maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Timo Selkälä - 12.03.2013, 20:26:02

Otsikko: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 12.03.2013, 20:26:02
Viking ADHD on ilmeisesti myyty, ostaja Vulcano. Jos ymmärsin alla olevat oikein se on myyty ja rakennetaan valmiiksi kunhan uusi omistaja läytää ostajan alukselle. Se ei siis ole omaan käyttöön. Toisin sanoin, rungolle olisi löytynyt ostaja, mutta ei käyttäjää. Artikkelit koskevat seismisiä aluksia, sekä ADCCtä. Tietääkö kukaan mikä ihme on Vulcano?

http://www.farodevigo.es/economia/2013/02/16/astillero-noruego-impone-vulcano-puja-sismico-94-millones/758643.html
http://www.lavozdegalicia.es/noticia/economia/2013/02/16/problema-tax-lease-perder-dos-buques-vulcano/0003_201302G16P29991.htm
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.03.2013, 22:36:04
Vigossa on joku Vulcano tai vast. telakka?
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 12.03.2013, 22:43:44
Niinpäs olikin. Kiitos. Selittyy ne tekstit offshore ja seismic-aluksista samassa tekstissä.

http://www.factoriasvulcano.com/
Otsikko: Vs: Ålandsfärjanille etsitään korvaajaa
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.05.2013, 20:50:28
ADCC:n runko on nyt laskettu vesille Sevillassa. Tiettävästi sille olisi löytymässä ostaja ja se rakennettaisiin valmiiksi Vigossa.

Lisätietoja kertoo Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/fore-detta-viking-line-nybygge-sjosatt/)
Otsikko: Vs: Viking ADCC laskettu vesille
Kirjoitti: Timo Selkälä - 30.05.2013, 13:31:15
Toiselta foorumilta selvisi että ADHD on laskettu vesille - lopultakin!

The hull of the canceled (due to time over-runs) Viking ADCC was launched
today and will be towed to the Teis Shipyard (expected to arrive in early June)
in Vigo.  The present owner, Banco Santander, believe the ferry will then be sold.
When fitting out is completed.

No names at present, just said to be 'Northern European'

More details here (in Spanish)

http://www.farodevigo.es/economia/2013/05/26/vulcano-bota-casco-ferry-sevilla-ultima-negociaciones-armador/817060.html

http://www.elcorreogallego.es/galicia/ecg/vulcano-ultima-venta-ferri-iniciado-sevilla/idEdicion-2013-05-26/idNoticia-808482/
Otsikko: Viking ADCC
Kirjoitti: Tapio Väyrynen - 13.06.2014, 12:07:14
Tietääkö kukaan mitä kyseiselle laivalla kuuluu.
Onko puolivalmiina vai onko jossain liikenteessä.

Itselle tuli mieleen, että siitä tulisi hyvä pari Viking XPRS:lle.
Ei tarvitsisi Tukholman laivojen tehdä Tallinan kierrosta.
Viking ADCC:hen kaasua hyödyntävät koneet.
Aikataulu voisi olla käänteinen XPRS:ään nähden.
Viking Line saisi hyvää kapasiteettia Tallinan linjalle.
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Tuomas Romu - 13.06.2014, 14:34:37
Aiempaa juttua:

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799)

Tuorein näkemäni kuva:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1841102 (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1841102)

133-metrisenä ehkä vähän turhan pieni Tallinnan-lautaksi.
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Rami Kristian Wirrankoski - 13.06.2014, 20:30:58
Kivan nimen ovat "keksineet". M/s Desconocido = tuntematon  ;D
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Tauno Hermola - 13.06.2014, 22:44:04
Nimestä puheenollen, jotkut täällä tuntuu käyttävän laivasta lyhennettä 'ADHD'; en ole koskaan tajunnut, mitä se tarkoittaa. Ainoa yleisesti tunnettu merkitys tuntuu olevan "Attention Deficit Hyperactivity Disorder", ei oikein sovi tähän ::)

Mutta luulisi tuossa ADCC:ssa olevan ainesta moneksi, alkuperäisenä, täysin ilman hyttipaikkoja, ei kuitenkaan oikein minkäänlaiseksi risteilijäksi. Aika epätasainen pari siitä XPRS:in kanssa kyllä tulisi:


                      ADCC     XPRS
Matkustajapaikkoja:   1500     2500
Hyttipaikkoja (pax):     -      732
Rahtimetrejä:         1600     1000
Autoja:                320      240
Nopeus (solmua):        21.8     25

Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 14.06.2014, 09:21:18
Tuossa on varmaan ADHDn osalta rahtimetreiksi joutunut  henkilöautojen metrit.
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Tuomas Romu - 14.06.2014, 10:32:52
Nimestä puheenollen, jotkut täällä tuntuu käyttävän laivasta lyhennettä 'ADHD'; en ole koskaan tajunnut, mitä se tarkoittaa.

Sitä, että Viking Linen käyttämät lyhenteet ovat typeriä.
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Rami Kristian Wirrankoski - 14.06.2014, 13:04:56
Eikös myös Viking XPRS:nkin nimi ollut yleisökilpailulla valittu? ;)
Eli kansalaiset ovat tymiä  ;D
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Kalle Id - 14.06.2014, 14:19:21
Tosin XPRS:ää oli käytetty (myös julkisuudessa) projektinimenä jo iät ja ajat ennen yleisökilpailun järjestämistä, joten ei mikään ihme että voitti.
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Tuomas Romu - 14.06.2014, 14:39:17
Eli kansalaiset ovat tymiä  ;D

Tämähän nyt oli selvää jo ennen mitään nimikilpailuja...
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Tauno Hermola - 14.06.2014, 14:40:35
Tuossa on varmaan ADHDn osalta rahtimetreiksi joutunut  henkilöautojen metrit.

Mahdollisesti. Wikistä nuo kopioin ja koska Tuomas näyttää artikkelia ylläpitäneen, katsoin riittävän luotettavaksi ;). OK, minun virheeni kääntää 'lane meters' rahtimetreiksi, kaistametrit olisi kai ollut ainakin muodollisesti oikein?

Sitä, että Viking Linen käyttämät lyhenteet ovat typeriä.

No mistä sanoista se ADHD sitten tulee? Lähinnä sitä on näkynyt tällä foorumilla, ei juuri muualla.

(ADCC = All seasons Day Cruising and Commuting)
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Petri Isomäki - 14.06.2014, 14:49:53
OT: Ei haittaisi vaikka Viking Gracekin (ja XPRS) nimettäis uudelleen. Tämä uusi linja nimeämisten suhteen saa allekirjoittaneella aikaan allergiareaktioita ja vaikuttaa varmasti myös omaan matkustusinnokkuuteen...
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Tuomas Romu - 14.06.2014, 16:05:37
Mahdollisesti. Wikistä nuo kopioin ja koska Tuomas näyttää artikkelia ylläpitäneen, katsoin riittävän luotettavaksi ;). OK, minun virheeni kääntää 'lane meters' rahtimetreiksi, kaistametrit olisi kai ollut ainakin muodollisesti oikein?

Minä sen sinne olen näemmä laittanut (piti oikein tarkistaa), mutta en kuollaksenikaan muista, että mistä tieto on peräisin (ei ollut FoF). No, enää se ei ole siellä.

No mistä sanoista se ADHD sitten tulee? Lähinnä sitä on näkynyt tällä foorumilla, ei juuri muualla.

Viking ADCC, Viking ADHD, Viking AC/DC... Rakkaalla lapsella on monta nimeä... :)

Eli siis, kyseessä on vain väännös alkuperäisestä lyhenteestä ja se tarkoittaa nimenomaan sitä, mitä tässä keskustelussa on aiemmin tullut ilmi (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 14.06.2014, 16:39:26
Myynti-ilmoituksen mukaan rahdille olisi tullut 527 lm
Otsikko: Vs: Viking ADCC
Kirjoitti: Mika Honkonen - 14.06.2014, 16:41:30
OT: Ei haittaisi vaikka Viking Gracekin (ja XPRS) nimettäis uudelleen. Tämä uusi linja nimeämisten suhteen saa allekirjoittaneella aikaan allergiareaktioita ja vaikuttaa varmasti myös omaan matkustusinnokkuuteen...

Merenkulussa on tänäkin päivänä taikauskoisia juttuja.
Yksi uskomus on että jos aluksen nimeä vaihdetaan tuo se epäonnea.
Se,että kuinka nykyaikana varustamot uskoo tähän on sitten eriasia. Pienempien alusten parissa työskentelevät tuntuvat siihen uskovan
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Arne Wallen - 15.06.2014, 17:27:37
Johtuu ainakin GRACEN osalta että G kirjain muuttu K kirjaimeksi suomen kielessä, ei osata lausua oikein ja sitten kun muuttamaan lähdetään niin helposti on oma taitamattomuus muutettavissa sanaleikiksi.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 15.06.2014, 18:45:55
Aika paljon löytyy tuloksia, kun hakee telakan 'Factorias Vulcano' nimellä. Pari juttua paikallisesta lehdestä syyskuulta 2013, joissa kai kuvassa näkyy ADCC Vigon telakalla:

http://www.farodevigo.es/economia/2013/09/03/naval-gallego-dique-seco-frente/871096.html (http://www.farodevigo.es/economia/2013/09/03/naval-gallego-dique-seco-frente/871096.html)
http://www.farodevigo.es/economia/2013/09/22/vulcano-negocia-ere-temporal-espera/882198.html (http://www.farodevigo.es/economia/2013/09/22/vulcano-negocia-ere-temporal-espera/882198.html)

Marraskuussa 2013 on raportoitu:

In addition, we are also working on a ferry boat that had its hull were stopped in Sevilla Shipyard,” adds Jose. “We sent some of our team to the yard where the vessel was based, and finished the hull by installing all the steelwork in the fore and aft parts, before launching and towing it to our facilities in Vigo. We’re now looking to sell the vessel into the market, and are in contact with several different owners to discuss the opportunities for it such as using it as a cruise vessel.

http://www.shippingandmarine.co.uk/article-page.php?contentid=18757&issueid=525 (http://www.shippingandmarine.co.uk/article-page.php?contentid=18757&issueid=525)

Ja vielä lyhyt uutinen maaliskuulta 2014, jos sattuisi olemaan joku espanjan taitoinen:

http://www.farodevigo.es/economia/2014/03/01/vulcano-puja-buque-firma-india/976536.html (http://www.farodevigo.es/economia/2014/03/01/vulcano-puja-buque-firma-india/976536.html)

Uutisessa ehkä puhutaan käynnissä olevista neuvotteluista aluksen myymiseksi Kanadaan tai Indonesiaan, mutta Google-käännöksen perusteella en anna tästä päätäni pantiksi ::)




Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 22.06.2014, 13:26:33
Ihan oikein ymmärretty. Eli ADCC:tä kaupataan sekä Kanadaan että Indonesiaan.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 22.06.2014, 20:44:53
Eckerö linjen'ille tuo suomalaisvarustamoista varmaan parhaiten sopisi; vanha 1979 rakennettu 'Kofot' alkaa jo olla melko iäkäs, vaikka muuten olisikin sopiva 8)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 22.06.2014, 23:48:13
Hmm... muualla internetissä oli juttua, että RAB Eckerö suurentaa Berghamnin satamaa, jotta sinne saataisiin tulevaisuudessa mahtumaan myös Eckerö suurempi alus. Tämä saattaa olla vain sattumaa, mutta olisihan se aika upeaa ironiaa jos ADCC päätyisinkin lopulta kilpailijalle.

Eri asia tietysti on, onko Eckeröllä nykyisellään varaa uuteen alukseen...
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 23.06.2014, 01:11:13
Eckerön satamalaajennus liittyy minun tietääkseni (lähde: Mats Sjöström, varustamon pienosakas ja Märketin yhteysveneen kippari) suunnitelmaan siirtää myös Birkan Ahvenanmaan käynnit sinne. Tämä hanke on ollut suunnitteilla jo vuosikausia, ja isoin este sen toteutumiselle on kaiketi ollut MHQ:n kanssa voimassa oleva pitkäaikainen satamasopimus, jonka purkamisesta saattaisi seurata sanktioita.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 23.06.2014, 04:12:44
Eckerön satamalaajennus liittyy minun tietääkseni (lähde: Mats Sjöström, varustamon pienosakas ja Märketin yhteysveneen kippari) suunnitelmaan siirtää myös Birkan Ahvenanmaan käynnit sinne. Tämä hanke on ollut suunnitteilla jo vuosikausia, ja isoin este sen toteutumiselle on kaiketi ollut MHQ:n kanssa voimassa oleva pitkäaikainen satamasopimus, jonka purkamisesta saattaisi seurata sanktioita.

Vähän virallisempiakin lähteitä löytyy, 'Nya Åland':in vain pari päivää vanha uutinen: http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=83604 (http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=83604)

Siinä Eckerön konsernijohtaja Björn Blomqvist kuitenkin painottaa Eckerö Linjen'in tarpeita:

"Men koncernchef Björn Blomqvist dementerar när han får frågan om det handlar om att flytta Birka Stockholms ändhamn från Mariehamn till Eckerö.
– Någon gång ska vi byta ut Eckerö och bara det gör att vi funderar på vattendjupet.
Då tar man också hänsyn till Birkas mått, säger Björn Blomqvist.
– Vi vidtar i vilket fall som helst inga åtgärder som gör det svårare att angöra med Birka i Berghamn.
"

Jos ADCC:llä spekuloidaan, niin sen syväys olisi vain 18 cm suurempi kuin nykyisellä M/S Eckerö'llä (mikä sekin on nykyisessä satamassa ehkä ongelma, jos Eckerö'llä jo tekee tiukkaa) ja pituus runsaat 10 m suurempi; ADCC:n leveys on itse asiassa pienempi kuin 'sponsoroidun' M/S Eckerö'n.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 14.07.2014, 05:16:29
Parin viikon takaisen uutisen mukaan norjalaiset ja algerialaiset varustamot ovat olleet kiinnostuneita ADCC:stä ::). Google-käännös espanjankielisestä uutisesta:

Lainaus
As for the "parade" of shipowners is happening in recent weeks to hire Seville ferry, which seems to have shown more interest are respective companies in Norway and Algeria.

http://www.lavozdegalicia.es/noticia/vigo/2014/06/29/vulcano-estudia-posibles-negocios-complemento-naval/0003_201406V29C19911.htm (http://www.lavozdegalicia.es/noticia/vigo/2014/06/29/vulcano-estudia-posibles-negocios-complemento-naval/0003_201406V29C19911.htm)

(Uutisessa myös kuva laivasta Vigon telakalla)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 14.07.2014, 13:41:49
Algerie Ferries on jo pidempään yrittänyt löytää korvaajaa 1995 valmistuneelle Tariq Ibn Ziyadille (joka on varustamon mukaan liian vanha). Tosin ADHD on jonkun verran TIZ:iä pienempi, joten pidentämättä siitä tuskin on korvaajaksi. Ja tokihan potentiaalinen algerialainen ostaja voi olla joku muukin varustamo...
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 30.04.2015, 01:58:36
Yhä odottaa ADCC uutta omistajaa; noin kuukauden vanha artikkeli Juan Carlos Díaz Lorenzon blogissa 'Del acontecer marítimo':

https://delacontecerportuario.wordpress.com/2015/04/03/vulcano-no-encuentra-cliente-para-el-ultimo-barco-construido-en-el-astillero-de-sevilla/ (https://delacontecerportuario.wordpress.com/2015/04/03/vulcano-no-encuentra-cliente-para-el-ultimo-barco-construido-en-el-astillero-de-sevilla/)

Sivusto on espanjankielinen, mutta englanninkielisestä Google-käännöksestä (https://translate.google.fi/translate?sl=es&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fdelacontecerportuario.wordpress.com%2F2015%2F04%2F03%2Fvulcano-no-encuentra-cliente-para-el-ultimo-barco-construido-en-el-astillero-de-sevilla%2F&edit-text=&act=url) saa jutusta kohtuullisesti tolkkua.

 
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 20.05.2015, 15:48:00
Nyt uutisoidaan huhuja, että joku pohjoismainen varustamo olisi kiinnostunut aluksesta "napa-alueiden turistiliikenteeseen", minkä ymmärtäisin tarkoittavan risteilyjä.

http://www.farodevigo.es/economia/2015/05/20/firma-nordica-interesada-ferri-vulcano/1243355.html (http://www.farodevigo.es/economia/2015/05/20/firma-nordica-interesada-ferri-vulcano/1243355.html)

Tuollainen käyttö tietysti vaatisia huomattavia muutoksia laivaan, johon ei alunperin ole lainkaan suunniteltu matkustajahyttejä.

Onko vilkkaallakaan mielikuvituksella pääteltävissä, mikä varustamo voisi olla kyseessä? ;)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Jani Pousi - 20.05.2015, 16:51:56
Voisikohan mitenkään olla sama yhtiö joka osti Alandsfärjänin? G Adventures.

https://www.gadventures.com/destinations/polar/
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 20.05.2015, 16:54:36
Tai sitten norjalainen Polar Cruise Enterprises.  ;D Tälläinenhän hankehan oli joskus esillä, kun halusivat rakentaa laivan Raumalla: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17104.0 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17104.0)

Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 20.05.2015, 21:53:28
Huhu tietää kertoa, että Hurtigruten on etsimässä uutta alusta nimenomaan polaari-alueiden risteilyille... G Adventures sen sijaan ei välttämättä tarvitse toista laivaa, ymmärtääkseni firmalla on vaikeaa löytää tekemistä Explorerillekin koko vuodeksi.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 22.05.2015, 06:45:37
Hurtigruten - huhu on luultavasti se oikea, ei vain sen takia että se on ollut liikkeellä Hurtigrutenin omistuskuvioiden muutoksesta lähtien, mutta myös siksi että he toimivat jo nyt. Midnatsol tulee lähtemään Etelämantereelle.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 22.05.2015, 15:25:03
Avaatko hiukan lisää! MS Fram on kai Hurtigrutenin napa-alueiden risteilylaiva, jos nyt myös Midnatsol lähtee sinne, millaista uutta laivaa haetaan, ei kai sentään kolmatta naparisteijää? Vai tulisiko uusi risteilyalus vapauttamaan Midnatsolin takaisin Norjan liikenteeseen?
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 22.05.2015, 17:13:23
Sen mukaan mitä minä kuulin, niin Midnatsol ja ADCC (tai mikä se Hurtigrutenin lopullinen uusi laiva onkaan, sama huhu liikkuu myös Portugalissa makuutettuna olevasta Atlantidasta) lomittaisivat toisiaan niin, että Midnatsol on kesät Norjan rannikon liikenteessä ja talvet Etelämantereella, ADCC puolestaan kesät Huippuvuorilla/Grönlannissa ja talvet Norjassa.

Hurtigrutenin uudet omistajat ovat kertoneet panostavansa nimenomaan arktisten alueiden liikenteeseen, joten ajatus kolmesta naparisteilijästä ei liene mahdoton. Mutta ihan heti siihen tuskin mennään.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Johan Snellman - 22.05.2015, 18:58:50
On aikamoinen urakka tehdä tästä toimiva laiva. Laivassa on pääkoneet mutta potkurit olivat ainakin muutama vuosi sitten Hollannissa  Tietojodottamassa maksua. Samaten muitakin varusteita on lojunut ympäri Eurooppaa. Osa on varmaan jo myyty eteenpäin.  Pääkoneet ovat seisseet vuosikaudet ilman mitään huoltoa tai pyöritystä.

Mahdollinen ostaja ottaa isot riskit, koska mitään laite- tai suoritustakuita (nopeus, kuollutpaino, melu, vakavuus jne) ei ole saatavilla. Niin hullua telakkaa ei kyllä löydy joka tekisi tämän duunin kiinteään hintaan tai aikatauluun.

Niin, ja sitäpaitsi laiva pitäisi suunnitella uudestaan risteilykäyttöön. Sekin on aika avoin piikki. Sääntömielessä projekti on myös haasteellinen. Kyseessä on Major Conversion, jolloin voidaan vaatia mm Safe Return to Port säännön täyttämistä.

Mutta jos todella halvalla (5-10 M€) saa, niin kai tällä voisi jotain bisnestä tehdä. Tilattaessa hinta oli luokkaa 60 M€ miinus tukiaiset. Suomessa hinta olisi ollut 20-40 M€ korkeampi. Ei ihme että Sevilla kaatui ensimmäiseen uudisrakennukseensa.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 23.05.2015, 00:24:04
Onko tuolla Atlantidalla mitään jääluokkaa? En oikein saanut täyttä tolkkua laivan historiasta, mutta ei oikein siltä vaikuttanut, että se olisi jäisiin olosuhteisiin suunniteltu. Aikaisemman keskustelun mukaan näyttäisi vielä olevan jonkunlainen susikappale ja siksi jääneen telakalle ::).
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 24.05.2015, 03:02:55
En usko Atlantidalla olevan jääluokkaan, se on muistaakseni Azoreiden saarten liikenteeseen suunniteltu.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Johan Snellman - 24.05.2015, 22:57:54
Muistaakseni laivaa ei koskaan kunnolla luovutettu koska oli liian painava. Valokuvien perusteella laivaan on jo uutena asennettu sponsoonit jotta se täyttäisi edes jonkinlaiset viranomaismääräykset. Eli "susi jo syntyessään".

Jääluokallisia lauttoja on lähinnä Suomen/Pohjoisitämeren vesillä pyörineet alukset. Sitten tietysti entiset Delfiinit, Clipper ja Caravelle, sekä Hanseatic.Suurten laivojen luokassa ULYSSES on rakennettu korkeaan jääluokkaan.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 24.05.2015, 23:14:40
ADCC (tai ehkä parempi sanoa ADCC:n runko) on toki 1A jääluokkaan tehty :D
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 25.05.2015, 07:24:52
Atlantida oli saamieni tietojen mukaan suunnittelijansa ensimmäinen lautta. Projektin edetessä jouduttiin vahvistamaan autokannen palkistoa, sekätämän jälkeen ainakin korjaamaan syntynyttä vakavuusongelmaa kiinteällä painolastilla. Sen seurauksena siitä tuli painava, ja kasvaneen syväyksen takia nälkäinen ja hidas.

Koska en vieläkään ole nähnyt aluksen GAta kunnollisena, niin on vaikea sanoa olisiko aluksesta risteilijäksi. Sen sijaan siitä voisi ehkä muokata Hurtigrutenille varalaiva, millä saisi Midnatsolin risteilemään. Ehkäpä projektin takana olisikin tällainen näkökulma.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 25.05.2015, 19:53:03
Käsittääkseni Hurtigruten ei tosin välttämättä tarvitse erillistä varalaivaa, sillä firmalla on sopimus entisen Nordstjerneninsä nykyisen omistajan kanssa siitä, että laivaa voidaan käyttää tarvittaessa Hurtigrutenin varalaivana. Toki vuonna 1956 valmistunut laiva voi olla pitkän tähtäimen ratkaisuna ongelmallinen.

Jos nyt kuitenkin käy niin, että Atlantida tai ADCC Hurtigrutenille päätyvät niin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä minkä nimen uusi laiva saa? Hurtigrutenin historiassa on liuta "vapaita" nimiä, mutta toisaalta osa perinnenimistä on selvästi hylätty (BDS:n taivaankappaleiden mukaan annetut nimet, NFDS:n Jarl-päätteiset nimet, sekä SDS:n Sanct Svithun) ja varustamon uusimpien laivojen joukossa sekä Trollfjord että Fram ovat uusia nimiä.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 25.05.2015, 21:57:36
Jos nyt kuitenkin käy niin, että Atlantida tai ADCC Hurtigrutenille päätyvät niin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä minkä nimen uusi laiva saa? Hurtigrutenin historiassa on liuta "vapaita" nimiä, mutta toisaalta osa perinnenimistä on selvästi hylätty (BDS:n taivaankappaleiden mukaan annetut nimet, NFDS:n Jarl-päätteiset nimet, sekä SDS:n Sanct Svithun) ja varustamon uusimpien laivojen joukossa sekä Trollfjord että Fram ovat uusia nimiä.

Gjøa? :D
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 07.06.2015, 10:03:32
Eräiden lähteiden mukaan Hurtigruten on ostanut ms Atlantidan. Alus muutetaan Hurtigrutenin linjalaivaksi, vapauttaen isompaa tonnistoa risteilyyn.

Huhusta lisää tuolla, mutta mitään vahvistettua tietoa tai edes tarkempaa huhua ei ole aiheeseen liittyen.
http://www.nordlys.no/Hurtigrutens_mest_moderne_skip_tas_ut_av_rutefart_langs_norskekysten-5-34-161107.html
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 24.06.2015, 01:10:36
Uusi kirjoitus ADCC:stä Juan Carlos Díaz Lorenzon blogissa, ilman mitään merkittävää uutta tietoa:
https://delacontecerportuario.wordpress.com/2015/06/23/sin-perspectivas-para-el-ferry-viking-adcc/ (https://delacontecerportuario.wordpress.com/2015/06/23/sin-perspectivas-para-el-ferry-viking-adcc/)
Tosin jutussa vihjataan, että telakan ja Viking Linen välillä olisi ollut kontakteja aluksen suhteen, mutta en ehkä kuitenkaan panisi kovin suurta painoa noille huhuille ::)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 30.06.2015, 14:46:28
Eräiden lähteiden mukaan Hurtigruten on ostanut ms Atlantidan. Alus muutetaan Hurtigrutenin linjalaivaksi, vapauttaen isompaa tonnistoa risteilyyn.
Atlantidan osto on nyt varmistettu: http://www.nord24.no/hurtigruten/skipsfart/turisme/for-forste-gang-pa-10-ar-kjoper-hurtigruten-nytt-skip-denne-gangen-blir-det-ikke-fullt-sa-digert/s/5-32-31929. Alus saa väliaikaisen (jos oikein ymmärsin) nimen Norway Explorer ja muutetaan Hurtigrutenin liikenteeseen sopivaksi. Eli ketjun varsinaiseen aiheeseen liittyen voidaan todeta, ettei ADCC ole Hurtigrutenille päätymässä - ainakaan juuri nyt, varustamo on huhujen mukaan kiinnostunut uudistamaan/laajentamaan laivastoaan enemmänkin.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 21.07.2015, 19:31:39
Jatkan aiheen vierestä vielä sen verran, että Hurtigrutenin Facebook-sivuilla on nyt uuden aluksen nimikilpailu, josta voi voittaa risteilyn uudella laivalla: http://www.hurtigruten.com/no/FB-competition/?utm_source=facebook&utm_medium=post&utm_campaign=organic-social. Itse ehdotin perinnenimeä Lyngen.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 19.09.2015, 21:53:53
Espanjalainen lehti Faro de Vigo kertoo, että laiva olisi myyty nimeämättömälle norjalaiselle varustamolle; kauppaa ei kuitenkaan ole ilmeisesti vielä solmittu, mutta se on jo 'käytännössä' tehty ('prácticamente "cerrada"' ;)). Alus olisi tarkoitus rakentaa valmiiksi Vulcanon (jo lähes toimintansa lopettaneella) telakalla Vigossa, minkä sanotaan kestävän puolitoista vuotta.

http://www.farodevigo.es/economia/2015/09/19/vulcano-ultima-venta-ferri-armador/1316299.html (http://www.farodevigo.es/economia/2015/09/19/vulcano-ultima-venta-ferri-armador/1316299.html)


Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Hannes Heiskala - 28.09.2015, 10:17:50
http://www.nyan.ax/viking-adcc-sald-till-norge/
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 28.09.2015, 12:37:09
Tällä kertaa taitavat sekoilla, Spitsbergen kun on Atlantidan uusi nimi.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 18.02.2016, 18:30:05
No ei sitten tainnut tulla mitään norjalaisille myynnistäkään ::). Nyt alusta yritetään myydä espanjalaiselle Trasmediterránea-varustamolle.

http://www.farodevigo.es/economia/2016/02/18/vulcano-reduce-estructura-directiva-vacante/1406716.html (http://www.farodevigo.es/economia/2016/02/18/vulcano-reduce-estructura-directiva-vacante/1406716.html)

Uutinen on maksumuurin takana, 'lööpistä' löytyy, Googlella englanniksi käännettynä:
Lainaus
Santander in talks to sell the ferry to Trasmediterránea with "tax lease"
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 20.02.2016, 09:03:40
Täällä (http://ferrybalear.blogspot.fi/2016/02/transmediterranea-ultima-la-compra-del.html) referoidun mukaan Stena Line olisi ollut myös kiinnostunut laivasta.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 24.09.2016, 15:14:02
Espanjalaisen Faro de Vigo:n mukaan kauppa ADCC:n myynnistä Trasmediterránea'lle on nyt allekirjoitettu:

http://www.farodevigo.es/economia/2016/09/24/vulcano-asegura-14-meses-trabajo/1538981.html (http://www.farodevigo.es/economia/2016/09/24/vulcano-asegura-14-meses-trabajo/1538981.html)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 11.03.2017, 20:56:42
On se vaikeaa: tämäkään sopimus ei ole vielä 'tullut voimaan' eli sekin oli jotenkin alustava tai ehdollinen. Nyt on kuulemma saatu aikaan jonkinlainen projektisuunnitelma aluksen valmiiksi rakentamisesta, mutta rahoitus on edelleen auki ::). Ja myyjäosapuolikin on sentään Santander-pankki!

http://www.farodevigo.es/economia/2017/03/10/complejo-parto-ferri-vulcano/1638398.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/03/10/complejo-parto-ferri-vulcano/1638398.html)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Johan Snellman - 13.03.2017, 10:55:41
Tämä on hyvä osoitus siitä että projekti ei ole "terve" - Trasmed pystyisi kyllä järjestämään rahoituksen. Mutta kenellä vastuut "laivan" tekniikasta, suoritusarvoista? Mistään takuista on turha edes unelmoida.
 
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 05.04.2017, 15:25:34
Nyt laivan myynnin Trasmediterránealle kerrotaan olevan allekirjoitusta vaille valmis! ::)

Faro de Vigon pitkähköstä espanjankielisestä uutisesta poimitun lainauksen Google-käännös:
Lainaus
The sale of the ferry from Factorías Vulcano to the Spanish shipping company Trasmediterránea (Acciona Group) yesterday surpassed its penultimate stumbling block. The Official Credit Institute (ICO), after several weeks of stripping and loosening, finally gave its endorsement to the operation, which also involved Santander (the bank that owns the ship's mortgage), Pymar (through The company Pymaval) and the Xunta, as this newspaper has learned.

http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/05/venta-ferri-vulcano-recibe-aval/1654992.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/05/venta-ferri-vulcano-recibe-aval/1654992.html)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 23.04.2017, 19:08:22
Saapa nähdä, tuleeko tästä uusi "Regent Sky".

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Regent_Sky
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 23.04.2017, 21:31:50
Viimeisimmät uutiset kertovat, että töitä laivalla olisi jo aloiteltu, vaikka nimet paperista vieläkin puuttuvat:
Lainaus
The work, at the level of the technical office and on the ship itself, is being carried out with Vulcano's staff (without auxiliary industry staff) in order to advance the deadlines as much as possible.

Lainattu teksti on Google-käännös paikallisen aviisin espanjankielisestä uutisesta http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/20/vulcano-intensifica-obra-ferri-espera/1663485.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/20/vulcano-intensifica-obra-ferri-espera/1663485.html)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 30.04.2017, 16:52:33
Sopimus laivan myynnistä Trasmediterránealle on allekirjoitettu lauantaiaamuna, yli yön jatkuneiden neuvottelujen jälkeen! Aluksen pitäisi olla valmis vuoden 2018 sesonkiin. Laivan kapasiteetiksi kerrotaan 1500 matkustajaa, 450 autoa ja 600 rahtimetriä eli autopaikkojen määrä on noussut sadalla aikaisemmin ilmoitetusta. Mainitaan myös 'catalizadores', lieneekö rikkipesuri? Havainnekuvakin laivasta Trasmediterránean liveryssä on saatu aikaan; kai se julkaistavaksi on tarkoitettu, joten laitetaan tähänkin:

(http://www.hermola.net/images/vulcano-1.jpg)

http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/30/trasmediterranea-cuenta-ferri-vulcano-temporada/1670058.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/30/trasmediterranea-cuenta-ferri-vulcano-temporada/1670058.html)
http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/29/vulcano-firma-contrato-campana/1669447.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/04/29/vulcano-firma-contrato-campana/1669447.html)

Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 30.04.2017, 21:28:07
Viikkarin havainnekuviin verrattuna ikkunat ovat kadonneet venekannen alapuoliselta kannelta. Olisiko tämä muuttunut autokanneksi ja näin selittäisi eron autojen määrässä?
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 09.05.2017, 14:57:51
Varustamon tiedote https://www.trasmediterranea.es/es/Compania/noticias/contruccion-nuevo-ferry (https://www.trasmediterranea.es/es/Compania/noticias/contruccion-nuevo-ferry) kertoo myös 450 autopaikkaa ja mainitsee myös 600 rahtimetriä.

Faro de Vigon uutinen antaa vähän tarkemman kuvauksen:

1,500 matkustajaa, 1985 kaistametriä 450 'ajoneuvolle' tai 527 kaistametriä kuudelletoista 33 tonnin rekalle ja 200 'autoa'.

Eli 450 autopaikkaa ja 600 rahtimetriä eivät ole samanaikaisesti käytettävissä.

http://www.farodevigo.es/economia/2017/05/12/vulcano-celebra-entrada-vigor-ferri/1678039.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/05/12/vulcano-celebra-entrada-vigor-ferri/1678039.html)

Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 21.12.2017, 20:07:59
ADCC:n rakennustyö etenee ripeästi: https://www.youtube.com/watch?v=mSWuN13_qWc (https://www.youtube.com/watch?v=mSWuN13_qWc)  :)

Itse asiassa alus on jo palannutkin tuolta Metalships & Docks'in uivalta telakalta (jossa mm. laivan runko maalattiin ja siihen asennettiin potkuriakselit ja potkurit) takaisin Factorias Vulcanon telakalle, jossa mm. koneiden asennus tapahtuu. Laivan luovutus pitäisi olla huhtikuun 2018 lopulla.

http://www.farodevigo.es/economia/2017/12/21/cuenta-factorias-vulcano/1807515.html (http://www.farodevigo.es/economia/2017/12/21/cuenta-factorias-vulcano/1807515.html)

Trasmediterránea varustamon omistuskin on jo ehtinyt siirtyä Acciona groupilta Naviera Armasille.

https://www.marinelink.com/news/trasmediterranea-naviera430717 (https://www.marinelink.com/news/trasmediterranea-naviera430717)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 21.04.2018, 22:58:10
Laiva näyttää lopultakin saaneen Sevilla 001:n ja Viking ADCC:n jälkeen säällisen nimen, Villa de Teror, joka viittaa Kanarialla Las Palmasin provinssissa olevaan kaupunkiin Teror, myös pidemmällä nimellä Villa Mariana de Teror tunnettu.

http://www.ferryshippingnews.com/trasmediterraneas-new-vessel-to-be-named-villa-de-teror/  (http://www.ferryshippingnews.com/trasmediterraneas-new-vessel-to-be-named-villa-de-teror/)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 06.05.2018, 20:57:20
Myöhässä! Nyt kerrotaan, että laivan luovutus onkin kesäkuun lopussa, kun aikaisemmin puhuttiin huhtikuun lopusta. Tosin samalla mystisesti sanotaan, että uusi päivämäärä onkin alkuperäisen aikataulun mukainen ("According to staff sources, the new date is the one originally scheduled", Google käännöksen mukaan). ::)

http://www.farodevigo.es/economia/2018/04/28/factorias-vulcano-pospone-finales-junio/1881123.html (http://www.farodevigo.es/economia/2018/04/28/factorias-vulcano-pospone-finales-junio/1881123.html)
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 06.05.2018, 21:14:04
No, alkuperäinen aikataulu taisi kuitenkin olla luovutus vuonna 2009...
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 07.05.2018, 21:01:03
No, alkuperäinen aikataulu taisi kuitenkin olla luovutus vuonna 2009...

 ;D Pari kuukautta tässä saagassa ei tosiaan ole mitään.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 06.07.2018, 23:34:02
Kuvia laivan sisustuksesta https://www.farodevigo.es/multimedia/fotos/economia/2018-07-06-131325-sera-dentro-ferri-villa-teror.html (https://www.farodevigo.es/multimedia/fotos/economia/2018-07-06-131325-sera-dentro-ferri-villa-teror.html). Sinne on näköjään tullut hyttejäkin, kun hytistä ja hyttikäytävästä on kuvat.

Myöhässähän tuo on tuosta kesäkuun lopun (28.6) luovutuspäivästäkin; nyt on jo heinäkuu, eikä laiva ainakaan MarineTraffic'in, eikä muunkaan tiedon mukaan, ole vielä edes omin konein kulkenut.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Kalle Id - 07.07.2018, 20:54:01
Päätellen kuvien epätodellisesta hehkusta ja siitä, että kaikkiin on laitetut Oliver Design -arkkitehtifirman logo väittäisin melkein, että nuo ovat tietokonemallinnuksia eivätkä oikeita kuvia.
Otsikko: Vs: Viking ADCC myyty?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 07.07.2018, 22:27:44
Samaa ajattelin, kun kirjoitin pelkästään 'kuvista' enkä 'valokuvista' ;)

Mistä mahtaa olla tuon kuvasarjan keskivaihella olevan ravintolakuvan ikkunoista näkyvä maisema; jos se on jostain telakan ympäristöstä, epäilen, ettei ole tietokonemallinnus ;D. Aika massiivista rakennusrivistöä siellä minusta näyttäisi taustalla olevan.