Tuoreimmat viestit

#91
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Linen alusten telak...
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Heikkinen - 11.03.2024, 15:43:27
Viking Gloryn huoltopäivät vaihtuu telakointiin 8-17.4. Cinderella tuuraa Turun linjalla.

Mikähän vaatii telakointia normaalin huoltopäivien sijaan 🤔

https://www.vikingline.fi/valitse-matka/aikataulut-yhteydet-satamiin/poikkeusaikataulut/
#92
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 11.03.2024, 02:09:33
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 10.03.2024, 22:49:26 Käyttökustannuksissa ilmeisesti Fennica-luokka on kallein, kun ovat alkuaikoja lukuun ottamatta lähteneet töihin säännönmukaisesti viimeisinä.
Tämä menee vähän nyt ohi nyt käydystä keskustelusta, mutta noillahan on käsittääkseni jo vuosia ollut voimassa erimittainen sopimus jäänmurtokaudesta, mikä on hieman lyhyempi kuin vanhoilla perinteisillä. Polariksellakin taitaa olla omanlainen jäänmurtosopimuksensa...

Itse asiaan, onhan Urholla ja Sisulla vähemmän käyttötunteja kuin ruotsalaisilla sisarillaan, mutta yllä todetusti varaosien saanti ei ole niin yksiselitteistä enää tänä päivänä.
#93
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.03.2024, 23:42:05
Mielestäni Urhon ja Sisun korvaaminen Voiman jälkeen on melko itsestään selvä asia. Alukset ovat 50-vuotiaita ja kuten tuossa Sjöfartstidningenin artikkelissa mainittiin, alkaa esimerkiksi varaosien saatavuuden kanssa olla vaikeuksia.
#94
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petri Nummijoki - 10.03.2024, 22:49:26
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.03.2024, 18:59:59 Suomen jäänmurtajalaivaston uusiminen alkaa Voimasta:

Yle: Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt

Sen ymmärtää, että Voima kannattaa uusia ensimmäisenä mutta tuolla tunnutaan pitävän Urhoa ja Sisua seuraavaksi uusimisikään tulevina. Tämä ei taida olla niinkään selvä asia, kun niitä yleisesti pidetään Otso- ja Fennica-luokkaa suorituskykyisempinä ja lieneekö käyttöpäiviäkään enempää takana Otso-luokkaan verrattuna? Käyttökustannuksissa ilmeisesti Fennica-luokka on kallein, kun ovat alkuaikoja lukuun ottamatta lähteneet töihin säännönmukaisesti viimeisinä.
#95
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 10.03.2024, 22:19:34
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.03.2024, 18:59:59 Ruotsin uudet jäänmurtajat myöhästyvät:

Sjöfartstidningen: Sjöfartsverkets nya isbrytare försenas
Tämähän on mielenkiintoista, jos oikein luen että yksikään telakka ei antanut hyväksyttävää tarjousta. Luulisi, että kun risteilylaivojen tilauksia ei liiaksi ole niin telakat olisivat innoissaan näitä rakentamassa? Vai onko sitten niin, että vaatimukset esim. aiemman osaamisen kannalta ovat liian kovat?
#96
Muut alukset / Vs: Kokemäenjoen vesistön laiv...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 10.03.2024, 20:29:13
Aika samanlaiselta näyttää; ei ainakaan kunto tunnu kohentuneen.

#97
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.03.2024, 18:59:59
Ruotsin uudet jäänmurtajat myöhästyvät:

Sjöfartstidningen: Sjöfartsverkets nya isbrytare försenas

Suomen jäänmurtajalaivaston uusiminen alkaa Voimasta:

Yle: Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt

Maaseudun Tulevaisuudessa taas on muisteltu vanhan Voiman jääkokeita:

MT: MT 100 vuotta sitten: Sääntö-Suomen pikkuseikat ja muodollisuudet pitävät upouuden jäänmurtajan laiturissa, vaikka vientiteollisuus tarvitsisi sitä kipeästi

Toissapäivänä suoritti valtion uusi jäänmurtaja "Voima" koeajonsa, jossa laivan kelpoisuus tyydytyksellä todettiin. Noin 40–60 sm. vahvan jääpeitteen mursi laiva, vaikka koneet eivät olleetkaan täydessä käynnissä, tasaisesti ja varmasti, ollen vauhti n. 4 solmunväliä.
#98
Muut alukset / Vs: Kokemäenjoen vesistön laiv...
Viimeisin viesti käyttäjältä VilleP - 10.03.2024, 14:06:35
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 28.06.2021, 22:39:44 Voisiko tässä kuvassa olla puheena oleva laiva?



Tällainen on ilmestynyt Salon Pursiseuran telakka-alueelle samalla paikalla pitkään seisseen uudemman hinaajan tilalle.

Onko tämän laivan nykykunnosta tietoa?
#99
Muut alukset / Vs: Suomi ja Viro vuokraamassa...
Viimeisin viesti käyttäjältä Jussi Laine - 09.03.2024, 11:32:35
Baltic Connector kaasuputken korjaus ilmeisesti alkanut, sillä putken kohdalla ollut useamman päivän norjalaiset offshorealukset North Sea Giant https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:283828/zoom:13  ja Olympic Zeus https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:310271/zoom:13