Yle txt-tv: Silja Opera kolaroi Pietarissa

Aloittaja Samuli Junnonen, 17.09.2003, 20:44:11

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Luin raportin, joten niille jotka eivät ruotsin kieleä ihannoi: Suurin ongelma vaikutti olevan se arvattava: Aluksen miehistö käytti aluksen kieltä, jota luotsi ei osannut. Tässä tapauksessa siis päällystö on puhunut keskenään ruotsia, eikä englantia. Yhtä hyvin, toisen aluksen ollessa kyseessä se olisi siis voinut olla suomea tai kreikkaa.

Joten, tämän, ja sen vuoksi että luotsi ei saanut aluksesta "pilot cardia" vuoksi onnettomuuden syy ei ole oikeastaan luotsin vaan aluksen päällystön. Se että luotsi valitsi yhden paikan jolla hän sitten pysytteli koko matkan ajan on itse asiassa ollut aika tavallista käytäntöä niiden luotsien osalta jotka itse olen nänyt vuosien varrella.

Sitten: Jos päällystö on antanut välimatkatiedot laitureihin, poijuihin ja aluksiin ruotsiksi, niin se ei ole mikään ihme että luotsi ei ole kommentoinut niitä. Konetehojen muutoksen raportointi luotsille on normaalia käytäntöä, mutta jäi näköjään tekemättä. Luotsin käsky pysäyttää alus käyttämällä tehoa taaksepäin kuulostaa järkevältä - alus mahdollisesti osuisi, mutta hitaasti, ja sen jälkeen pitäisi teoriassa ja luultavasti käytännössäkin olla mahdollista omin konein ja keulapotkureiden avulla ajaa alus irti toisen kyljestä.

Lisäksi alus liikkui näköjään hyvin lähellä sen maksimaalisia tuuliolosuhteita kyseiselle kanavalle.

Raportin arvion mukaan jos olisi heti valittu peruuttaa, niin SO olisi painautunut Midjurin kylkeä vastaan ja sen pelastusveneet olisivat osuneet sen lastiruuman yläpuolelle, eikä sen takia olisi vaurioituneet. Alusten vauriot tuollaisen osuman takia olisivat luultavasti olleet olemattomia.

Ironista kyllä myös toisen törmäyksen aikana on ollut sama luotsi - hän tuskin haluaa nähdä tuota proomua ikinä enää... SOn päällikkö on molemmissa tapauksissa syyttänyt luotsia, mutta taitaa kyllä olla että hän itse on syyllinen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.