää ainakin löytyvän...
-Genesis Forever Young

Joni Vehmanen

#908
Terve, tässä on Finnjetin matkailuvideo vuosilta 93-94

http://www.youtube.com/watch?v=RYDIm7kIE4k

Harmi, että toimiva laiva romutettiiin.

T. Joni

Edit: Vuosilukua vaihdettu

Mikko Pousi

Toi video ei kyllä ole vuodelta -89. Eteläsatamassa näkyi ainakin Sally Albatross ja SIlja Europa Viikkarista en ole ihan varma.-93?-94?

Ari Leskinen

Tämmöiset pätkät voidaan leikata useista eri otoksista ja näinollen otokset voivat olla eri vuosilta.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Reima Rintamäki

Mutta kaiken kaikkiaan TODELLA hyvä video, kiitos linkistä. sainpahan jotain konkreettista muistoa finnjetistä, tuon koottavan finnjetin-lisäksi joka olla möllöttää
hyllyllä.
-Genesis Forever Young

Markus Nieminen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pousi - 07.03.2009, 15:45:12
Toi video ei kyllä ole vuodelta -89. Eteläsatamassa näkyi ainakin Sally Albatross ja SIlja Europa Viikkarista en ole ihan varma.-93?-94?

Viking Linen laiva on uskoakakseni M/S Gabriella.
Mutta hieno video ja sääli Finnfetin kohtaloa koska ihan näpsäkkä laiva oli.
Pääsiko se 31kn nopeuteen??? minun tietojeni mukaan max nopeus oli vain 29-30kn...
Queen is legendary rock!

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pousi - 07.03.2009, 15:45:12
Toi video ei kyllä ole vuodelta -89. Eteläsatamassa näkyi ainakin Sally Albatross ja SIlja Europa Viikkarista en ole ihan varma.-93?-94?

Lainaus käyttäjältä: Markus Nieminen - 16.03.2009, 18:00:44
Viking Linen laiva on uskoakakseni M/S Gabriella.
Mutta hieno video ja sääli Finnfetin kohtaloa koska ihan näpsäkkä laiva oli.
Pääsiko se 31kn nopeuteen??? minun tietojeni mukaan max nopeus oli vain 29-30kn...
Itseasiassa tuo laiva on M/S Cinderella punaisena. Perän muoto on ihan erilainen kun Splittareissa.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Teemu Mäkelä

eikä se olisi voinut edes olla gabriella koska oli vuonna 94 frans suell niminen sen jälkeen vuoteen 97 silja scandinavia ;) ;D