Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

jonas

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 11.06.2008, 12:24:11
Mutta tässä tapauksessahan kyse oli vain siitä, että se kärsi niin monta onnettomuutta; karille ajo ja tulipalo. Ei tuota siinä mielessä voi verrata. Totta toki on se, että laiva (Finnjet) on varmasti jo tuossa vaiheessa elinkaarta heikossa kunnossa, vaikka yleiset tilat näyttävätkin hyvältä. Senpä takia olinkin niiden mukana, jotka kannattivat laivaa hotelli/ravintola/messu/toimistokäyttöön paikalleen sijoitettuna.

Toki, tarkoitinkin sitä että Finnjet on ollut yksi niistä onnekkaimmista laivoista, jotka ovat olleet lähes koko ajan samassa liikenteessä ilman suurempia onnettomuuksia tai muutamaa viime vuotta lukuunottamatta lojumista missään ruosteen omana odotellen käyttötarkoitusta, joka usein ei sitten ole enää kovin pysyvä tai ainakaan riskitön.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 11.06.2008, 12:24:11
Mutta tässä tapauksessahan kyse oli vain siitä, että se kärsi niin monta onnettomuutta; karille ajo ja tulipalo.
Kariellajo ja kaksi tulipaloa jos en väärin muista. Ja jokaisen onnettomuuden jälkeen alus julistettiin korjauskelvottomaksi - eli sinällään ihme, että ex-Svea Corona pärjäsi edes vuoteen 1996 asti.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.06.2008, 12:33:38
Toki, tarkoitinkin sitä että Finnjet on ollut yksi niistä onnekkaimmista laivoista, jotka ovat olleet lähes koko ajan samassa liikenteessä ilman suurempia onnettomuuksia
Huhun mukaan Jetillä oli joskus 80-luvulla erittäin vakava tulipalo konehuoneessa, mutta tietoa tästä ei päästetty julkisuuteen...

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.06.2008, 13:47:21
Huhun mukaan Jetillä oli joskus 80-luvulla erittäin vakava tulipalo konehuoneessa, mutta tietoa tästä ei päästetty julkisuuteen...

Kyllä, mutta siitäkin huolimatta laiva oli vielä parikymmentä vuotta liikenteessä ja vieläpä samalla reitillä. :) Kuitenkin uhka laivasta luopumiselle oli jatkuvasti olemassa ja esimerkiksi 90-luvun alussa sen täydelliseen korjaukseen varatut rahat käytettiinkin Wellamon ja Svea muuttamiseen Festivaliksi ja Karnevaliksi. Samoin 2004 uudistuksen rahoja ilmeisesti mietittiin tarkkaan sillä Sere ja Symppa oli jo tuolloin suunnitelmissa remontoida. Jälkeen päin ajateltuna Sere ja Symppa olisi tietenkin kannattanut laittaa isolla rahalla uuteen uskoon ja myös nuo 90-luvun alun havainnekuvat antavat viitteitä siitä, että laivan ikää olisi tuolloin saatu "vähän" nostettua. Toisaalta samaanaikaan restauroitu ja sittemmin uudelleenrakennettu Sally Albatross ei myöskään Operana mikään jymymenestys ollut. Valitettavasti. Tämä on erittäin haasteellinen markkina ja Siljan omistajat tekivät valitettavan monta taktista virhettä 80-90-lukujen taitteessa.

Teemu Ahonen

Täytynee sanoa, että keksisipä nyt joku sen aikakoneen. En nimittäin ole koskaan käynyt Finnjetillä, ja haluaisin kokeilla niiden kaasuturbiinien viiletyksen edes kerran.. :'(
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Oskari Nurminen

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 11.06.2008, 08:58:14


Uutinen Finnjet-aluksen pelastumisesta ja paluusta risteilykäyttöön saattoi olla ennenaikainen. Tätä mieltä on ainakin legendaarisen risteilyaluksen puolesta kampanjoiva nettisivusto Finnjetweb.com. Sen mukaan porilaisen yrittäjän Mauri Murotien julkisuuteen välittömät tiedot Finnjetistä tehdystä kaupasta ja aluksen uudesta tulevaisuudesta risteilykäytössä Intiassa eivät pidä paikkaansa.

Finnjetiä kaupannut amerikkalainen laivameklariyhtiö US Shipbrokers vahvistaa, että laiva on tukevasti menossa kohti romuttamoa.

– Emme ole tehneet minkäänlaisia kauppoja intialaisten ostajien kanssa. Ainakaan vielä maanantaina laivaa ei ollut myyty, vahvistaa US Shipbrokersia edustava Fred Taylor sähköpostiviestissään Satakunnan Kansalle.

Että silleen ;D

Mistä lehdet sitten ne tiedot repäisivät? ??? Huijasivat. :finger:

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Oskari Nurminen - 11.06.2008, 18:20:42
Mistä lehdet sitten ne tiedot repäisivät? ??? Huijasivat. :finger:
Satakunnan Kansan artikkelista, joka on jo pariinkin kertaan tähän ketjuun linkitetty:

"Porilaisyrittäjä Mauri Murotie sanoo, että Intialaiset kilpailijat korottivat keskiviikkona tarjouksen laivasta 8,2 miljoonaan euroon. Suomalaisostajille hinta kävi liian korkeaksi.

– Pääasia kuitenkin on, että laiva pelastui romuttamiselta. Intialaisostajat ovat hankkimassa laivaa risteilykäyttöön. Jos halua löytyy, voidaan Finnjet ostaa Suomeen myöhemminkin, kun se ei päätynyt romuksi, Murotie sanoo." [minun lisäämäni korostukset]

Jarkko Korhonen

Toivottavasti YLE tai joku muu suomalainen instanssi lähettää tuonne kuvausryhmän ikuistamaan tuon Alangin hietikolle rysäyttämisen.
Perämies on erämies.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 11.06.2008, 23:11:17
Toivottavasti YLE tai joku muu suomalainen instanssi lähettää tuonne kuvausryhmän ikuistamaan tuon Alangin hietikolle rysäyttämisen.

Eikös Alang ole niin loiva, että kun laiva ajetaan rantaan, se vain ikäänkuin pysähtyy jonnekin vesirajan tuolle puolen, ja kun vuorovesi laskee, jää laiva kuiville? Kovin spektaakkelimaisesta rysäyksestä tuskin lienee kyse.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teemu Ahonen

Vaikka laiva olisikin jo rannalla, niin kuten joskus monta sivua aiemmin sanottiin, voihan sen aina sieltäkin pelastaa. Prosessi kestää useita kuukausia, eikä laiva tuhoudu kuin korkeintaan sisätiloista. Hintakin tippunee roimasti, niin laivan saa entistä halvemmalla ja sijoittajilta löytyy rahaa sekä laivan ostamiseen tänne että polttoaineisiin, satamapaikkaan joksikin aikaa ja mahdollisesti myös romutuksessa aiheutuneiden vaurioiden korjaamiseen.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Janne Koskinen

Rautaan ei saa rakastua; eikä historia taida tuntea rannalta pelastuksia. Hesarin mukaan saapuu perjantai/lauantai ja viiden päivän kuluessa rannalle ajo. Myrsky on hidastanut ja US shipbrokers on sulkenut tarjoukset.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Finnjet+matkalla+romutettavaksi+Intiaan/1135237101779

Alandia Waven kanssa rantaan ajaneena eipä tuntunut juuri miltään; vauhti vain hyytyi. Suurin ongelma oli pois pääsy; kamat pelastusveneeseen ja vaijerit riitti juuri ja juuri rantaan. Veneen laskija ei sitten meinannutkaan päästä pois kun leidarit loppuivat kesken.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Tämän päivän Ilta-Sanomien paperiversio kertoo, että Jetti ei voi olla menossa romutettavaksi, koska aluksen lippu on vaihdettu Bahamasta Panamaan... Niin, eihän koskaan ennen ole viimeistä matkaa varten vaihdettu aluksen lippua... ::)

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.06.2008, 14:22:53
Tämän päivän Ilta-Sanomien paperiversio kertoo, että Jetti ei voi olla menossa romutettavaksi, koska aluksen lippu on vaihdettu Bahamasta Panamaan... Niin, eihän koskaan ennen ole viimeistä matkaa varten vaihdettu aluksen lippua... ::)

Ja myöskään Ilta-Sanomia ole voinut pitää luotettavana tietolähteenä enää vuosiin (kymmeniin?).

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.06.2008, 04:07:27
Alandia Waven kanssa rantaan ajaneena eipä tuntunut juuri miltään; vauhti vain hyytyi.

Tässäpä vielä video kyseisenkaltaisesta tapahtumasta Turkissa:

http://users.tkk.fi/~tromu/forum/GPGemisokumuVideosu.mpg

Finnjetin kohdalla voitaisiin toki rysäyttää rantaan maksiminopeudella, jotta saataisiin edes jonkinlainen loppurysäys...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kristian Lampio

Onse karua ajateltavaa että kaikille tuttu hieno Finnjetkin päätyy tuollaiseen paikkaan ja päätyy vielä ihan samalaiseksi rojuksi. Ja sitten vielä kuljetetaan metallin härpäkkeitä kuormurilla veks. Saavat sitten jysäyttää sen sinne hietikolle täyttä vauhtia ja ottaa siitä videon.

Jani Nousiainen

Nyt löytyy Kingdom Alangiin odotettavien alusten listalla

Ship Status
Port - Alang
KINGDOM

Date :      10-06-2008
Unloading/Loading/Breakage :     Breakage
Tonnage :     15399
Status :     Expected
Expected Time of Arrival :    
Back


Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8