Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Tuo Loch Ryanin satamajuttu on vanha - sitä on rakennettu jo pari vuotta. Valmistuu tänä syksynä.

Kun Superfast X rais eiku rempattiin Seafrance Moliereksi siihen käytettiin 15 MEUR. Tosin siihen piti laitta Doverin karjapuskuri ramppia varten, vaihtaa perän rampit toisiin ja lisäksi tehtiin autokannelle muutos - 6-kannen pömpeli revittiin. Siihen nähden Stenan budjetoima muutosraha ei kovin isolta vaikuta - jos tuo 14 MEUR on yhteensä kahden aluksen budjetti.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Mehto

Kasi tuli Luonnonmaan telakalle iltapäivällä, huhujen mukaan seiska seuraa huomiseksi samaan paikkaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Miia

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.03.2011, 17:58:37
Kasi tuli Luonnonmaan telakalle iltapäivällä,
Saakos udella et tietääkö kukaan et kuinka kauan telakointi kestää? Jos vaik menis Saaronniemeen kuvaileen sit kun ne lähtee telakalta.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 13.03.2011, 21:06:48
Saakos udella et tietääkö kukaan et kuinka kauan telakointi kestää? Jos vaik menis Saaronniemeen kuvaileen sit kun ne lähtee telakalta.

Armonlaakson laivalista:

"SUPERFAST VIII   Tulo: 13.03. 15:05 / Tallinna,EE   Lähtö: 03.04. 12:00 / Tallinna,EE
13.03. 15:05       
Telakka 40   Tallink Silja Oy   
       
SUPERFAST VII   Tulo: 14.03. 06:45 / Tallinna,EE   Lähtö: 03.04. 12:00 / Tallinna,EE
14.03. 06:45       
Telakka 40   Tallink Silja Oy"

Eli 03.04.2011 klo. 1200, mutta toi saattaa hovissa muuttua.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.03.2011, 05:13:10
Eli 03.04.2011 klo. 1200, mutta toi saattaa hovissa muuttua.
No oletettavasti, jos Rostockin liikenteen pitäisi alkaa 01.04, eikä liikenteen aloituksen myöhästymisestä ainakaan toistaiseksi ole infottu mitään Tallinkin sivuilla.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Tero Lahdenranta

#260
Hivenen menee ohi aiheesta, mutta seuraavassa linkissä pisti silmään lause: "Parhaillaan kahteen yli satametriseen alukseen asennetaan uusia keulapotkureita tiukalla työtahdilla." Ja kuvissa ovat molemmat Superfastit.

http://www.yle.fi/alueet/turku/2011/03/turun_korjaustelakalla_kay_kova_kolke_2435503.html

Superfast IX:ään, eli nykyiseen Atlantic Visioniin, kyseinen operaatio tehtiin myös ennenkuin se lähti kohti Kanadaa. Onko noitten potkureiden mitoituksessa käynyt joku kämmi vai onko kustannusleikkuri sivaltanut liikaa rakennusvaiheessa ja potkurit ovat jääneet alimitoitetuiksi? Vai löytyykö tuolle jotain muuta selitystä. Erikoista että nyt ainakin kolmeen näistä sisarista on tehty lähiaikoina sama isohko muutos vaikka ovat jo kymmenisen vuotta ehtineet liikennöidä. Onko kyse sittenkin vaan uusien reittien erilaisista olosuhteista ja niiden aiheuttamista vaatimuksista?

EDIT: sen verran vielä lisäystä että kuvien perusteella Seafrance Moliereen olisi lisätty kolmas keulapotkuri. Sitten olisi kaikki neljä sisarta käyneet läpi tuon muutoksen.

Mikko-Oskari Koski

Kasia tuo näyttäisi pukkaavan varausjärjestelmässä 1.4.klo 19 Vuokista ja 3.4. klo 02 Rostockista, Seiskan ensimmäinen lähtö olisi Vuokista vasta seuraavana tiistaina. Mene tiedä sitten, onko vuoroa tarkoitus edes ajaa... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Tero Lahdenranta - 18.03.2011, 15:18:18
Onko noitten potkureiden mitoituksessa käynyt joku kämmi vai onko kustannusleikkuri sivaltanut liikaa rakennusvaiheessa ja potkurit ovat jääneet alimitoitetuiksi?
Ei ole mikään salaisuus että ne ovat pienenpuoleisia - sama ongelma kaikissa paitsi III:ssa ja IV:ssa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Mehto

Siskokset lähtivät Naantalista noin tunti sitten kohti Tallinnaa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Lassi Liikanen

Ferryvolution valottaa hieman enemmän mitä muutos päivälautaksi a lá SeaFrance Moliere tarkoittaa käytännössä:

"This will include stripping all passenger cabins off decks 7th and 8th. They will be replaced by common passenger spaces with restaurants, bars and entertainment functions. Also car decks will be modified and all necessary changes or upgrades to general ship's systems will be performed. In result, the pair will be converted from overnight ferries (with 678 beds) to day ferries to operate an intensive 2 hours 15 minutes crossing."

Eli matkustajahytit raivataan pois ja tilalle tulee yleisiä matkustajatiloja (ravintolat, juottolat yms.), joiden lisäksi ainakin autokansia hieman fiksataan ja mitä kaikkea korjattavaa tai päivitettävää nyt yleensä löytyy. Telakointi tapahtuu Gdanskissa.

http://www.ferryvolution.com/2011/07/26/superfast-vii-and-viii-will-be-converted-for-irish-sea-route-in-gdansk/
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 27.07.2011, 22:54:15
Eli matkustajahytit raivataan pois ja tilalle tulee yleisiä matkustajatiloja (ravintolat, juottolat yms.), joiden lisäksi ainakin autokansia hieman fiksataan ja mitä kaikkea korjattavaa tai päivitettävää nyt yleensä löytyy.
Varmaankin autokansien osalta tämä tarkoittaa ylempään autokanteen "pureutuvan" kokoushuone/kansituoliosaston poistamista.

Timo Selkälä

Tuolla kuvia Superfast VIII:n lähdösta Tallinnan kautta Puolan kautta Irlantiin.
https://sites.google.com/site/baloossite/other-pictures/superfast
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Tallinkin (Superfast?-) liikenne Suomen ja Saksan välillä on päättynyt. Kepeät mullat, kukaan täysjärkinen ei jää kaipaamaan.
Kaikki mahdollinen, mikä voitiin tyriä, tyrittiin. Vaihdettiin satama huonompaan, ei muutettu laivoja oman varustamon tuotteen näköisiksi vaan pidettiin niillä jopa vieraaseen firmaan viittava numerointi, myötäiltiin lippumaahan nähden vierasta ammattiliittoa sellaisissakin asioissa, joissa ei olisi tarvinnut, makuutettiin lootia tarpeettoman pitkiä aikoja liikennöintijaksoillakin, nostettiin hintoja, heikennettiin palveluita...

Ainoa ikävä asia, mikä liikenteen päättymiseen liittyy, on nyt alkanut henkilöliikenteen kilpailun puuttuminen Suomen ja Saksan väliltä. No, Scandlinesilla saattaisi olla ratkaisu tähän -Rostockin ja Hangon välillä voisi ainakin osalle vuoroista vaihtaa matkustajakapsiteettinsa puolesta nykyisiä tehokkaamman aluksen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jan Holm

Tallink ryssi itse liikenteensä Hanko-Rostock liikenteensä!
Superfast teki voittoa samassa liikenteesä.
Scandlines voisi tietenkin vaihtaa RoPax alukset vanhojen Suomi neitojen tilalle.
Isoimmat RoPax alukset ei mahdu Hankoon, esim. Stenan uudet.
Max pituus on n.200m ja kaikki sen yli rupee ahistamaan!

Timo Toivonen

Molemmat Fastit näyttävät olevan nyt Muugassa, mutta eivät kai kauan?
"Tere tulemast Titanicule!"