Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista

Aloittaja Petri Lahti, 22.03.2017, 22:44:31

« edellinen - seuraava »

Harri Anttila


EIIIII    !!!

Voi herraisä ja sen rouva

JOS lukisitte ko. artikkelin niin....... kyse on Ben MY Chree  !!!!!!!!!!!!!!!!!

https://www.faktaomfartyg.se/ben_my_chree_1998.htm


Kai Heino

Ajattelin, että tuo alkaa olla hiukan vanha ja kovin pienet on matkustajatilat ottaen huomioon Rosellan poisjäännin. Oli m/s Eckerökin kyllä 26 v, kun aloitti Ahvenanmerellä.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ilves Valta

Jos oikein muistan niin Eckerö harkitsi Ben-My-Chreen tyyppisen uudisrakennuksen tilaamista (toki isommilla matkustajatiloilla) ennen kuin päätyivät ostamaan nykyisen Eckerön. Benin kanssa kysymys on kuitenkin a) onko siinäkään jääluokkaa ja b) miten paljon muutostyöt Ahvenanmaan lyhytliikenteenseen sopivaksi maksaisivat? Lähtökohtaisesti ylempi autokansi pitäisi muuttaa kokonaan matkustajatiloiksi, ja mahdollisesti muutenkin laajentaa kansirakenteita. Päälle tulisivat vielä muutokset uusimpien ympäristömääräyksien mukaiseksi (tai Eckerö joutuisi maksamaan päästöoikeuksista hamaan tulevaisuuteen). Olisiko näin isoissa muutostöissä järkeä kun huomioi laivan olevan kuitenkin jo 26-vuotias? Vai kannattaisiko kuitenkin rakentaa kokonaan uusi laiva, niin saisi kerralla sopivan ja päästöongelmakin olisi ratkaistu?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 01.09.2023, 09:00:35 a) onko siinäkään jääluokkaa

Sea-webin perusteella tälläkään laivalla ei ole minkäänlaista jääluokkaa.

Mahtaisiko Eckerön markkina-asemassa olla potentiaalia "autolauttojen ympäristöloikkaan" eli hankittaisiin suhteellisen lyhyelle reitille joko metanolia polttoaineenaan käyttävä tai jopa osittain akkusähköinen alus esimerkiksi Aurora Botnian jatkokehitelmänä? Tällaiseen hankkeeseen saisi takuulla huomattavaa EU-rahoitustakin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Anttila

Mahtaako ko. liikenne olla niin tuottoisaa että uudisrakenteesen kannattaa satsata !?

Ei uuden-vanhankan remontointi ja jääluokka hyväksynnän aikaansaaminen ilmaista ole mutta sentä aikalailla eri hintaluokassa kuin uudisrakenne.

Tämä Ben-my-chree  -esimerkiksi.....     -mahdollisuuksia vaikka mihin  -kreikkalaiseen tyyliin... *vähä terästä sinnetännetonne *   ja kas kummaa


Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 01.09.2023, 12:34:44 Mahtaako ko. liikenne olla niin tuottoisaa että uudisrakenteesen kannattaa satsata !?
Mahtaa. Jo ennen Vikingin kilpailevan linjan sulkemista Eckerö pohti vakavissaan uudisrakennetta, ja sen jälkeen reitin tulos on parantunut entisestään.

Kaikissa "kreikkalaistyylisissäkin" remonteissa pitää muistaa myös se, että vaikka käytetyn laivan ostaminen ja remontointi on halvempi kuin uuden rakentaminen, saadaan siinä myös laiva jolla on väistämättä lyhyempi käyttöikä. Jos Ben-my-Chree ostetaan nyt ja rempataan miten hienoksi tahansa, on sillä ainakin 25 vuotta vähemmän käyttöaikaa kuin uudisrakenteella. Uudisrakenne taas on kerralla hyvä, pidemmän ajan ratkaisu ja kuten Tuomas huomauttaa, voisi sen hankkimiseen saada huomattavaa EU-tukea jos (ja, jos Eckerön toimaria uskomme, kun) tavoitteena on kaikkia nykyisiä ympäristöystävällisempi laiva.

Mika Honkonen

Tässä ketjussa on viime aikoina mainittu useaan otteeseen jääluokka. Mutta onko sille enää nykyään tarvetta? Tai riittääkö kevyemmät luokat? Vaikka olin norlandialla kun jämähti jäihin Helsingin edustalla niin silti tuntuu jotenkin turhalta esim tallink:n uudisrakennusten korkea jääluokka.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tuomas Romu

#37
Uudisrakennuksen yhteydessä tulisi ehdottomasti selvittää, riittäisikö 1B tai jopa 1C aluksen jääluokaksi "etelän vesillä". Liian matalassa jääluokassa on kuitenkin omat riskinsä ja liikenne saattaisi keskeytyä normaalitalvenakin jäätilanteen takia. Reittiliikennettä harjoittava varustamo tuskin tällaista hyväksyisi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 01.09.2023, 20:41:38 Tässä ketjussa on viime aikoina mainittu useaan otteeseen jääluokka. Mutta onko sille enää nykyään tarvetta? Tai riittääkö kevyemmät luokat? Vaikka olin norlandialla kun jämähti jäihin Helsingin edustalla niin silti tuntuu jotenkin turhalta esim tallink:n uudisrakennusten korkea jääluokka.

Käytännössä varmaan riittää melko alhainen luokitus, mutta jääluokkaa voidaan käyttää esim. perusteena jäänmurtaja-avun antamisessa silloin kun tarvetta on, niin korkeampi luokitus on parempi.

Ilves Valta

Jos en ole merkinnyt aivan väärin aikanaan on Eckerönkin jääluokka "vain" 1B, eli sinällään se vaikuttaisi riittävän (tosin: laiva hankittiin aikana jolloin se ei ollut ainoa Ahvenanmaan lyhytlinjan laiva, jolloin liikenteen keskeytyksestä ei olisi vastaavalla tavalla haittaa kuin nyt). Mutta jos palataan käytettyyn laivaan ja jääluokan nostamiseen niin se ei ole aivan helppoa eikä kaikissa tapauksissa edes mahdollista ainakaan järkevään hintaan (toki jos tarpeeksi kaataa rahaa johonkin niin mikä tahansa voidaan toteuttaa).