Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Olen ihan samaa mieltä - mutta heitän vain yhden kommentin liittyen tuhon mitä pitäisi tehdä. Se mitä ehdotatte olisi pitänyt tehdä jo silloin kun Superfastit ostettiin. Nyt on mennyt jo niin paljon aikaa että tuntuu siltä että alusten "pelastaminen" ei enää onnistu. Ohjelmatarjontaa mietittiin jo Superfastin aikana, mutta se ei koskaan pääsyt laivalta kunnolla maaorganisaatioon saakka, en tiedä missä kohtaa ovi suljettiin. Silloin ongelmana on voinut olla se että eri osastoja pyörittivät eri yhtiöt. Eli hotellitoiminta oli vuokrattu yhdelle yhtiölle, casino toiselle, kaupat käsittääkseni kolmannelle. Vaikka kaikilla on ollut samat tarpeet, en tiedä kokoonnuttiinko koskaan samaan pöytään.

Jossakin vaiheessa oli myös suunnitelma lisätä matkustajatiloja ahteriin, skorsteenin molemmin puolin. Käsittääkseni lisää olisi tullut vain hyttejä, matkustajatiloihin ei olisi silloin tullut muutoksia. Suunnitelmassa kuulemma epäilytti lisäpainon aiheuttama dwt:n lasku, koska kuten muistatte Hangon linja veti hyvin rahtia. Vieläkin olisi mahdollista tehdä tuollainen laajennus, mutta tarvehan on jo kadonnut.

En usko että tuo linja tarvitsisi edes kovin kummoista viihdepakettia, jotta matkustajat olisivat tyytyväisiä. Karaokemahdollisuus, bingo, joko TV:t hyteissä tai sitten elokuva tai kaksi matkaa kohden - kokoushuoneissa nämä onnistuisi - nythän ne markkinoidaan lepotuoliosastoina. Lisäksi se parin jannun orkesteri. Mitä se maksaisi? En usko että ihmeitä ainakaan. Lisäksi olisi yksi muutos jonka minä tekisin heti, jos olisin vastuussa noista aluksista. Infon vieressähän on se leikkihuone ja pelihuone. Repisin ne, ja laittaisin siihen respasta hoidettavan pienen kaupan. Näin ollen respatyöntekijä hoitaisi yhtä kauppaa, siten se olisi käytännössä lähes vuorokauden ympäri auki. Leikkihuone tulisi Casinon sb-sivustalle, sen pienen kahvilapisteen tilalle, pelit menkään siiheen pienempään kauppaan sb-sivustalla. Kahvilapisteen sijoittaisin sen keskilaivan baarin tiloihin, näin se olisi lähempänä byssää - ja ehkä sieltä saisi sitten kunnon ruokaakin.

Koska yhtiö on jo menettänyt suurimman hyödyn nopeudesta muuttamalla Hangosta Helsinkiin, pitäisikö alusten käydä kesäisin Visbyssä, Sliten laitureista kun en tiedä mitään? Voisiko se tuoda lisätuloja?

Onhan totta että ne eivät ole optimaalisia Turun linjalle, mutta syy on lähinnä se että niitä ei kannata muuttaa junalautoiksi. Vain neljä raidetta mahtuisi mukaan, ja äkkimuistamalla se tekisi noin 550 raidemetriä + 1000 kaistametriä. Muuten uskoisin niiden olevan siellä ihan ok, eikä ollenkaan niin huonoja kuin täällä epäillään.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Vähämäki

Hyvää ylläpitoa Tallinkilta, http://www.tallinksilja.com/fi/ships/superFast/technicalInformation listaa edelleen Superfast IX:n Tallinkin laivaksi  :D


Jani Nousiainen

Sehän on edelleen Tallinkin laiva kuten on Autoexpress kakkonenkin. Molemmat on vuokrattu ei myyty.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 11.02.2009, 18:34:05
Sehän on edelleen Tallinkin laiva kuten on Autoexpress kakkonenkin. Molemmat on vuokrattu ei myyty.

Siitäkin huolimatta mun mielestä tarpeetonta sitä Tallinkin laivaksi mainostaa, eihän Vana Tallinniakaan ole mainittu vaikka sekin on Tallinkin laiva edelleen.

Mikko-Oskari Koski

Joonas on sikäli oikeassa, että Superfast ysin mainitseminen Tallinkin listoilla yhdessä siskosten kanssa on tosiaan ainakin lievästi harhaanjohtavaa. Ja toki on syytä muistaa, ettei Superfast ysiä enää ole olemassakaan -Tallinkin ulosrahtaaman aluksen nimihän on nyt Atlantic Vision.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Moilanen

Onko kenelläkään tietoa kuinka pitkään Tallink on sopimuksilla sitoutunut pitämään Superfastit liikenteessä..?

Jollain tavalla tuntuu että Tallink ei edes yritä tehdä mitään linjan saamiseksi kannattavaksi. Kunnollisia tarjouksia ei linjalle löydy ja nyt tulleet 02/09 liikennetiedot ovat lohdutonta luettavaa, keskimäärin  150 matkustajaa, 71 kuljetusyksikköä ja 34 henkilöautoa /lähtö. Tuohon kun lisätään kohtuullisen paljon polttoainetta kuluttavat alukset ja tallinkin kallein virolaismiehistö niin..

Eihän tuollaisen liikennöinin pystyssä pitämisessä ole enää mitään järkeä, vai voiko joku perustella että olisi ?  :o

Jan Holm

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 11.04.2009, 14:05:40
Eihän tuollaisen liikennöinin pystyssä pitämisessä ole enää mitään järkeä, vai voiko joku perustella että olisi ?  :o

Olisivat pysyneet Hanko - Rostock välillä niin ei olisi tarvinnut murehtia!!!
Scandlines ajaa Hanko - Rostock linjaa ja on ainoa linja mikä tuottaa tulosta positiivisesti Scandlinesille :thumb:
Tallink möhläsi koko homman kun rupesi sooloilemaan!
Nälkä kasvaa syödessä ja jano juodessa :beer:

Emppu Kauranen

Koko homma möhlääntyi sillä, kun liikenne myytiin Tallinkin kelvottomalle organisaatiolle tärvättäväksi. Ei mennyt montakaan kuukautta kun virolaisella innokkuudella oli homma pilattu kautta linjan. Sopisi kuolla pois.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 16.07.2009, 13:23:24
Tottahan se on, että Fastereita ei kannattaisi myydä - mutta valitettavasti ne tuntuu olevan tällä hetkellä ainoat hyvät vaihtoehdot varojen nostattamiseksi. Saksan-reitti vetää -30% miinusta kaikilla aloilla, mutta niissä on liian vähän matkustajakapasiteettia ja toisaalta liikaa rahtikapasiteettiakin risteilyreiteille. Lisäksi Fastereista saadaan revittyä varmaan kohtuu hyvät rahat.

Näin offtopicina, eikös Superfastien brändinkäyttöoikeus Tallinkille loppunut jo viime vuonna?
Saksan reitin vuorokohtainen käyttökate on viime aikoina ollut pikemminkin nousussa. Eri asia on, kuinka vahvasti Tallink onnistuu melko ylivoimaisen kilpailijan rinnalla toimimaan.
Matkustajaliikenteen kannalta Tallinkin Saksanreitin pohjoiseksi satamaksi pitäisi ehdottomasti saada jokin muu, kuin Vuosaari. Matkustajaroudaus rahtisataman kautta busseilla on aivan liian monimutkaista -kun huomioidan, että asiakkaan pitää ensin vielä hankkiutua sinne satamaan. Helsinki ei kuitenkaan Tallinkin Saksanlauttoja takaisin Jätkäsaareen päästä, joten jäljelle jää kolme mahdollisuutta:
1) paluu häntä koipien välissä Hankoon (ei välttämättä ollenkaan huono, koska linja voitaisiin kuitenkin sieltä ajaa päivittäisenä)
2) muutto Turkuun (ei huono, koska Turulla ja Rostockilla on monenlaisia yhteyksiä, eikä olisi mahdotonta saada esim.ArgoMannia vakiasiakkaaksi/yhteistyökumppaniksi mukaan; muttei kauhean hyväkään, sillä linjaa ei kuitenkaan ehtisi ajaa kuin 4-5 krt/vko ja laituripaikan pitäisi aamuin illoin olla Turussa vapaa Siljalle, mikä saattaisi aiheuttaa aikataulusuunnittelulle haasteita)
3) muuttaa reitin pohjoinen päätesatama Tallinnaan, ilman käyntiäkään Suomessa (ei kovin hyvä, aiemmat Viron ja Saksan väliset reittikokeilut ovat menneet pieleen, eikä rahti kuitenkaan suostuisi vaihtamaan Tallinnassa laivaa, vaikka merkittävä osa matkustajista sen tekisikin)

Nykyisellään tilanne on monin tavoin ongelmallinen, muttei katastrofaalinen... ::)
Tallink on muuten jo ajat sitten luopunut Superfastin brändistä siinä merkityksessä, mitä se aikanaan miellettin kauppasopimuksessa tarkoittavan (tunnukset tyyliin SUPERFAST operated by TALLINK). Se, ettei firma ole uudelleennimennyt aluksia (esim TallinkSuperfast I:ksi ja II:ksi), on tietysti omituista. Varmaan Attican juristit ovat tarkistaneet pykälät, koska muuten näin ei olisi jatkunut.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 00:21:18
Miten muuten Tallink junaili sen, että sai virolaismiehistön Superfasteille? Eikö jossakin sopimuksessa korostettu suomalaismiehistön jäämistä laivoille? Paljonkohan parempi mahtaa olla palkka Superfastilaisille...?
Siihen liittyi aika paljon dramatiikkaa, esim. tuolla on vähän taustoja koko konfliktista. Sehän syntyi siitä että SMU halusi virolaisten palkat suomalaisten tasolle kun Fasterit liputettiin Kreikasta Viroon. Superfastithan ajaa virolaisella miehistöllä mutta suomalaisten palkkaehtojen mukaan, joten palkka on sama kun suomalaisilla merimiehillä.

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 00:23:01
Mistä tiedät että olisi vain vuokrattu... en usko Tallinkin ottavan AE2 takaisin  ???
OT: Koska Tallink on pörssiyhtiö ja sen pitää ilmoittaa tuonkaltaisista asioista. Ja tietysti siitä olisi tiedotusvälineet jo heränneet.  ;) Tuskin Tallink ottaakaan Autoexpressiä omaan liikenteeseensä takaisin..
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 00:46:28
Kyllähän siitä pitää ilmoittaa toki, mutta onko M/s Meloodia myyty (en ole huomannut uutista aiheesta)?

Kyllähän se myytiin jo 2007. Muutostyötkin lienevät jo tässä vaiheessa valmiit.

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_08122007_Meloodia.htm

Lainaa
Ja mitä ylempään lainaukseen tulee niin en kyllä ymmärrä miksi liikennöidä Suomesta Saksaan virolaisellamiehidtöllä jos palkat ovat suomalaista tasoa.

Olettaisin että virolainen firma haluaa ensisijaisesti palkata virolaista miehistöä, kuten mainittua, palkkataso ei ole heidän ideansa.

Kalle Id

Meloodian myynnistä on keskusteltu myös tällä foorumilla (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=12224.0), hakutoiminnolla tämä(kin) tieto olisi löytynyt varsin helposti.

laiva.sivustot

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 17.07.2009, 09:23:45
Olettaisin että virolainen firma haluaa ensisijaisesti palkata virolaista miehistöä, kuten mainittua, palkkataso ei ole heidän ideansa.

Ei varmasti ei, muttei Tallink halua varsinaisesti palkata virolaistamiehistöä. Yksinkertaisesti sillä ei ole varaa olla "kotimaauskollinen" vaan tärkeintä on saada kaikki halvalla, näkeehän sen jo siinäkin, että heti Romantikakin löysi latvian lipun... koskakohan siirtyvät kaikki laivat jollekin mukavuuslipulle... no ehkei sentään

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 14:22:58
koskakohan siirtyvät kaikki laivat jollekin mukavuuslipulle...
Ymmärtääkseni (saatan olla väärässä) lauttaliikenteessä on voimassa kansainvälinen sopimus, jonka mukaan lautoilla on pakko noudattaa jonkin niistä maista työehtosopimuksen ehtoja, joihin alus liikennöi. Näinollen mukavuuslipusta ei olisi mitään iloa esimerkiksi Helsinki-Tallinna -välillä, koska lipusta riippumatta olisi pakko noudattaa vähintään Viron työehtosopimuksia.

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.07.2009, 15:48:01
Ymmärtääkseni (saatan olla väärässä) lauttaliikenteessä on voimassa kansainvälinen sopimus, jonka mukaan lautoilla on pakko noudattaa jonkin niistä maista työehtosopimuksen ehtoja, joihin alus liikennöi.
Miten tämä käytännössä toimii esim. Bahamasaarille tai Panamaan rekisteröidyillä risteilyaluksilla; käykö ne sitten joka vuosi (talvisin varmaan) todellakin siellä Nassaussa, Valletassa, Panamassa jne..? Vai koskeeko tämä ainoastaan säännöllisessä linjaliikenteessä olevia aluksia?
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala