maritimeforum.fi

Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Timo Kauppinen - 04.05.2016, 10:55:38

Otsikko: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Timo Kauppinen - 04.05.2016, 10:55:38
Kotka on palaamassa takaisin risteilysektorille. 2017 Viking Ocean Cruises, Phoenix Reisen sekä Costa Cruises vierailevat kaupungissa.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Sami Saarinen - 06.05.2016, 23:56:42
Mielenkiintoinen uutinen ja ilmeisesti tavoitteena on saada alukset rantautumaan kantasatamaan. Onko mitään tietoa minkä kokoluokan aluksista on ollut puhetta (loa / beam)?
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.05.2016, 02:47:28
Mielenkiintoinen uutinen ja ilmeisesti tavoitteena on saada alukset rantautumaan kantasatamaan. Onko mitään tietoa minkä kokoluokan aluksista on ollut puhetta (loa / beam)?
Ainakin Amadean pitäisi käydä Kotkassa 16.9.2017 (http://www.cruisetimetables.com/visitingkotkafinland-sep2017.html) (193 / 25 m).

Toisen uutisen mukaan (http://www.latecruisenews.com/2016/05/02/kotka-finland-confirms-first-calls-and-begins-retail-outlet-construction/) neljä käyntiä olisi buukattuna vuodelle 2017.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Sami Saarinen - 08.05.2016, 20:48:43
Kiitoksia tiedosta. Pituudesta voisi päätellä sen verran, että alukset ilmeisesti pyritään ottamaan Kantasataman I1-I2 paikkaan. I3 on pituuden puolesta hieman nafti ja veikkaan ettei risteilylaivan päällikkö kovasti innostu ajatuksesta.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: S Liljeström - 09.05.2016, 14:55:24
Kiitoksia tiedosta. Pituudesta voisi päätellä sen verran, että alukset ilmeisesti pyritään ottamaan Kantasataman I1-I2 paikkaan. I3 on pituuden puolesta hieman nafti ja veikkaan ettei risteilylaivan päällikkö kovasti innostu ajatuksesta.

Mietin tässä vain, että mitä matkailijoille muutamassa tunnissa Kotkassa voisi näyttää.
Merimuseo tietenkin ja Langinkoski, mutta entä sitten?

SL
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Timo Kauppinen - 13.05.2016, 01:53:21
Suomessa rakennettu Costa Mediterranea (1057 hyttiä) vierailee Kotkassa 10.7.2017 klo 8-18h. Maaretkien organisaatio ja oppaiden saanti tulee olemaan kieltämättä haasteellinen mm. espanjan ja italian osalta.
Costa Mediterranea vierailee Helsingissä risteilykauden 2017 aikana, seilaten samaa reittiä kuin Costa Luminosa tänä vuonna eli luvassa on hiukan supistusta matkustajakapasiteetissä Tukholma-Tukholma reitin osalta.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 13.05.2016, 05:43:49
Suomessa rakennettu Costa Mediterranea (1057 hyttiä) vierailee Kotkassa 10.7.2017 klo 8-18h. Maaretkien organisaatio ja oppaiden saanti tulee olemaan kieltämättä haasteellinen mm. espanjan ja italian osalta.
Costa Mediterranea on pituudeltaan 293 m, joten aika suuri alus Itälaituriin. Pitäisikö se kuitenkin sijoittaa konttien keskelle Mussaloon, josta bussikuljetukset kaupunkiin?

Mikä on muuten Itälaiturin I1 ja I2 paikkojen tarkka pituus? Satamayhtiöltä löytyy vain oheinen kartta:
http://www.haminakotka.fi/sites/default/files/public/hietanen_big.jpg (http://www.haminakotka.fi/sites/default/files/public/hietanen_big.jpg)

http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Costa-Mediterranea-9237345.html (http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Costa-Mediterranea-9237345.html)

Edit: Itse asiassahan se olisi pisin alus Kotkassa sitten 2007 käyneen Maersk Buffalon (nyk. SeaGo Istanbul):
http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Seago-Istanbul-9313943.html (http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Seago-Istanbul-9313943.html)

Mutta mistä Timo Kauppinen saa nämä tietonsa? Ilman mitään lähteiden mainintaa kirjoittaminen on varsin arveluttavaa...
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Timo Kauppinen - 13.05.2016, 10:41:22
Ai mistä saan tietoni? Olen työskennellyt kansainvälisen risteilysektorin kanssa jo vuodesta 1992. Mitä tulee Costan tietoon, se löytyy mm. varustamon omalta nettisivustolta.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Sami Saarinen - 17.05.2016, 23:32:22
Mikä on muuten Itälaiturin I1 ja I2 paikkojen tarkka pituus? Satamayhtiöltä löytyy vain oheinen kartta:
http://www.haminakotka.fi/sites/default/files/public/hietanen_big.jpg (http://www.haminakotka.fi/sites/default/files/public/hietanen_big.jpg)

I1-I2 270 metriä, 9,0 syväys
I3 172 metriä, 10,0 syväys

Vaihtoehtona olisi laittaa laiva Hietaseen, mutta kääntöpaikka on siellä vain 300 metriä. Tietenkin jos Sunilan puolta pystytään käyttämään hyväksi, niin tilaa saadaan muutama kymmenen metriä lisää, mutta silloin haraussyvyys putoaa myös 8,5 metriin.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 18.05.2016, 05:32:23
I1-I2 270 metriä, 9,0 syväys
I3 172 metriä, 10,0 syväys

Vaihtoehtona olisi laittaa laiva Hietaseen, mutta kääntöpaikka on siellä vain 300 metriä. Tietenkin jos Sunilan puolta pystytään käyttämään hyväksi, niin tilaa saadaan muutama kymmenen metriä lisää, mutta silloin haraussyvyys putoaa myös 8,5 metriin.
Mainittu käyntipäivämäärä on maanantai. Varustamoiden aikataulut voivat toki tässä välissä vielä muuttua radikaalistikin, mutta nykyaikatauluilla tuonpituisen risteilijän saisi mahdutettua Hietaseen siinä tapauksessa, että maanantaina olisi vain yksi Finnlines ja yksi Transfennica laiturissa. Toisinaan maanantaisin on kaksikin Finnlinesia satamassa.

Tosin, näilläkin faktoilla Mussalo vaikuttaisi sopivimmalta paikalta tuonkokoiselle kävijälle...
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 11.06.2016, 17:38:03
Viking Ocean Cruises julkisti juuri 10 uutta risteilyreittia vuosille 2017-2018, mutta missaan noista ei loydy hataisella vilkaisulla kayntia Kotkassa:

http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/6242-viking-announces-ten-new-ocean-cruise-itineraries-and-a-maiden-call-to-cuba
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Timo Kauppinen - 11.06.2016, 23:14:17
Viking Ocean Cruisesin osalta tietolähde on Kotkan Sataman edustaja.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 17.06.2016, 22:51:24
Mietin tässä vain, että mitä matkailijoille muutamassa tunnissa Kotkassa voisi näyttää.
Merimuseo tietenkin ja Langinkoski, mutta entä sitten?

SL

Puistoistaan Kotka tunnetaan, linnoitukset, saaristo. Aikaisemmin käyneille on näytetty ainakin ortodoksinen kirkko, Sapokan vesipuisto ja keisarillinen kalastusmaja. Haminan kansainvälisestikin harvinainen ympyräkaupunki linnoituksineen on parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä. Repovesi on reilun tunnin automatkan päässä, samoin muut Saimaan alueen kohteet. Luontokohteet Suomessa varmaan on monen mielessä ensimmäisenä. Yhtä hyvin voisikin kysyä mitähän näkemistä risteilyvieraille on Porissa, Vaasassa, kemissä jne. Kun risteilyalus rantautuu Kemiin kuljetetaan bussilasteittain porukkaa käymään Rovaniemellä, eikä se ole matka eikä mikään. Helsinkiin Kotkasta autolla tunti ja vartti. Ennen kaikkea Kotka on vaihtoehto Helsingille ja Tallinnalle matkalla Pietariin joka yleensä on se risteilyalusten pääkohde Suomenlahdella. Aikaisemmat Kotkassa käyneet risteilyalukset on vaan olleet huomattavasti pienempää kaliiberia (Athena, Alexander von Humboldt, Amadea). Saattaa olla halvempaa pysähtyä joskus Kotkassa kuin Helsingissä? Väylä-, luotsaus-, satamamaksut, proviantin ja muun huollon kustannukset Kotkassa verrattuna Helsinkiin?
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kalle Id - 17.06.2016, 23:30:46
Saattaa olla halvempaa pysähtyä joskus Kotkassa kuin Helsingissä? Väylä-, luotsaus-, satamamaksut, proviantin ja muun huollon kustannukset Kotkassa verrattuna Helsinkiin?
Helsinki on käsittääkseni Itämeren kalleimpia satamia risteilyaluksille, joten hinnalla Kotka voi epäilemättä kilpailla. Ja koska - kuten sanoit - Pietari on täällä se pääkohde, on valtaosalle matkustajista ihan sama, käydäänkö Helsingissä vai Kotkassa Pietariin mentäessä tai sieltä tultaessa (toki mahdollista on käydä toiseen suuntaan toisessa ja toiseen toisessa, jättäen Tallinna pois, mutta keskiaikainen vanha kaupunki on hankalampi pois jätettävä kuin Helsinki).
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Timo Kauppinen - 18.06.2016, 00:27:07
Costa Crociere on vaihtanut Helsingin Kotkaksi jo toisen kerran vuodelle 2017; 10.7. lisäksi Costa Mediterranea seilaa Kotkaan myös 17.7.2017. Mielenkiintoisia vaiheita on siis luvassa.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 18.06.2016, 18:19:44
Vaikka uusista sahatavaravarastoista Mussaloon juuri uutisoitiinkin, niin konttioperointi Mussalon B-laiturilla on viime aikoina ollut kovasti vähenemään päin. Joten Costa Mediterranean kokoisille risteilijöille kyllä alkaisi riittää sieltä tilaa. Aikaa tosin on vielä päälle vuosi, joten markkinoilla ehtii kyllä vielä tapahtua vaikka mitä...
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 18.06.2016, 21:44:22
Costa Mediterranea seilaa Kotkaan myös 17.7.2017. Mielenkiintoisia vaiheita on siis luvassa.

Mielenkiintoista katseltavaa antaisivat suuret purjelaivat, mutta poistuvat harmillisesti kaupungista edellisenä päivänä. Tosin Kotkan Meripäivät on tarkoitus järjestää ensi vuonna samoihin aikoihin TSR:n kanssa, joten ehkä vielä jotakin nähtävää on sen puitteissa.

"Suurten purjelaivojen kisa alkaa Ruotsin Halmstadista ja laivat saapuvat Kotkan Kantasatamaan 13.7.2017. Kotkasta laivat lähtevät kohti Turkua 16.7."

http://www.sailtraininginternational.org/events/2017-the-tall-ships-races/kotka/ (http://www.sailtraininginternational.org/events/2017-the-tall-ships-races/kotka/)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 19.06.2016, 14:13:58
Ja sitten on tietysti sekin vaihtoehto, että matkustajat kuljetetaan maihin veneillä. Sehän on varsinkin muilla vesillä varsin yleinen toimenpide, kun satamat ovat kohteissa liian pieniä aluksille. En tosin usko, että siitä on Kotkan osalta nyt kyse, mutta kunhan pohdiskelin.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 30.08.2016, 23:09:26
KySa uutisoi aiheesta:

http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/08/30/Ensimmäiset%20risteilijät%20tulevat%20Kotkaan%20ensi%20kesänä — markkinointiprojektin%20jatko%20varmistaa%20alan%20kasvua/2016321212441/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/08/30/Ensimmäiset%20risteilijät%20tulevat%20Kotkaan%20ensi%20kesänä — markkinointiprojektin%20jatko%20varmistaa%20alan%20kasvua/2016321212441/4)

"Ensi kesänä tulevista laivoista vain yksi mahtuu Kotkan Kantasatamaan. Kaksi muuta miettii kiinnittymistä Mussaloon, Hietaseen tai Haminaan, joista löytyy riittävästi laituritilaa 300 metrin alukselle."

Taitaa riippua käyntipäivistä ja niihin kohdistuvista linjaliikenteistä, mihin satamanosaan saapuu aivan kuten ylempänä jo spekuloin...
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Sami Saarinen - 31.08.2016, 00:12:28
"Ensi kesänä tulevista laivoista vain yksi mahtuu Kotkan Kantasatamaan. Kaksi muuta miettii kiinnittymistä Mussaloon, Hietaseen tai Haminaan, joista löytyy riittävästi laituritilaa 300 metrin alukselle."

Mielenkiintoista nähdä minkä noista em. satamista herrat lopulta valitsevat.

Haminassa tuollaisen 300 metrisen reen kääntäminen onnistuu ilman suurempia naamanliikkeitä. Mussalon A-laituri kulkee samoilla spekseillä, mutta B- / C-puolelle joutuu kääntämistä suunnittelemaan hieman enemmän. Hietaseen mennessä alus joudutaan mahdollisesti kääntämään jo Pirköyrin ankkuripaikalla, mikä puolestaan tarkoittaa 1,5´matkaa peruuttaen. Kokemus varmasti sekin. :)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Toni Tuppurainen - 31.08.2016, 09:36:08
Juu... Hietaseen jo parkkeerataan, niin lämpöisenä kesäpäivänä, sopivan tuulen vallitessa voi risteilymatkustajille tulla ikimuistoinen risteilypäivä Kotkassa Sunila Oy:n (sellutehdas)ystävällisellä avustuksella.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 06.05.2017, 15:12:56
Nyt kuvio selkeni. Enemmän Kymen Sanomissa:

http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/05/06/Heinäkuun%2010.%20päivänä%20Kotkaan%20voi%20pamahtaa%20lähes%206000%20risteilyvierasta/2017322219503/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/05/06/Heinäkuun%2010.%20päivänä%20Kotkaan%20voi%20pamahtaa%20lähes%206000%20risteilyvierasta/2017322219503/4)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 19.06.2017, 23:36:26
Nyt on sitten varmistunut laituri, johon Costa Mediterranea ja AIDAmar kiinnittyvät 10. heinäkuuta. Costa Mediterranean on tarkoitus tulla sisään Mussalon B-laituriin klo 08 ja AIDAn klo 09.

http://dev.southeast135.fi/sites/kaakko135.cursor.local/files/cruiseport/20150310_kartta_mussalo.jpg
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Seppo Honkanen - 10.07.2017, 14:45:45
Onkoos tuo aamusella 10.7.2017 Mussaloon saapunut Costa Mediterranea bruttovetoisuudeltaan nyt suurin Kotkan-kävijä (85 619 GT) kautta aikojen?
 
Sen sijaan pituudeltaanhan vuonna 2007 suurin Kotkassa käynyt konttilaiva Maersk Buffalo (nyt Seago Istanbul, IMO 9313943) on lähteestä riippuen joko 293,86 metriä tai 294,10 metriä, kun Costa Mediterranean pituus on 292,56 metriä. Näin ollen Maersk Buffalo on edelleen pisin Kotkan-kävijä kautta aikojen vai onko joku pitempi päässyt livahtamaan ohi silmieni/korvieni?
Ja kantavin Kotkan-kävijä ainakin oli vielä marraskuussa 2016 Roma Snug, 118 863 DWT (nyk. Regina Oldendorff, IMO 9535242)
Oikokaa ihmeessä oitis, jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 11.07.2017, 19:10:07
Kotka kiinnosti todenteoolla  :o

Lainaus
Kahden luksusristeilijän visiitistä Kotkassa tuli matkanjärjestäjille hikinen sessio, kun Kotkan ja Haminan seudulle jäikin tuplasti odotettua enemmän turisteja viettämään päivää.

https://yle.fi/uutiset/3-9716794
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.07.2017, 20:39:13
Kotka kiinnosti todenteolla  :o

https://yle.fi/uutiset/3-9716794
Tuossa jutussa ei ollut mainintaa, että osan päätös jäädä Kotkaan johtui yksinkertaisesti siitä syystä, että päivän kuluessa heillä ei enää ollut aikaa lähteä käymään Helsingissä. Tämä suoraan kuultuna turisteilta heidän kanssaan keskusteltaessa.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 11.07.2017, 21:07:31
Tuossa jutussa ei ollut mainintaa, että osan päätös jäädä Kotkaan johtui yksinkertaisesti siitä syystä, että päivän kuluessa heillä ei enää ollut aikaa lähteä käymään Helsingissä. Tämä suoraan kuultuna turisteilta heidän kanssaan keskusteltaessa.

Eli ei Kotka kiinnostanutkaan :)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.07.2017, 21:36:08
Eli ei Kotka kiinnostanutkaan :)
Eihän tällainen tuppukylä ketään kiinnosta, Hamina vielä vähempää (jos RUK vaatimukset ei täyty #offtopic).  :D

Ei vaan, ihan omien havaintojenkin perusteella kyllä Kotka ympäristöineen näytti kiinnostavan. Säähän oli eilen kaiken kukkuraksi mitä parhain.

Lainaus tuosta yllä olevasta YLE:n artikkelista:
Lainaus
"...Kokonaisuutena risteilijöiden visiitti oli Kotkan ja Haminan seudulle menestys. Cranstonin mukaan turistit antoivat pelkästään hyvää palautetta.

– Kaikki olivat tosi tyytyväisiä, että löysivät Kotkan. Meillä oli hyvät vapaaehtoistyöntekijät ja kartat sekä apulaisia, jotka neuvoivat minne kannattaa mennä.
..."
Kuten tuossakin todettiin.  :thumb:
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 12.07.2017, 00:20:16
Turistien määrän kyllä huomasi kaupungilla, mutta hyvin ne jakaantui puistoihin ja ympäri kaupunkia. Laivojen lähdön aikaan Mussalon edustalla kävi kuhina satojen kotkalaisten saattaessa veneillään laivoja matkaan. Merivartiosto joutui Costan lähtiessä hätistelemään innokkaimpia pois laivaväylältä (krhm.. itsehän en tietenkään ollut näiden joukossa.. krhm). Tekla teki veneettömille (onko sellaisia Kotkassa...?) jäähyväisristeilyn Mussalon sataman edustalle. Laivat poistuivat sinne mistä tulivatkin eli Orrengrundin kautta vaikka lähtivätkin sieltä itään Pietaria kohti. Tiistai-aamusta alkaen Kotkan Kantasatama alkoi täyttyä purjelaivoista.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10212609257443112&l=d4946d40ba
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 05.01.2018, 22:27:10
Ensi kesänä Kantasatamaan on tiedossa viisi risteilyaluskäyntiä.

https://yle.fi/uutiset/3-10008338
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kalle Id - 06.01.2018, 12:32:54
Kantasatama on selvästi parempi. Olin itse viime kesänä paikalla kun tuo "pieni kriisi" tapahtui ja... no, olisin yllättynyt jos sen jälkeen kyseiset varustamot haluaisivat palata Kotkaan aluksilla, jotka joutuvat käyttämään Mussaloa.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 06.01.2018, 16:28:41
no, olisin yllättynyt jos sen jälkeen kyseiset varustamot haluaisivat palata Kotkaan aluksilla, jotka joutuvat käyttämään Mussaloa.
Haminahan on myös vaihtoehto isommille aluksille; no aika näyttää tuleeko niitä enää, vai mennäänkö vain ns. kanavakoon aluksilla jatkossakin...
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.01.2018, 16:11:56
Haminahan on myös vaihtoehto isommille aluksille; no aika näyttää tuleeko niitä enää, vai mennäänkö vain ns. kanavakoon aluksilla jatkossakin...
Täältä (https://www.cruisetimetables.com/cruises-to-kotka-finland.html) löytyy kolme käyntiä vuodelle 2018, ja alukset ovat Saga Sapphire (2 kertaa) ja Saga Pearl II.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.02.2018, 13:21:42
Virallinen tiedote, josta poimittua:

"Kantasatamassa:

Saga Holidays/Saga Pearl II 30.5.

Fred.Olsen/Braemar 7.6. (mahdollisesti)

Saga Holidays / Saga Sapphire 14.6.

Noble Caledonia/Serenissima 13.8.

Saga Holidays / Saga Sapphire 6.9.
"


"Viidennen risteilijän tuloa joudutaan vielä jännittämään, sillä Fred.Olsen Cruise Linesin Braemar-aluksen matkustajilla on valta äänestää kussakin kohdemaassa kahden vaihtoehtoisen sataman välillä. Suomessa Kotkan vaihtoehtona on Helsinki."

"Kaikki risteilijät kiinnittyvät tulevana kesänä Kantasataman laituriin. Risteilyjen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Petra Cranston sanoo, että alusten tuleminen lähelle kaupungin keskustaa helpottaa järjestelyjä melkoisesti. Vieraat pääsevät helposti laivoista kaupungille, eikä viime vuoden kaltaista bussirumbaa tarvita."

"Tieto Kotkan viime kesän onnistumisesta on kiirinyt varustamomaailmassa. Petra Cranstonin mukaan monet yhtiöt ovatkin harmissaan, etteivät reitittäneet Kotkaa tulevaksi kesäksi. Mutta seuraavaksi kesäksi ovat. Vuodelle 2019 Kotkaan on tehty jo kymmenen varausta, joista viisi on vahvistettu lopullisesti. Aikaikkuna on vielä avoinna muutaman kuukauden."

Koko tiedote:
http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/kotka-vahvistuu-risteilysatamana (http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/kotka-vahvistuu-risteilysatamana)

Kuin myös Kymen Sanomissa:
Linkki (https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/3f80bb80-8230-4160-ab89-a3551d4961b9)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 03.05.2018, 23:28:51
Kymen Sanomat tänään:

Tulevana kesänä Kotkaan saapuu ainakin neljä risteilijää - https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/6c762d3f-f9f0-43d7-bc5e-b3cfdbe47c86
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 04.05.2018, 12:45:48
Fred.Olsen/Braemar 7.6. (mahdollisesti)

Sori tämä OT, mutta onko tietoa, mistä tuon yhtiön halu käyttää Braemaria laivastossaan juontaa? Viking Songhan oli aikanaan ko. yhtiön nimissä saman niminen.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kalle Id - 04.05.2018, 22:07:20
Olseneillä on tapana kierättää laivojensa nimiä aktiivisesti muutenkin; nykylaivoista Black Watch ja Braemar ovat molemmat kolmansia firman laivastossa. Ja koska Olsenien risteilyiden päämarkkina on Britannia, britteihin viittaavat nimet on luontaisia valintoja.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 05.05.2018, 09:05:43
Olseneillä on tapana kierättää laivojensa nimiä aktiivisesti muutenkin; nykylaivoista Black Watch ja Braemar ovat molemmat kolmansia firman laivastossa. Ja koska Olsenien risteilyiden päämarkkina on Britannia, britteihin viittaavat nimet on luontaisia valintoja.

Eli ei mitään muuta erityistä syytä nimetä laivaa Braemariksi, kuin että niin on ennenkin nimetty? :)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Kalle Id - 06.05.2018, 08:32:27
Käytännössä näin. Osatekijänä toki vielä tuo mainitsemani brittiyhteys (Braemarhan on paikkakunta Skotlannissa), mistä johtuen nykyisen laivan nimeksi kierätettiin juuri Braemar eikä vaikka Bali tai Brabant.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 31.05.2018, 18:19:25
Satamayhtiön virallinen tiedote risteilykauden avaamisesta Kotkassa:

http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/saga-pearl-ii-avasi-risteilykesan (http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/saga-pearl-ii-avasi-risteilykesan)
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Seppo Honkanen - 12.08.2018, 14:31:59
Vanha Hurtigruten-reitin laiva Harald Jarl eli nykyinen risteilyalus Serenissima (IMO n:o 5142657) on merkitty saapuvaksi Kotkaan huomenna maanantaiaamuna 13.8.2018.
Laiva lähti eilen sunnuntaina illan suussa Pietarista ja seilasi kuitenkin ohi Kotkan suoraan Helsinkiin, jonne se saapui tänä aamuna Makasiiniterminaaliin. Vai tulleeko sieltä vielä takaisin Kotkaan huomisaamuksi?

87-metrinen Serenissima niiailee Andrea-nimisenä (2002-13) videolla Azoreilla vuonna 2008: https://www.youtube.com/watch?v=TTVcPW7uNa0
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.08.2018, 15:27:35
Vai tulleeko sieltä vielä takaisin Kotkaan huomisaamuksi?
Kyllä sen pitäisi olla tulossa...
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Marko Kosamo - 12.08.2018, 18:36:19
Ensi vuoden heinäkuun 25 päivä MSC Meraviglia tulossa yhdellä Itämeren risteilyllään Kotkaan.

https://www.msccruises.com/en-gl/Plan-Book/Cruise-Detail.aspx?cruiseid=MR20190720KELKEL
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Seppo Honkanen - 13.08.2018, 10:00:49
Että nuo vanhat pienet 80-87-metriset Hurtigrutenit osaavatkin olla ainakin minun silmissäni yhä "oikeita" matkustajal a i v o j a.
Niiden risteilymatkustajat ostavat pilettinsä pitkälti samasta syystä, väitän.
Tänä aamuna 13.8.2018 Kotkan Kantasatamaan saapunut  - juuri niinkuin pitikin - Serenissima (valm. 1960) teki viimeisen "hurtiginsa" vuonna 2001 kastenimellään Harald Jarl.
Vanhempi Nordstjernen (1956, IMO 5255777), teki viimeisen hurtig-reittimatkansa 20.3.2013, mutta laiva ei silti jäänyt historiaan, vaan se on risteillyt mm. Huippuvuorilla.
Samoin yhä risteilevä Lofoten (IMO 5424562) (1964) on parhaillaan liikkeellä Norjan rannikolla.
Ovatkohan nämä lajinsa viimeiset kolme eli yhä risteilevät vanhat hurtigit vai olisiko muitakin liikkeellä jossakin?
---
Tuo ensi suvena Kotkaan merkitty MSC Meraviglia (IMO 9760512) on https://edition.cnn.com/travel/article/worlds-biggest-cruise-ships/index.html sivun mukaan maailman viidenneksi suurin risteilyalus, (toukokuussa 2018). 171598 GT, 315,8 metriä, 4500 matkustajaa.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.09.2018, 13:17:41
Satamayhtiön virallinen tiedote risteilykesän päättymisestä:

http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/risteilyilla-satumainen-alku-ja-paatos (http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/risteilyilla-satumainen-alku-ja-paatos)

Lainaus ensi kesästä:
"Vuodelle 2019 on Kotkaan tehty viisi risteilyvarausta, joista neljä on Saga Sapphiren kokoluokkaa ja yksi todella suuri risteilijä, joka ohjataan muualle kuin Kantasatamaan. Jättiristeilijän vuoksi matkustajamääräksi arvioidaan ensi vuonna noin 13 000."

Edit: Linkki päivitetty.
Otsikko: Vs: Kotkaan risteilyaluksia
Kirjoitti: Seppo Honkanen - 08.09.2018, 12:39:24
Kotkan tämän kesän 2018 risteilyvieraiden listalla on myös purjelaiva Mercedes, joka saapui jo tiistaina 4.9.-18 Rostockista Kotkaan.
Olkoon Hollannin lipulla seilaava 48-metrinen Mercedes (IMO n:o 5156658) risteilyliikenteessä tai jossain muussa, mutta se tuntuu joka tapauksessa viihtyvän Kotkassa. Ainakin lauantaina 8.9. se on yhä Kantasatamassa.
https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:231553/mmsi:244595000/imo:5156658/vessel:MERCEDES