Turun vesibusseista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 18.04.2006, 16:18:57

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.12.2007, 16:55:17
Tällainen alus on nähty Aurajoessa Tiilentekijänkadun päässä. Ja kun myynti on tapahtunut, niin kertoisikohan joku tarkemmin asiasta tietävä, liittyykö tämä Wäiski vastaisuudessa Turun vesibussien jaloon joukkoon vai onko se matkalla muualle?
http://www.djurgardsvarvet.se/pass/wainamoinen/index.s.php?sold=true

Huhujen mukaan ei ole jäämässä, vaan jatkaisi matkaansa. Mutta koska kyseessä on vain huhu, odotellaan vielä vahvistusta.


Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.11.2007, 21:58:36
Ikaalista kotipaikkanaan pitävä Lempi on tuotu Aurajokeen, vierasvenesatamaan. Onko jollakin tietoa sen tulevasta toimenkuvasta?

Päivitetään tätä vielä sen verran, että Lempi lähti Liettuaan...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Eero Huusko

Wäinämöinen ei jää Turkuun, eikä edes Suomeen. Kävin katsomassa alusta ja melkoisen kalliin sisustusrempan tuo vaatisi, jos sen haluaisi laittaa tilausajoliikenteesen. Teknisesti alus on huippukunnossa, ikävuosistaan huolimatta, tosin tutkaa ja radiolaitteita paatissa ei ole.

Ulkomittoihin nähden Wäinämöisen sisä- ja ulkotilat ovat uskomattoman pienet.

Tällaisista pienistä matkustaja-aluksista maksetaan tällä hetkellä niin kovia hintoja, ettei niitä ainakaan Aurajokeen kannata ostaa, ennen kuin Turku Touring on lopettettu.

Mikko-Oskari Koski

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Jaanan visiitti keskisellä Pohjanmaalla ei sitten tainnutkaan olla mikään menestystarina:
http://yle.fi/alueet/keski-pohjanmaa/2009/09/jaana_myyntiin_kokkolassa_1018871.html
http://www.keskipohjanmaa.net/gen/584518.asp

Toivottavasti asialliseksi kunnostettu kippo löytää uuden omistajan, vaikka vähän etelämpääkin... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Knuutila

138000 euroa, tolla hinnalla pysynee edelleenkin laiturissa, ja kauan...

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 13.08.2007, 22:17:34
Tuttu entinen turkulainen Latviaan myyty vesibussi Merikotka löytyi toukokuussa Riikasta,
Väinäjoen länsirannalta Raņķa dambis -kadun varrelta.

Ex. Merikotka löytyy edelleen samasta paikasta, mutta on sittemmin vaihtanut väriä:

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Itmerenkierros20-26410269.jpg

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Eero Huusko - 31.10.2007, 08:43:13
Niin ja tämä Taiston viimeisin alus Diana on todella säälittävässä kunnossa. Se makaa rantapusikkoon kiinnitettynä Rymättylässä ja on todella karmeassa kunnossa. Kone ja kytkin halki, sisusta homeessa, muutama kuutio vettä sisällä ja maalipinta karmeassa kunnossa.

Eihän Diana mikään nätti alus ollut, eikä kulkenutkaan nätisti, mutta kyllä sen kohtalo on säälittävä.

Diana pitäisi nostaa ylös, purkaa kaikki mikä irti lähtee, hiekkapuhaltaa ja maalata kokonaan. Sitten siitä saisi vielä ihan käyttökelpoisen pelin lyhyemmille risteilyille. Ei vaan taida työmäärään ja kuluihin nähden kannattaa, vaikka saisi raadon ilmaiseksi.
Ovat tainneet uuskaupunkilaiset kuitenkin tuon työmäärän tehdä. Dianalla on tulossa jo kolmas suvi lähinnä Isonkarin ja Putsaaren yhteyksien hoitajana.
http://www.procruise.net/
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari Leskinen

Merimies-Masalle tästä kiitos :thumb: Terveisiä myös muille hinaajakippareille.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Tauno Hermola

Salo on niin lähellä Turkua ;), että sallittaneen Salon vesibussia koskeva kysymys tässä:

Salosta liikennöi joskus ilmeisesti Summassa rakennettu vesibussi, luultavasti entinen helsinkiläinen VBx. Yritys saattoi olla Halikonlahden Meriliikenne Ky, josta löytyy rekisterimerkintöjä vieläkin, toiminnasta en tiedä. Osaisikohan joku yksilöidä tarkemmin ko. vesibussin tai tietäisi, missä alus nykyään on?

Mikko-Oskari Koski

#84
Turussa on odotettavissa kiintoisa päänavaus, Föli-lippujärjestelmään kuuluva kokeiluluontoinen vesibussilinja Aurajoesta Ruissalon Kansanpuistoon:
http://yle.fi/uutiset/3-9521312

Tämä voisi olla alku johonkin paljon laajempaankin. Föli-lippusysteemillä kun voisi Ruissalon lisäksi kattaa myös muuta saaristoa, jopa osan siitä paljon puhutusta yhteysalusliikenteestä ja varmuudella ainakin Turun virkistysalueiden linjapalvelut.
Turkulaisten kannattaisi tässä asiassa ottaa mallia ystävyyskaupungistaan Göteborgista, jossa vesijoukkoliikenne palvelee niin Göta-joella kuin saaristossakin. Jos johonkin Auransillan tuntumaan saataisiin lähtöpysäkki, voisi Föli-vesilinja palvella laajemminkin kuin Ruissalon kulkijoita turistikaudella. Pitkänsalmen suunnassa Majakkaranta, Moikoinen, Uittamo, Papinsaari, Satava ja Haarla, Pukinsalmessa Pikisaari, Kansanpuisto, Jänessaari, molemmat Pukit ja kylpylän ranta, kenties osa vuoroista Hirvensalo kiertäen.
Koska myös Naantalin kunta on Föli-aluetta, voisi joku linja ajaa Airiston yli Rymättylään tai jopa Velkualle asti. Saaristomeri voisi oikein reititettynä olla suomalaisen vesijoukkoliikenteen uranuurtaja -ja samalla osaltaan toteutuisi myös Anne Bernerin unelma liikenteen maksuista... 8)

Alussuunnittelussa turkulaiset voisivat vilkaista myös, mitä Köpiksessä on tarjolla. Ruissalon linjan avaukseen on mainittu tulevan 75-paikkainen vesibussi. Rositan Marina ja (nykyään käsittääkseni´Janne Lehdon?) Ruissalo-lautta taitavat molemmat oikein katsastettuina täyttää tuon ehdon, mutta kumpikaan niistä ei ehkä sittenkään vaikuta ihan optimaaliselta ratkaisulta linjalle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Ei varmaan olisi ollut ihan hirveästi vaivaa kopsata linkin lisäksi myös joku lyhyt kuvaus artikkelin sisällöstä, esim. "Turku kokeilee säännöllistä vesibussiliikennettä Ruissaloon."

Mikko-Oskari Koski

Föli-vesibussi Ruissalon linjalla on osoittautunut menestykseksi, ja linjaa täydentämään Ruissalo-lautan rinnalle hankittu Jaarlikin on löytänyt asiakkaansa. Hyvä niin, saamme nähdä, laajeneeko linjasto tästä.
Kaarinalainen Reijo Sillanpää on hankkinut Turun itäpuoliseen ajoon Tuula II-vesibussin Pieliseltä. Liikenteen aloitus on ilmeisesti vähän takkuillut, mutta onnea matkaan on silti syytä toivoa -onhan tässä ensimmäinen yritys rakentaa Pitkänsalmen ja Kuusiston suuntaan edes jonkinlaista risteilytoimintaa sitten Jokilan Taisto-vainaan, joka kehitti Linnanraunioristeilyn jo Annelle ja jatkoi sitä Jaanalla -80-90-lukujen vaihteen aikoihin.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3978391/Uusi+vesibussi+aloitti+Kaarinassa++ensimmainen+reitti+nonstoppina+Kuusiston+saaren+ympari
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950