Birka Linen uudisrakennus

Aloittaja Eerik Laine, 20.02.2002, 14:29:39

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

No tollasta Dagens Industri kuitenkin eilen kertoili... Lehden mukaan risteilylaiva tilataan yllätys yllätys Tukholma - Maarianhamina reitille. Lisäksi lehti kertoo että Birka fuusioituisi Eckerö Linjeniin... Juttu tosin tuntuu olevan yhtä luotettava kuin jotkin viime aikojen Landgångnen jutut, koska Birkan johtaja Wiking Johansson ei myönnä asiaa tänään Ålandstidningenille vaan toteaa "että onko jo aprillipäivä?"  ;D Sen enempää Wiking ei asiaa sitten kommentoikaan, koska yhtiö on börssiyhtiö... ::)

Pekka Ruponen

#1
Myös Cruise Ferry Info lehden 'huhuissa' on jo jonkin aikaa mainittu Birkan suunnittelevan uuden laivan tilaaamista. Eli kyllä tossa voi jotain perääkin olla...
Pekka Ruponen

Matti Kauppinen

#2
Jos Birka tilaa uuden laivan, niin joutuukohan Birka Princess myyntilistalle? Toisaalta jos Birka fuusioituu Eckerö Linjeniin, niin silloin aiemmin mainitsemani uutinen Eckerön suunnittelemasta risteily-linjasta Tukholmasta Riikaan voipi pitää paikkansa (tuskin kauppalehti perättömiä uutisia julkaisee) ja tuolloin Birka Princess saattaisi päätyä Tukholma - Riika -linjalle.

Miran Hamidulla

Itse kuulin jo viime kesänä että Fairplay lehti oli huhunnut Birkan uudesta laivasta. Silloin en huhuun pahemmin uskonut mutta nyt kun sama huhu alkaa tulla useammasta eri suunnasta niin pakko kait sitä on vähän alkaa uskoakin. Sinänsä erikoinen ratkaisu Birkalta mikäli huhu on totta sillä eihän Birka Princessin perusteellisesta uudistamisesta ole pitkäkään aika eikä laiva muutenkaan ole niin hirveän vanha, ja Maarianhaminan risteilyissäkin taitaa olla ylitarjontaa, jos Rosella kuulemman on arkisin melko tyhjä noilla matkoilla. Tosin kaipa Birkallakin on jo kova kaipuu uudisrakennuksen perään sillä 80-luvun lopun/90-luvun alun uudisrakennusbuumissa Birkalla ei käyny niin hyvä tsäkä kuin Siljalla ja Vikingillä jotka saivat uudisrakennuksensa Wärtsilän konkurssista huolimatta. Sillä Birkahan ei pystynyt hyväksymään tilaamansa Birka Queenin uutta hintaa konkurssin jälkeen ja niin uusi laiva myytin Majestety Cruise Linen Royal Majestetyksi, ja Birka joutui ostamaan Birka Queenikseen vanhan Sunwardin. Tässä valossa asiaa tarkastella voisi hyvinkin ymmärtää Birkan halun saada vihdoin uudisrakennus.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#4
Birka ei välttämättä ole tuomassa uutta laivaansa ollenkaan nykyisille vesille (tai sitten on ja B.Princessa on siirtymässä muualle), sillä epäilisin firman olevan vahvastikin aikeissa kasvattaa osuuksiaan koko maailman melko lailla uusjaossa olevasta lyhytristeilykakusta (pitkillä matkoilla ei kannata lähteä Arisonin tai RCC/P&O-Princessin kanssa kisaamaan). Esimerkiksi vuorokauden risteilyllä Köpiksestä, Rostockista tai jopa jostain Hollannin satamasta voisi olla kysyntää ja asiakaspohjakin on ihan toisenlainen kuin pohjoismaissa.
Yksi mahdollinen ksvualusta voisi olla myös Pietari, jossa uusrikkaille suunnatulle risteilybrändille voisi löytyä markkinarakoa (huomioi, että SPB:ssa on saman verran asukkaita kuin koko Suomessa!).

Matkustaja- ja risteilyliikenteessä tapahtuu joka tapauksessa uusjakoa, eikä Birka/Eckerön tulo reittiliikenteeseenkään taitaisi olla mitenkään hirveän paha juttu. Tosin rahan päällehän Ålanderit ovat aina ymmärtäneet (miten tuntuu ihan siltä, kuin tämä olisi näillä palstoilla useammassakin yhteydessä sanottu ennenkin?  ;D ) eivätkä he sorru riskisijoituksiin (jollainen BQ I:n valmiiksisaattaminen Masa Yardsin laskuun olisi ilman muuta ollut)...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaa
Esimerkiksi vuorokauden risteilyllä Köpiksestä, Rostockista tai jopa jostain Hollannin satamasta voisi olla kysyntää ja asiakaspohjakin on ihan toisenlainen kuin pohjoismaissa.
Yksi mahdollinen ksvualusta voisi olla myös Pietari, jossa uusrikkaille suunnatulle risteilybrändille voisi löytyä markkinarakoa (huomioi, että SPB:ssa on saman verran asukkaita kuin koko Suomessa!).
Tosin rahan päällehän Ålanderit ovat aina ymmärtäneet (miten tuntuu ihan siltä, kuin tämä olisi näillä palstoilla useammassakin yhteydessä sanottu ennenkin?  ;D ) eivätkä he sorru riskisijoituksiin (jollainen BQ I:n valmiiksisaattaminen Masa Yardsin laskuun olisi ilman muuta ollut)...

No eikös tollanen risteilybisnes täysin vierailla vesillä ole sitten riskisijoitus? Itse en kyllä moiseen usko sillä affenanmaalaiset eivät(Sallyä lukuunottamatta) taida paljon ulkomaille turhaan mennä hortoilemaan. Esimerkkinä mainittakoon Viking joka on mantereella vaikuttaneeseen Siljaan verrattanu ottanut iisimmin uusien yrityksien kanssa, minkä jokainen voi Siljan parantuneesta tuloksesta huolimatta huomata tänäkin päivänä nähdä kun vertaa yhtiöiden menestystä.

Vaikka Pietarissa onkin porukkaa yhtä paljon kuin Suomessa niin suuri osa porukasta on sellasta että se joutuu miettimään miten saa leipää suuhunsa sensijaan että miettis luksusristeilyä seuraavalle viikolle, ja kaupungissa on myös järjestäytynyttä valon arkaa liiketoimintaa jonka pesitytymis riski laivalle on suuri Kauko-Idän risteilybisneksien malliin...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#6
Niinpä kyllä. Se olikin lähinnä spekulaatiota, johon en itsekään usko...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine

#7
Kuten moni on jo kuullutkin Birka teki torstaina (27.6.) aiesopimuksen uuden risteilijän kehittämisestä yhteistyössä Aker Finnyardsin kanssa. Jos laivan kanssa päästään rakennusvaiheeseen asti on laiva mahdollisesti valmis 2004 loppupuolella.

Birkan johtaja Wiking Johansson oli kuitenkin perjantain Turun Sanomissa hieman odottavalla kannalla On liian vaikea sanoa vielä, toteutuuko hanke. On vielä paljon yksityiskohtia, joista täytyy keskustella. Heti kun olemme edenneet aluksen kehittämisessä niin pitkälle, että tiedämme lopullisen hinnan ja lopullisen kapasiteetin, saattaa olla, että hyväksymme tarjouksen tai sitten emme hyväksy. Siihen aiomme nyt keskittää huomiomme. Tarkoitus on yrittää kehittää projektia ja sen jälkeen katsomme, otammeko sen vai emme

Mutta jääkäämme odottamaan jatkoa...

Miran Hamidulla

Ahvenanmaalla kyseinen uutinen ainakin otettiin innolla vastaan sillä se oli päivän ainoa lööppi aiesopimuksen teon jälkeisena päivänä sekä Ålandstidningenin että Nya Alandin mainoksissa. :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juuso87

Mä en kyl usko että tosta tulee yhtään mitään.
Birkalla on nyt jo niin hyvä laiva eikä ne sitä varmaankaan myy. ::)

Tai eihän sitä koskaan tiedä ;D

laivat

Minäpä taas uskon, että uudisrakennushankkeesta tulee jotakin ja jos tulee, niin ei Birka Line varmastikaan myy nykyistä alustaan Birka Princessiä. Mikäli uusi laiva rakennetaan, toinen laivoista sijoitettaneen risteilyliikenteeseen Itämerelle ja toinen jäänee vanhalle Maarianhamina - Tukholma -linjalle.

wirrankoski

Kyllähän tuo laiva rakennetaan. Birka ja Aker ovat solmineet "Letter of Intend" -sopimuksen suunnitelmasta, joka varmasti toteutuu (vai onko vaihtoehtoja - sillä muuten Rauma olisi ilman työtä!). Sammon kanssa olen kerrankin samaa mieltä siitä, että Birka Princessiä ei tällä laivalla korvata. Onhan Birka jo vuosia tehnyt "tunnustelevaa" risteilybisnestä muuallakin kuin vain Sthlm-Mhamn -linjalla. AIka lienee nyt otollinen...

Ramirez

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Ramirez - 11.08.2002, 09:34:37 Sammon kanssa olen kerrankin samaa mieltä siitä, että Birka Princessiä ei tällä laivalla korvata.

Kuin myös, ja miksi Birka Princess kannattaisikaan myydä, koska juurihan se uudistettiin täysin. Eiköhän sillekin löydy vielä vuosiksi eteenpäin työtä Birkan lipun alla.

Santeri

Rahoituksen kokoamninen käynnissä.........
Kai se siihen viittaa, että hanke olisi edistynyt.

Heikki Kautiainen

Lokakuun 12 päivä eikä mitään tietoa Birkan uudisrakennuksesta vielä ???