S/S Leppävirta tänään

Aloittaja Erkki Tirkkonen, 11.11.2007, 19:36:50

« edellinen - seuraava »

Lauri Pakkanen

Ei kellään olisi kuvaa Leppävirrasta tänään siellä Lappeenrannassa? Kuulin, että ainakin alus olisi jo vedessä... Mikä muuten on kunnostuksen tilanne?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Pekka Hömppi

Tämän päivän tilannetta, en tiedä, mutta viime lauantaina 23.08. Leppävirta näytti tältä.



Pekka Hömppi

Hieman päivitystä Leppävirran tilanteeseen. Ensi kesänä pitäisi jo kulkea omalla koneella, pitkästä aikaa. Agregaatti sai kyytiä konehuoneesta, uusi paikka agregaatille tulee
takakannen alle, mahdollisimman hyvin äänieristettynä. Se on hyvä, tulee paljon hiljaisempi konehuone ja muukin laiva!
Eilistä tietoa, mutta kuitenkin uutta.

Erkki Tirkkonen

#18
Tervetullut päivitys tuo edellinen.  Katselin kuvaa joka on otettu 23.8-08. Siinä etenkin huomio kiinnittyi tuohon potkuriin. Viimeksi  S/S Leppävirta hukkasi potkurinsa Saimaan pohjaan vuosituhannen vaihteen aikoihin. Sitten ilmeisesti kiireellä ripustettiin akselin perään Laitaatsillassa ensimmäinen heinikosta vastaan tullut sopivan kätinen potkuri. Mikä lienee nykyinen matkavauhti tuolla potkurilla. Näyttää paljolti Diesel-laivan nopeakierroksiselta mallilta. Keskustelin heinäkuussa 1985 Punkaharjulla silloisen kipparin Hannes Pulliaisen kanssa S/S Leppävirran nopeudesta. Hän sanoi ettei S/S Leppävirta pysy aikataulussa Savonlinna- Kuopio reitillä, sitävastoin S/S Heinävesi ja S/S Kallavesi siihen pystyvät. Laivathan ovat rungoltaan suunnilleen samanlaisia,koneet saattavat käydä hiukan eri kierroksilla mutta tärkein "lenkki" ketjussa on se potkuri. Nyt asian ytimeen. Haku päälle. Mistä löytyisi S/S Leppävirtaan höyrylaiva potkuri. Laitaatsillasta saattaisi löytyä ja kenties Lappeenrannastakin. Siellä täällä niitä "hylkiöitä" on. Mikkelin satamassa mm. on muutama hyvän näköinen, kukkapenkissä patsaan virkaa hoitamassa. Kaikki pitäisi palauttaa takaisin museolaivojen vara-osa varastolle. Miten lienee Päijänteen puoli, herätys sielläkin. Asiahan on kuitenkin S/S Leppävirran nykyisen varustamon  päätettävissä, mitä haluavat tehdä. Otin asian nyt vaan puheeksi, tapahtumia menneiltä ajoilta tässä vain kertoilen.

markku leikkainen

Kevättä kaikille laivojen ystäville! Ajattelin jotain kirjoittaa "lepuskista" kun huomasin,että alus kiinnostaa ihmisiä. Ja miksei kiinnostaisi,onhan se Saimaan kaunein. Niin kuin telakalla käyneet ovat nähneet, jotain on tapahtunut. Sisustustyöt on aloitettu Kääriän Harrin johdolla ja jälkeä tulee.Tirrosen Mika kävi koneen läpi ja hyväksi havaitsi, kattilakin on tarkastettu ja oottelee koeponnistuksia.Ulkopuoli oottelee kelien lämpenemistä niinkuin me kaikki. Niin sen takiahan rupesin kirjoittelemaan, kun se potkurijuttu vaivas mieltä ja soitin Martti Väisäselle joka oli kipparina aluksessa useita kesiä. Potkuri haaverin jälkeen ensimmäinen löytyi tosiaan Laitaatsillan heinikosta ja oli auttamatta liian pieni.Mutta nykyinen potkuri löytyi laivuri Martti Väisäsen kukkapenkistä Sulkavalta ja on lähes alkuperäisen veroinen. Mitä Leppävirran vauhtiin tulee lainaan vanhaa kipparia Hannes Pulliaista,kun olimme reitillä vähän myöhässä eräs matkustaja mainitsi asiasta hieman närkästyneenä. Hanski totesi omaan tyyliinsä sopivast,- "etkös sinä oo lomalla",niin,että hyvää keväättä.

Raimo Roininen

Tänään ilmestyneen Heinäveden Lehden mukaan :" Suomalaisen oopperataiteen Kuningasbasso Matti Salminen risteilee Sointu-yhtyeineen Saimaalla S/S Leppävirta -matkustajahöyrylaivalla ja tansittaa kansaa kuudella eri paikkakunnalla ."Keikkapaikkakunnat samaisen artikkelin mukaan ovat Kerma ,Savonlinna ,Vehmersalmi ,Leppävirta ,Varkaus ja Punkaharju . Että ei sitten muuta kuin lavalle tanssimaan .

Pasi Veikkolainen

... tai oikeastaan eilen.

Leppävirta on Kanavansuun telakalla perä rantaan kohti ja saanut takakannen alle uuden voimakoneen. Sisustustyöt käynnissä,mutta näköjään tekemistä vielä riittää ennen oopperaristeilyitä.

Erkki Tirkkonen

Tarkennetaampas edellistä tekstiä vähän ettei tule voimakoneesta väärinkäsitystä. Mainittu uusi voimakone on diesel - käyttöinen agrigaatti sähköntuotantoon, teholtaan 45 kva. Höyrykone on edelleen aluksen liikkeellä pitävä voimakone. Omistaja Tuomo Salonen pyrkii muuttamaan öljylämmityksen puupellettilämmitykseen, omistaahan hän myös puupellettitehtaan. Asiasta tarkemmin parin sivun verran paikallislehdestä Soisalon Seutu. 2.6-09 nro 41

Lauri Pakkanen

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Juha Toikka

 Kattilassa on timmit stopissa elikkä s/s Leppävirta lähtee Kanavansuulta To 23.07. suuntana Laitaatsilta. Ukot tekevät lähes ympäripyöreitä päiviä jotta laiva on edustuskunnossa mutta nyt jo (käyntini laivalla 20.07.) jälki on sen verran huikeaa että upea laiva on syntymässä.
Kannattaa käydä bongaamassa laiva edellä esitetyn aikataulun mukaisissa paikoissa.
Kuuluu ehdottomasti samaan sarjaan s/s Karjalankosken kanssa.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Juha Toikka - 21.07.2009, 11:38:55
Kattilassa on timmit stopissa elikkä s/s Leppävirta lähtee Kanavansuulta To 23.07. suuntana Laitaatsilta. Ukot tekevät lähes ympäripyöreitä päiviä jotta laiva on edustuskunnossa mutta nyt jo (käyntini laivalla 20.07.) jälki on sen verran huikeaa että upea laiva on syntymässä.
Kannattaa käydä bongaamassa laiva edellä esitetyn aikataulun mukaisissa paikoissa.
Kuuluu ehdottomasti samaan sarjaan s/s Karjalankosken kanssa.

Samaa mieltä Juhan kanssa.

Leppävirran lähtöpäivä on muuttunut, lähtee Kanavansuun telakalta varhain sunnuntaiaamuna 26.07. kohti Laitaatsiltaa.


Lauri Pakkanen

Häikäisevän upeaa!  :thumb:

Se jäi kuitenkin öljylaivaksi?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

Ilmeisesti liikkeelle päästiin ja Savonlinnan "kauppasatamassa" on käyty.

http://www.ess.fi/?article=244883

Kellään kuvia?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Pekka Hömppi

Sunnuntaiaamuna 26.07. lähti Leppävirta Kanavansuulta. Käsittääkseni Laitaatsillassa sille tehtiin vielä kallistuskoe, ennen kuin Salmisen tanssiristeilyt alkoivat.
Kuinkahan siinä kävi?

Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 23.07.2009, 21:25:00
Se jäi kuitenkin öljylaivaksi?

Öljyllä lämpiää.