Gold Bond Conveyorin kohtalo

Aloittaja Miran Hamidulla, 16.04.2001, 01:12:39

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Viime kesäisen Laivat ja merionnettomuudet -dokkarisarjan mukaan Gold Bond Conveyor ei ollut upotessaan antanut minkäänlaista hätäsanomaa, ja se vei upotessaan miehistönsä mukanaan. Meren Raivo -kirja puolestaan sanoo, että miehistö ilmoitti jättävänsä aluksen, ja sen nähtiin poistuvan alukselta, jonka jälkeen sekä miehistö että laiva katosivat. Kumpi puhuu totta dokkari vai kirja? Sinänsä toi infrapunakameralla videolle tallennettu Gold Bond Conveyorin uppoaminen on yksi kaamivampia laivaonnettomuutta käsittelevimpiä tv-kuvia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Markus

#1
Missäs osassa tosta laivasta kerrottiin? Mul on 4 osaa sitä Laivat ja Merionnettomuudet sarjaa nauhalla (eikös se nii ollu ettei niit enempää tullukkaa)mut toi nimi ei sano mulle yhtään mitään enkä mä jaksa ruveta kattoo niit läpi...

Miran Hamidulla

#2
Se Gold Bond Conveyor juttu löytyy osasta 2, joka käsittelee Estonian onnettomuutta, ja muita tollaisia luukkuen aukeamiseen/auki jättämiseen liittyviä onnettomuuksia. Sähän voitkin selostaa mulle millaisia ja mistä syystä johtuvia onnettomuuksia oli sarjan 4:ssä osassa, kun mun videonauhurini temppuili ja pilasi sen osan nauhoituksen enkä näinollen nähnyt sitä.:'( Olisin tosi kiitollinen, jos kertoisit.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Markus

#3
Joo, kyllähän mä voin.Sen jakson nimi oli suunnitteluvirheet.Siin käsiteltiin sitä ku Doña Paz törmäs jonku tankkerin kaa se uppos välittömästi.Vaa 24 selvis hengissä ja laivayhtiön mukaan 1800 ois hukkunu, mut ilmeisesti luku oli yli 5000.Syytä ei tarkemmin käsitelty kerrottiin vaa et se oli sen tankkerin vika.Sitte kerrottiin herals of Free Enterprisestä.Sen tarinan varmaa tiiätkin.2 irtolastialuksesta jotka oli sisarii oli myös juttuu.Toine uppos ku myrsky teki sen kanteen halkeemii ja siit tuli sitte jossain vaiheessa ohjauskyvytön.Lopulta aallot katklas sen ja se uppos.Ja toinen, jonka nimi oli Derbyshire katos taifuunissa kiinanmerellä.Ensiks todettiin et se oli joutunut luonnonvoimien uhriks, mut myöhemmin selvis et lastiluukkujen kannet oli hajonnu.Ekaks se ensimmäinen ja sitte toinen ja kolmas...Ruumaan pääs jo niin paljo vettä et se uppos muutamassa minuutissa.Ne lastilukkujen kannet kattaa 30% kannesta, mut niitten lujuus on vai 1/10 muusta kannesta.Mä en oo ihan varma miten seuraavan laivan nimi kirjotetaan, mut se voi olla Flury tai Flary. Sen upotessa aallokko oli 20 metrin luokkaa.Miks se uppos? 1 painolastitankki oli jätetty vajaaks ja se oli jäätyny.Rungon vääntyileminen aallokossa johti siihen et runko murtui katki ja perä uppos, mut keula jatkoi aavemmaista kulkuaan.Tän tapauksen tutkiminen oli vielä ohjelmaa tehtäessä kesken.

Miran Hamidulla

#4
Markus: Kiitti tosi paljon! Toi 4 osan arvoitus on vaivannu mua jo pitkään, ja nyt se selvisi. Voitko viel kertoo tosta Flurystä/Flarystä sellasen jutun, et ku onnistuin näkee sitä juttuu vähän lopusta, ja siin puhuttii jostai hätäviestistä, josta ei saatu mitää selvää. Upposko se niin nopeesti vai ku ne ei saanu siit selvää vai mistä homma kiikasti? Pelastuko siitä laivasta kukaan?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Markus

#5
Mä luulisin et se uppos melko nopeesti, mut se viestin epäselvyys johtu siit se se radiosähköttäjä oli paniikissa.Se ei ollu lähettäny sitä heti, ku selvis et laiva uppoo ja muut sano sille et jos se nyt lähetä sitä ni ne tappaa sen ekaks ja se pisti poikaan vauhtii...4 selvis hengissä ja 2 niistä ois kuollu pian kylmyyteen.Niil kävi tuurii et ne löydettiin, koska se radiosähköttäjä oli sanonu sijainnin väärin.Se pelastushelikopteri joutu kiertää lumimyrskyi ja sitte se ihan sattumalt näki vedessä öljyvanan jota lähti seuraamaan.