maritimeforum.fi
Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: Melker Söderudd - 28.01.2013, 11:09:36
-
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/neste+shipping+aloittaa+ytt/a874091 (http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/neste+shipping+aloittaa+ytt/a874091)
-
eipä menee kauaa kun laivoilla on sekamiehitys
-
Tulee melkoiset neuvottelut kun yhtiön tarvittava 15000000€ tarttis säästöjä saada!!!
-
Muutama laiva myydään/liputetaan ulos ja sen jälkeen rahdataan pitkällä sopimuksella. Varmaankin ensin laivaston pienimmästä päästä.
-
Ja liputetaan väki pihalle ja sitten ihmetellään muutaman kk kuluttua että työmäärä ei ole pienentynyt vaan tarvitaan lisämiehitys tekeen tämä työ! ehkä näin
-
Neste Shippingiä viilataan myyntikuntoon.
On ollut jo aikaisemminkin myynnissä, kertoo talouselämälehti vuosien takaa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/suomen+varustamot+valahtivat+ulkomaille/a2055999
Tämän hallituksen aikanahan, aika olisi otollinen.
-
Kaikki mahdollista.
-
Päivän Turun Sanomat kirjoittaa, ettei SMU aio hyväksyä Neste Shippingin aikeita: aikomuksena on vähentää 130 työpaikkaa ja puhetta on ollut myös kolmen aluksen ulosliputuksesta.
-
Yt-neuvottelut päätyivät eilen, tuloksena yhteensä 124 henkilön vähennys ja samalla kolmen aluksen miehitys- ja hoitosopimukset irtisanotaan.
YLE (http://yle.fi/uutiset/neste_shippingin_yt-neuvottelut_ohi_-_henkilosto_pienenee_yli_sadalla/6554231)
-
ei mene kovin pitkään myydään koko shipping
-
... samalla kolmen aluksen miehitys- ja hoitosopimukset irtisanotaan.
Kyseiset alukset ovat Stenan kanssa yhtiesomistuksessa olevat Stena Arctica, Palva ja Stena Poseidon. Alusten lippu tullee vaihtumaan, kertoo Sjöfartstidning. (http://www.sjofartstidningen.se/neste-shipping-sager-upp-bemannings-och-managementavtal/)
-
Ko. Alukset taitaa seilat ulkona aika pitkälti?
Ko. Aluksiin ei taida saada kaksoismiehitystä koska eivät ole uudisrakennuksia, tai sisäänliputettavia?
Ko. Alusten rahtaustaso on ollut ilmeisen heikko?
-
Ulosliputukset alkavat huomenna. Stena Poseidon, ulosliputetaan huomenna, Stena Arctica myöhemmin tällä viikolla ja M/T Palva syyskuun alussa.
http://yle.fi/uutiset/neste_shipping_ulosliputtaa_kolme_laivaa/6795295
Lieneekö jatkoa luvassa Nesteen ulosliputuksille tulevaisuudessa vai jäävätkö tähän?
-
Turun Sanomat on valinnut kuvituksen hyvin:
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/527372/LansiSuomi+Neste+aloittaa+tankkerien+ulosliputuksen (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/527372/LansiSuomi+Neste+aloittaa+tankkerien+ulosliputuksen)
-
YLE noin 05:30
http://areena.yle.fi/tv/2012359
Kuin enteenä kohdassa 05:26 vanha Botnica.
-
Ihme ettei merimiesunionihansaliittokiljavanopisto ole jo parrikaadeilla kun valtio-omistaja näyttää tälläistä esimerkkiä
-
Mainitaan vielä, että SP näkyy saaneen brittilipun siniristin tilalle.
-
Mainitaan vielä, että SP näkyy saaneen brittilipun siniristin tilalle.
Ja nyt myös Stena Arctica on Marinetrafficin mukaan saanut brittilipun.
-
Kyllä Nesteen toiminta on ihmeelistä. Valtavia osinkoja maksetaan ja yhtäkkiä taytyykin säästää???
Ja vielä valtion firma.
Valtiovalta sääti verotuksen niin että laivoja kannattaa liputtaa Suomeen ja MITÄ ihmettä valtion omistama Neste teki....................... liputtaa Suomesta ulos????
Ja ihmeen hiljaa on eduskuntaväki ollut, ei ole paljoa kuulunut asiasta.
Vähän kuin kiipeäisi puuhun perä edellä, pääsee varmemmin nokalleen alas!
Vähän samaa kuin unioni hehkutti.... lisää työtä Suomenlipun alle....mites kävi??? Työpaikkoja tuli tietenkin MUTTA EI SUOMALAISILLE!!!
-
Nyt se sitten loppuu.
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013/09/19/neste-oil-jattaa-varustamotoiminnan/201313096/170?rss=4
JUURI NYT
Neste Oil luopuu varustamotoiminnastaan – 320 työntekijää uudelle työnantajalle, 8 alusta uusille omistajille
Neste Oil jättää varustamotoiminnan
Öljynjalostaja Neste Oil luopuu varustamotoiminnastaan. Yhtiö aikoo myydä kaikki aluksensa, ulkoistaa niiden miehitys- ja hoitovarustamotoiminnan ja hankkia tarvitsevansa merikuljetuspalvelut jatkossa sopimusjärjestelyin.
Taloussanomat
19.9.2013 14:30 (päivitetty 15:04)
14
Yhtiön keskeiset alukset siirtyvät uusille suomalaisomistajille, Neste Oil kertoo tiedotteessaan.
Huoltovarmuuskeskus ja työeläkeyhtiö Ilmarinen ostavat yhtiöltä kahdeksan alusta, eli viisi säiliöalusta ja kolme hinaajaa. Neste Oilin mukaan kauppasumma vastaa alusten käypää arvoa.
15:09OSAKE
Kurssi nousussa
Neste Oil
+2,26 %
17,18
+0,38
Nesteen noin 320 työntekijää siirtyvät järjestelyssä uuden työnantajan palvelukseen.
– Neste Oilin merikuljetustarpeet ovat muuttuneet viime vuosina. Tytäryhtiö Neste Shippingin Suomen lipun alla liikennöivän laivaston osuus konsernin merikuljetuksista on jatkuvasti laskenut, eikä varustamo pysty korkean kustannustasonsa vuoksi kilpailemaan kannattavasti myöskään kansainvälisillä merikuljetusmarkkinoilla, Neste Oilin toimitusjohtaja Matti Lievonen sanoo tiedotteessa.
Lievosen mukaan toiminnan jatkuvuus edellyttäisi merkittäviä investointeja.
– Lisäksi toiminnan jatkuvuus edellyttäisi merkittäviä investointeja. Näistä syistä Neste Oil suunnittelee luopuvansa varustamotoiminnasta. Tarkoituksemme on keskittyä puhtaamman liikenteen ratkaisuihin liittyvän ydinliiketoimintamme kehittämiseen.
Toiminnasta luopuminen ei tuo voittoa eikä tappiota
Lisäksi Neste Oil suunnittelee myyvänsä myöhemmin kolme säiliöalustaan sekä 50 prosentin omistusosuutensa kolmesta aluksesta, jotka omistaa yhdessä ruotsalaisen Stena-varustamon kanssa. Jos yhdessä Stenan kanssa omistettavien laivojen henkilökunnalle ei löydy korvaavia tehtäviä, ulkoistaminen saattaa johtaa työpaikkojen menetyksiin.
Neste Shippingin hoitovarustamo työllistää tällä hetkellä noin 300 merenkulkijaa ja 20 maaorganisaatiossa työskentelevää työntekijää, joiden on siis kaikkien tarkoitus siirtyä uuden työnantajan palvelukseen.
Järjestelyjen ei odoteta aiheuttavan Neste Oilille merkittäviä myyntivoittoja tai -tappioita. Yhtiö arvioi niiden kuitenkin vapauttavan taseestaan pääomia 60 miljoonaa euroa. Neste Oilin vuositulosta järjestelyn pitäisi parantaa lähivuosina noin 10 miljoonaa euroa vuodessa.
-
Nesteen alusten myymisestä juttua Ylen netti saitilta. http://yle.fi/uutiset/neste_oil_myy_oljynkuljetusaluksensa/6839644 (http://yle.fi/uutiset/neste_oil_myy_oljynkuljetusaluksensa/6839644)
-
Tuossa YLE:n uutisessa yllätti se, että Neste myy Masteran Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen omistamille yhtiöille, mutta luopuu Temperasta kokonaan. Onkohan tuossa sattunut sekaannus laivojen nimissä?
-
No HUH! Mutta mikä on positiivista, niin me veronmaksajat saamme ainakin nähdä jatkossakin tankkereita Suomen lipun alla...ja maksaa kulut ;)
-
Tuossa YLE:n uutisessa yllätti se, että Neste myy Masteran Huoltovarmuuskeskuksen ja Ilmarisen omistamille yhtiöille, mutta luopuu Temperasta kokonaan. Onkohan tuossa sattunut sekaannus laivojen nimissä?
Tai tarkoituksena on todella luopua toisesta...
-
Tai tarkoituksena on todella luopua toisesta...
Onhan tuokin mahdollista. Onkohan Primorskin liikenne vähentynyt sen verran, ettei enää tarvita kahta double acting -tankkeria?
-
Itse veikkaan takaisin rahtaamista myynnin jälkeen.
-
Niinhän siinä taitaa käydä. Yllätyin vain, että sisaralukset tuolla tavalla erotettiin. Toisaalta 10-vuotias Mastera on jo nyt vanhin Ilmarisen ja Huoltovarmuuskeskuksen hankkima alus, joten ehkä 11-vuotiasta Temperaa ei haluttu.
-
Ainakin Sjöfartstidningenin uutisessa (http://www.sjofartstidningen.se/neste-oil-saljer-hela-flottan/) puhutaan takaisinrahtaamisesta vain Suomen lipulle jäävien alusten kohdalla, mutta voihan toki olla, etteivät suunnitelmat ole vielä täysin selviä heille itselleenkään. Tuossa uutisessa puhutaan Temperan, Purhan ja Jurmon myynnin ajankohdasta vain termillä "myöhemmin".
-
Niin, tuo termi "myöhemmin" voi kertoa vaikka sellaista, ettei aluksille edes ole toistaiseksi etsitty ostajaa. Eli esimerkiksi Jurmoa ei vielä luovuteta mihinkään, vaikka sattuukin olemaan nyt telakalla, normaali telakointi oletettavasti.
Temperan tapauksessa veikkaan joko takaisinrahtausta tai samantapaista kuviota kuin mitä Stena Bulkilla ja Sovcomflotilla alunperin oli sisarten Stena Arctican ja SCF Baltican kanssa.
-
Palvan lippu on näemmä vaihdettu Suomesta Britanniaan 21.9. Philadelphiassa.
-
Sjöfartstidningenin jutussa (http://www.sjofartstidningen.se/ratt-tonnage-med-ratt-kapacitet/) paljastuu hiukan lisätietoja Nesteen kuvioista:
-Huoltovarmuuslaitos ja Ilmarinen perustavat uuden yhtiön, joka ostaa alukset. Rahat tulevat huoltovarmuusrahastosta.
-Nesteen rahtaustoiminta jatkuu, mutta itse varustamotoiminta ulkoistetaan.
-Mitään puhetta myytävien alusten takaisinrahtaamisesta ei ole (ja ajankohta edelleen epämääräinen "myöhemmin").
-Tankkereihin ei olla asentamassa rikkipesureita, vaan käyttöön otetaan vähärikkinen polttoaine.
-
TS: Neste Oilin hoitovarustamotoiminta norjalaisyhtiölle (http://www.ts.fi/uutiset/talous/598239/Neste+Oilin+hoitovarustamotoiminta+norjalaisyhtiolle)
Neste Oilin varustamoyhtiön Neste Shippingin hoitovarustamotoiminta ulkoistetaan norjalaiselle OSM Groupille.
Kuinkahan kauan laivat pysyvät Suomen lipun alla...
-
Sopimuksen mukaan OSM perustaa Suomeen tytäryhtiön, joka huolehtii Neste Oilin käyttöön jäävien alusten miehityksestä ja kunnossapidosta.
-
Neste Oil Shippingin ilmoitus ulkoistaa huoltovarustamotoiminta norjalaiselle OSM-varustamolle tarkoittaa Merimies-Unionin pääluottamusmiehen Olli Kaurasen mukaan oman suomalaisen tankkilaivaston ja –osaamisen loppua.
– Viiden-kymmenen vuoden päästä suomalaisia tankkilaivaosaajia ja merimiehiä ei enää ole maailmankartalla. Eikä ole suomalaisia tankkilaivojakaan, sanoo Kauranen.
Neste Oil Shipping ilmoitti viime syksynä lopettavansa varustamotoiminnan. Suomen lipun alle jätetään jäljelle vain viisi tankkialusta ja kolme hinaajaa, niin sanottu huoltovarmuuslaivasto. Nämä alukset ovat jo nyt iältään vanhoja ja reilun viiden vuoden päästä ne vaatisivat uusimista.
– Kukaan, ei kukaan, ole taannut tai kertonut sitä, aiotaanko näiden vanhentuvien tankkialusten tilalle hankkia uusia laivoja. Niiden omistajat, Ilmarinen ja Huoltovarmuuskeskus, ovat vain luvanneet hoitaa aluksia tulevat viisi vuotta, Kauranen toteaa.
kansanuutiset (http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3127130/suomen-tankkilaivasto-on-tuhottu)
-
Kanadalainen Transport Maritime St-Laurent Inc ostaa Stena Poseidonin ja Palvan.
http://yle.fi/uutiset/neste_oil_myy_taas_kaksi_sailioalusta/7144158
-
Palvan uusi nimi on LAURENTIA DESGAGNES, kutsu 8PLD, Barbadoksen lippu.
-
Ilmariselle myytävät alukset Mastera, Neste, Futura, Kiisla ja Suula sekä hinaajat Ahti, Ukko ja Esko on siirretty eilen uudelle omistajalleen, kertoo Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/neste-fartyg-overforda-till-ny-agare/). Artikkelissa kerrotaan myös, että Stena Poseidonin siirto uudelle omistajalle on parhaillaan käynnissä.
EDIT: Stena Poseidonin uusi nimi on Espada Desgagnes, selviää DNV:n tiedoista (https://exchange.dnv.com/Exchange/Main.aspx?EXTool=Vessel&VesselID=26109).
-
ESPADA DESGAGNES, ex-STENA POSEIDON Sköldvikissä 18.5.2014:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2036097
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2036096
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2036095
-
Sjöfartstidningenin mukaan (http://www.sjofartstidningen.se/neste-saljer-produkttankers/) Jurmon ja Purhan myyntiprosessi on aloitettu hiljattain ja uusien omistajien arvellaan löytyvän muutaman kuukauden kuluessa.
-
Tempera myydään Perencolle:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/neste-myy-oljytankkerin/NYL3A8ej (http://www.kauppalehti.fi/uutiset/neste-myy-oljytankkerin/NYL3A8ej)
-
Jurmo ja Purhakin saatiin kaupattua:
http://www.sjofartstidningen.se/donsotank-koper-tva-neste-fartyg/ (http://www.sjofartstidningen.se/donsotank-koper-tva-neste-fartyg/) > Luovutus ruotsalaiselle Rederi AB Donsötankille syyskuussa. On samainen varustamo, jolta ESL osti Kallion (ent. Credo).
Pisti silmään maininta, että Neste on sijoittanut paljon rahaa laivojen ylläpitoon, näissä ensimmäisissä kiinattarissahan oli valmistuessaan valtavasti korjattavaa, josta on täälläkin joskus kirjoiteltu.
-
Jurmo on luovutettu tänään Oulussa uudelle omistajalle. Alus saa Ruotsin lipun ja nimeksi tulee Bonito. Purha luovutetaan 2-3 viikon kuluessa.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/jurmo-ar-nu-bonito/)
-
Jurmo on luovutettu tänään Oulussa uudelle omistajalle. Alus saa Ruotsin lipun ja nimeksi tulee Bonito. Purha luovutetaan 2-3 viikon kuluessa.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/jurmo-ar-nu-bonito/)
Purha sai uuden Baltico-nimen AIS-tietojen perusteella Tukholmassa torstaina. MMSI: 266430000
Seuraava määränpää on Landskrona, eli telakoidaan melkoisen todennäköisesti.
-
Tempera myydään Perencolle:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/neste-myy-oljytankkerin/NYL3A8ej (http://www.kauppalehti.fi/uutiset/neste-myy-oljytankkerin/NYL3A8ej)
Equasiksen mukaan Tempera on ollut kesäkuun alusta alkaen Perenco Cyprus Internationalin omistuksessa, lisähuomiona "Care of OSM Ship Management Finland Oy" ja vanhaan malliin ajanut lähinnä raakaöljyä Primorskista Naantaliin ja Sköldvikiin.
-
Equasiksen mukaan Tempera on ollut kesäkuun alusta alkaen Perenco Cyprus Internationalin omistuksessa, lisähuomiona "Care of OSM Ship Management Finland Oy" ja vanhaan malliin ajanut lähinnä raakaöljyä Primorskista Naantaliin ja Sköldvikiin.
Onko kellään tietoa, koska Tempera häipyy kuvioista, vai onko sillä pitkäkin rahtaus takaisin Nesteelle?
Trafin tilastojen mukaan se muuten siirtyi huhtikuussa takaisin Nesteen suoraan omistukseen SEB Leasingiltä, ennen myyntiä Perencolle.
-
Ja nyt myös Stena Arctica on Marinetrafficin mukaan saanut brittilipun.
Ja nyt Stena Arctica on taas Suomen lipulla:
http://ls24.fi/uutiset/stena-arctica-seilaa-jalleen-suomen-lipun-alla (http://ls24.fi/uutiset/stena-arctica-seilaa-jalleen-suomen-lipun-alla)
http://www.sjofartstidningen.se/stena-arctica-ater-finskflaggad/ (http://www.sjofartstidningen.se/stena-arctica-ater-finskflaggad/)
Saanut vanhat tunnuksensa takaisin: kutsu OJNH, MMSI 230603000
-
Tempera on nyt AIS:in perusteella matkalla Primorskista Kapkaupunkiin, joten päivät Suomen lipulla alkanevat olla vähissä.
-
...kuin myös päivät öljytankkerina:
https://www.vesselfinder.com/news/9599-Keppel-secures-conversion-and-repair-projects-worth-S85-million (https://www.vesselfinder.com/news/9599-Keppel-secures-conversion-and-repair-projects-worth-S85-million)
Tempera konvertoidaan FPSO:ksi.
-
Tempera saapui Singaporeen 24.8. ja on nyt Liberian lipulla.
-
Purha sai uuden Baltico-nimen AIS-tietojen perusteella Tukholmassa torstaina. MMSI: 266430000
Seuraava määränpää on Landskrona, eli telakoidaan melkoisen todennäköisesti.
Donsötank on myynyt entisen Purhan eli Balticon jo nyt vajaa kolme vuotta myöhemmin Venäjälle. Osa uudesta nimestä on suomalaisittain ajateltuna hieman hupaisankuuloinen.. :D
https://www.sjofartstidningen.se/baltico-sald/ (https://www.sjofartstidningen.se/baltico-sald/)
-
Donsötank on myynyt entisen Purhan eli Balticon jo nyt vajaa kolme vuotta myöhemmin Venäjälle. Osa uudesta nimestä on suomalaisittain ajateltuna hieman hupaisankuuloinen.. :D
https://www.sjofartstidningen.se/baltico-sald/ (https://www.sjofartstidningen.se/baltico-sald/)
Nyt tuo hupsunniminen entinen Purha on nsra.ru mukaan saanut luvan koko Koillisväylän läpi kulkemiseen ja käyntiin Pevekissä.
-
Tuollainen siitä sitten tuli:
https://mobile.offshoreenergytoday.com/new-fpso-for-perenco-named-at-keppel-shipyard/#.W1q0oBOp54Y.twitter
-
Tuolla Andrei Pervozvannyi -nimellä näkyy olevan maineikas historiansa ainakin jo 1900-luvun alussa värkätyllä venäläisellä sotalaivalla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Pervozvanny-class_battleship
Tämä Andrei Pervozvannyi tulee apostoli Andreaksesta, joka oli yksi Jeesuksen opetuslapsista.
Mennee ehkä ainakin hieman ohi aiheen, mutta luovutetulla Kannaksella ollut Kivennavan kunta sai Neuvostoliitolta aikoinaan uuden nimen Pervomaiskoje monien muiden lailla. Pervomaiskoje tarkoittaa toukokuun ensimmäistä päivää eli työläisen juhlapäivää eli vappua.