Samsun ja Ankara vaihtaneet omistajaa

Aloittaja Timo Selkälä, 24.11.2004, 09:11:58

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Kaksi Pomerania-luokan alusta on nyt vaihtanut omistajaa:
Samsun: 1.788 dwt, built 1985 Poland, 610 pax, 463 beds, 470 lm.
Sold approx USD 3.350.000 to unknown buyers.
Ankara: 1.856 dwt built 1983 Poland, 752 pax, 463 beds, 468 lm. Sold approx USD 2.500.000 to unknown buyers.

Mahtaako ostaja haluta kolmannenkin - Silesian?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Wirrankosken Rami

Varsin outoa, että TDI olisi myynyt ainoat rannikkolinjalaivansa mitä sillä enää on jäljellä. Tai sitten Turkin sisäinen maantie- ja rautateiverkosto on saatettu niin hyvään eurokuntoon, ettei laivoille riitä enää matkustajia.

Eerik Laine

Omiin korviini ei ole vielä kantautunut mitään uudesta omistajasta...? Joko joku osaa kertoa tästä aiheesta enemmän?

Jani Nousiainen

Equaksiksen mukaan ei ole yhdelläkään noista tapahtunut omistajan vaihdosta. Olisko kaupat sovittu, mutta sitten huomattu ettei ostajalta löydy rahaa?
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Eerik Laine

Pientä päivitystä Georg Otsin puolisisarusten nykyiseen tilaan.

Ankara liikennöi 8.7.2011 lähtien Adriatica traghettille vuokrattuna Barin ja Durresin välillä. 20.10.2011 Ankara törmäsi yöllisellä matkallaan Durresista Bariin Maltaan rekisteröityyn rahtialus Reina I:n. Reina I upposi ja kymmenestä miehistön jäsenestä pelastui ainakin kaksi henkilöä. Joulukuussa Ankara palasi jälleen liikenteeseen, mutta jo helmikun 2012 alussa alus palautettiin turkkilaiselle omistajalle ja palasi 15.2. Istanbuliin makuutettavaksi.

Samsun liikennöi Ankaran linjaparina myöskin Adriatica traghetille vuokrattuna 27.9.2011 alkaen Barin ja Durresin välillä. Heti tämän vuoden alussa Samsun sai seuraavan työtehvän kun Intian Andaman Nicobar -saarten paikallishallinto vuokrasi aluksen 24:ksi kuukaudeksi paikallisten saarten väliseen liikenteeseen. 4.3.2012 alkaen Samsun on liikennöinyt Port Blairista käsin lähisaarille, Campbell Bay- ja Nancowry-satamiin. Kohua on ehtinyt jo herättämään turkkilaisen henkilökunnan röyhkeä asenne paikallisväestöä kohtaan, sekä se että aluksen 660 henkilön kapasiteetistä täytetään tietyillä lähdöillä vain 330 paikkaa, eikä pelkkiä kansipaikkoja myydä, vaikka kysyntää olisi.

Adriatica 1 siirtyi vuoden 2010 lopulla Adriatica Traghetin omistukseen ja se aloitti liikenteen Barin ja Durresin välillä 16.1.2011. Kuten jo aiemmin mainittiin sisaralus Ankara aloitti ensin Adriatica 1:n linjaparina, mutta oma laiva, Adriatica 1 korvattiin 27.9. alkaen vuokratulla Samsunilla. Lieneekö Adriatica Ankaran myötä huomannut, että turkkilaisen vuokra-aluksen käyttäminen tuleekin halvemmaksi kuin oman aluksen pyörittäminen, vai tuliko Adriatica 1:lle teknisiä ongelmia? Nyt keväällä Adriatica I on päässyt viimein eroon keltaisesta värityksestään ja alus on saanut tyylikkäät valkoiset maalauset. Alus aloittanee pikapuoliin luultavasti jälleen liikenteen Barin ja Durresin välillä. Valjastetaanko Ankara jälleen heinäkuussa linjapariksi, jää nähtäväksi?

Dalmatia luonnollisesti edelleen Regina della Pacen linjaparina Blue Linen liikenteessä Anconan ja Splitin välillä.

Eerik Laine

Pientä tekohengitystä taas tähän aiheeseen...  Kun oikeat georgotsit alkavat vähentymään maailmasta, vuorossa tilannekatsausta serkuksista...

Ankaralle ei tiettävästi ole tapahtunut juuri mitään viimeiseen kolmeen vuoteen ja on ilmeisesti ollut makuutettuna ensin Istanbulissa, ja myöhemmin Tuzlassa. Nyt heinäkuun lopussa alus sai uuden elämän, kun aluksen ostanut turkkilainen merenkulkuyliopisto Piri Reis Üniversitesi aloitti aluksella virallisesti koululaivatoiminnan. Aluksen nimeksi on annettu mielikuvituksellisesti PiriReisiUniversitesi . 23.7. alus aloitti 202:n opiskelijan voimin Istanbulista ensimmäiselle koulutusristeilylleen. Kohteina  62:n päivän aikana ainakin Batumi, Rize, Trabzon, Samsun, Sinop, Zonguldak, Kyrenia, Hatay, Mersin, Alanya, Antalya, Fethiye ja Marmaris.  Aluksen avulla yritetään parantaa merenkulun opiskelijoiden mahdollisuuksia meriharjoitteluun.

Samsun onkin sitten hieman hankalampi tapaus raportoitavaksi. Marraskuussa 2014 alus lopetti liikenteen Port Blairin, Campbell Bay- ja Nancowry, ja samalla ilmeisesti vuokraus päättyi. Sen jälkeen alus on oli Singaporen edustalla ankkurissa, sieltä tammikuussa 2015 Marinetrafficin mukaan alus olisi käynyt Kiinassa Xinshan satamassa, maaliskuussa Kantonissa, huhtikuussa taas Singaporessa, ja toukokuussa alus olisi ilmeisesti lähtenyt Singaporesta kohti Japanin Hamaa. Missä alus nyt sitten ihan oikeasti on, ja mitä sillä tullaan tekemään, onkin sitten asia erikseen. Ilmesesti alus on edelleen kuitenkin turkkilaisten omistuksessa. Pieni pysähdys kiinalaiselle naulatehtaalla ei lienisi suuri yllätys.

Adriatica I sinnitteli vuoden 2012 kesän Barin ja Durresin välillä, ja kevään 2013 alus liikennöi marokkolaisen Intershippingin reiteilllä Tanger Medin ja Algerciraksen välilllä. Kesällä 2013 alus vuokrattiin italialaiselle Siremarille ja sillä oli tarkoitus liikennöidä Porto Empedocle - Linosa – Lampedusa –reittiä. Alus oli tarkoitus ottaa Italian lipun alle, mutta alus ei täyttänyt vaadittavia turvallisuusnormeja. Lisäksi aluksen miehistö ei ollut saanut palkkojaan seitsemään kuukauteen, eikä suostunut lähtemään alukselta. Alukseen oli jo maalattu Siremarin logotkin ja alus saapui 9.7.2013  Sisiliaan Porto Empedoclen satamaan. Siremar vaati korvauksia aluksen omistajayhtiöltä, mutta ilmeisesti postilokerofirmaomistaja ei ole ollut kovin yhteistyöhaluinen. Alus määrättiin virallisesti takavarikkoon ja on edelleenkin Porto Empedoclen satamassa odottamassa tulevaa kohtaloaan. 7.4.2014  aamuyöstä alus vuosi konehuoneeseen vettä ja sai pienen kallistuman, mutta alus saatiin pelastettua.  Aluksella ei varmaankaan ole enää pitkä matka Aliagan rannoille...

Dalmatia menikin vuonna 2014 lokakuussa romuksi Alangissa.

Iskenderun jatkaa töitään Turkin laivastossa.

Kalle Id

Kiintoisa päivitys, kiitos siitä! Eipä tuosta sarjasta siis ole enää yhtään matkustajaliikenteessä - sääli sinällään.

Eerik Laine

#7
Samsun näyttää palanneen seikkailultaan Turkin Tuzlaan luultavasti kesäkuun lopussa.

Adriatica I on Optiman viikkokatsauksen mukaan saatu viimein myytyä, ties kuinka monennessa pakkohuutokaupassa. Aluksen ostajaksi tietää Shippax kertoa European Seawaysin ja yhtiö aikoo käyttää alusta Italian ja Albanian välisessä liikenteessä. Viime syksynähän samainen yhtiö osti suoraan Aliagan romurannalta Banasan ja myi sen edelleen jonkinnäköisellä voitolla Mobylle. Saapa nähdä jääkö Adriatica I yhtiön omaan liikenteeseen. Tiettävästi European Seaways oli jo viime vuonna kiinostunut Adriatica I:sta, mutta ilmeisesti hinta oli tuolloin vielä liian korkea. Wikipedia puolestaan tietää kertoa että Adriatica I:n tuleva nimi olisi Galaxy (sama jonka nimen Banasa sai ennen myyntiö Mobylle.)

S Liljeström

Olin lomamatkalla Italian "saappaankorossa" viime kesänä ja katseskelin satamassa
olevia autolauttoja jotka seilasivat Adrianmeren toiselle puolelle.
Olivat kyllä sen näköisiä, ettei kauheasti kiinnostanut matkustaa niissä.
Meikäläisittäin vanha laiva kelpaa vielä vuosikausia tässä osassa Välimerta.
Vaikka tässä tapauksessa laivat uusista saakka ovat olleet turkkilaisilla, koska lienevät
saaneet ne aikanaan halvalla en oikein usko, että niistä olisi pidetty huolta, joten
kysymyksessä lienee vain joku vaihe ennen rannalle ajoa.

SL