Tämän päivän paperi-Hesarin mukaan STX:n Turun telakka neuvottelee risteilijän rakentamisesta saksalaisvarustamolle. Helsingin Sanomien mukaan neuvottelut asiassa ovat jo pitkällä. Toteutuessaan tilauksen arvo olisi satoja miljoonia euroja.
Olisiko tässä mahdollisesti kyse TUI Cruisesin uudisrakennuksesta? TUI Cruisesin uudisrakennuksistahan (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12339.msg97146#msg97146) huhuttiin jo 2007, jolloin oli tarkotus tilata kaksi uudisrakennusta, jotka olisivat valmistuneet vuosina 2011 ja 2012. Uudisrakennusten sijaan uudelle brändille siirrettiin kuitenkin kaksi Celebrity Cruisesin vanhempaa alusta. Joten olisiko tässä tulossa se uudisrakennus? Aidan uudisrakennusohjelmasta ja TUI Cruisesin nopeasta laajentumisesta päätellen Saksan risteilymarkkinoilla on vetoa.
Eipä tuo varmaan mikään muu voi olla kuin TUI. Aidalle tuskin ollaan tilaamassa, kun vasta on tilattu Japanista. Hapag-Lloydille sama juttu, firmalla on jo laiva tilauksessa STX Francelta. Tietysti lienee mahdollista, että Phoenix Reisen tai Transocean Cruises olisivat tilaamassa uudisrakennuksia, mutta se ei ole kauhean todennäköistä. Oli tilaaja kuka hyvänsä, olisi ihan suotavaa saada Suomeenkin vaihteeksi tilauksia.
Kysymyksessa on nimenomaan TUI Cruises, joka neuvottelee kahden uuden aluksen tilaamisesta. Huhujen mukaan tilauksesta Turun kanssa kilpailisi myos STX France.
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 19.09.2011, 21:09:21
Huhujen mukaan tilauksesta Turun kanssa kilpailisi myos STX France.
Jos vastaikkain jää STX France ja Finland, niin nähtäväksi jää kummalle menee. Talouselamässä oli taannoin artikkeli, joka kertoi STX:n suunnitelmista panostaa telakoiden erikoistumiseen. Saman suuntainen juttu löytyi jostain muustakin lehdestä, linkkiä en löytänyt.
Siinä arvioitiin Rauman telakan panostuksia erikoisaluksiin ja Ranskan, erityisesti St. Nazairen telakan erikoistumista muun muassa risteilijöihin ja sota-aluksiin. Turun telakalle ei paikkaa osattu sanoja, mutta veikkailtiin aktisten alusten tuotantoa.
Joten jo vastaikkain jää kaksi STX:n telakkaa, saattaisi olla hyvin mahdollista että johdon toimesta tilaus vietäisiin Ranskaan. Kun jokunen on jo joskus Turun telakan myyntiäkin väläytellyt. Mutta saa nähdä.
Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 19.09.2011, 21:24:44
Siinä arvioitiin Rauman telakan panostuksia erikoisaluksiin ja Ranskan, erityisesti St. Nazairen telakan erikoistumista muun muassa risteilijöihin ja sota-aluksiin. Turun telakalle ei paikkaa osattu sanoja, mutta veikkailtiin aktisten alusten tuotantoa.
Joten jo vastaikkain jää kaksi STX:n telakkaa, saattaisi olla hyvin mahdollista että johdon toimesta tilaus vietäisiin Ranskaan. Kun jokunen on jo joskus Turun telakan myyntiäkin väläytellyt. Mutta saa nähdä.
Eivätkös viimeaikaiset STX:n risteilijätilaukset ole menneet nimenomaan Ranskaan? Toisaalta kuinkas paljon St. Nazairessa riittää tällä hetkellä kapasiteettia? Se Libyaan suunniteltu risteilyalushan peruuntui, mutta onko Nazairissa muuta suurta tällä hetkellä työn alla MSC Cruisesin ja NCL:n risteilyalus sekä ranskalaiset sotalaivat? Turun kuiva-allas taas saataneen ensi keväänä tyhjäksi, jos Vikingin lohkotyöt nyt aloitetaan.
Tuo Tiinan esille ottama STX:n sisäinen työnjako on kyllä hyvin mielenkiintoinen. Kuulostaa täysin järjettömältä, että Suomen ja Ranskan telakat, joilla on sama omistaja, kilpailevat samoista tilauksista. Mielestäni kyseessä on yhtä kummallinen tilanne, jos esimerkiksi Silja avaisi reitin Tukholmasta Tallinnaan. Pitäisikö konsernin toimintaa tältä osin vielä hieman parantaa?
Ranskan ja Suomen telakoiden kilpailu johtuu nimenomaan siita, etta STX Francen vahemmistoomistaja on (muistaakseni) Ranskan valtio. Viime vuonna Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy otti tehtavakseen telakkateollisuuden pelastamisen hinnalla milla hyvansa. Taman takia St. Nazaire sai mm. MSC:n tilauksen, silla ilman Ranskan valtion valiintuloa MSC Cruises ei olisi saanut MSC Divinalle rahoitusta.
Libyalaisten tilaama alus on keskenerainen ja sen runkoa kaupataan nyt halukkaille ostajille. Yhtena ostajakandidaatina pidetaan MSC:ta.
Ranskassa on lisaksi rakenteilla Europa 2, joka chartrataan Hapag-Lloydille kymmeneksi vuodeksi. Tamakin rahoituskuvio on aivan uusi, silla H-L chartraa rakennettavan aluksen maaraajaksi. Varsinainen omistaja lienee joku Ranskan valtion omistama yritys. Tahan liittyen mielenkiintoinen seikka on, etta Mermaid-podit tekevat nyt paluun risteilyaluksiin usean vuoden tauon jalkeen (Mermaid on taustaltaan ranskalaisruotsalainen tuote, minka takia Europa 2:een ei voitu valita suomalaista Azipodia).
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 20.09.2011, 21:20:38
Ranskan ja Suomen telakoiden kilpailu johtuu nimenomaan siita, etta STX Francen vahemmistoomistaja on (muistaakseni) Ranskan valtio.
Muistat oikein, Ranskan valtio omistaa STX Francesta kolmanneksen.
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 20.09.2011, 21:20:38
Tahan liittyen mielenkiintoinen seikka on, etta Mermaid-podit tekevat nyt paluun risteilyaluksiin usean vuoden tauon jalkeen (Mermaid on taustaltaan ranskalaisruotsalainen tuote, minka takia Europa 2:een ei voitu valita suomalaista Azipodia).
Mermaidien ranskalaiskytkös lienee myös sen taustalla, että MSC Cruisesin uudisrakennuksiin uudisrakennuksiin on valittu perinteiset potkurit eikä podeja aikana, jolloin lähes kaikkiin muihin kruisereihin on tullut potkurit? Eli jos kyseisellä telakalla rakennettuun laivaan olisi haluttu podit niiden olisi pitänyt olla mermaidit eikä azipodit ja MSC ei epäluotettavaksi havaittuja mermaideja aluksiinsa halunnut. Tai tälläisen hypoteesin muodostaisin.
Sain juuri puhelun Hampurista, jossa on huomenna alkamassa Seatrade Europe -konferenssi. Nyt olisi kuulemma tilaus kahdesta 98 000 bruttotonnin aluksesta varmistunut Turkuun.
TUI Cruisesilla on huomenna Hampurissa lehdistotilaisuus, mutta viela tanaan TUI:n CEO Richard Vogel tyrmasi huhut.
...Ja tilaus yhdesta (+1 optio) on nyt virallisesti julkistettu.
www.cruisebusiness.com
Tottahan tuo oli. Yksi alus tilattu ja optio toiseen. Telakan sivuilta löytyy lisätietoa ja kuvakin - mutta harvinaisen tylsän näköisiä nämä kerrostalot ovat nykyään.
Myös MTV3 ja Turun Sanomat uutisoivat aiheesta:
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/09/1398187/stx-finlandille-suurtilaus---lahes-300-metria-pitka-risteilija (http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/09/1398187/stx-finlandille-suurtilaus---lahes-300-metria-pitka-risteilija)
http://www.ts.fi/online/talous/261099.html (http://www.ts.fi/online/talous/261099.html)
LainaaTilaus tuo Turun telakalle töitä noin 5500 miestyövuoden edestä.
Hieno juttu - telakan tulevaisuus on taas turvattu vähäksi aikaa.
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.09.2011, 14:28:33
Tottahan tuo oli. Yksi alus tilattu ja optio toiseen. Telakan sivuilta löytyy lisätietoa ja kuvakin - mutta harvinaisen tylsän näköisiä nämä kerrostalot ovat nykyään.
Akkiseltaan katsottuna nayttaa "Solstice Litelta".
http://tuicruises.com/presse/archiv/tui-cruises-gibt-flottenausbau-bekannt-vom-2011-09-27/
TUI:n omalta sivulta löytyy yksi kuva lisää (ylhäältäpäin). Tavallisen näköinen, mutta en nyt tiedä pitääkö risteilijän tuon kummemman näköinen ulkoapäin ollakkaan. Artikkelissa myös jotain lisätietoa saksaksi, muun muassa STX:n toimitusjohtajan kommentti.
TUI Cruisesin lehdistötiedote lyötyy myös englanniksi: http://tuicruises.com/riot-utils/download/media/23/78359730380009/tui_cruises_announces_fleet_expansion_27092011.pdf
Erittäin hieno ja tärkeä juttu Turulle ja koko Suomen telakkateollisuudelle! Mukavaa, että suomalaisetkin voivat vielä kilpailla halvan työvoiman maita vastaan, vaikka toki tulevaisuudessa pitää sopeutua rakentamaan myös muita kuin risteilijöitä. Taitaa se vaan olla niin, että suomalaisella laivanrakennuksella on yhä erinomainen maine markkinoilla, mikä onkin ainoa keino selvitä kilpailusta Aasiaa vastaan.
Itse laivasta kommentoitakoon sen verran, että mikään muotoilun kukkanen se ei ole, mutta ainakin siitä löytyy selkeitä viitteitä aiempiin STX:n tuotoksiin: Yläkannet lasi-ikkunoineen sekä parvekkeet edustavat tyypillistä nykyristeilijöiden ajattelutapaa, perän muotoilusta tulee mieleen Oasis of the Seas, ja brykan ylle sijoitetut ikkunat (jotka eivät kyllä miellytä omaa silmääni lainkaan) muistuttavat Vikingin uudisrakennusta. Vielä kun nämä sinänsä hyvät ideat saataisiin kauniisti sulautumaan toisiinsa niin, ettei syntyisi vaikutelmaa laivasta jonka yläkannet on lisätty jälkeenpäin, niin olisi vielä parempi. Mutta ilmeisesti tämä on jonkinlainen nykytrendi, kun esimerkiksi Vikingistä löytyy samankaltaista, omasta mielestäni kömpelöä muotoilua.
No, eiköhän tärkein kuitenkin ole, että tilaus tuli! Ja tässähän puhutaan vasta ensimmäisistä ulkoasuluonnoksista, jotka voivat vielä muuttua, eivätkä välttämättä esittele ulkoasua vielä parhaimmillaan.
Hieno juttu, johan Turun telakalla onkin vuoden verran kituuteltu, nyt taas näyttää hyvältä.
Hienoa että tilaus saatiin. Totuus on kuitenkin se, että tilaus saatiin vain sen takia, koska muut käyvät telakat ovat varattuja. Hintaa jouduttiin painamaan alas tilauksen varmistamiseksi, ja valtio tukee tilausta takauksilla ja suoralla innovaatiotuella. Eli telakka ei ole edelleenkään kilpailukykyinen ilman tukia (tosin muutkin telakat saanee tukea, mutta kuitenkin). Olen lähes varma, että tilaus olisi menny Saksaan, jos sellainen olisi ollut mahdollista. Palkkaneuvotteluissa henkilöstön palkkaa nostettaneen jälleen, mikä ei ainakaan kilpailukykyä paranna.
Ficantierin mukaan Turun telakan hinta oli laitettu niin alas, että he eivät sitä voi enää alittaa. Katteen luulisi olevan melko alhainen, jos sitä edes on yhtään?
Suoraan tukea esitetään 16 miljoonaa euroa. Joten tässä suhteessa optio tilaus ei ole läheskään varma, jos vain muualta löytyy vapaa telakka, sillä innovaatiotukea ei tietääkseni voida myöntää enää toiselle laivalla, kuten ei Vikinginkään tapauksessa.
Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 29.09.2011, 13:47:34
Suoraan tukea esitetään 16 miljoonaa euroa. Joten tässä suhteessa optio tilaus ei ole läheskään varma, jos vain muualta löytyy vapaa telakka, sillä innovaatiotukea ei tietääkseni voida myöntää enää toiselle laivalla, kuten ei Vikinginkään tapauksessa.
Toisaalta sisaralus on aina halvempi rakentaa ja jos ja kun STX:llä on ollut näppinsä pelissä lopullisten suunnitelmien tekemisessä ei STX:llä ole mitään valvoitetta luovuttaa aluksen suunnitelmia minkään kilpailevan telakan käyttöön. Näinollen jos TUI tilaa toisen aluksen jostain muualta, se ei saa sitä yhtä halvalla kuin sisaralusta Turusta. Toisaalta pitää muistaa option olevan aina option eikä se suinkaan tarkoita, että sisaralusta koskaan rakennettaisiin.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 29.09.2011, 13:54:29
Toisaalta sisaralus on aina halvempi rakentaa ja jos ja kun STX:llä on ollut näppinsä pelissä lopullisten suunnitelmien tekemisessä ei STX:llä ole mitään valvoitetta luovuttaa aluksen suunnitelmia minkään kilpailevan telakan käyttöön. Näinollen jos TUI tilaa toisen aluksen jostain muualta, se ei saa sitä yhtä halvalla kuin sisaralusta Turusta. Toisaalta pitää muistaa option olevan aina option eikä se suinkaan tarkoita, että sisaralusta koskaan rakennettaisiin.
Optio on muistaakseni voimassa 12 kuukautta, joten aika pian tiedamme, mika on sen kohtalo? Saksan markkinat ovat kuitenkin sen verran hyvassa vedossa, etta uskon myos option varmistamiseen. Hinnan lisaksi tilauksen saamisen Turkuun varmisti myos nopein toimitusaika, joka on toukokuussa 2014.
Tämänpäiväisen Oasis 3 -uutisoinnin yhteydessä on ollutkin jo puhetta samassa Turun Sanomien artikkelissa mainitusta TUI:n optiosta. Lehden paperiversiossa mainitaan järjestelyn olevan sellainen, että alkuperäisen tilaussopimuksen mukaan optio muuttuu kuukauden sisällä varmaksi tilaukseksi, jos sitä ei erikseen peruta.
Siis selvennyksenä: nyt aikaa olisi se kuukausi, alun perin kai aikaa oli vuosi.
Optio realisoitunut:
http://www.ts.fi/uutiset/talous/410906/TUI+tilaa+myos+toisen+aluksen+Turun+telakalta
Tähän aiheeseen voidaan lisätä vielä sen verran, että maanantaina oli ensimmäisen uudisrakennuksen tuotannonaloitus ja varustamon mukaan siitä tulee nimeltään Mein Schiff 3 ja optiosta luonnollisesti Mein Schiff 4.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 06.11.2012, 04:17:32
varustamon mukaan siitä tulee nimeltään Mein Schiff 3 ja optiosta luonnollisesti Mein Schiff 4.
Uskomattoman kekseliästä ja omaperäistä! :o
-Mutta laivatilaus ainakin näin turkulaisesta näkökulmasta, hieno homma! :thumb:
HS kunnostautui tänään printtiversiossaan väittämällä uudisrakennusten nimiksi Mein Schiff 1 ja 2.
Jos germaanien kieli taipuu, voi Mein Schiff 3:sta lukea enemmän TUI:n sivuilta (http://tuicruises.com/mein-schiff-3/schiffsbau/). Kölinlaskun pitäisi olla siis toukokuussa ja vesillelaskun marraskuussa. Luovutus on toukokuussa 2014. On siis aika pitkän aikaa varustelulaituri tyhjänä Gracen jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 29.09.2011, 13:47:34
Palkkaneuvotteluissa henkilöstön palkkaa nostettaneen jälleen, mikä ei ainakaan kilpailukykyä paranna.
Osui ja upposi >:( On se vaan kummalista et aina hoetaan sitä samaa et Suomen telakka teollisuus kaatuu hitsareiden ja levyseppien palkkaan. Itse olen työkseni hitsaillut yli kymmenen vuotta ja kyllä se fakta on et metallin palkat ovat ihan kaikkea muuta kuin hyvät. Ainahan sitä ollaan, milloin minkäkin näköisenä palkka ankkurina ja siitä muut ammattilittot suihkii ohitse oikealta ja vasemmalta. Ja se eniten "kyrsii" että sellaiset henkilöt joilla ei ole mitään käsitystä oikeista metallin palkoista täällä suutaan soittavat. Niin juu hienoahan se on vaikkapa Gdanskin telakkaan verrata kun siellä ammattihitsarille maksetaan 3,00e per tunti, ei se ihme ole et Suomeen tullaan ilomielin verotta hitsailemaan 10e per tunti... Ja ja nämä ovat ihan tosielämästä kuultuja palkkoja kun omallakin työmaalla muutama Puolalainen hitsaaja on välitysfirman kautta.
Mutta hienoa et toisillekkin "Rautakourillekkin" työtä on taas luvassa. :beer:
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 07.11.2012, 12:33:34
Osui ja upposi >:( On se vaan kummalista et aina hoetaan sitä samaa et Suomen telakka teollisuus kaatuu hitsareiden ja levyseppien palkkaan. Itse olen työkseni hitsaillut yli kymmenen vuotta ja kyllä se fakta on et metallin palkat ovat ihan kaikkea muuta kuin hyvät. Ainahan sitä ollaan, milloin minkäkin näköisenä palkka ankkurina ja siitä muut ammattilittot suihkii ohitse oikealta ja vasemmalta. Ja se eniten "kyrsii" että sellaiset henkilöt joilla ei ole mitään käsitystä oikeista metallin palkoista täällä suutaan soittavat. Niin juu hienoahan se on vaikkapa Gdanskin telakkaan verrata kun siellä ammattihitsarille maksetaan 3,00e per tunti, ei se ihme ole et Suomeen tullaan ilomielin verotta hitsailemaan 10e per tunti... Ja ja nämä ovat ihan tosielämästä kuultuja palkkoja kun omallakin työmaalla muutama Puolalainen hitsaaja on välitysfirman kautta.
Mutta hienoa et toisillekkin "Rautakourillekkin" työtä on taas luvassa.
Sitä vain ihmettelen että missä tuossa mainitaan juuri hitsarit ja levysepät?
Sitten kun muistutetaan että ei se Puolankaan laivateollisuus ihan loistavasti voi... Tämänpäiväisessä markkinatilanteessa on fakta että Suomen kilpailukyky on parhaimmillaankin heikko. Suomen ongelmat johtuvat rakennemuutoksesta, ei mistään pienestä valuuttakriisistä, joka on vain rakennemuutoksen oire. Ne tuotteet mitä ostamme tulevat yhä enenemässä määriin ulkomailta ja vielä Aasiasta, eikä Euroopasta. Vai kuinka monella meistä on oikeasti auto tai TV joka on valmistettu Suomessa? Kuinka moni on varma siitä että näiden kaikki komponentit ja niiden materiaalit ovat oikeasti edes Euroopasta? Tuskin monikaan.
Palkkojakin suurempi ongelma Suomen tapauksessa on Suomen maine. Lakkoja on aivan liikaa, ja toimitukset kangertelee muistakin syistä. Lakkopäiviä oli noin 128 000 vuonna 2011, työtaisteluita oli 163. Jos vertailemme Ruotsiin niin siellä yleensä on lakkopäivien määrä noin 2-10 % siitä mitä Suomessa on ollut. Tämä ei ole hyvä juttu maamme kilpailukyvyn kannalta.
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 07.11.2012, 16:02:36
Jos vertailemme Ruotsiin niin siellä yleensä on lakkopäivien määrä noin 2-10 % siitä mitä Suomessa on ollut. Tämä ei ole hyvä juttu maamme kilpailukyvyn kannalta.
Ruotsalaiset eivät koskaan pidä mitään "korpilakkoja",eikä ruotsin työehtosopimukset salli saman mittakaavan lakkoja kuin Suomessa. Esim. Uumajan alueella isot Yt-neuvottelut koko ajan menossa. Eivät uskalla tehtaan työntekijät tehdä niinkuin Suomessa tehdään. Ilmoitus mittavista irtisanomisista ja yleensä koko tehtaan porukka suorittaa ulos marssin! Tälläistä solidaarisuutta eikä suoraselkäisyyttä ole koskaan ruotsissa nähty eikä tulla näkemään!
Sitten ehkä hieman asiaakin ettei mee liikaa offtopicin puolelle? Eiköhän Suomessa rakennettujen ja rakennettavien alusten laadulla kuitenkin korvata se , että ne maksavat(vai maksavatko?) enemmän kuin Kiinassa tai muualla rakennetut? Vai olenko ihan pihalla? :o
Jatketaan vielä offtopicilla, mutta... Wärtsilä on lomauttamassa 790 työntekijää Vaasan tehtailla kun tilauskanta on vähentynyt. Eli maailmalla ei sitten kaiketi mene juuri nyt tarpeeksi kaupaksi laivan moottoreita eikä diesel voimaloitakaan? :'(
Koska kysymys on "vain" lomautuksista, ei Vaasassa kuitenkaan olla nähty vielä ulosmarssia... ::)
Pysytään vahvasti OT:ssä... Jos jätetään huomiotta kaukoidän ja muiden matalapalkkamaiden laivatuotanto, milläs eväillä sitten muut Euroopan telakat pysyvät pystyssä? On kuitenkin tunnettu tosiasia, että Suomen telakoiden suurimmat kilpailijat ovat tällä hetkellä Meyer Werft, STX France ja Fincantieri. Ja näistä vielä Meyerillä, joka kuitenkin sijaitsee korkean elintason Saksassa, vaikuttaisi menevän parhaiten tällä hetkellä. Olisiko kilpailikyvyn puutteessa ongelma jossain muualla kuin tekijöiden palkkatasossa?
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.11.2012, 17:20:21
Pysytään vahvasti OT:ssä... Jos jätetään huomiotta kaukoidän ja muiden matalapalkkamaiden laivatuotanto, milläs eväillä sitten muut Euroopan telakat pysyvät pystyssä? On kuitenkin tunnettu tosiasia, että Suomen telakoiden suurimmat kilpailijat ovat tällä hetkellä Meyer Werft, STX France ja Fincantieri. Ja näistä vielä Meyerillä, joka kuitenkin sijaitsee korkean elintason Saksassa, vaikuttaisi menevän parhaiten tällä hetkellä. Olisiko kilpailikyvyn puutteessa ongelma jossain muualla kuin tekijöiden palkkatasossa?
Kyllä minä uskaltaisin sanoa että eurooppalaisten telakoiden vahvuus on luja tietotaito-osaaminen, ja erityisesti risteilijöiden rakentamisessa. Tietääkseni edellä mainituilta eurooppalaisilta telakoilta valmistuu pääosa maailman risteilijöistä - korjatkaa minua, jos olen väärässä. Mielestäni risteilyalusten rakentaminen (lentokoneiden rakentamisen ohella: maailman suurimmat lentokonevalmistajat ovat joko Yhdysvalloista tai Euroopasta) on sellainen teollisuudenala, jota ei vielä täysimittaisesti ole Aasiaan ja muualle halpatuotannon maihin saatu siirrettyä. Kyllähän meillä täällä toki on paljon muutakin osaamista laivanrakennuksen saralta, mutta erityinen Euroopan vahvuus on risteilijöiden rakentaminen ja siinä sivussa olemme ihan hyviä myös muissakin alustyypeissä. :)
Suomen heikko kilpailukyky ei ole yksinomaan palkkatason syytä, mutta kyllä se on jokaisen tunnustettava, että merkittävä osa kilpailukyvystä tulee palkkatasosta. Tietysti esimerkiksi erityinen osaaminen laivanrakennuksessa, valtion takaamat tuet ja takaukset telakoille, telakan uskottavuus ja luotettavuus, ylipäätään telakkateollisuuden paikallinen toimintaympäristö sekä raaka-aineiden hinta vaikuttavat kilpailukykyyn, mutta ENSISIJAISESTI kilpailukyvyn päämittari on maan palkkataso ja osittain toimintaympäristöön liittyvät tekijät, kuten yritysverotus maassa. Siinä suhteessa on myönnettävä, että häviämme aikalailla Ranskalle ja Italialle. Saksan kanssa olemme lähestulkoon samalla viivalla - joten tietysti on syytä tarkastella, mikä meidän telakkateollisuudessamme on vikana, kun se ei pärjää kilpailussa saksalaisia vastaan yhtä hyvällä menestyksellä.
Toinen kilpailutekijä joka tässä on todella tärkeä on se että suomalaisiin telakkoihin ei ole oikeasti juuri investoitu mitään sitten 1990-luvun puolivälin. Joten ne alkavat olla polkupyöräverstaita siinä missä Eurooppalaistelakat ovat tehtaita.
Viitaten Timo Selkälän ja muiden kommentteihin suomalaisten telakoiden kilpailukyvystä. Kävin keväällä (toukokuu) Meyer Werftin telakalla Papenburgissa turisti-kierroksella. Telakan toiminta näytti varsin vakuuttavalta.
Oppaan mukaan ainoa keino pysyä kilpailussa Fincartieria ja STX Europea vastaan on nopeuttaa oman projektin läpimenoaikaa. Heillä oli selkeä toiminta-protokolla, että isossa hallissa oli yksi projekti viimeistelyn alla ( Celebrity Reflection ) ja sivulla kasattiin jo lohkoja seuraavaan alukseen (?). Pienemmässä hallissa oli tekeillä Aidan seuraava alus (AidaStella). Muistaakseni tavoitteena oli saada alus kuin alus valmiiksi noin vuodessa.
Sattumalta AidaMar-aluksen kastetilaisuus oli saman päivänä Hampurissa yhdistettynä vuotuiseen Hafengeburtsdag-tapahtumaan. Satamaan oli ajettu 4 kpl Aidan aluksia joiden takaa ammuttiin taivalle mahtava ilotulitus.
Ihmettelen tätä käsitystä suomalaisen palkkatason korkeudesta. Se ei voi todellakaan olla sen korkeampi kuin Saksassa. Työn tuottavuudessa on todennäköisesti ongelma sekä työnjohdollisessa, että yrityksellisessä ilmapiirissä. Useat suomalaiset teollisuusyritykset ovat ajautuneet ulkomaiseen omistukseen ja kvartaalitalouden pariin. Aika usein unohdetaan olennainen, eli maksava asiakas! Pörssiyhtiöissä on vaarana keskittyä raportointiin ja kustannusten minimointiin. Tällöin investoinnit tulevaisuuden toiminnan kilpailukyvyn turvaamiseksi jäävät tekemättä. Meyer Werft on jo kuudennen sukupolven perheyhtiö jonka koko toiminta perustuu pitkäjänteiseen yrittämiseen.
Telakkakierros oli varsin antoisa, kylläkin vain saksaksi! Etukäteisvaraus kierrokselle kannattaa tehdä koska esim. toukokuussa kaikki ko. päivän kierrokset olivat "Ausgebucht" eli loppuunmyytyjä! Kierro kesti oletettua kauemmin joten laadukas vuokra-auto osoittautui ehdottomaksi valinnaksi ajellessa yöksi Hampuriin
TS: Turun telakan kaksi muutakin laivatilausta vaarassa
Kuva: Lehtikuva
29.12.2012 09:46 STX Finland joutuu neuvottelemaan uusiksi kahden Turun telakalle sovitun risteilijätilauksen rahoituksen, sillä se oli sidottu eilen ranskalaistelakalle menneeseen Oasis-tilaukseen, Turun Sanomat kertoo.
Turun telakan omistava STX Finland joutuu neuvottelemaan uusiksi kahden saksalaisen TUI Cruises -yhtiön telakalta tilaaman risteilijän rahoituksen, Turun Sanomat kertoo.
TUI:lle rakennettavista laivoista on jo sovittu, mutta niiden rahoitus oli sidottu Oasis-laivan rakennushankkeeseen, sillä kaikkien kolmen aluksen rakennusaikaiselle rahoitukselle oli tarkoitus saada valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran takaus.
Royal Caribbean Cruises -yhtiön Oasis-tilauksen mentyä Turun sijaan STX:n Ranskan Saint Nazairessa sijaitsevalle telakalle myös TUI-risteilijöiden rahoitus joudutaan miettimään uudestaan.
– TUI:n alusten rakennusaikainen rahoitus on vielä epävarma. Rahoituspaketti pitää repiä auki, koska emme saaneetkaan kolmannen Oasiksen tilausta, Turun telakan johtaja Jari Anttila sanoo TS:lle.
Telakkayhtiö aikoo etsiä rahoitusta TUI-laivojen rakentamiseen yksityisiltä sijoittajilta. Turun Sanomien mukaan TUI-laivojenkin rakennusurakka voi "pahimmillaan" päätyä ranskalaistelakalle.
mutta pitää kuitenki muistaa että TUI,n risteilijän terästuotanto on täydes käynnis.uskoisin että ei ainakaa sitä ekaa jätetä kesken
Lainaus käyttäjältä: Juha Peräsaari - 30.12.2012, 13:35:30
mutta pitää kuitenki muistaa että TUI,n risteilijän terästuotanto on täydes käynnis.uskoisin että ei ainakaa sitä ekaa jätetä kesken
Jos rahoitusta ei järjesty ja kassa ammottaa tyhjyyttään, ensimmäinen alus yksikertaisesti
jää kesken. Loppujen lopuksi tähän asti tehdyissä suunnittelu-, teräs- ja muissa töissä on kiinni vain murto-osa tilauksen arvosta.
http://www.cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/top-headlines-archive-category/2987-finnish-government-turns-cold-towards-cruise-industry
Että sellasta tällä kertaa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288531474086.html (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288531474086.html)
LainaaLehti kertoo työ- ja elinkeinoministeriön tulkintoihin perustuen, että Finnvera ei antanut takuita STX:n tilaukselle, koska STX on julistettu kriisiyhtiöksi.
http://www.hs.fi/talous/Turun+telakka+vararikon+partaalla++kaksi+alustilausta+vaakalaudalla/a1357891641983 (http://www.hs.fi/talous/Turun+telakka+vararikon+partaalla++kaksi+alustilausta+vaakalaudalla/a1357891641983)
LainaaTelakkayhtiö STX Finland on suuressa vaarassa menettää kaksi TUI Cruises -varustamon alustilausta.
Yhtiö on julistettu kriisiyhtiöksi, jolle ei työ- ja elinkeinoministeriön ja valtion erityisrahoitusyhtiön Finnveran mielestä voi EU:n valtiotukisäännösten mukaan antaa rahoitusta.
Tämän päivän Hesarikin kirjoittaa siihen malliin, että kohta Suomen STX on konkassa. Ja vielä hetki sitten oltiin lähellä alkaa rakentaa Allurelle sisarta.. Ei ole kivaa.
Hesari kirjoittaa myös Gracen luovutustilaisuudesta. Suosittelen lukemaan näköislehden tai paperisen lehden.
Voipa olla, että Vapaavuorelle saa ruveta etsimään poliittista virkaa jostain muualta, niin sanottua "suojatyöpaikkaa", jos menee munaa vielä kerran. Politiikan puolella on tainnut mennä maine. Eipä taida omakkaan äänestäjät olla kovin innoissaan hänestä.
Suomalaiset on muutenkin tunnettuja siitä, että kaikkia lakeja ja asetuksia noudatetaan pilkulleen. Ottaisivat päättäjät opiksi linnassa, tai sinne menossa olavilta, neuvoa miten asioita käytännössä hoidetaan.
No Suomihan on politiikan ja virkamieskunnan puolesta EU:n malliesimerkkimaa. Kaikkea noudatetaan pilkulleen. Tuon perinnön me on saatu entisestä suuresta emämaastamme...
Toisaalta Suomessa suurin piirtein tietää, miten asiat kulkevat ja miten ne käsitellään, toisin kuin eteläisissä osissa EU:ta, jossa setelitukoilla on kova vaikutus asioiden kulkuun...
Vai olisko paras päästää konkkaan, ja aloittaa Suomalaisella omistajapohjalla uudestaan sen sijaan, että pumppaa rahaa Koreaan?
Monia kipeitä uudistuksia voi olla hankala saada aikaiseksi telakan sisällä pelkästään neuvottelemalla.
Teemulla pointtinsa; kaiken kaikkiaan arka aihe vaikka tuntuu että jokaisen isomman tilauksen kohdalla ollut sama tilanne, eli jos valtio ei tule apuun niin samantien koko teollisuus on katoamssa ja kuolemassa. Ei sinänsä, en sitä itsekään toivo mutta asioilla on tapansa järjestyä. Korealaisilla ei ole antaa rahaa kun konkurssi koputtelee jo ovella, merkkinä jo sen verran huolestuttava että vapailta markkinoilta rahan saanti on vaikeaa omistajan tilan takia. Siljahan aikanaan (pääsi) maksumieheksi konkurrssin vuoksi, seuraukset tiedetään. Viikkari teki tilauksen gracesta kunhan saatiin takuut valtiolta että tukea tulee, taisi olla innovaatiotuen tms. nimellä (korjatkaa jos olen väärässä). Luin jostain lehdestä ( kauppalehti tms.) että vielä ei olisi edellisiäkään maksettu; ymmärtäisin Oasis ja Allure. Mutta mutta, pidän peukkuja että TUI tilausten rahoitus saadaan kuntoon, mieluiten uusilta rahoittajilta. Uudet omistajat olisivat todellakin se mitä nyt tarvitaan, STX tie on loppuukaluttu. Lassi tuossa aikaisemmin nosti kanssa hyviä näkökulmia esiin.
Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 12.01.2013, 20:25:01
Viikkari teki tilauksen gracesta kunhan saatiin takuut valtiolta että tukea tulee, taisi olla innovaatiotuen tms. nimellä (korjatkaa jos olen väärässä). Luin jostain lehdestä ( kauppalehti tms.) että vielä ei olisi edellisiäkään maksettu; ymmärtäisin Oasis ja Allure. Mutta mutta, pidän peukkuja että TUI tilausten rahoitus saadaan kuntoon, mieluiten uusilta rahoittajilta.
Finnveralta tuli ainakin 12 vuoden toimituksen jälkeinen luotto: Finnvera rahoitti Viking Gracen kaupan (http://www.talouselama.fi/uutiset/finnvera+rahoitti+viking+gracen+kaupan/a2163116). Myös rakennusaikaisia luottoja Finnvera takasi, niiden summista ei tuossa puhuta.
TUI:n alusten rahoituskuviot marraskuussa: Turun laivatilaus saa Finnveralta lähes 350 miljoonan euron takauksen (http://www.talouselama.fi/uutiset/turun+laivatilaus+saa+finnveralta+lahes+350+miljoonan+euron+takauksen/a2154036). Vastaavia luottoja on varmaan myönnetty myös Oasikselle ja Allurelle.
Kiitos oikaisusta.
Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 12.01.2013, 19:36:55
Vai olisko paras päästää konkkaan, ja aloittaa Suomalaisella omistajapohjalla uudestaan sen sijaan, että pumppaa rahaa Koreaan?
Konkurssiin päästämisessä on omat riskinsä, varsinkin jos uusi omistaja ei ole heti konkurssista lähtien pitämässä huolta, että toimivat rakenteet ja osaajat saadaan siirrettyä uudelle yhtiölle. Varmempi lähestymistapa olisi telakoiden ostaminen STX:ltä - ensin ehkä osaksi ja myöhemmin kokonaan.
Päädytään mihin ratkaisuun tahansa, jos telakkatoiminta Suomessa jatkuu on sitä pakko jotenkin rationalisoida. Jo lähtien siitä, että nykyisillä tilauskannoilla ei ole mitään järkeä ylläpitää kolmea eri laivanrakennustelakkaa (tai no, kahta rakennus- ja yhtä kokoamistelakkaa) Suomessa. Telakoita on ainakin yksi, mahdollisesti jopa kaksi liikaa. Toimintaa pitäisi keskittää ja säästettävien telakoiden infrastruktuuriin sijoittaa.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.01.2013, 01:37:48
Telakoita on ainakin yksi, mahdollisesti jopa kaksi liikaa. Toimintaa pitäisi keskittää ja säästettävien telakoiden infrastruktuuriin sijoittaa.
Sehän sitten tiedetään mikä telakka saisi jatkaa, jos valtio tähän hommaan lähtee mukaan. Niin paljon on muualta kupattu toimintoja pääkaupunkiseudulle että alueellistamishengessä tuo jatkuisi.
Jos risteilijäitä olisi tarkoitus jatkossakin rakentaa niin ei onnistu Helsingissä. Satama-allas on aivan liian pieni kuten telakka-allaskin.
Turun ja rauman kesken pitäisi sitten ratkaisua hakea. En ota kantaa sen enempää olisiko vain yksi toimiva yksikkö vai kaksi.
Kyllähän se logistisesti paremmassa paikassa Turku on, kuin Rauma. Itse Satakuntalais syntyisenä voisin pitää Raumaa parempana vaihtoehtona, mutta kyllä Turun puolesta puhuu monta asiaa. Helsingin telakasta varmasti on hyvä pitää jonkun moinen osuus itellä, niin kauan kuin on järkevää. Jos päädytään Rauman sulkemiseen ja Turun kehittämiseen, niin satama-altaan kattaminen on varmasti ensimmäisiä investointeja mitä tarvitsisi tehdä. On tehty loisto tuotteita liian pitkään taivasalla. Hytti tehdasta tuskin kannatta erottaa telakasta ja sama on jäänmurto puolen kanssa.
Olisko tälle Suomen telakka teollisuus keskustelulle parempi ihan oma otsikko?? Tässä on keskusteltu ohi otsikon jo melko paljon.
Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 13.01.2013, 11:13:33
Jos risteilijäitä olisi tarkoitus jatkossakin rakentaa niin ei onnistu Helsingissä. Satama-allas on aivan liian pieni kuten telakka-allaskin.
Lisäksi Helsingissä ei ole omaa lohkotuotantoa, tilaa laajentamiselle ei ole ja kulkuyhteydet (maata pitkin) telakalle ovat surkeat, kun rautatie on purettu ja maantietä pitää tulla Helsingin keskusta-alueen läpi. Hietalahden telakka olisi minusta ehdottomasti se ensimmäinen lopetettava. Helsingin Arctechin toiminta voitaisiin siirtää Raumalle joka erikoistuisi jäänmurtajiin ja muihin erikoisaluksiin, Turku puolestaan voisi keskittyä matkustaja-aluksiin. Tai sitten reteesti keskitettäisiin kaikki toiminta vain Turkuun.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.01.2013, 12:51:15
Lisäksi Helsingissä ei ole omaa lohkotuotantoa, tilaa laajentamiselle ei ole ja kulkuyhteydet (maata pitkin) telakalle ovat surkeat, kun rautatie on purettu ja maantietä pitää tulla Helsingin keskusta-alueen läpi. Hietalahden telakka olisi minusta ehdottomasti se ensimmäinen lopetettava. Helsingin Arctechin toiminta voitaisiin siirtää Raumalle joka erikoistuisi jäänmurtajiin ja muihin erikoisaluksiin, Turku puolestaan voisi keskittyä matkustaja-aluksiin. Tai sitten reteesti keskitettäisiin kaikki toiminta vain Turkuun.
Tossa on hyvinkin paljon järkeä ja Helsingillä tulee koko ajan paineita etsiä tontti paikkoja kerrostaloilleen. Helsingin telakan siirto Raumalle olisi Rauman "pelastus"
Miten nuo omistukset menee ja kuka omistaa loput yhtiöistä?
STX Europe
STX Finland 100%
STX Finland Cabins Oy 100%
Aker Arctic Technology Oy 70%
? Shipbuilding Completion Oy
? Arctech Helsinki Shipyard 50% (United Shipbuilding Corporation 50 %)
ENG´n´D Oy
STX omistaa Aker Arcticista 71.4%. Loput omistaa ABB ja Aker Solutions (molemmat 14.3 %).
Kannattaa pitää mielessä, että AHS teettää suurimman osan terästöistään Viipurissa. Näin ollen Raumalle siirtymisestä ei olisi merkittävää hyötyä.
Taas on näköjään EU kieltämässä Rahotuksen :finger:
http://www.ts.fi/uutiset/talous/437272/KL+Telakkakriisi+voi+ratketa+Finnveran+takuilla
http://www.ts.fi/uutiset/talous/437389/Finnvera+Valtio+ei+saa+lisata+telakkatakauksiaan
Olisi hienoa jos TUI nostaisi enakko maksua isommaksi, niin hommasta voisi tulla jotain. Tiedä hänestä.
LainaaLisäksi Helsingissä ei ole omaa lohkotuotantoa, tilaa laajentamiselle ei ole ja kulkuyhteydet (maata pitkin) telakalle ovat surkeat, kun rautatie on purettu ja maantietä pitää tulla Helsingin keskusta-alueen läpi. Hietalahden telakka olisi minusta ehdottomasti se ensimmäinen lopetettava. Helsingin Arctechin toiminta voitaisiin siirtää Raumalle joka erikoistuisi jäänmurtajiin ja muihin erikoisaluksiin, Turku puolestaan voisi keskittyä matkustaja-aluksiin. Tai sitten reteesti keskitettäisiin kaikki toiminta vain Turkuun.
XPRS:n rakentamisaikoihin lohkoja tuotiin proomulla mm. Raumalta koska Helsingin telakalla olevasta täysin toimivasta lohkotehtaasta tehtiin harjoitusrata golfaajille.
Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 14.01.2013, 18:00:38
XPRS:n rakentamisaikoihin lohkoja tuotiin proomulla mm. Raumalta koska Helsingin telakalla olevasta täysin toimivasta lohkotehtaasta tehtiin harjoitusrata golfaajille.
Lohkohallit taidettiin lopettaa Helsingissä jo vuonna 2003 heti Carnival Miraclen lohkotöiden valmistustuttua. Taisi olla silloin tehty strateginen päätös, koska nähtiin että risteilijätilaukset keskittyvät Post-Panamax aluksiin, joita Helsingissä ei voida rakentaa.
Silloisen Kvaerner-Yardsin muilla Suomen telakoilla nähtiin olevan tarpeeksi lohkokapasiteettia.
Lauttoihinhan niitä tuotiin Ranskan STX:ltäkin.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.01.2013, 18:48:28
Lohkohallit taidettiin lopettaa Helsingissä jo vuonna 2003 heti Carnival Miraclen lohkotöiden valmistustuttua. Taisi olla silloin tehty strateginen päätös, koska nähtiin että risteilijätilaukset keskittyvät Post-Panamax aluksiin, joita Helsingissä ei voida rakentaa.
Silloisen Kvaerner-Yardsin muilla Suomen telakoilla nähtiin olevan tarpeeksi lohkokapasiteettia.
Lauttoihinhan niitä tuotiin Ranskan STX:ltäkin.
Olin mukana Towing Masterina Alphonse Letzerillä, kun Galaxy 2:n koko keulaosa hinattiin St Nazairesta Hietalahteen, jossa perä ja keula sitten yhdistettiin.
Hinaaja on näköjään romutettu vuosi sitten
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1506189
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/telakkadraamassa+yllatyskaanne/201302364435 (http://www.kauppalehti.fi/etusivu/telakkadraamassa+yllatyskaanne/201302364435)
LainaaMyös Suomen valtio tekee lyhytaikaisen sijoituksen, mutta vain TUIn risteilijöiden rakentamisen ajaksi.
YLE: Vapaavuori: TUI-alusten rahoitus varmistunut (http://yle.fi/uutiset/vapaavuori_tui-alusten_rahoitus_varmistunut/6513672)
LainaaValtio muun muassa myöntää kahdelle TUI-risteilijälle yhteensä 31 miljoonaa euroa innovaatiotukea. Tuesta 16 miljoonaa on myönnetty jo aiemmin, eli uutta rahaa on luvassa 15 miljoonaa.
Lisäksi valtio ostaa Turun telakan maa-alueen ja vuokraa sen takaisin telakkayhtiölle. Maakaupan arvo on 23,5 miljoonaa euroa.
Vapaavuoren mukaan telakkayhtiö STX sitoutuu mittavaan pääomitukseen, jonka arvo on kymmeniä miljoonia euroja. Alusten tilaaja puolestaan on tehnyt merkittäviä joustoja rahoituspuolella.
TS: TUI:n risteilijöiden rahoituspaketti jälleen uhattuna (http://www.ts.fi/uutiset/talous/469768/TUIn+risteilijoiden+rahoituspaketti+jalleen+uhattuna)
LainaaTelakkayhtiö STX Finlandin emoyhtiön ajautuminen velkasaneeraukseen saattaa uhata jo kertaalleen sovittua rahoituspakettia saksalaisen TUI Cruises -varustamon kahdelle tilaukselle Turusta.
Soudetaan, huovataan...
Ikävä kyllä ei mene kauaa kun ilmoitetaan että TUI:n kipot rakennetaan muualla. Tuskin niillä riittää enää kovinkaan kauaa kärsivällisyys.
Sääli jos näin käy. Varustamo oli laittanut sivuilleen hyttikuvia ja kansikartat. Varausjärjestelmän mukaan ens kesän Välimeren risteilyille oli vielä paikkoja vapaana.
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Keto-Tokoi - 05.04.2013, 19:32:23
Sääli jos näin käy. Varustamo oli laittanut sivuilleen hyttikuvia ja kansikartat. Varausjärjestelmän mukaan ens kesän Välimeren risteilyille oli vielä paikkoja vapaana.
Ensimmäinen TUI:n uudisrakennus on kuitenkin tulossa käyttöön (luovutetaan?) vasta toukokuussa
2014, 'neitsytmatka' kesäkuun ensimmäinen päivä; ei sillä vielä ensi kesänä risteillä! Uudisrakennuksen sivut http://tuicruises.com/mein-schiff-3/schiffsbau/ (http://tuicruises.com/mein-schiff-3/schiffsbau/), yksi sivu Turun telakastakin http://tuicruises.com/mein-schiff-3/die-werft/ (http://tuicruises.com/mein-schiff-3/die-werft/).
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Keto-Tokoi - 05.04.2013, 19:32:23 Varausjärjestelmän mukaan ens kesän Välimeren risteilyille oli vielä paikkoja vapaana.
Katsoppas painovirhe paholainen. Luonnollisesti tarkoitin kesää 2014.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.04.2013, 01:23:05
Ensimmäinen TUI:n uudisrakennus on kuitenkin tulossa käyttöön (luovutetaan?) vasta toukokuussa 2014, 'neitsytmatka' kesäkuun ensimmäinen päivä; ei sillä vielä ensi kesänä risteillä! Uudisrakennuksen sivut http://tuicruises.com/mein-schiff-3/schiffsbau/ (http://tuicruises.com/mein-schiff-3/schiffsbau/), yksi sivu Turun telakastakin http://tuicruises.com/mein-schiff-3/die-werft/ (http://tuicruises.com/mein-schiff-3/die-werft/).
Jotenkin tuntuu, että Dsign-suunnittelutoimistolla on taas sormensa pelissä kun katseli noita animaatioita...
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 06.04.2013, 22:41:12
Jotenkin tuntuu, että Dsign-suunnittelutoimistolla on taas sormensa pelissä kun katseli noita animaatioita...
Tammikussa tstv:ssä oli juttu Vertti Kivestä ja Viking Gracesta niin siinä mainittiin, että he suunnittelevat kummatkin TUI:n laivat.
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 07.04.2013, 00:44:07
Tammikussa tstv:ssä oli juttu Vertti Kivestä ja Viking Gracesta niin siinä mainittiin, että he suunnittelevat kummatkin TUI:n laivat.
Ovat mukana, mutta eivat ainoat suunnittelijat. Esimerkiksi Wilson & Butler Bostonista on ollut mukana alusta alkaen ja Tillbergillakin on sormensa pelissa.
STX:n Turun telakalta kaksi loistoristeilijää tilanneen TUI Cruisesin toimitusjohtaja Richard J. Vogel luottaa lujasti, että molemmat tilatut laivat valmistetaan Turussa. Vogel odottaa, että kuohunta telakan tulevaisuuden ympärillä laantuu pian. Vogel sanoo TUI:n antamassa tiedotteessa, että hankkeeseen liittyvät epävarmuudet selviävät muutaman päivän sisällä.
TUI:n julkaisemassa tiedotteessa korostetaan, että kaikki hankkeeseen sitoutuneet osapuolet eli telakka, sen omistaja korealainen STX, ostaja TUI Cruises, Finnvera sekä Suomen valtio ovat sitoutuneet siihen, että telakalla on riittävästi likvidejä varoja laivojen valmistamiseen aikataulussa.
turun sanomat (http://www.ts.fi/uutiset/talous/477378/TUI+Laivat+valmistuvat+sovitusti+Turussa)
Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 23.04.2013, 17:14:44
STX:n Turun telakalta kaksi loistoristeilijää tilanneen TUI Cruisesin toimitusjohtaja Richard J. Vogel luottaa lujasti, että molemmat tilatut laivat valmistetaan Turussa. Vogel odottaa, että kuohunta telakan tulevaisuuden ympärillä laantuu pian. Vogel sanoo TUI:n antamassa tiedotteessa, että hankkeeseen liittyvät epävarmuudet selviävät muutaman päivän sisällä.
TUI:n julkaisemassa tiedotteessa korostetaan, että kaikki hankkeeseen sitoutuneet osapuolet eli telakka, sen omistaja korealainen STX, ostaja TUI Cruises, Finnvera sekä Suomen valtio ovat sitoutuneet siihen, että telakalla on riittävästi likvidejä varoja laivojen valmistamiseen aikataulussa.
turun sanomat (http://www.ts.fi/uutiset/talous/477378/TUI+Laivat+valmistuvat+sovitusti+Turussa)
Kun nyt todellakin nämä laivat tehtäisiin Turussa, outoa että STX:n emoyhtiö koreassa veivaa asiaa. Eikös tässä taannoin sieltä asti käynyt joku STX:n iso päällikkö Hesassa tällä venäläisten kanssa yhteisomistuksessa olevalla murtajatelakalla ja vakuutti rahojen tulevan?
Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 23.04.2013, 22:35:49
Kun nyt todellakin nämä laivat tehtäisiin Turussa, outoa että STX:n emoyhtiö koreassa veivaa asiaa. Eikös tässä taannoin sieltä asti käynyt joku STX:n iso päällikkö Hesassa tällä venäläisten kanssa yhteisomistuksessa olevalla murtajatelakalla ja vakuutti rahojen tulevan?
No eiköhän tehdä, ekan laivan lähes kaikki lohkot jo valmiita kuitenkin, mihin niitä nyt enää siirtelemään!
Mein Schiff 3 on nyt laskettu vesille ja meilta loytyy pari kuvaa aluksesta:
www.cruisebusiness.com
https://www.youtube.com/watch?v=IcuAV67LqFo (https://www.youtube.com/watch?v=IcuAV67LqFo)
Mistäs nuo lohkot tulevat?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.11.2013, 21:06:19
https://www.youtube.com/watch?v=IcuAV67LqFo (https://www.youtube.com/watch?v=IcuAV67LqFo)
Mistäs nuo lohkot tulevat?
Klaipedasta niitä on tullut ainakin.
STX-Finlandin TUI-risteilijätilausten rahoitus on varmistunut, kertoo MTV.
Turun telakalla rakennettaneen myös kolmas alus.
Lisää aiheesta hetken kuluttua Iltalehden nettisivuilla
STT
IL: MTV: Turku saa TUI:n STX-tilaukset (http://www.iltalehti.fi/talous/2013121317833393_ta.shtml)
Tämä olisi kyllä mahtunut siihen vanhaan TUI-ketjuunkin...
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) ei kommentoi Turun STX Finlandin TUI-risteilijöiden saamaa rahoitusta. Vapaavuoren avustajakunnasta viestitettiin, että asiassa ei ole tällä hetkellä kommentoitavaa.
turun sanomat (http://www.ts.fi/uutiset/talous/573127/Vapaavuori+ei+kommentoi+STX+Finlandin+saamaa+rahoitusta)
Olipa iso yllätys ;D
Lainaus käyttäjältä: Sakari Savinainen - 13.12.2013, 22:22:06
Turun telakalla rakennettaneen myös kolmas alus.
YLE: Anttila: TUI-risteilijöitä koskeva rahoituspaketti on valmistunut (http://yle.fi/uutiset/anttila_tui-risteilijoita_koskeva_rahoituspaketti_on_valmistunut/6984984)
LainaaVaratoimitusjohtaja kiistää kuitenkin tiedon, että rahoituspaketti varmistaisi myös kolmannen risteilyaluksen rakentamisen Turun telakalla.
Ehkä tämä on ymmärrettävä niin, että ainakaan sopimusta kolmannesta aluksesta ei vielä ole tehty eikä siitä siksi tietysti haluta mitään julkisuuteen kertoa.
STX emo on pörssiyhtiö ja ihmettelenkin kuinka paljon vapaavuori on yksittäisten yritysten asioista kommentoinut, se pitäisi olla aika kielikeskellä suuta jutustelua mitä ministeri puhuu. Ei saisi ottaa kantaa mihinkään. Se ei ole helpottanut talvivaaran asemaa millään lailla että piensijoittaja vapaavuori laukoo kommentteja, kasvattanut ainostaan aiheetonta epävarmuutta....näyttää todella pahalta...tämä on viimeinen ponnistus ennen konkurssia yms Outokumpu ui syvällä ja jne
Kauppalehti: Turun telakka voi voittaa yli miljardin laivatilaukset (http://www.ts.fi/uutiset/talous/580955/Kauppalehti+Turun+telakka+voi+voittaa+yli+miljardin+laivatilaukset)
Vaan mistä rahoitus?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.01.2014, 08:09:42
Kauppalehti: Turun telakka voi voittaa yli miljardin laivatilaukset (http://www.ts.fi/uutiset/talous/580955/Kauppalehti+Turun+telakka+voi+voittaa+yli+miljardin+laivatilaukset)
Vaan mistä rahoitus?
Onkohan tuossa linkitetyssa jutussa jotenkin luvut pielessä:
LainaaMahdollisesta yli miljardin euron tilauspotista vajaat puoli miljardia muodostaisivat tanskalaisen Scandlinesin kaksi autolauttaa.
Olen ymmärtänyt, että koko Scandlinesin kauppa olisi n. 200 miljoonaa euroa, olenko ymmärtänyt väärin?
Royal Caribbean jattanee neljannen Quantum-luokan option kayttamatta, mutta ovi on avoin Mein Schiff 5:lle:
http://www.cruisebusiness.com/index.php/Top-Headlines/rccl-s-fain-leaves-door-open-to-further-tui-cruises-orders.html
Mein Schiff 4:n kölinlasku oli tänään Pernossa.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/andra-tui-fartyget-kolstrackt-abo/)
TS: TUI päättää uusista laivoista pian (http://ts.fi/uutiset/talous/600479/TUI+paattaa+uusista+laivoista+pian)
LainaaVogelin mukaan kolmannen uudisaluksen tilaaminen ei ole kiinni siitä, että suomalaistelakka on rahoitusvaikeuksissa.
– Jos osakkeenomistajamme ovat sitä mieltä, että aluksia tilataan, niin neuvottelemme tietysti useiden telakoiden kanssa. Turku on varmasti näiden joukossa, hän sanoo.
Taitaa Turun telakan tulevaisuus riippua tästä tilauksesta. Jos TUI(kin) lähtee muualle, ei Turun telakalla todennäköisesti ole toivoakaan jatkosta. Toivottavasti siis saavat rahoituksensa kuntoon.
Nyt kyllä näyttää että on enemmän tekemistä omistajan tahtotilasta.
Täällä palstalla on spekuloitu että telakan omistaja voi vaihtuakin tai jopa sellaisen mahdollisuus todennäköinen... toivotaan.
Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 26.02.2014, 11:01:55
Nyt kyllä näyttää että on enemmän tekemistä omistajan tahtotilasta.
Täällä palstalla on spekuloitu että telakan omistaja voi vaihtuakin tai jopa sellaisen mahdollisuus todennäköinen... toivotaan.
Omistajalla taitaa tällä hetkellä olla sen verran suuria ongelmia, että yhtä vaivaista pientä telakkaa toisella puolella maapalloa ei hirveän korkealle priorisoida?
Nyt olisikin oiva tilaisuus ostaa toimiva (?) hyvämaineinen (?) telakka pois kuljeksimasta! Mutta mikä vakavarainen taho tai yritys uskoo alaan ja kyseiseen telakkaan niin paljon, että on valmis sijoittamaan siihen riittävästi omaa pääomaa?
Onko tietoa, lähteekö Mein Schiff 3 koeajolle ennen luovutusta? Mikäli lähtee,koska? Mikäli ei niin koska on luovutus/lähtö?
Lainaus käyttäjältä: Folke Österman - 10.04.2014, 13:14:00
Onko tietoa, lähteekö Mein Schiff 3 koeajolle ennen luovutusta? Mikäli lähtee,koska? Mikäli ei niin koska on luovutus/lähtö?
"Ahtaajien tietotoimiston" mukaan lähtisi koeajolle pääsiäispyhien jälkeen. Luovutus oli kai kaavailtu toukokuun puolenvälin tienoille, milloin sitten todellisuudessa toteutuu lienee vallan toinen asia.
Lainaus käyttäjältä: Folke Österman - 10.04.2014, 13:14:00
Onko tietoa, lähteekö Mein Schiff 3 koeajolle ennen luovutusta? Mikäli lähtee,koska?
Takuulla lähtee, koska merikoeajolla varmistetaan suoritusarvojen täyttyminen ja eri järjestelmien toiminta.
TS: TUI:n risteilijän koeajo myöhästyy (http://ts.fi/uutiset/talous/617497/TUIn+risteilijan+koeajo+myohastyy)
LainaaLaiva lähtee näillä näkymin koeajolle 22. huhtikuuta.
Projektipäällikkö Sisko Hellgrenin mukaan rakennusaikataulu on haasteellinen, mutta alus valmistuu silti aikataulussa. Luovutuspäivämäärä on 22. toukokuuta.
MEIN SCHIFF 3 alkaa jo näyttää melko valmiilta, kuvat 20.4.:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2018575
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2018574
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2018573
Mein Schiff 3:n koeajolle lähtöä voi seurata jonkin matkaa tästä:
http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera2.html
Vaatii Internet Explorer -selaimen. Hinaajat Iso-Pukki ja Ukko ovat jo paikalla. Naantalin satamalaiturissa näkyy m/s Fyla.
Laivassa näköjään oikein liikennevaloilla varustettu liukumäki pelastuslautalle.
http://www.youtube.com/watch?v=ZywHSt4UXMA
Lainaus käyttäjältä: Ari Elenius - 22.04.2014, 09:58:24
Mein Schiff 3:n koeajolle lähtöä voi seurata jonkin matkaa tästä:
http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera2.html
Vaatii Internet Explorer -selaimen. Hinaajat Iso-Pukki ja Ukko ovat jo paikalla. Naantalin satamalaiturissa näkyy m/s Fyla.
Kiinnostuneille tiedoksi, että MS3:n koeajo päättyi eilen illalla.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 27.04.2014, 10:44:26
Laivassa näköjään oikein liikennevaloilla varustettu liukumäki pelastuslautalle.
http://www.youtube.com/watch?v=ZywHSt4UXMA
Tämä http://www.youtube.com/watch?v=2lyfFPqMcp8 (http://www.youtube.com/watch?v=2lyfFPqMcp8) taitaa olla tarkoitettu linkki, alkuperäisessä on jotain pelastusveneen testiajoa. ::)
Johtuuko muuten venekannen sijoittaminen noin alas jostain uusista määräyksistä (vrt. esim. Vikingin laivat ennen Gracea) vai muuten vaan tullut tavaksi?
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 27.04.2014, 21:04:26 Johtuuko muuten venekannen sijoittaminen noin alas jostain uusista määräyksistä (vrt. esim. Vikingin laivat ennen Gracea) vai muuten vaan tullut tavaksi?
SOLAS suosittaa, että pelastusveneen (taavetin kiinnityspisteen) ei tulisi olla yli 15 metrin korkeudessa vedenpinnasta silloin, kun matkustajat astuvat kyytiin. Tästä voidaan kuitenkin poiketa pätevästä syystä, kuten tehtiin esimerkiksi Queen Mary 2:n kohdalla.
"The stowage height of a survival craft on a passenger ship shall take into account the requirements of regulation 13.1.2, the escape provisions of regulation II-2/28, see footnote the size of the ship, and the weather conditions likely to be encountered in its intended area of operation. For a davit-launched survival craft, the height of the davit head with the survival craft in embarkation position, shall, as far as practicable,
not exceed 15 m to the waterline when the ship is in its lightest seagoing condition."
Muistittekos käydä ihailemassa paattia, kun oli avoimet ovet?
Onko kellään tietoa milloin Mein Schiff 3 lähtee Turusta?
Sikäli kun asiaa ei ole tässä keskustelussa mainittu, niin lienee syytä ilmoittaa, että Mein Schiff 3 luovutettiin tilaajalle 22. toukokuuta.
Lähtöä tekee ilmeisesti parhaillaan. Marinetraffic kertoo seuraavaa: Kohde: WILMH Arvioitu saapumisaika: 2014-05-31 02:00 (UTC)
Taitaa valehdella marinetraffic. Ei alus mihinkään liiku.
Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 26.05.2014, 19:11:08
Lähtöä tekee ilmeisesti parhaillaan. Marinetraffic kertoo seuraavaa: Kohde: WILMH Arvioitu saapumisaika: 2014-05-31 02:00 (UTC)
Taitaa valehdella marinetraffic. Ei alus mihinkään liiku.
Melko usein AIS:iin syötetään seuraava/tuleva määränpää alustavan ETA:n ja alustavan kulkusyväyden kanssa jo hyvissä ajoin ennen aluksen lähtöä.
Jäädään odottelemaan oikeaa lähtöä. Varmaan joku on kameran kanssa paikalla?
Nyt lähti. Komeasti töräyttäen :thumb:
Ei ole vieläkään lähtenyt Pansiosta,ainakin 12 aikaan jökötti samassa paikassa telakalla.Hevosmiesten tietotoimiston mukaan pitäisi lähteä keskiviikkona mutta ajasta en tiedä.
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 27.05.2014, 13:46:58
Ei ole vieläkään lähtenyt Pansiosta,ainakin 12 aikaan jökötti samassa paikassa telakalla.Hevosmiesten tietotoimiston mukaan pitäisi lähteä keskiviikkona mutta ajasta en tiedä.
Kumma juttu. Asustelen tässä telakan vieressä ja tosiaankin aluksen torvet törähtelivät eilisiltana siinä puoli kymmenen maissa ja alus näytti AIS:nkin mukaan olevan silloin liikkeessä.
Nyt taitaa jo olla ihan "oikeasti" liikkeellä, hinaajat Iso-Pukki ja Ukko avustamassa.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.05.2014, 22:57:01
Kumma juttu. Asustelen tässä telakan vieressä ja tosiaankin aluksen torvet törähtelivät eilisiltana siinä puoli kymmenen maissa ja alus näytti AIS:nkin mukaan olevan silloin liikkeessä.
Se oli koko iltapäivän liikkeellä 6 solmun nopeudella MT:n mukaan, mutta köydet oli varmaan unohdettu irroittaa, kun ei liikkunut mihinkään.
http://www.ts.fi/uutiset/talous/650357/TUIn+lisatilaukset+ratkaisevat+Turun+telakan+kohtalon (http://www.ts.fi/uutiset/talous/650357/TUIn+lisatilaukset+ratkaisevat+Turun+telakan+kohtalon)
LainaaTelakkakauppa STX:n ja saksalaisen Meyer Werftin välillä ratkeaa, kun saadaan ratkaistua paketin tärkein osa, uudet tilaukset. Turun telakan myynti on nyt kiinni siitä, saako telakka tilauskirjaansa saksalaisen TUI Cruisesin kaksi uutta risteilijää.
Tyhjää telakkaa Meyer Werft ei halua.
Tilausta on uumoiltu jo pitkään ja TUI Cruises on avoimesti myöntänyt tarvitsevansa lisää laivoja kasvaville saksalaisille risteilymarkkinoille.
NCL vai TUI tai NCL ja TUI?
Lisää TUI:ta:
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288721787247.html?pos=navnow (http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288721787247.html?pos=navnow)
Pitäisikö topicin otsikkoa muokata STX kun ei enään ole kuviossa mukana
Mein Schiff 4:n vesillelasku on tänään.
Mein Schiff 5:n tuotannonaloitus oli eilen Pernossa.
Meyer Turun info (http://www.meyerturku.com/en/meyerturku_com/media/marginalspalte__ohne_navigation_2.jsp)
Koskahan Mein Schiff 4 mahtaa lähteä koeajolle, kun tänään m/t Vinga Safir oli tankkaamassa alusta Pernon telakalla. Näin ainakin asian tulkitsin, koska tuo tankkeri siellä nelisen tuntia viipyi.
Tämän päiväisen TS:n mukaan lähtee koeajolle maanantaina 20.4. klo 8 ja palaa perjantai-aamuna.
MEIN SCHIFF 4 Pernon telakalla 18.4.2015:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2230271
Tällä hetkellä Mein Schiff 4 "pyörii paikoillaan" Airistolla. Apuna ainakin Harald ja Ukko
Tässä Mein Schiff 4 pyörii Airistolla 20.4.2015.
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2230480
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2230479
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2230478
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2230481
Onko tietoa mihin aikaan (noin) Mein Schiff 4 lähtee tänään laiturista? ??? Ottaisi kuvia taustana Ruissalo.
Lähtee alustavien tietojen mukaan tänään (lauantaina) kello 19.00.
Kiitos tiedosta! Odottaa ilmeisesti että reitti on selvä Finneaglen saavuttua Naantaliin. Tuohon aikaan olisi aurinko sopivasti takana.
Tässä Mein Schiff 4 ohittaa Lövskärin Nauvon kohdalla 9.5.2015 klo.21.20 matkalla kohti Saksaa.
https://www.youtube.com/watch?v=h4u4sOEnYyg
Mein Schiff 5:n kölinlasku oli tänään Pernossa. Samalla juhlittiin myös Mein Schiff 6:n tuotannonaloitusta. Odotettua uutista MS 7:n ja 8:n tilauksen varmistamisesta ei kuitenkaan tullut vielä.
Meyer Turku (http://www.meyerturku.com/en/meyerturku_com/media/presseticker/pressemitteilung_detailansicht_11712.jsp)
MS7 ja MS8 vahvistettu:
http://www.taloussanomat.fi/perusteollisuus/2015/07/01/meyer-turku-rakentaa-kaksi-risteilijaa/20158346/12 (http://www.taloussanomat.fi/perusteollisuus/2015/07/01/meyer-turku-rakentaa-kaksi-risteilijaa/20158346/12)
Mein Schiff 5:n vesillelasku oli tänään Pernossa.
YLE (http://yle.fi/uutiset/rakennusaltaan_venttiilit_auki__uusin_mein_schiff_vesille_turussa/8596932)
Meyer Turun tiedote (http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/media/presseticker/pressemitteilung_detailansicht_12160.jsp)
Kyllä sieltä telakalta ihan tuoretta kuvaakin sai: https://www.facebook.com/Ulkomatala/posts/1116624938377490 (ja Yle oli myös todistettavasti paikalla).
MS5 vedettiin tänään ulos altaasta varustelulaituriin. Aluksesta on paljon tietoa saksaksi TUI:n sivuilla, tosin germaanien kieltä taitamatonkin saa pääkohdat selville.
TUI:n sivut rakentamisen etenemisestä (https://tuicruises.com/mein-schiff-5/schiffsbau/)
TUI - tietoja ja webcam (näyttänyt tilanteen rakennusaltaassa) (https://tuicruises.com/mein-schiff-5/daten-und-fakten/)
MEIN SCHIFF 5 Turussa 10.4.2016:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2439630
Mein Schiff 6:n kölinlaskua juhlittiin tänään Pernossa.
Meyer Turun tiedote (http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/media/presseticker/pressemitteilung_detailansicht_12480.jsp)
Mein Schiff 5 liikkeellä, koeajo ?
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 30.05.2016, 11:41:58
Mein Schiff 5 liikkeellä, koeajo ?
Jep, juurikin näin. Paluu lienee muutamien päivien kuluttua ja sitä voi kyttäillä luotsilistalta.
EDIT: Tässä vielä Sjöfartstidningenin juttu koeajosta. Luovutus on 21.6. (http://www.sjofartstidningen.se/mein-schiff-5-pa-provtur/)
Kävin tänä iltana Airistolla katsomassa sitä:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2468577
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2468575
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2468571
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2468567
M S 5 palaisi eilen illalla koeajoilta:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2470252
Näyttää muuten tuo sinänsä iso Tallinkin Megastar ihan mopolta Mein Schiff 5:n verrattuna, nyt kun ovat peräkkäin laiturissa.
Mein Schiff 5 luovutettiin tänään tilaajalle 10 päivää etuajassa ja lähti tänään telakalta kohti Saksaa.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.06.2016, 13:38:27
Näyttää muuten tuo sinänsä iso Tallinkin Megastar ihan mopolta Mein Schiff 5:n verrattuna, nyt kun ovat peräkkäin laiturissa.
Megastar on edelleenkin altaassa, eli sitä ei ole laskettu vesille.
EDIT: Telakan tiedote luovutuksesta on TÄSSÄ (http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/media/presseticker/pressemitteilung_detailansicht_12608.jsp)
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 21.06.2016, 20:54:29
Mein Schiff 5 luovutettiin tänään tilaajalle 10 päivää etuajassa ja lähti tänään telakalta kohti Saksaa.
Megastar on edelleenkin altaassa, eli sitä ei ole laskettu vesille.
No joo, jos hiuksia lähdetään halkomaan, mutta ainakin olivat kumpikin näkyvissä, eli huomattava kokoero selvästi havaittavissa.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.06.2016, 23:01:11
No joo, jos hiuksia lähdetään halkomaan, mutta ainakin olivat kumpikin näkyvissä, eli huomattava kokoero selvästi havaittavissa.
Ovathan noissa toki selvä kokoero. Pointtina oli lähinnä se, että Megastar on altaassa huomattavasti alempana, joten vertailu ei ole ihan niin suoraviivaista.
Tein videopätkän MS 5 :sta, 28.4 - 21.6.2016
https://www.youtube.com/watch?v=Ohy2AhzQr2Y
Sarjan kaksi viimeistä alusta saavatkin nimekseen Mein Schiff 1 ja 2, kertoo Seatrade Cruise-sivusto (http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/mein-schiff-7-and-8-to-become-1-and-2-as-oldest-ships-move-on-to-thomson.html). Aiemmin on myös puhuttu (http://www.worldofcruising.co.uk/thomson-cruises-to-acquire-mein-schiff-1-and-2-from-tui-cruises/), että nämä kaksi olisivat kapasiteetiltaan hieman suurempia 2860 matkustajapaikallaan (muissa 2790 (MS 3 & 4) / 2794 (MS 5 & 6) paikkaa).
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.06.2016, 00:56:48 Aiemmin on myös puhuttu, että nämä kaksi olisivat kapasiteetiltaan hieman suurempia 2860 matkustajapaikallaan (muissa 2790 (MS 3 & 4) / 2794 (MS 5 & 6) paikkaa).
Sea-webin mukaan nuo kaksi viimeistä olisivat 22.5 metriä pidempiä kuin neljä aiempaa. Bruttovetoisuuskin kasvaa 99500:sta 111500:n.
Nyt tuli "hyvä" artikkeli:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/puujaljitelma-upposi-loistoristeilijan-tilaajaan-kuin-haka-turun-telakka-sai-laivan-valmiiksi-6564010
Lainaus: "Laiva on 295 metriä pitkä ja painaa 99 800 gigatonnia." ::)
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.06.2016, 00:56:48
Sarjan kaksi viimeistä alusta saavatkin nimekseen Mein Schiff 1 ja 2, kertoo Seatrade Cruise-sivusto (http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/mein-schiff-7-and-8-to-become-1-and-2-as-oldest-ships-move-on-to-thomson.html). Aiemmin on myös puhuttu (http://www.worldofcruising.co.uk/thomson-cruises-to-acquire-mein-schiff-1-and-2-from-tui-cruises/), että nämä kaksi olisivat kapasiteetiltaan hieman suurempia 2860 matkustajapaikallaan (muissa 2790 (MS 3 & 4) / 2794 (MS 5 & 6) paikkaa).
Mein Schiff 1:n (aiemmin MS 7) tuotannonaloitus oli tänään Pernossa. Samalla TUI kertoi tarkempia tietoja uusista aluksista: niistä tulee sarjan aiempia aluksia (MS 3-6) noin 20 metriä pidempiä, eli 315 metriä pitkiä ja niihin tulee 180 lisähyttiä, jolloin niiden kapasiteetiksi tulee 2894 matkustajaa. Alusten kooksi tulee 111.500 bt.
Meyer Turun lehdistötiedote (http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/media/presseticker/pressemitteilung_detailansicht_12621.jsp)
Kuva aluksesta (uusi design) (https://www.facebook.com/meyerturku/photos/a.210324189138257.1073741828.210314772472532/502139416623398/?type=3&theater)
Muokattu design mielyttää omaa silmääni kovasti; korsteenin ympärillä yläkansien rakenteet ovat paljon paremman näköiset kuin vanhat, ja muutokset väritykseen (sinistä korsteenissa sekä valkoinen raita keulassa tekevät laivasta paremman näköisen, vaikka pieniä muutoksia ovatkin. Kiintoisaa nähdä mitä muuta uutta tuohon 20 metrin jatkopalaan mahdutetaan kuin lisää hyttejä.
Mein Schiff 6 laskettiin vesille ilmeisesti ilman sen kummempia juhlallisuuksia 28.1. (tai silloin alus siirrettiin varustelulaituriin). Varustamon oman sivun mukaan (https://tuicruises.com/mein-schiff-6/schiffsbau/) nyt on 122 päivää aluksen neitsytmatkaan, eli se lähtee telakalta toukokuun lopulla.
Mein Schiff 1:n kölinlasku oli tänään Pernossa, ja samalla vietettiin myös MS2:n tuotannonaloitusta.
Meyer Turun tiedote (http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/media/presseticker/pressemitteilung_detailansicht_12800.jsp)
Mein Schiff 6 lähti tänään koeajolle noin klo 09.30.
Pääsin viime viikonloppuna tutustumaan Mein Schiff 6:een Turun telakalla. Pääsimme näkemään laivan yleisiä tiloja ja pari parveke-hyttiä.
Laivan sisustus oli mielestäni hyvin moderni ja jopa "skandinaavisen" tyylikäs. Ensimmäiseksi tuli mieleen Viking Gracen sisustus.
Olen risteillyt kolmella eri Costan laivalla ja MS 6:n sisustus miellytti huomattavasti enemmän ja sai ainakin Costa Deliziosan näyttämään "halvalta".
Äkkiseltään MS 6:n parveke-hytit kuitenkin vaikuttivat pienemmiltä kuin Costan laivoilla.
Mein Schiff 6 luovutettiin tänään ja se lähti telakalta pari tuntia sitten.
YLE:n uutinen (http://yle.fi/uutiset/3-9602220)
Mein Schiff 1 laskettiin tänään vesille Pernossa. Se kastetaan Hampurissa 18.5.2018. YLE:n jutussa sanotaan myös, että parin vuoden kuluttua telakalta valmistuu risteilyaluksia kahdeksan kuukauden välein.
Turun Sanomat (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3672104/Uusi+Mein+Schiff+1+laskettiin+vesille+Turussa)
YLE (https://yle.fi/uutiset/3-9858468)
Mein Schiff 2:n kölinlasku oli tänään Pernossa.
Mein Schiff 7 tilattu, rahoitus vielä auki:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3838695/Meyer+Turulle+uusi+laivatilaus++rahoituksesta+neuvotellaan+yha (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3838695/Meyer+Turulle+uusi+laivatilaus++rahoituksesta+neuvotellaan+yha)
Mein Schiff 1 lähti tänään koeajolle Pernosta. Luotsilistan mukaan tulisi takaisin 20.4. ja lähteekin siitä jo muutama päivä myöhemmin kokonaan pois.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.04.2018, 16:00:09 tulisi takaisin 20.4. ja lähteekin siitä jo muutama päivä myöhemmin kokonaan pois.
Oheisen saksalaisuutisen mukaan sitä odotetaan Kieliin jo 27.4.
http://m.kn-online.de/Nachrichten/Wirtschaft/Neues-Flaggschiff-von-TUI-Cruises-erstmals-in-Turku-ausgelaufen (http://m.kn-online.de/Nachrichten/Wirtschaft/Neues-Flaggschiff-von-TUI-Cruises-erstmals-in-Turku-ausgelaufen)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.04.2018, 17:47:35
Oheisen saksalaisuutisen mukaan...
Kyllä, lähtö Turusta 25.4.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.04.2018, 16:00:09
Mein Schiff 1 lähti tänään koeajolle Pernosta. Luotsilistan mukaan tulisi takaisin 20.4. ja lähteekin siitä jo muutama päivä myöhemmin kokonaan pois.
Tuli takaisin tänään puolen päivän jälkeen. Luovutus on 25.4.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.04.2018, 19:53:57
Tuli takaisin tänään puolen päivän jälkeen. Luovutus on 25.4.
Sinne lähti kohti Kieliä iltakuuden maissa sumutorven toitotuksen säestyksellä. Kuuvan kalliolta oli hauska katsella, kun kohtasi Baltic Princessin, kokoero on aika häkellyttävä. :o
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 25.04.2018, 20:55:08
Sinne lähti kohti Kieliä iltakuuden maissa sumutorven toitotuksen säestyksellä. Kuuvan kalliolta oli hauska katsella, kun kohtasi Baltic Princessin, kokoero on aika häkellyttävä. :o
Kai otit kuvan? :D Joskus oli TS:n lukijan kuvana pieni kännykuva, josta hauskasti näkyy, kuinka iso laiva Amorella onkaan ;)
http://kytomaki.blogspot.fi/2012/11/2009-10-30-oasis-amorella.html (http://kytomaki.blogspot.fi/2012/11/2009-10-30-oasis-amorella.html)
Edit: korvattu TS:n kuva linkillä kuvaajan omalla sivulla olevaan hieman suurempaan kuvaan.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 25.04.2018, 23:38:26
Kai otit kuvan? :D
Oikein harmitti, kun ei tullut kännyä mukaan... :( Mutta kyllä tuo Amorellakuvasi hyvin havainnollisti vaikutelmaa.
Mein Schiff 2 laskettiin tänään vesille Pernossa.
Meyerin tiedote (https://www.meyerturku.fi/fi/meyerturku_com/media/news_releases/news_releases.jsp)
Seuraavat laivat rakennetaankin sitten Italiassa:
http://www.cruiseandferry.net/articles/tui-cruises-orders-first-two-lng-ships-from-fincantieri (http://www.cruiseandferry.net/articles/tui-cruises-orders-first-two-lng-ships-from-fincantieri)
TUI Cruises has become the latest operator to order LNG-powered cruise ships after finalising an order for two low-emission vessels from Italian shipbuilder Fincantieri on 12 July.
Oman huomioni kiinnitti, että ainakin nykyisen tilauskirjan valossa Meyer Turku olisi myös voinut nuo alukset toimittaa samassa aikataulussa - eli syynä päätökseen on joko hinta tai sitten joku innovatiivinen ratkaisu jota Fincantieri on tarjonnut.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.07.2018, 13:46:45
Oman huomioni kiinnitti, että ainakin nykyisen tilauskirjan valossa Meyer Turku olisi myös voinut nuo alukset toimittaa samassa aikataulussa - eli syynä päätökseen on joko hinta tai sitten joku innovatiivinen ratkaisu jota Fincantieri on tarjonnut.
Toisen aluksen puolesta slotti olisi löytynyt, mutta ei ensimmäisen - RCCL:n toinen alus valmistuu vuoden 2024 toisella neljänneksellä, eli seuraava voi valmistua aikaisintaan vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä, jos aluksia pitäisi valmistua nykyään 9 kk välein.
Mein Schiff 2 lähti koeajolle Pernosta tänä aamuna. Luotsilistan mukaan paluun pitäisi olla perjantaina.
EDIT: tuli takaisin torstain ja perjantain välisenä yönä.
Pieni tulipalo Mein Schiff 2:lla yöllä:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005917907.html (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005917907.html)
"Pelastuslaitoksen mukaan risteilijän serverihuoneen lämmitin kärähti, mutta telakan oma palokunta sai estettyä palon leviämisen.
Päivystävän palomestarin mukaan henkilövahingoilta vältyttiin, eikä viittä vaille valmiin Mein Schiff 2 -risteilijän työntekijöille aiheutunut vaaraa.
Palomestari arvioi, ettei myöskään isompaa aineellista vahinkoa päässyt syntymään. Pelastuslaitos osallistui aluksen savutuulettamiseen."
Turun Sanomissa aiheesta hieman laajemmin:
Turun Sanomat (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4402177/Mein+Schiff+2lla+syttyi+yolla+tulipalo++300+ihmista+aluksella)
Mein Schiff 2 käväisi pikaisella toisella koeajolla viime iltana/yönä: lähtö klo 18.00 ja takaisin laiturissa klo 08.30. Ei käynyt Airistoa pidemmällä.
Turun Sanomien mukaan aallokko siirtää Mein Schiff 2:n lähdön tämän viikon torstaille.
Turun Sanomat (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4432354/Mein+Schiff+2n+lahto+Turusta+Kieliin+siirtyy+torstaille++syyna+myrskyava+saa)
Tarvitaankohan tällä kertaa jäänmurtajaa hajottamaan mahdollisesti väylällä olevia muutamaa jäälauttaa vai pärjätäänkö vain avustavilla hinaajilla? ???
Ihan normiavustuksilla päässyt lähtemään. Kuvia ja videota Turun Sanomissa:
Turun Sanomat (https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4434753/Video+Mein+Schiff+lahti+Turusta)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.01.2019, 14:36:36
Ihan normiavustuksilla päässyt lähtemään.
Lähtö oli hyvin tasan kello 12 ja avustamassa olivat Kraft (keulassa), Hurtig (kyljellä) ja Ukko (perässä). Näistä Kraft ja Hurtig lähtivät jo Viheriäistenaukolla ja Ukko Airistolla.
Olipa muuten heikkolaatuinen video TS:lla tuossa jutussa! :o
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 13.02.2018, 09:47:07
Mein Schiff 7 tilattu, rahoitus vielä auki:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3838695/Meyer+Turulle+uusi+laivatilaus++rahoituksesta+neuvotellaan+yha (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3838695/Meyer+Turulle+uusi+laivatilaus++rahoituksesta+neuvotellaan+yha)
Mainittakoon reilusti jälkijunassa, että MS7:n tuotannonaloitus oli 14.6.2022. Samalla paljastettiin, että siitä tulee "metanolivalmis", eli sen moottoreiden polttoaineena voidaan käyttää myös metanolia.
LINKKI (https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/27681-tuis-mein-schiff-7-will-be-methanol-ready.html)
EDIT: Ainakin 11.11. tuli telakalle jo MS7:n pohjalohkoja Meriauran Meren kyydissä.
Mein Schiff 7:n kölinlaskuun liittyvää perinteistä kolikkoseremoniaa juhlittiin Pernossa 21.3.
Kuvia tapahtumasta löytyy TÄÄLTÄ (https://www.dropbox.com/scl/fo/ct9kqmkykeuo7wpd6vtns/h?dl=0&rlkey=tdg1w6ba60f16aalub9yb8m2p).
...ja vesillelasku tänään kun varustelulaiturissa on taas tilaa:
YLE: Turun telakan varustelulaituriin taas uusi risteilijä – Mein Schiff 7 valmistuu ensi vuonna (https://yle.fi/a/74-20063151)
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 01.12.2023, 15:32:07 ...ja vesillelasku tänään kun varustelulaiturissa on taas tilaa
MS7 siirrettiin altaasta laituriin perjantain ja lauantain välisenä yönä. Samalla viikolla oli myös TUI:n suuremman (160.000 bt) alusluokan ensimmäisen aluksen, Mein Schiff Relaxin vesillelasku Italiassa.