RCCL tilasi Ultra Voyagerin Masalta!

Aloittaja Miran Hamidulla, 16.06.2003, 20:42:24

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kvaerner Masa-Yards on tehnyt esisopimuksen Royal Caribbean -varustamon kanssa 1-2 risteilylaivan toimittamisesta. Toteutuessaan tilausten arvo on jopa 1,2 miljardia euroa. Esisopimus tähtää yhden risteilylaivan toimitukseen vuonna 2006, sekä yhteen optiolaivaan toimitettavaksi vuonna 2007 tai 2008. Nyt tilauksessa oleva Ultra-Voyager-risteilylaiva on vielä suurempi kuin Masa-Yardsin Turun telakalla Royal Caribbeanille rakenteilla olevan hyvin menestyksellisen Voyager-laivasarjan risteilylaiva. Ne ovat maailman suurimmat toiminnassa olevat risteilylaivat.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jasper Kaarna

     Kun tässä kirjoittelin, niin kuulin tässä juuri hetki sitten, kun tv oli siinä taustalla päällä, juuri jotakin tuollaista. Hyppäsin tv:n ääreen, ja siinä tv uutisissa näkyi samalla jotakin kuvaa Masan rakenteilla olevasta laivasta. Mahtavaahan se on. ;D
    Kuulitko itekkin ton jutun tv:n uutisista? ;)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Heikki Helen

Uutisten mukaan nuo laivat on n. 15 % Voyagereita suurempia ja tuon tilauksen toteutuminen vaatii dollarin vahvistumista...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#3
Eli ilmeisesti noilla 15:lla lisäprosentilla alus yltää kilpailemaan Queen Mary 2:n kanssa maailman suurimman risteilijän tittelistä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Kilpailu siis kiristyy. Mahtaakohan muuten RCCL ottaa rahtipuolella toimivalta Maerskiltä mallia toimintaansa. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Sorri

Laskennallinen koko on aika lähekkäin näissä maailman suurimmissa risteilijöissä. "Maailman suurin" on kuitenkin niin hyvä kilpailuvaltti Amerikassa, että siihen kannattaa pyrkiä, melkeinpä hinnalla millä hyvänsä vaikkei se toisikaan muuta lisäarvoa alukseen. Vertailun vuoksi: Nykyisin Voyagerit pitävät ennätystä (138.300 GT). Ennätyksen rikkoo vuodenvaihteessa Queen Mary 2 (150.000 GT). Jos Ultra-Voyagerit rakennetaan, niiden koko tulisi olemaan n. 160.000 GT:a. :o :P

Petteri Kallanmaa

Pääasia on että maailman suurin risteilijä olisi Suomessa rakennettu  ;D. Muulla ei ole mitään väliä  ;D

Mikko Koskinen

ei noi tilaukset kyllä paljoo hyödytä helsingin porukoita.  sain eilen kivan lapun töistä jossa ilmoitettiin, että ensi viikolla alkavan lomani jälkeen joudun minimissään 3kk pakkolomalle. enkä ole ainoa. koko osasto meni samassa rytäkässä. kaiken lisäksi hauskinta on se, että telakalla ei taida olla korvaavia työtekojöitä laiturille nostoja suorittamaan, eikä ne saa ulkoistaakaan lomautettavien paikkoja. ihmettelen vaan miten masan johto oikein ajattelee. ei ne tavarat sieltä laiturilta nouse ylös itsekseen. eikä nosturi kuski yksinkään saa niitä koukkuja kiinni lasteihin.
odotan innolla kuinka paljon tämä paatti tulee olemaan myöhässä. sen on varma, että saan alkaa etsimään uutta duunia.

ja sitten pikku sisäpiirin vinkki kaikille:

Telakan johto ei ole edes yrittänytkään saada helsinkiin tilauksia.

tästä kaikesta seuraa se kiva, että sossun budjetti paukkuu ympäri maata kivasti, jouluun mennessä
Hullulla on halvat huvit

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: laivanrakentaja - 26.06.2003, 05:09:12
ei noi tilaukset kyllä paljoo hyödytä helsingin porukoita.  

Kun tuosta mahdollisesta Ultra-Voyager tilauksesta kerrottiin, niin olisikohan ollut tv-uutiset, jotka kertoivat, että nuo laivat tultaisiin rakentamaan Turussa, koska Helsingin telakan allas/halli(?) olisi liian pieni noille jättiläisille.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Matti Kauppinen - 26.06.2003, 13:45:11
Lainaus käyttäjältä: laivanrakentaja - 26.06.2003, 05:09:12
ei noi tilaukset kyllä paljoo hyödytä helsingin porukoita.  

Kun tuosta mahdollisesta Ultra-Voyager tilauksesta kerrottiin, niin olisikohan ollut tv-uutiset, jotka kertoivat, että nuo laivat tultaisiin rakentamaan Turussa, koska Helsingin telakan allas/halli(?) olisi liian pieni noille jättiläisille.
Varmaan sen takia Voyager-luokka onkin tehty Turussa. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.06.2003, 16:43:53
Varmaan sen takia Voyager-luokka onkin tehty Turussa. ;)
Kaikitikin niin, ja siksi Helsingin telakka ei sitä uutta Ultra Voyageriakaan saa rakennettavakseen. Turussahan on kuitenkin jokseenkin hyvä työllisyystilanne, koska uuden Colorin rakennus on vasta alussa, mutta toki olen iloinen Turun telakan puolesta, jos  Ultra Voyager etenee esisopimuksesta oikeaan tilaukseen asti, niin ehkä ne toisivat tänne Turkuun uusia työpaikkojakin. ;)

Miran Hamidulla

#11
Lainaus käyttäjältä: Matti Kauppinen - 26.06.2003, 13:45:11
Kun tuosta mahdollisesta Ultra-Voyager tilauksesta kerrottiin, niin olisikohan ollut tv-uutiset, jotka kertoivat, että nuo laivat tultaisiin rakentamaan Turussa, koska Helsingin telakan allas/halli(?) olisi liian pieni noille jättiläisille.
Helsingin altaan koonhan näkee esimerkiksi Masa-Yardsin sivuiltakin, josta voi maalaisjärjelläkin päätellä, että Panamaxit alkavat suurimpia laivoja, joita Helsingissä voidaan rakentaa. On ennustettu, että 20-30% Euroopan telakkateollisuudesta tulee häviämään, ja pahoin pelkään, että Helsingin telakka on Suomen panos tälle 20-30%:lle. :( Sitä tukee moni asia. Helsingin kaupunki haluaa rakentaa telakka-alueelle asuntoja, kuten se tekee Vuosaareen siirtyville Länsisatamalle ja Sompasaarellekin. Lisäksi Länsisataman sulkeutuessa telakan kannalta tärkeä satamarata luultavasti puretaan, joka myöskin hankaloittaa telakan toimintaa. Nykyisessä tilanteessa ei parane muuta kuin toivoa, että edes Turun ja Rauman telakka säilyisivät Suomessa. Ei niidenkään tilanne tarpeeksi hyvältä vielä näytä. Pahimmillaanhan voi käydä niin, että Turku ei saa Ultra Voyagereita eikä toista Coloria, jonka jälkeen senkään taru ei ole ruusuinen, ja mitä muuta Raumalla on tilauskirjassa uusi Birka ja uusi Tallink sekä pian pari ohjusvenettä(jotka ovat niin pieniä eivät riitä kyllä isoa telakkaa pystyssä pitämään)?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Taavitsainen

luin juuri yhdeltä laivauutis-sivulta että RCCL olisi neuvotellut noiden samojen laivojen rakennussopimuksia sen saman ranskalaistelakan kanssa joka rakentaa myös Queen mary 2:n. ??? epäilen sitä kyllä virheeksi.

http://www.maritimematters.com/shipnews.html
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: ville T. - 29.06.2003, 11:22:11
luin juuri yhdeltä laivauutis-sivulta että RCCL olisi neuvotellut noiden samojen laivojen rakennussopimuksia sen saman ranskalaistelakan kanssa joka rakentaa myös Queen mary 2:n. ??? epäilen sitä kyllä virheeksi.

http://www.maritimematters.com/shipnews.html
Tietty neuvottelevat, täytyyhän tehdä neuvotteluita useiden risteilijöihin erikoistuneiden telakoiden kanssa, tutkia tilannetta ja lopulta tehdä päätös jonkun kanssa, joka tässä tapauksessa kääntyi oikeaan suuntaan. 8)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ville Taavitsainen

samalta sivulta löytyi tänään myös uutinen uudesta vieläkin isommasta laivasta. carnival suunnittelee uutta 180000 grt:n risteilijää rakennettavaksi princessille

Beyond The Carnival QUEEN
June 29: Carnival Corporation chairman Micky Arison revealed that Carnival is designing the world's largest cruise ship. The 180,000 gt vessel will carry up to 4,000 passengers, and would be larger than the group's QUEEN MARY 2, which is currently under construction for
Cunard. If the project goes ahead, Carnival's Princess brand would take delivery in 2006-07.

http://www.maritimematters.com/shipnews.html

kuinkahan käy?

Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019