Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.03.2016, 22:42:40
Sekin mahdollisuus ainakin teoriassa lienee olemassa, että Staria pidennettäisiin autokapasiteetin yhdenmukaistamiseksi. Jotenkin tämä vaihtoehto ei kuulosta järkevältä.
Sinällään pidentäminen voisi alle kymmenvuotiaan laivan kohdalla olla ihan fiksuakin, mutta minua enemmän aiheesta tietävät (lue: foorumista Selkälä) ovat kertoneet Starin pidentämisen olevan konehuoneen rakenteen vuoksi erittäin haastavaa. Toki mahdollista, varsinkin jos rahaa on tarpeeksi, mutta ei välttämättä järkevää. Runkosisar XPRS:ssä on sama ongelma.

Johan Snellman

Mielestäni leikkaaminen kone/valvontahuoneen edestä ei olisi kovin vaikeata. Uusi palo-osasto ja vähän lisäportaita täytyy rakentaa. Mutta onko esim 20 m pidennys taloudellisesti järkevä. Lastikapasiteettia tullee noin 7 x 20 m kummallekin kannelle (5 ja 7), eli 280 m. Laivassahan on vajaa 2000 kaistametriä nyt. Lisäksi siunaantuu n 20 x 25 m julkista tilaa molemmille kansille. Pituuslujuus voi vaatia vahvistuksia muualla runkoon. Nopeuteen tämä vaikuttaisi hyvin vähän.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.03.2016, 22:27:50
Sinällään pidentäminen voisi alle kymmenvuotiaan laivan kohdalla olla ihan fiksuakin, mutta minua enemmän aiheesta tietävät (lue: foorumista Selkälä) ovat kertoneet Starin pidentämisen olevan konehuoneen rakenteen vuoksi erittäin haastavaa. Toki mahdollista, varsinkin jos rahaa on tarpeeksi, mutta ei välttämättä järkevää. Runkosisar XPRS:ssä on sama ongelma.

Oma näkemykseni on, että Europalle yritetään keksiä jotain sellaista tekemistä, jossa sillä voisi tienatakin. Tuo HKI-TLL-väli on selkeä välikauden (kevät - kesä) tuote. Jos mitään omissa nimissä tapahtuvaa ei löydy, niin sitten se tienaaminen etsitään myynnistä taikka vuokrauksesta, ensin mainittu lienee selkeä prioriteettitykkönen.

Sitten kun on saatu kiviriippa pois jaloista, soitetaan Meyerille.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 02.03.2016, 23:44:11
Mielestäni leikkaaminen kone/valvontahuoneen edestä ei olisi kovin vaikeata. Uusi palo-osasto ja vähän lisäportaita täytyy rakentaa. Mutta onko esim 20 m pidennys taloudellisesti järkevä. Lastikapasiteettia tullee noin 7 x 20 m kummallekin kannelle (5 ja 7), eli 280 m. Laivassahan on vajaa 2000 kaistametriä nyt. Lisäksi siunaantuu n 20 x 25 m julkista tilaa molemmille kansille. Pituuslujuus voi vaatia vahvistuksia muualla runkoon. Nopeuteen tämä vaikuttaisi hyvin vähän.
Näkisin asian niin, että pidentämisessä on järkeä, jos sillä saadaan Starin kapasiteetti suunnilleen samalle tasolle kuin Megastarissa (jolloin Megastarin sisarta ei tarvitse rakentaa). Jos tämä ei onnistu, niin kannattaa suosiolla jättää Star nykyiselleen ja tilata Megastar 2 heti, kun rahkeet riittää.

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 03.03.2016, 11:17:32
Oma näkemykseni on, että Europalle yritetään keksiä jotain sellaista tekemistä, jossa sillä voisi tienatakin. Tuo HKI-TLL-väli on selkeä välikauden (kevät - kesä) tuote. Jos mitään omissa nimissä tapahtuvaa ei löydy, niin sitten se tienaaminen etsitään myynnistä taikka vuokrauksesta, ensin mainittu lienee selkeä prioriteettitykkönen.
Tämä nyt menee ketjun aiheesta ohi, mutta minun on vaikea nähdä, miten Europalle löytyi kannattavampaa käyttöä Tallinkin nykyreitistöltä. Toki on reittejä, jolle Europa voitaisiin siirtää, mutta myös laivalle jonka Europa korvaa pitää löytää jostain käyttöä. Riian-linjan matkustajamäärien alavire ei nähdäkseni puolusta toisen laivan palauttamista reitille, jolloin käytännössä ainoa mahdollisuus Europan työllistämiseksi omassa laivastossa on jonkun uuden linjan avaaminen. Ja ainakin minun on hyvin vaikea keksiä, missä lähivesillä olisi tarpeeksi kysyntää uudelle linjalle, jota operoitaisiin 2000-3000 matkustajan aluksella (2000 siis sillä ajatuksella, että Europa korvaa Isabellen joka suoraan tai välillisesti ja Isa on uuden linjan avaava laiva).

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 03.03.2016, 16:08:01
Riian-linjan matkustajamäärien alavire ei nähdäkseni puolusta toisen laivan palauttamista reitille, jolloin käytännössä ainoa mahdollisuus Europan työllistämiseksi omassa laivastossa on jonkun uuden linjan avaaminen. Ja ainakin minun on hyvin vaikea keksiä, missä lähivesillä olisi tarpeeksi kysyntää uudelle linjalle, jota operoitaisiin 2000-3000 matkustajan aluksella.

Risteilypainotteinen Helsinki - Riika? :D Vai meneekö aikataulu liian tiukaksi, jos Hiidenmaa ja Saarenmaa pitää(?) kiertää? Avomertahan se toisaalta on pääosin, joten voi ajaa niin kovaa, kuin MANnit kestää. ;) Joitakin tunteja pitäisi kuitenkin pystyä olemaan perillä Riiassa.

S Liljeström

Aivan oikein, jotain "uutta" olisi matkustajille hyvä keksiä! En usko,
että porukat vuosi toisensa jälkeen jaksaisivat Tallinnassa käydä.
Perilläoloajan on oltava min. 4h - mielummin enemmän, sillä viime
syksyn Intian valtameren risteilyllä huomasimme, että usean kohteen
maissaoloaika maamuodollisuuksineen olivat "jonkin näkemisen kannalta"
aivan liian lyhyet.
Kukaan ei tosin ole uskaltanut yrittää Helsinki - Riika - Gotlanti?
Tosin 24h ei tähän riitä, mutta haitanneeko tuo.
Porukka ainakin siistiytyisi.

SL

Kalle Id

Mikään "risteilypainotteinen" reitti ei täällä päin toimi, elleivät matkustajat ole valmiita maksamaan matkoistaan selkeästi kalliimpaa hintaa kuin nykyään. Toimiva yhtälö vaatii risteilyliikenteen rinnalla reittimatkustajia ja rahtia. Näitä ei Helsinki-Riika -välille yksinkertaisesti ole. Asiaa ei paranna se, että Riian-linjalla ei olisi verovapaata myyntiä (ainkaan ilman, että joudutaan tekemään aikaa ja polttoainetta vievä koukkaus Ahvenanmaan kautta).

Petri Isomäki

Laivayhtiöt ei ole kovinkaan innokkaita ottamaan ylimääräisiä riskejä. Uusien reittien luominen tuntuu olevan hankalaa. Sieltä ajellaan mistä muutkin koska laskelmat sanoo, että siellä on potentiaalia. Markkina-alue on kuitenkin laajempi kuin kohdesataman talousalue. Yhtälailla suomalaismatkaajat voisivat ajaa peltilehmänsä Turun tahi Hesan sijasta vaikka Raumalle, josta voisi vuorokauden puitteissa ajella vaikka Kapellskäriin. Ruotsin puolelta löytyy vaikka Gävle, jonne saattaisi Turusta ehtiä suhaamaan. Keskistä ruotsia kun ei palvele oikein kukaan.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.03.2016, 19:32:57
Mikään "risteilypainotteinen" reitti ei täällä päin toimi, elleivät matkustajat ole valmiita maksamaan matkoistaan selkeästi kalliimpaa hintaa kuin nykyään. Toimiva yhtälö vaatii risteilyliikenteen rinnalla reittimatkustajia ja rahtia. Näitä ei Helsinki-Riika -välille yksinkertaisesti ole.

Onko se reittimatkustajien ja rahdin puute nyt ihan niin yksinkertaista? Riika on kuitenkin E67:n ja E77:n varrella ja oikeaan suuntaan Helsingistä katsottuna. Gdansk on tietenkin vielä pidemmällä 'oikeaan suuntaan', mutta en nyt näkisi niin, etteikö Helsinki-Riika välille löytyisi risteilyliikenteen tueksi myös reittimatkustajia ja rahtia.

Lainaus käyttäjältä: Petri Isomäki - 04.03.2016, 20:22:49
Laivayhtiöt ei ole kovinkaan innokkaita ottamaan ylimääräisiä riskejä. Uusien reittien luominen tuntuu olevan hankalaa. Sieltä ajellaan mistä muutkin koska laskelmat sanoo, että siellä on potentiaalia. Markkina-alue on kuitenkin laajempi kuin kohdesataman talousalue. Yhtälailla suomalaismatkaajat voisivat ajaa peltilehmänsä Turun tahi Hesan sijasta vaikka Raumalle, josta voisi vuorokauden puitteissa ajella vaikka Kapellskäriin. Ruotsin puolelta löytyy vaikka Gävle, jonne saattaisi Turusta ehtiä suhaamaan. Keskistä ruotsia kun ei palvele oikein kukaan.

Turku-Gävle on minusta mieletön, koska se suurimmalle osalle matkustajista on ihan vikasuuntaan. Gävleen on liikennöity ainakin Kaskisista, mutta loppui aika lyhyeen. Poristakin kai on jotain yritetty. Periaatteessahan tuollainen linja palvelisi hyvin Keski- ja Pohjois-Suomea, mutta potentiaalia ei taida olla likikään riittävästi.

Ilpo Kuivanen

#174
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.03.2016, 19:32:57
Mikään "risteilypainotteinen" reitti ei täällä päin toimi, elleivät matkustajat ole valmiita maksamaan matkoistaan selkeästi kalliimpaa hintaa kuin nykyään. Toimiva yhtälö vaatii risteilyliikenteen rinnalla reittimatkustajia ja rahtia. Näitä ei Helsinki-Riika -välille yksinkertaisesti ole. Asiaa ei paranna se, että Riian-linjalla ei olisi verovapaata myyntiä (ainkaan ilman, että joudutaan tekemään aikaa ja polttoainetta vievä koukkaus Ahvenanmaan kautta).

Eihän Tallinnaankaan mentäessä ole verovapaata myyntiä eikä sitä oikeastaan tarvitakaan, koska voidaan mennä Viron veroilla. Pitäisikö Riikaan ajellessa maksaa verot Latviaan ja vaatisiko keikka Latvian lippua perään?

Kesällä tuota voisi markkinoida vaikkapa tyyliin "aloita via Baltica vasta Riiasta"....

Arto Papunen

Mielestäni ainut järkevä liikenne Europalle on HEL-TAL risteilyt kuten ennen vuokrausta. Laivan pienellä autokannella ja moottoriteholla ei tuolla linjalla ole ongelmaa kun kuitenkin shuttlet vievät kiireisemmät.

Onhan Queen uusi ja hieno mutta tehokkaammalla konepuolella se menee mielestäni aavistuksen hukkaan tuolla risteilylinjalla. Kyllä itse miettisin silti Riikan linjalle toisen laivan palauttamista.

Sami Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 24.02.2016, 21:46:56
Tallink on avannut omat nettisivut Megastarille. Nettisivut taitavat olla vielä aika keskeneräiset.

http://test.megastar.tallink.com
Ei näkojään pääse enää tuonne sivulle ilman salasanaa ja käyttäjä tunnusta ja mistä tämä sivu lyötyy kun olen yrittänyt etsiä tätä tallink.com sivulta mutta en löydä?

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Sami Luostarinen - 16.03.2016, 22:01:56
Ei näkojään pääse enää tuonne sivulle ilman salasanaa ja käyttäjä tunnusta ja mistä tämä sivu lyötyy kun olen yrittänyt etsiä tätä tallink.com sivulta mutta en löydä?

Sanoisin että tuo on lähinnä Tallinkin omaan käyttöön testi sivusto, ei vielä tarkoitettu julkaista kaikille... Siksi välillä toimii ja välillä ei...

Sami Luostarinen

Joo, milloin sitten julkaisevat varsinaisen sivun joka toimii, oon kysynyt tallinkin facebookissa lisätietoo Megastarista mutta aina tulee vaan että seurata niiden somekanavia vastaukseksi.

Mikko Salmela

Nyt on ilmestynyt uutta materiaalia ja suunnittelukuvia sisätiloista Megastarin sivuille

http://test.megastar.tallink.com/fi/