Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 07.02.2010, 17:31:12
muistaakseni Tallink ei missään vaiheessa väittänyt että se olisi lähettämässä alustaan sinne vaan se oli postimees-lehden juttu. vähän järkee noihin juttuihin pliis.

Tallinkin velvollisuus olisi ollut oikaista väärä tieto. Media kertoo sen minkä kuulee, ja jos firma huomaa itsestään kirjoitettavan väärää tietoa, sen pitää se oikaista. Tosin oikaisihan se nyt - kunhan siitä oli saatu vaivihkaa itselle riittävästi goodwilliä.

Juho Jäppilä

Tallink kyllä oikaisi uutisen heti sen jälkeen kun se oli julkaistu. Suomen media sitä ei halunnut vaan tuoda julki.
Silja Line - On Enemmän

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 07.02.2010, 20:14:31
Tallink kyllä oikaisi uutisen heti sen jälkeen kun se oli julkaistu. Suomen media sitä ei halunnut vaan tuoda julki.

En oikein suomalaisena media-alan ihmisenä allekirjoita tuollaista väitettä. Sinulla on varmaan meidän haluttomuudesta näyttöä? Ja eikös TalSa juuri kertonut, miten asia on?

En muuten löydä edes mitään todisteita siitä, että Tallink olisi oikaissut väitettä. Lehdistötiedotetta asiasta ei ole olemassa. Millä tavalla se sitten on oikaissut tiedon? Varmaan kykenet todistamaan?

Ylläpidolle: menee ohi aiheen, mutta kommentoin, koska media-ammattilaisena pidän Jäppilän väitteitä ovat aika paksuna herjana.

Ville Taavitsainen

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010011910956763_uu.shtml

"Tallink ei halunnut kommentoida lehden väitteitä vedoten asemaansa pörssiyhtiönä."

Miten tuo nyt olis sit otettava, mutta ovat vastanneet uutiseen joka tapauksessa tuolla tavalla eivätkä ole ainakaan väittäneet että olisivat laivaa lähettämässä. Se että lehti on keksinyt jutun omasta päästään on tuskin Tallinkin vika. Noista pörssiyhtiöiden tiedottamissäännöistä en osaa sen enempää sanoa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Santeri

#169
Uskoisin, että Tallink Silja on neuvotellut Haitin jutusta, muttei ole päässyt sopimukseen käypään hintaan taikka Saksan reitin kohtalosta ei ole tehty mitään virallista päätöstä. Kyllähän asian jota ei ole lainkaan olemassa tai joka on aivan selvä ja johon liittyy selvä päätös/käytäntö, voi virheellisen olettaman kieltää. Jos nyt soittaa Tallink Siljalle ja kysyy, että ollaanko Serenadea vuokraamassa Pietariin hotellikäyttöön ensi kesäksi niin vastauksen pitäisi olla aivan yksiselitteinen. Sen sijaan, jos kysyy tammikuun talouslukuja yms. niin niitähän ei saa, koska niistä tiedotetaan käytäntöjen mukaan. Eli uskoakseni kaikenkaikkiaan Saksan-reitin jatkoon liittyy edelleen epävarmuutta taikka Haiti -asiassa ei päästy sopimukseen. Ei ole sekään mahdotonta, että joku on keksinyt tällaisen pikkujäynän laivayhtiölle (oma SuperFastin työntekijä) eikä Tallink voinut kommentoida asiaa, koska Saksan-reitin jatko on vaakalaudalla. Nimenomaan laivalta se "tieto" on tullut, koska siellä on lehtitietojen mukaan jaettu rokotteita.  

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 07.02.2010, 23:24:55
Uskoisin, että Tallink Silja on neuvotellut Haitin jutusta, muttei ole päässyt sopimukseen käypään hintaan

Olen täysin samaa mieltä. Se, että laivayhtiöstä ei kommentoida, ei todellakaan kerro siitä, että kyseessä olisi kupla, vaan ehdottomasti juuri siitä, että neuvottelut ovat käynnissä ja kesken. Mikäli minulle vastattaisiin yhtiöstä noin, se ei estäisi minua kirjoittamasta juttua, koska muualta saamani (työntekijöilden kertomat asiat) tiedot voidaan vahvistaa ja ovat todisteena siitä, että suunnitelmia on.

Vertauksesi Serenaden vuokraamiseen hotellilaivaksi oli täysin oikea.

Ja nyt, kun sopimus todennäköisesti on kaatunut rahaan, ei siitä parane paljon tiedotteissa huudella. Parempi odotella, että asia vaan yleisöltä unohtuu. Tällä kerralla toimittaja tosin lienee tehnyt yhtiölle ikävän tempun ja kysäissyt, miten SF:n Haiti-diili jakselee.

Mikko-Oskari Koski

Onko muuten tiedossa se, missä tuo virolaisen mittapuun mukan "ylipalkattu" Fasterien henkilökunta on nyt? Onko heille kelvannut heikommin palkattu duuni Tallinkin muilla aluksilla vai ovatko lomautettuina (välttämättömintä huoltohenkilöstöä tietysti lukuunottamatta)?
Riippumatta siitä, onko päätös FIN-GER-linjan lakkauttamisesta tehty tai ei, olisi todennäköistä, että laivoille pähkäillään muitakin töitä ja jos niitä löytyy, todennäköisesti ei liikkeelle lähdettäisi enää suomalaisten taksojen mukaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

#172
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.02.2010, 21:39:54
Onko muuten tiedossa se, missä tuo virolaisen mittapuun mukan "ylipalkattu" Fasterien henkilökunta on nyt? Onko heille kelvannut heikommin palkattu duuni Tallinkin muilla aluksilla vai ovatko lomautettuina (välttämättömintä huoltohenkilöstöä tietysti lukuunottamatta)?
Riippumatta siitä, onko päätös FIN-GER-linjan lakkauttamisesta tehty tai ei, olisi todennäköistä, että laivoille pähkäillään muitakin töitä ja jos niitä löytyy, todennäköisesti ei liikkeelle lähdettäisi enää suomalaisten taksojen mukaan.

Virolaisten keskipalkka 2008 oli 775 euroa (mediaani paljon vähemmän), matruusin palkka Tallinkinkin muilla aluksilla 1000-1300 eur/kk (15000-18500 EEK); Superfasteilla 2500-3200 eur/kk (37000-48000 EEK). Vertailuna valtion palkat; jäänmurtaja Tarmossa matruusin palkka 3500-4000 EEK (250-300 eur/kk). Tarmon päällikön palkka on alle 12000 EEK (=alle 800 eur/kk). Eli Tallinkin matruusi virolaisella sopimuksella saattaa ansaita 1,5 kertaa Tarmon päällikön palkan ja Superfastin sopimuksella 4 kertaa Tarmon päällikön palkan.

Keskisuuren kaupungin apulaiskaupunginjohtaja taitaa jäädä 30000EEK:n (=alle 2000 eur/kk) ja tavalliset kansanedustajat ansaitsevat 3 380 euroa kuukaudessa. SF:n matruusin palkka on aika lähellä kansanedustajaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Santeri

Jos tätä liikennettä meinataan jatkaa niin tässä alkaa pikkuhiljaa tulla kiire julkistaa aikatauluja, jos kaikkia asiakkuuksia ei haluta menettää ja että ensi kesän automatkaajat löytävät Fastin.  

Lassi Liikanen

Lankun mukaan Tallink Siljan Lyypekin konttorista on tullut ulos tieto, jonka mukaan Superfastin-liikenne on lopetettu.. asiakkaat ohjattaneen Finnlinesille, ainakin tuon Lankun tyypin mukaan.

Kauan siinä meni, ennenkuin kehtasivat tunnustaa tappionsa! Taisi Finnlinesin Rostockin-linja olla sitten se kuuluisa viimeinen naula arkkuun.  :(

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=14930
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Marko Stampehl

kummallista ettei pörssiyhtiönä sellaisen tiedon julkaisevat...
Ich fotografiere, also bin ich!

Janne Koskinen

Kumman pitkä telakointi:

" Aikataulut Helsinki - Rostock

Superfast-alukset ovat parhaillaan telakalla huolto- ja korjaustoimenpiteiden vuoksi ja ovat poissa liikenteestä huhtikuun 2010 loppuun asti. Ilmoitamme näillä sivuilla aina viimeisimmät tiedot telakoinnista."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Joni Huopana

Varmaan yrittävät kiireen vilkkaa etsiä ostajaa tai rahtaajaa aluksille. Täytyy kai varasuunnitelmakin olla... Onkohan kesäkausikaan ollut voitollista koskaan Tallinkin aikana? Ellei (eikä muuta käyttöä löydy), makuutus lienee ainoa vaihtoehto - se lienee kuitenkin edullisempaa kuin tappiollinen liikenne.

Jussi Littunen

#178
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.02.2010, 21:16:47
Itse toivon näkeväni toisen Fastereista jo lähitulevaisuudessa Baltian ja Ruotsin välisessä liikenteessä Baltic King-nimisenä ja toisen jollain muulla operaattorilla jollain Itämeren pohjois-etelä-suuntaisella linjalla. Ihan siksi, että Finnlinesin monopoli ei palvele kenenkään etua. Ja toisen Fasterin myynnistä/rahtauksesta Tallink saa sitä paljon puhuttua pääomaa velkojensa lyhennykseen. Epäilemättä Regal Starin makuutus on pienempi kustannuserä kuin Fasterin -ja Ruotsin linjalla miehityskin voitaisiin taas hoitaa yhteismitallisesti linjakumppanien kanssa.

Tuossa kuviossa voisi todella olla järkeä, Paldiski-Kappelskär linjalla liikennöisi Superfast VII (esimerkiksi), VIII ja IX myytäisiin esimerkiksi Marine Atlanticille ja toinen jonnekin muualle. Samalla melkoisen uusi ja tehokas (?) Regal Star olisi ehkä mahdollista saada myydyksi. Lisäksi tässä mallissa tarjottaisiin suurempi nopeus Paldiski-Kappelskär-linjalle.

Toinen ehkä hieman utopistinen vaihtoehto olisi työllistää Superfast VIII (esimerkiksi) Turku-Tukholma-linjalla Sea Windin sijaan sekä Superfast VII edelleen Paldiski-Kappelskär-linjalla Regal Starin sijaan, ja tämän jälkeen myydä Sea Wind sekä Regal Star, mutta tämä vaatisi kiskojen asentamisen Fasterille. Lisäksi Fasteri VIII:n myyminen lienee helpompaa kuin 38-vuotiaan Sea Windin, vaikka VIII pystyisikin tarjoamaan suurempaa kapasiteettia Turun ja Tukholman välisellä linjalla sekä nopeutta kilpailla Finnlinesia vastaan. Lisäkapasiteettiin TKU-STO-akselilla ei kuitenkaan ole tarvetta varsinkaan, kun Viking saattaa tulevaisuudessa tarjota sellaista uudella aluksellaan/aluksillaan. (Toisaalta markkinaosuuksien kasvattaminen veisi maton alta Vikingin uudisrakenteilta, mutta tällaisina taloudellisina aikoin rahdin määrän kasvamiseen ei kauheasti parane luottaa. Tämä ehkä hieman turhana spekulaationa, älkää vaan ottako liian vakavasti ;) .)

Ehkä taloudellisesti paras vaihtoehto olisi kuitenkin myydä kaikki kolme Superfast-lauttaa ynnä mahdollisesti myös muut Tallinnassa, Riikassa ja Koplissa märehtivät Tallinkin alukset, jolloin saataisiin rahaa velkojen takaisinmaksuun ja taloudellinen pohja kannattavalle liiketoiminnalle (kunhan taitava markkinamies tai -nainen saisi "kevyesti väljähtäneet" Tallinkin laivaston ikäkuningattaret myydyksi). Tällöin jokin Fasteri voisi liikennöidä Regal Starin sijasta Ruotsin ja Viron väliä ja kustannuksiltaan halvempi Regal Star olisi makuutettuna, kunnes ostaja Fasterille löytyisi.

Rahdin puolesta Finnlinesillä on kuitenkin haastajana edelleen Scandlines Hanko-Rostock-yhteydellään, mutta ennestäänkin kallis matkustajaliikenne ja sen hintataso on nyt Finnlinesin käsissä.

Timo Toivonen

Toiselle Superfastille löytyy tilapäistä keikkaa Starin korvaajana maaliskuun loppupuolella:

NB! 20.-29.3.2010 asendab M/S Superfast Tallinn-Helsingi liinil sõitvat M/S Stari.

http://www.tallink.ee/ee/schedules/helTal/
"Tere tulemast Titanicule!"