Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Emppu Kauranen

Täsmälleen samaa mieltä. Superfasteista tuli yhdessä yössä SuperEasteja, kun Tallink sai ne käsiinsä. Romahdus oli dramaattinen. Pitäköön tunkkinsa.

Kilpailun puuttuminen on kyllä harmillista, toivottavasti Hanko-Rostock -linjalle saadaan uutta puhtia.

Pasi Salo

Harmittaa kyllä vähän että fastit lähti, mutta mitä olen kuullut ja lukenut niiden tasosta Tallinkin alaisuudessa niin eipä ne kyllä houkuttanut. Ja jotenkin vaikuttivat yli hinnoitelluilta. Loppuun asti eli toivo, että olisivat laittaneet Siljan väreihin ja vaikka Ruottin lipulle niin kuin Opera oli. Ja sitten Suomalais Saksalaine miehistö. Siljalla on käsitääkseni jonkinlainen hyvä maine ollut myös Saksassa?!

Täytyy nyt toivoa että Saksan linjalle tulisi joku uusi yrittämään.
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Kalle Id

Sen mitä itse olen saksalaisilta tutuiltani kuullut on Silja Line varsin vähän tunnettu brändi Saksassa. Tähän lienee historialliset syyntä: sen mukaan minulle on kerrottu vielä pitkään sen jälkeen, kun Suomessa sitä ainoaa Saksaan liikennöinyttä Siljan laivaa eli Finnjetiä alettiin markkinoimaan Siljan laivana, Saksassa pääasiallisena markkinointinimenä oli edelleen Finnjet. Tästä johtuen samalaista laatu-assosiaatiota ja brändin tunnettuvuutta kuin Suomessa ei Siljalla Saksassa ole. Finnjetillä tunnettuvuutta sen sijaan vieläkin jossain määrin on, mutta Tallink ei voi(nut) käyttää Finnjet-nimeä (jonka käyttöönottoa Superfasteille suunniteltiin niiden ollessa siirtymässä Helsinkiin), koska se on Finnlinesin nimiin rekisteröity tavaramerkki.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.08.2011, 23:25:05
Tallink ei voi(nut) käyttää Finnjet-nimeä (jonka käyttöönottoa Superfasteille suunniteltiin niiden ollessa siirtymässä Helsinkiin), koska se on Finnlinesin nimiin rekisteröity tavaramerkki.

Oliko Tallinkilla siis se käsitys, että Silja-kauppa toi heille oikeuden myös Finnjet-nimeen?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 24.08.2011, 16:40:18
Oliko Tallinkilla siis se käsitys, että Silja-kauppa toi heille oikeuden myös Finnjet-nimeen?
En tiedä oliko heillä oikeasti se käsitys vai luulivatko vain Finnjet-tuotemerkin omistuksen rauenneen. Joka tapauksessa jos oikein muistan, Keijo Mehtonen sanoi vuonna 2006 Helsingin Sanomien haastattelussa Tallinkin aikovan ottaa Finnjet-tuotemerkin käyttöön Superfasteille kun ne siirtyvät liikennöimään Helsingistä. Oliko kyse ihan oikeasta väärinkäsityksestä vai Mehtosen yrityksestä aiheuttaa hämmennystä vastustajissa vai jostain aivan muusta, sitä en tiedä. Tosin (kuten M-O:n linkittämästä vanhasta ketjusta käy ilmi), oli Finnjet-tuotemerkin omistusoikeus tuolloin raukeamassa (se oli rekisteröity toukokuuhun 2007 asti) ja Tallink saattoi olettaa voivansa hankkia tuotemerkin omistukseensa kun Finnlinesin omistus raukesi. Koska Finnlines kuitenkin uudisti oikeutensa tuotemerkkiin, saattoivat Tallinkin suunnitelmat kaatua siihen.

Emppu Kauranen

Herää tietysti kysymys miksei Finnlines hyödynnä Finnjet -brändiä, jos ja kun kerran sillä olisi Saksassa jonkinlainen arvo.

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Selkälä

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Kortelainen

Onhan ne kyllä uskomattoman maukkaita Stenan väreissä, vielä keulakuva seiskasta:
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=625039&size=full

Harmi, etten ole hetkeen lentänyt töissä Gdanskiin, pääsisi näkemään missä vaiheessa kasin muutostyöt ovat.

Kalle Id

Uudessa värityksessä laivat näyttävät paljon pienemmiltä ja kompaktimmilta - johtuu varmaankin isommasta kylkitekstistä, mutta ikkunaraitojenkin puute vaikuttanee myös asiaan. Lopputulos on kyllä ihan hyvän näköinen, joskin itse kaipailen juurikin niitä ikkunoiden mustia raitoja. Tokihan ne eivät Stenan väritykseen kuulu.

Näköjään laivat ovat myös vihdoin menettäneet korsteenin "siipien" kärjet. Tätä jo aikansa odotettiinkin. Tutkamastosta sen sijaan kärjet löytyvät edelleenkin.

Pekka Laakso

Kyllä ne siipien kärjet ovat tallella Seiskassa ainakin kaikkien MT:stä löytyvien kuvien perusteella. Kasista ei Marinetrafficiin ole vielä uusia kuvia näköjään päätynyt.

Tuossa Joonaksen linkittämässä kuvassa korsteenin vasen siipi ei näy valaistuksesta johtuen kovin selkeästi, ja kuvakulman takia styyrpuurin siipeä ei pysty edes näkemään...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Stenan nykyinen väritys tosiaan sopii tuohon alusmalliin aika mainiosti. Ainoa häiriötekijä on älytön nimeämispolitiikka eli numeroinnin aloittaminen seiskasta. Missä ovat Stena Superfastit I-VI..? (Ja tähän ei sitten kaivata viisasteluja alusten aiemmista nimistä tai siitä, että Stena jatkaa siitä, mihin Tallink jäi. Vuokralautan nimeämisessä ei ole mitään sääntöjä; jos näille olisi haluttu antaa nimiksi vaikka Stena Hibernica ja Stena Hebridica, niin olisi aivan hyvin voitu tehdä).

Onko kenelläkään tietoja alusten sisätiloihin tehtävistä tai tehdyistä muutoksista? Yleisiä tiloja kaiketi tarvitaan enemmän ja hyttejä vähemmän kuin Itämerellä, mutta onko mitään konkreettista tapahtunut?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Asiasta on ollut muilla foorumeilla siksi että youtubessa on julkaistu video jossa esitellään uudet sisätilat - jopa kansikuvaus. Suunnilleen ainoa mikä niissä ei selviä on mitä tapahtuu niiden infolle ja sen ympäristölle. Kannella 8 ei enää ole yhtään hyttiä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Kysymykseni pointsi oli toteutuneissa tai toteutettavissa faktoissa mitä muutoksiin tulee, ei siinä, mitä itse kukin on kuullut tai luullut aluksille tehtävän (siitäkin huolimatta, että monet tällaiset arviot osuvat usein oikeaan).
Tarkoitit kaiketi tätä videota?
http://www.youtube.com/watch?v=OxDpStDZ3Os
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Kysymykseesi vastaten - on niistä jotakin ilmoitettu ja niitä on foorumeilla julkaistu.

Ei. Vaan tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=jYICLWtwZc0
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.