maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Kalle Id - 07.10.2018, 20:29:28

Otsikko: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Kalle Id - 07.10.2018, 20:29:28
Emmanuele Grimaldi kertoi aiemmin tällä viikolla EuroMed-konferenssissa Kreikassa, että Grimaldi suunnittelee rakentavansa "vähintään neljä" matkustaja-autolauttaa Finnlinesin liikenteeseen, ilmeisesti Naantali–Kapellskär- ja Malmö–Travemünde-linjoille. Uudet laivat perustuvat Star-luokkaan, mutta niihin on tulossa enemmän hyttejä (300 kpl) ja julkisia tiloja, isompi rahtikapasiteetti (5 000 kaistametriä), mutta koneet tulevat olemaan vähemmän tehokkaat. Alusten kehittely on verrattain aikaisessa vaiheessa ja tilaus on ajankohtainen noin vuoden kuluttua.

Kirjoitin aiheesta tarkemmin Ulkomatalan lokikirjaan: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/grimaldi-suunnittelee-uutta-ropax-luokkaa-finnlinesin-liikenteeseen/
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Tauno Hermola - 07.10.2018, 23:10:09
Paljonkohan niissä on matkustajapaikkoja? Naantali–Kapellskär -reitillä 300 hyttiäkin on aika vähän, kun yövuorolla lähes kaikki sellaisen kuitenkin haluavat, jollei sitten matkustajakapasiteettikin ole jotain selvästi alle tuhannen. Tjaa, näyttää Star-luokassa oleva 500 makustajapaikkaa ja 500 hyttipaikkaa, ehkä uusissa mennään samanlaisella suhdeluvulla.

Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Kalle Id - 08.10.2018, 09:39:41
Hyttipaikkojen määrää ei tosiaan ole vielä missään kerrottu. Stetson–Harrison-metodilla veikkaisin keskimäärin kolmea vuodepaikkaa per hytti, jolloin hyttipaikkojen määrä olisi 900. Ja jos käy niin, että noihin tulee vielä kansipaikkoja (mitä en pitäisi mahdottomana), voi lopullinen matkustajakapasiteetti olla tuhat tai enemmänkin.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: S Liljeström - 08.10.2018, 16:46:33
Uudet laivat lienevät siis enemmän räätälöity linjoilleen, eikä niitä samalla tavalla enää voi siirtää ristiin rastiin eri liikennealueille kuten nyt on tehty. Finnswanhan on nykyiselle reitilleen ylitehoinen, sillä pannu, kaksi riittää aikataulussa pysymiseen hyvin.
Tosin Grimaldihan on taitava siirtämään kapasiteettia sinne missä sitä tarvitaan.
Tilanne on vaikea, vuonna 2021 alusten valmistuessa - mikäli ne tilataan - lastia joko on enemmän tai sitten sitä ei ole.

SL
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Kalle Id - 08.10.2018, 18:04:41
Grimaldi muistaakseni jossain yhteydessä sanoi, että SuperStareista olisi suunnitteilla myös muokattu versio Välimeren-liikenteeseen. Joten varmaankin myös nuo Itämeren-versiot sopivat tarvittaessa Välimerelle joillekin linjoille.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 21.10.2018, 11:44:09
Onko missään faktatietoja siitä, kuinka runsas käyttökate Finnswanilla on uudella linjallaan? Jos viiden kilometrin rahtikapasiteettia Naantalin ja Kapellskärin välille rakennetaan vakioksi, tullaan tilanteeseen, jossa reittiä ei tarvitsisi säännöllisesti edes ajaa kahdella aluksella -yksikin riittäisi, kunhan se olisi aina täynnä. Toinen vaihtoehto on sitten tietenkin kahden aluksen malli ja vähemmän viikottaisia lähtöjä. 70 km rahtia viikossa molempiin suuntiin kun ei kuulosta realismilta.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Marko Manninen - 21.10.2018, 19:41:37
Onko missään faktatietoja siitä, kuinka runsas käyttökate Finnswanilla on uudella linjallaan? Jos viiden kilometrin rahtikapasiteettia Naantalin ja Kapellskärin välille rakennetaan vakioksi, tullaan tilanteeseen, jossa reittiä ei tarvitsisi säännöllisesti edes ajaa kahdella aluksella -yksikin riittäisi, kunhan se olisi aina täynnä. Toinen vaihtoehto on sitten tietenkin kahden aluksen malli ja vähemmän viikottaisia lähtöjä. 70 km rahtia viikossa molempiin suuntiin kun ei kuulosta realismilta.
Kolmen viikon välein tulen tiistai iltalaivalla Suomeen ja joka lähtö on sinä päivänä täynnä ja ventta lista tupaten täynnä. Samaten ke aamu lähtö on samaa rataa täynnä ollut ku osa on ventalla siihenkin. Ja työkaverit kertoo samaa muidenkin viikkojen tiistaista. Päivät ovat tietysti tosi yksilöllisiä.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 24.10.2018, 11:37:07
Sattuneesta syystä Kappikseen kenttää tänä vuonna pariin otteeseen katselleena, Liverpool Seaways ja Finnlines on usein täynnä ja jää ventalle ylikin, Regal Starin sääkansi harvemmin täynnä eli siinä voisi olla myös Sea Windin korvaaja Muuga-Vuosaari välille.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: S Liljeström - 28.10.2018, 13:46:39
Matkustelen harvakseltaan, mutta tulin Finnswanin eilisellä la-iltalähdöllä Kappiksesta.
Kerrassaan tyhjää tuntui olevan.
Sääkannelle oli jostain syystä parkkeerattu pari rekkaa, mutta viitoskannella ei juurikaan
autoja ollut. Kolmosesta en tiedä.
Molemmissa päissä tosin tavarankäsittely kahdelta tasolta. Voi olla, että rakennelmat ovat olleet
ennen Finnswanin reitille tuloa.

SL
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 28.10.2018, 23:07:41
Lauantai lienee se hiljainen päivä lastin suhteen, mutta mielenkiintoista että ajavat silti.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Marko Manninen - 29.10.2018, 12:36:54
Lauantai iltalähtö on hiljainen, mutta sunnuntai aamulähtö on taas enempi täynnä. Ennen nopeita laivoja Helsinki-Travemünde välillä kyseinen laiva oli tupaten täynnä ku suorat autot Hollannista tulivat Ruotsin kautta aikataulujen takia Suomeen.
Sääkannella olevat kuorma-autot rekkoineen tai perävaunuinenn ovat IMOja melkoisella todennäköisyydellä.
Kyseinen lähtö on kuitenkin elintärkeä monille jos se jätettäisiin ajamatta. Mantereelta tulevat ei kerkeä Viikkariin ja Siljakin on minuutti peliä ajaa Malmööstä tai Trelleborgista ilma taukoa.
Mitä olen kuullut, et Swan ol aivan liian kova syömään polttoainetta. LNG voi olla tämänkin välin laivoille seuraava juttu.
Ja jos yksi lähtö on vajaalla, niin ei se tarkoita että se tarvitsisi lopettaa vaan sitä kutsutaan palveluksi. Monille juuri se lähtö on elintärkeä.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 29.10.2018, 15:35:36
Jos ympäristönormit tiukkenevat, voi vuorojen määrä vähentyä jo ihan sillä perusteella, että vajaista kuormista maksettavat sakot ovat isommat kuin mahdolliset tulot. Tässäkin kaksi viiden kilometrin rahtipokaa voi helpottaa tilannetta, joku vuoro voidaan jättää ajamatta kuorman mahtuessa toiseenkin. Swania taloudellisemman ratkaisun etsiminen tuolle linjalle on joka tapauksessa selvää. Sikäli erikoista, että jos Clipperien kapasiteetti olisi riittänyt, olisi niitä voinut keskittää sinne jopa kaikkien kolmen yksilön verran.
Itse olen jaksanut jo vuosikaudet (kuten joku ehkä on huomannutkin) ihmetellä sitä, ettei Viking ole kehittänyt Kapellskärin liikennettään. Rahdin kohdalla se olisi varmasti kannattavampi ratkaisu kuin ohjata sitä Tukholman tietullien ja katurakennusverkon kautta.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Marko Manninen - 29.10.2018, 21:16:42
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Siljan tai Vikingin siirtyminen Kapellskärin on itsemurha. Mitä tulee katuverkossa ajamiseen niin se on mennyttä aikaa. Kummatkin satamat vetää hienosti tunnelien kautta.

Mitä tulee vanhojen laivojen kaistametrien riittävyyteen niin kyllä ne vkl riittävät. Viikolla tilanne on aivan toinen. Finnswan ottaa kuitenkin lähes ”Kalataksin” tai Plastik Rinsessan” enemmän rahtia ku edeltäjä. Reittiä on ajettu Finnlinesin puolesta kahdella, kolmella ja neljällä laivalla tällä vuosituhannella. Oma näkemykseni on, että luontoa kuormitetaan kahdella isolla laivalla paljon vähemmän kuin 3-4 laivalla operoidessa. Vaikka laivat olisi pienempiä ja vkl voidaan joku lähtö jättää ajamasta.

Naantali - Kapellskär välillä varmasti piisaa kaksi suurta laivaa
Travemünde - Malmö välille kaksi suurta ja 1-2 pienempää laivaa
Travemünde - Helsinki välille kolme suurempaa laivaa

Täytyy muistaa aina, että vaikka ei turisteja ole laivalla, niin rahti tuo sen rahan silloin ja reittien lopettaminen tietyiltä päiviltä olisi itsemurha ja siirtää rahan toiselle yritykselle. Kuljetusliikkeillä ja huolitsijoilla on kuitenkin ostettuna paljon vakimetrejä esim. Vikingille. Ja jos jonain päivänä tarvii mennä toisella yhtiöllä niin se on kalliimpaa ja jos saa edes paikkaa sieltä.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 30.10.2018, 09:42:48
Plastik Rinsessan”
Se on kuule Baltic Princess. Siinä olet oikeassa että Naantalin linja voidaan hoitaa kahdella isolla yksiköllä missä runsaat rahtitilat. Viking Line varmaan ihan hyvistä syistä aikoinaan vetäytyny Naantalista.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2018, 13:38:15
Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa. Mutta nyttemmin olisi ollut mahdollisuuksia kehittää edes joku ropax-tuote tuonnekin, Suomen satamana kuitenkin tietenkin Turku.
Finnlines muutti Östhammarin Hargshamnista Kapellskäriin siinä vaiheessa, kun junalauttaliikenne Ahvenanmaan pohjoispuolelta hiipui. Tukholman satamayhtiölle remontti ei ollut epämieluisa toteutettava, ja ainakin sataman nykyinen autokentän koko ja laituripaikkojen määrä viittaisivat siihen, että se olisi tehty silmälläpitäen mahdollisuutta saada sinne lisää laivaliikennettäkin. Onneksi edes Baltian suuntaan siellä on kasvua ilmennyt.

Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Finnlinesin uudisalusten jälkeen tuon liikennealueen seuraava kysymysmerkki onkin Tallink. Jos molempien kilpailijoiden kummatkin alukset ovat lng/flettner-sähkölatauspurkkeja, voi kahdella jatkoromantikalla olla hieman ongelmallista vakuuttaa asiakkaita juuri mistään, ainakaan ympäristökysymyksissä.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Janne Malmberg - 30.10.2018, 21:37:05
Itse veikkaan että Finskin supereiden valmistuttua Tallink siirtää Seren ja Symffan Helsinki-Tallinna reitille, Viikkari Gabben, Cindyn ja Gracen Maarianhamina-Kappelskär reitille ja Mariellan Kaskinen-Sundsvall reitille. Rosella varmaankin siirtyy Helsinki-Travemunde linjalle, Baltic Princess ja Galaxy lihoiksi taikka Narva-Primorsk-Hamina rengaslinjalle.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Marko Manninen - 31.10.2018, 14:25:33
Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Ei huolitsija tarvi velvotteita rahdin muuttamiseen. Sillä on paineet saada se laivaan. Itsekkin olen ollut tilanteessa, että olen ollut kaikkiin kolmeen ventalla ja viikkarilta siunautu paikka 17 metriselle.
Säätely kuullostaa vapaiden markkinoiden tuhoamiselta. Ei varmaan mene läpi. Kyllä sitä seurataan kokoajan mihin laivaan kuorma saadaan. Turhaan sitä on ajaa Kapellskäriin jos on tilaa Tukholman laivoissa. Ei sen takia tarvi laivaa pysäyttää laivoja vieraaseen satamaan. Olisi mielenkiintoista tietää Tukholmaan kulkevien laivojen täyttöaste. 56 lähtöä on viikossa, niin monta niistä on täynnä. Veikkaan lähemmäs 50 on täyteen lastattu. Ahvenanmaan palveleminen tekee sen laivan täyttämisen vaikeammaksi, mut kuitenkin ei niiden tarvi ottaa lisärahtia enää mistään.
90 luvun alusta on liikenteen profiili muuttunut oleellisesti rahdissa ja matkustamisessa. Kapellskärin painopiste on rahdissa mielestäni ja satamat joihin sieltä kannattaa ajaa ovat Naantali ja Paldinski. Nämä linjat sopivat parhaiten Finnlinesin ja DFDS:n operoitavaksi. Ei kannata unohtaa Maarianhaminan linjaa myöskään.
Ennemmin lähtisin kehittämään Naantali - Långnäs linjaa paremin paremmin matkustajille ja autoilla kulkeville. Tämänkin reitin laivalla on oltava avokansi IMO kuljetuksia varten. Tämänkin linjan kehittämisellä saataisiin Ruotsin ja Suomen välille lisää kaistametrejä. Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä ei taida hirveästi kulkea porukkaa muilla kun Rosellalla ja Eckerön kilpailevalla linjalla.
Mut aiheeseen niin Finnlines ei mielestäni tarvi reitille ku sen kaksi suurta laivaa.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Kalle Id - 31.10.2018, 16:28:50
Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa.
Oliko Kapellskärin omistaja muuten jo tuolloin 80-luvulla Stockholms Hamnar? Lueskelin nimittäin tässä juuri vanhoja lehtijuttuja 70-luvulta ja kiinnitin huomiota siihen, että 70-luvun puolivälissä oli tehty päätös Kapellskärin muuttamisesta Suomen-suunnan lauttaliikenteen keskussatamaksi, jonne oli tarkoitus siirtää Siljan Norrtäljen-liikenne sekä ilmeisesti jossain vaiheessa myös Tukholmaan suuntautunut liikenne. Tukholman kaupunki ja satama kuitenkin vastustivat suunnitelmaa jyrkästi eikä se oikein missään muodossa toteutunut. Kun Silja vielä meni lopettamaan Norrtäljen-liikenteen kannattamattomana ennen suursataman valmistumista, jäi Kapellskäriin vain siellä jo ollut Vikingin liikenne. Mutta siis jos Kapellskär oli 80-luvun lopulla Stockholms Hamnarin omistuksessa, saattoi siellä olla pelko tästä vanhasta visiosta ja halu varmistaa, että Vikingin pääsatama Ruotsissa on edelleen Tukholma (missä ansiokkaasti onnistuttiinkin).

Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 31.10.2018, 21:54:56
Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.

eiköhän tuo liikenteen siirtäminen ole yhden ihmisen päiväuni. Niin kauan siitä on saanut täällä lukea, mutta eipä näytä mitään siihen viittaavaa suunnitelmaa kummallakaan olevan.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.11.2018, 01:11:07
Kapellskärin omistaja oli vielä vuonna -90 Roslagshamnar ab. Kauppa Tukholman satamayhtiön kanssa tehtiin ennen Finnlinesin ensimmäisen vaiheen muuttoa, eli aikana, jolloin sen aktiivinen liikennöinti oli vain Ålandsfärjanin varassa. Sataman erinomainen sijainti oli kiehtonut Finnlinesia, mutta koska Vikingillä oli sopimusta Naantalin kanssa vielä kesällä -96, ei muutto Hargshamnista ja Uudestakaupungista ennen tätä tainnut oikein käydä laatuun.

Linjaprofiililtaan Vikingin Naantali-Kapellskär oli hyvin erilainen kuin nykyinen Finnlines samalla reitillä. Vikingillä oli kyydissä käytännössä kaikki Ahvenanmaan ja Ruotsin välinen asiakaskunta (Ålandsfärjan oli miltei kesälautta ja Eckerössäkin pidettiin joulu-maaliskuussa liikennöintitauko) ja runsaasti henkilöautomatkustajia, joiden intressi käyttää tätä reittiä oli se, ettei autosta peritty kuljetusmaksua paitsi kesällä. Jonkin verran Vikingillä oli myös risteilyasiakkaita, mutta viimeistään -80-luvun lopulla näitä keskitettiin entistä enemmän Turun aluksille.
Ilmeisesti Eklundilla olisi ollut Kapellskärin varalle enemmänkin suunnitelmia, koska vielä Isabellan valmistuttuakin varustamo vihjasi aluksen "vielä tulevan sille reitille, mille se oli tarkoitettukin" (näinhän ei sitten käynyt, vaikka kaikkia muita reittejä Bella Viking-vuosinaan ajoikin). Myrstenillä ei välttämättä ollut linjan suhteen samanlaisia intressejä (jossain vaiheessa Athenaa vihjailtiin rakennettavan Turun linjallekin, kunnes Tukholman risteilykuvio varmistui), mutta jostain syystä tuolloin jo vuokralautaksi muuttunutta D2:a kuitenkin roikotettiin mukana melkein katkeraan loppuun asti.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Kalle Id - 08.11.2018, 15:08:13
jossain vaiheessa Athenaa vihjailtiin rakennettavan Turun linjallekin, kunnes Tukholman risteilykuvio varmistui
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.
Otsikko: Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 12.11.2018, 18:34:36
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.

Athenan vesillelaskun aikaan sen sanottiin tulevan väliaikaisesti Turun linjalle sisaraluksen valmistumiseen asti.