maritimeforum.fi

Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Eero Halme - 26.03.2015, 23:20:51

Otsikko: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Eero Halme - 26.03.2015, 23:20:51
http://www.ts.fi/uutiset/talous/751287/Turun+telakalle+iso+risteilijatilaus+Carnivalilta

Turun telakka saamassa tilauksen kahden risteilijän rakentamisesta
http://yle.fi/uutiset/turun_telakka_saamassa_tilauksen_kahden_risteilijan_rakentamisesta/7893213
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Kalle Id - 27.03.2015, 21:11:05
Mielenkiintoista nähdä, mille Carnivalin brändeistä Turussa rakennettavat laivat tehdään (jos tehdään). Toki hienoa, että ylimalkaan saadaan Carnival corp. taas tilaamaan Suomesta.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 27.03.2015, 23:32:46
Yleinen tyyli ollut että noi Carnivalin massatilaukset jakautunut monelle eri firmalle ja aluksetkaan ei ole kaikki edes samaa sarjaa. luulisin et fincantieri tekee esim costalle ja carnivalille samaa sarjaa eri piipuilla ja Meyer toisenlaisia 4 tai 2+2 muille brändeille.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 15.06.2015, 14:23:04
http://yle.fi/uutiset/suurtilaus_telakalle_turkuun__tilauskirjat_tayttyivat_hetkessa_vuoteen_2020_asti/8075809 (http://yle.fi/uutiset/suurtilaus_telakalle_turkuun__tilauskirjat_tayttyivat_hetkessa_vuoteen_2020_asti/8075809)

Carnival Corporation -varustamo tilaa Meyer Werftiltä neljä uuden sukupolven risteilyalusta. Näistä kaksi rakennetaan Meyerin Turun telakalla ja kaksi Meyer Werftin Papenburgin telakalla Saksassa.

Sopimuksen arvo on useita miljardeja euroja. Alukset toimivat nesteytetyllä maakaasulla.

Meyer Turun tilauskirja ulottuu nyt vuoteen 2020 saakka.

– Tämä tilaus on erityisen tärkeä Turun telakalle, sillä se antaa meille ja laivanrakennusalan alihankkijoillemme pitkään kaipaamaamme vakautta, jonka avulla me kaikki voimme kehittää ja parantaa toimintaamme, toteaa Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer yhtiön tiedotteessa.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Marko Manninen - 15.06.2015, 20:28:14
Tää on kyllä iloista luettavaa. Juuri kun Sandvik lopettaa Turun tehtaan niin saadaan ilo uutisia pernoon ja pitkin Suomea alihankkijoille. Saksalaiset joutuu pian ostamaan tai tekemään yhteistyötä Rauman telakan kanssa.  ;)
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Juhani Gronlund - 15.06.2015, 21:16:40
Yleinen tyyli ollut että noi Carnivalin massatilaukset jakautunut monelle eri firmalle ja aluksetkaan ei ole kaikki edes samaa sarjaa. luulisin et fincantieri tekee esim costalle ja carnivalille samaa sarjaa eri piipuilla ja Meyer toisenlaisia 4 tai 2+2 muille brändeille.

En tiedä mitkä on lähitulevaisuuden polttoaineiden sallittu rikkipitoisuus Usa.ssa , Karibian saarilla ja Väliamerikassa, mutta käsitykseni mukaan säädökset lievempiä kuin Pohjoisieuroopassa. Tilatut laivat mainittiin oleva Viking Grace tyyllisiä vähärikkipäästöisiä "kaasulaivoja" joten laivat voisivat olla Lähinnä Euroopassa cruisaavalla brändille.

Edit: Mielenkiintoista nähdä, mille Carnivalin brändeistä Turussa rakennettavat laivat tehdään (jos tehdään). Toki hienoa, että ylimalkaan saadaan Carnival corp. taas tilaamaan Suomesta. <--- piti siis alunperin lainata Kalle Idin postausta  27.03.2015  21:11:05
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Tauno Hermola - 15.06.2015, 21:49:30
En tiedä mitkä on lähitulevaisuuden polttoaineiden sallittu rikkipitoisuus Usa.ssa , Karibian saarilla ja Väliamerikassa, mutta käsitykseni mukaan säädökset lievempiä kuin Pohjoisieuroopassa. Tilatut laivat mainittiin oleva Viking Grace tyyllisiä vähärikkipäästöisiä "kaasulaivoja" joten laivat voisivat olla Lähinnä Euroopassa cruisaavalla brändille.

Kyllä noita (S)ECA alueita on myös Pohjois-Amerikassa, kuten tiedotusvälineissä minusta on varsin hyvin ollut esillä. Tuossa yksi nettisivu http://maexte.com/eca-areas/ (http://maexte.com/eca-areas/), josta löytyy ECA-alueiden kartta.

Onko tietoa, ovatko Turun ja Papenburgin laivat identtisiä?
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Kalle Id - 16.06.2015, 00:39:54
Onko tietoa, ovatko Turun ja Papenburgin laivat identtisiä?
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia. Lisäksi Papenburgin laivat menevät Aidalle, jolle on ainakin tähän asti rakennettu aina muista Carnivalin brändeistä poikkeavia laivoja.

Ja mitä noihin SECA-alueisiin tulee, niin Pohjois-Amerikassa merkittävää on se, että Karibianmeri (jossa sikäläiset risteilyalukset viettävät pääosan ajastaan) on käytännössä kokonaan alueen ulkopuolella. LNG-moottori on nykyisten SECA-alueiden valossa järkevä vain, jos laiva viettää merkittävän osan vuodesta joko Pohjois-Euroopassa tai Alaskassa.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Konsta Lamminen - 17.06.2015, 21:09:42
Upeaa että suomeen saadaan risteily-alus tilauksia  :)
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 17.06.2015, 21:58:52
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia. Lisäksi Papenburgin laivat menevät Aidalle, jolle on ainakin tähän asti rakennettu aina muista Carnivalin brändeistä poikkeavia laivoja.

16.6. paperisessa Turun Sanomissa väitettiin, että myös Turussa rakennettavat 180 000 bt:n laivat menevät Aidalle.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 17.06.2015, 23:51:41
Luultavasti eivät, Turun laivojen on kuitenkin kerrottu olevan 180 000 bt ja ymmärtääkseni Papenburgissa ei voi rakentaa paljoa 160 000 bt:tä isompia.

Carnival Corporationin virallisessa uutisessa (http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=200767&p=irol-newsArticle&ID=2059296) sanotaan selvästi Aidan tilauksen olevan 180.000 bt.

Firman toisessa uutisessa (http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=200767&p=irol-newsArticle&ID=2059101) puolestaan annetaan ymmärtää Turun laivojen tilaajan olevan Costa Crociere, joka puolestaan sisältää Costan ja Aidan.

The new ship order will allow the Costa Group to continue to build on its leadership position in the European cruise market – a market in which five out of 10 cruise guests in 2014 sailed onboard a Costa Group ship. [...] Costa Crociere S.p.A. is the leading cruise company in Europe. The 25 ships of the brands Costa Crociere, AIDA Cruises and Costa Asia together have a total capacity of 68,800 beds.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Kalle Id - 28.07.2015, 15:06:55
Turun uudisrakenteet tulevat Costalle, kertoo Cruise Business Review: http://cruisebusiness.com/index.php/Top-Headlines/two-innovative-ships-for-costa-cruises-as-part-of-multi-billion-contract-with-meyer-werft.html
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.07.2015, 16:53:37
Turun uudisrakenteet tulevat Costalle, kertoo Cruise Business Review: http://cruisebusiness.com/index.php/Top-Headlines/two-innovative-ships-for-costa-cruises-as-part-of-multi-billion-contract-with-meyer-werft.html
Samalla tuli myös julki ensimmäiset kuvat risteilijöistä:

KLIK (http://www.cruiseindustrynews.com/images/stories/wire/2015/august/NewCostaShipsLNG2.jpg)
KLIK (http://www.cruiseindustrynews.com/images/stories/wire/2015/august/NewCostashipsLNG1.jpg)
KLIK (http://www.cruiseindustrynews.com/images/stories/wire/2015/august/NewCostashipsLNG4.jpg)


Ainakaan renderöinnin mukainen keulan ulkoasu ei kovin paljon miellytä - toivottavasti todellisuudesta tulee hiukan parempi!
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Marko Manninen - 30.07.2015, 11:49:25
Muuten hienot laivan muodot on pilattu tosiaan keulalla.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 30.07.2015, 12:40:27
Muuten hienot laivan muodot on pilattu tosiaan keulalla.
Näinpä. Muuten näyttää hyvältä mutta keula kuin suoraan sotalaivasta.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Harri Anttila - 07.08.2015, 13:54:35
Ennakkokuvien perusteella, - ulkoasu muistuttaa kovastipaljon MHI:llä rakenteilla olevaa aidaprimaa ja tuskin yhdenmukaisuus ihan pelkästään ulkoasuun tulee jäämään
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 25.04.2016, 17:55:37
Meyer Turun yleisesitteen mukana tulee ilmi tarkempia tietoja aluksista: 182.700 bt, 6554 pax, 337 m ja 21 kn.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 14.10.2016, 15:04:31
Caterpillar on valittu moottoritoimittajaksi neljaan ensimmaiseen LNG-kayttoiseen alukseen, jotka menevat Costalle ja AIDAlle:

http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/6475-caterpillar-to-supply-main-engines-lng-supply-and-handling-systems-to-four-carnival-group-newbuildings-at-meyer-yards
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 15.09.2017, 15:40:57
Ihme, kun kukaan ei ole päivittänyt tätä aihetta... Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin toissapäivänä ja samalla ilmoitettiin, että ensimmäisestä aluksesta tulee nimeltään Costa Smeralda. Lisäksi Costa alkaa brändäämään aluksiaan ulkoisesti maalaamalla nimen suuremmalla fontilla ja lisäämällä mukaan vielä Italian lipun värit (kuva linkissä).

YLE:n uutinen (https://yle.fi/uutiset/3-9830068)
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 13.10.2017, 14:16:28
Hyviä uutisia luvassa?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/turun-telakan-tilauskirja-paisuu---ts-saamassa-kolme-uutta-risteilijaa/wWdfTZqN (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/turun-telakan-tilauskirja-paisuu---ts-saamassa-kolme-uutta-risteilijaa/wWdfTZqN)

Turun Sanomien tietojen mukaan maailman suurin risteilijävarustamo Carnival on tilaamassa Meyerin Turun telakalta vielä kolme lisäristeilijää.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 24.06.2018, 11:16:51
Konehuonelohko alihankintana Saksasta:

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3995576/Pala+risteilyalusta+hinattiin+yolla+Turkuun
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Kalle Id - 24.06.2018, 12:16:58
Jos oikein käsitin muualta lukeneeni niin tavoitteena on siirtyä firman sisällä (kokonaan?) työtapaan, jossa Neptuin Werft tekee konehuonelohkot ja Turku sekä Papenburg sitten kokoavat laivat niiden ympärille.
Otsikko: Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 05.07.2018, 13:58:38
Costa Smeraldan runkotuotannonaloitusjuhla oli eilen Pernossa - varsinaista kölinlaskua ei ollut, sillä aiemmin mainittu, Rostockista tullut suuri konehuonelohko on ollut altaassa jo jonkin aikaa.

Meyerin tiedote, sisältäen päivitettyä infoa aluksesta (https://meltwater.pressify.io/publication/5b3c8c98dcbaf900047cb5c2/58a6c14c59960a0d00a797b5?&sh=false&sb=false)