maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Tuomas Romu - 18.10.2018, 10:22:49

Otsikko: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 18.10.2018, 10:22:49
https://yle.fi/uutiset/3-10463019 (https://yle.fi/uutiset/3-10463019)

Lainaus
Aiesopimus: Tallink tilaa uuden pikalaivan Rauman telakalta

Tallink ja Rauma Marine Constructions ovat sopineet uuden shuttle-pikalaivan rakentamisesta.

Uusi laiva rakennetaan Raumalla. Hankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja se tuo telakalle noin 1500 henkilötyövuotta.

Kyseessä on aiesopimus, joka vaatii toteutuakseen velä lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt, joiden kanssa työskennellään seuraavat kuukaudet.

Valmista vuoden 2020 lopussa

Helsinki-Tallinna -reitillä liikennöivä pikalaiva on tarkoitus rakentaa Rauman telakalla vuoden 2020 loppuun mennessä. Laivan suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Se käyttää pääpolttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.

edit: Tallinkin tiedote aiheesta:

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19 (https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19)

Telakan tiedote aiheesta:

https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/ (https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/)
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 18.10.2018, 10:47:13
Valmistuminen 2020 oli ilmeisesti lyöntivirhe suomenkielisessä lehdistötiedotteessa, koska kaikki muut puhuvat 2021:stä.

Johan tähän odoteltiin kun keväällä Tallink Megastar 2:sta lupaili. Toisaalta ehkä vähän yllättävää, että rakennetaan Raumalla – ja toisaalta sitten taas ei yhtään yllättävää, kun muistaa Tallinkin ja Rauman läheisen suhteen menneisyydessä. Nyt kun Hammershusin myötä Rauma todisti että osaavat rakentaa niin oli oikeastaan oletettavaakin että Tallink sinne palaa.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 18.10.2018, 13:06:54
Nyt on mielenkiintoista seurata miten Tallink Rauman telakan kanssa pesee Viking Linen kiinan projektin. Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla ”epäiltiin”. Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla. Tämän uudishankinnan jälkeen SeaWind lähtee varmaan eläkematkalle kohti naulatehdasta. Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 18.10.2018, 14:48:22
Gigastar vai Hyperstar?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 18.10.2018, 14:49:40
Marko Manninen
Lainaus
Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?
Starilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 18.10.2018, 14:50:17
 ;) Gigastar
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Peetu Mäkelä - 18.10.2018, 17:03:27
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 18.10.2018, 18:51:48
Tuli mieleen, että olisiko Starissa mahdollisuuksia jatkossa johonkin reitille? Ja kuinka mahdollista sitä olisi muokata paremmin yölinjoille sopivaksi pidentämällä ja hytti kapasiteettia lisäämällä?
Kaikkihan toki aina mahdollista on mutta uskallan epäillä että Staria alettais pidentämään ja muokkaamaan yölaivaksi.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: S Liljeström - 18.10.2018, 19:02:06
Minäkin olen sitä mieltä, että STARilla on "uudehkona aluksena" kysyntää
vaikkapa vain Välimerellä.
Voi tulla jopa pieni kilpailu, kuka ensiksi lyö pätäkät käteen ja sulkee muut
pois, sekä on valmis rahtaamaan sen nykyiselle reitille uudisrakennuksen
toimituspäivään saakka.

2. Aivan oikein muualla puhutaan vuoden 2021 lopusta.
Saa myös nähä, onko valittu strategia oikea, ettei lähdetä kaukomailta tilaamaan.

SL
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mika Honkonen - 18.10.2018, 20:33:35
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 18.10.2018, 22:22:17
Oisko star sopiva Eckerön ruotsin linjalle

Mietin kanssa tuota, että sopisiko se länsirannikon linjoille, Rosellan, Eckerön tai vaikka Wasa Expressin päivitykseksi, mutta vaikka henkilöauto- ja matkustajakapasiteetit ovat samaa luokkaa, 186 m pitkä Star on valtavasti suurempi ja sen koneteho on esim. M/S Eckeröön verrattuna moninkertainen. Tarvittaisiin kai paljon lisää rahtia, jotta Star voisi olla mielekäs ja kannattava noilla reiteillä. Berghamnin satamaa ainakin pitäisi laajentaa.

Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 18.10.2018, 22:39:19
Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin. Star on kyllä sopiva lautta hyvin monelle reitille Itämerellä, Englannin anaalissa ja Välimerellä toisin kuin suurella hyttikapasiteetilla varustetut ruotsinlaivat.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2018, 00:59:33
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.
Starin mahdollinen linja Tallinkin puitteissa voisi periaatteessa olla Tallinna/Paldiski-Kapellskär, jonka se ehtisi yhteen suuntaan noin 6-7 tunnissa, eli edestakaisinkin siten, että molempia sivuja voisi pitää päivävuoroina. Linjasta saattaisi kuitenkin kehittyä liian kova kilpailija varustamon omalle kovan rahan TLL-STO-linjalle, ja jos matkustajamäärien kasvua ei kovin paljoa tapahtuisi, se ei olisi pidemmän päälle järkevää. Luultavampaa siis on, että Star myydään -eiköhän sille jostain ottaja löydy, elleivät ympäristönormit kovasti tiukkene.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 19.10.2018, 11:29:47
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.
Samaa minäkin olen ajatellut, että muita vaihtoehtoja ei ole. Nimetään samanlaiset laivat Color Linen tyyliin tai sit mennään astetta suurempaan nimeämiseen.
Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.

Marko ManninenStarilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.
Niinku sanoin muokattuna. Eipä se suuri homma ole lisätä hyttejä lisää. Onhan sitä esim. Tehty Isabellalle aikanaan vitos kannelle.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 19.10.2018, 18:40:08
Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla ”epäiltiin”. Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla.
Olen itse siinä käsityksessä, että Raumalta sanottiin Viikkarin tilausta tehtäessä suoraan, ettei heillä ole vielä kompetenssia Viikkarin haluaman kokoisen laivan rakentamiseen. Telakkayhtiö on kuitenkin kehittynyt kovasti Viikkarin tilauksen jälkeen ja mm. johto on vaihtunut.

Ilmeisesti tästä on tulossa jonkinmoinen sisaralus Megastarille kyllä, mutta ainakin Shippaxin kertoman mukaan matkustajakansien tilajärjestelyt tulevat olemaan erilaiset. Netissä pyörivän havainnekuvan (jota ilmeisesti ei oltu tarkoitettu julkiseen levitykseen) perusteella laiva on ulkoisesti lähes identtinen Megastarin kanssa, mutta ylimmällä kannella on enemmän hyttejä (miehistölle). Mutta jos tätä ei oltu tarkoitettu julkiseen jakoon on paha sanoa, miten lähellä todellisuutta kuva on.

Merenkurkun jääolosuhteissa Star pärjäisi "hiukan" nykyistä lauttaa paremmin.
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.

Tosiaan laskiskelin, että jos ei suurempaa tarvetta lisä kapasiteetille rahdissa ole niin SeaWind on hyödytön laiva tämän valmistumisen jälkeen.
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 19.10.2018, 19:40:55
Tosin jos Sea Wind lähtee niin häviää samalla mahdollisuus kuljettaa vaarallisia lasteja. Käsittääkseni Sea Windin linja on myös rahdin keskuudessa varsin suosittu, ja kun SW on itsensä aikaa sitten maksanut laiva jolla ei ole juurikaan jälleenmyyntiarvoa, ei siitä luopuminen välttämättä ole niin houkuttelevaa.

Pystyykö Sailor kuljettamaan vaarallisia lasteja? Toki toinen reitti ja varustamo. Mikä tässä ratkaisee, laivan rakenne, matkustajamäärä, vai mikä?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 19.10.2018, 21:06:06
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 20.10.2018, 15:19:11
Kaikenkaikkiaan on mielestäni erittäin hieno asia :thumb:, että veljeskansalta edelleen löytyy arvostusta suomalaiseen laivanrakennukseen, eikä alushankinnoissa tuijoteta pelkästään hintaan (kuten eräällä banaani... ,eikun ketsuppivarustamolla...) Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Hannu Sarell - 20.10.2018, 21:00:05
Riittävän suuri avikansi ja matkustajamääräkin taitaa ratkaista jotain. Mut suurin merkittävä tekijä on avokansi josta saadaan kuljetusyksikkö tarvittaessa tiputettua mereen. Eikä myöskään aiheuta lisä riskiä laivan sisällä.

Ei kai ajatus ole tiputtaa ongelmallisia, kaasuuntuvia tms. ADR-yksiköitä yli laidan? Miten se tehtäisiin? Kuljettaja ajaa auton yli laidan? Ja jos siinä on jo esteenä toinen, useampi auto/perävaunu niin kaikkiko mereen? Eikö ajatus tuolla hyvin tuulettuvalla autokannella ole juurikin tuulettuvuus?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mika Liinamaa - 21.10.2018, 19:24:33
Tässä voisi olla mahdollisuus kyllä diiliin Wasalinen ja Tallinkin välillä niin, että Wasaline luopuu uudisrakenneprojektistaan ja saa Starin Megatronin valmistuessa. Tosin Star on merkittävästi isompi.

Vähän olisi ison oloinen olisi Star Merenkurkkuun minun mielestäni. Konseptina varmasti muuten sopisi. 186 metrinen Vaskiluodon pienehkössä satama-altaassa tuntuu ainakin näin äkkiseltään aika valtavalta laivalta. Pisin säännöllisesti Vaasasta liikennöineistä laivoista taitaa olla Silja Festival - 168 metriä pitkänä. Sekin tuntui suorastaan pursuavan yli laiturista aikoinaan. Nykyinen Wasa Express on 141 metrinen sisältäen ison rahtikapasiteetin, joka riittää nykytarpeeseen ja myös isompaankin tarpeeseen. Nykyisen laivan kokoluokka varmaan se optimaalisin tänne.

Merenkurkun uudisrakenne lienee kuitenkin niin lähellä tilausta, että taitaa se uudisrakenne tännekkin tulla. Toinen merkittävä asia on myös se, että tänne vesille tarkoitus saada konehuoneen suunnallekkin nykymuodin mukaista voimanlähdettä. Starissahan ei ole DF-koneita.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 22.10.2018, 11:45:34
Mitä sitten tulee arvailuihin Starin tulevaisuudesta uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen, niin enpä ihan kovasti ihmettelisi, jos suuntaisi välimerelle ja liittyisi Corsica/Sardinia-ferriesin laivastoon.

Samaa mieltä. On jokseenkin varma asia, että osa uudisrakennuksen rahoituksesta tulee Starin myynnistä. Toimiva laite ainakin samoilla suunnillta kuin minne Superstar meni.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 24.10.2018, 09:54:55
GiGAStar lienee nimenä seuraavaksi tuloillaan, ellei uudisaluksesta tehdä Megastarin sisaralusta ja nimetä sitä Megastar II:ksi. Muita vaihtoehtoja ei kannattane edes ajatella.

Eikös täällä ehdoteltu jo Megastarille nimeksi Supernovaa? Miksi sitä ei kannattaisi ajatella? Nova Star on nyt ulos laskuista luonnollisesti.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 24.10.2018, 17:47:01
On se kumma että kun kerrankin Tallinkilla olis mahdollisuus yhtenäiseen nimeämiskäytäntöön edes osassa laivastoa ja joku jatkumo nimissä (Star, Superstar, Megastar, Gigastar/Hyperstar/yms) niin ei kelpaakkaan :D:D

Vai onko edes osa porukasta jo vähän tottunut tuohon Tallinkin omaan tyyliin, eli ei olekkaan kaikki samaa kaavaa, samat värit, yhtenevät nimet,
vaan jotain persoonallista ja uutta välillä.

Ihan sama vaikka nimi olis ihan Out of the box vaikka Marjaana ja värityksena musta runko. olispahan jotain uuttaa taas
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 25.10.2018, 21:04:04
Mielikuvitus voisi tehdä uuden kertoimen Tsiga. Tsiljoonanan ja Gigan välimuoto. Eli laiva olisi TsigaStar, tai Titanstar. Astuisiko joku sen nimiseen laivaan?
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 27.10.2018, 22:23:46
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 28.10.2018, 09:41:33
mitä sillä nimellä on väliä? astuisin vaikka estonic nimiseen alukseen
Samaa mieltä,mää muuten ehdotin Megastarin nimeksi Speed Estonia. Se onko laivassa kiva olla vai ei niin nimellä ei ole tosiaan mitään tekemistä sen kanssa vaikka olis tosiaan Esterinbers.
Otsikko: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 27.03.2019, 17:44:07
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.

ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä

https://www.tallinksilja.fi/medialle

(http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_1.25,f_auto,h_700,q_auto,w_690/kyliwwndissiufdceuax.jpg)

väristykseltään viitaa Starin korvaajaksi ainakin tuon havainnekuvan puolesta
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 27.03.2019, 19:47:07
Gigastar ilmeisesti virallisesti tilattu.

ei vaan toimi kunnolla tuo linkki. tai siis itse uutinen puuttuu. otsikko löytyy kyllä

https://www.tallinksilja.fi/medialle
Englanniksi löytyy:
https://www.tallink.com/press-releases#98791387
...ja näköjään suomeksikin saman linkin kautta.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Marko Manninen - 28.03.2019, 09:46:37
Saa nähdä kuinka on rakenteellisesti on samanlainen tai erillainen kuin sisar laiva ja onko Megastar muutettavissa isommassa telakoinnissa vastaavaksi. Hieno asia kuitenkin Raumalle, suomalaisille alihankkijoille ja Helsingin ja Tallinnan väliselle liikenteelle.
Otsikko: Vs: Aiesopimus: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Mikko Salmela - 29.03.2019, 08:01:34
https://www.iltalehti.fi/talous/a/4cf66709-0e9f-441c-aaeb-c9d7d9cd1ede

Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa.

Tallink Siljan mukaan uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan hiilidioksidipäästöjä pystytään Tallink Siljan mukaan vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen muotoilun myötä.
Otsikko: Tallinkin uuden laivan nimikilpailu
Kirjoitti: Harri Anukka - 02.08.2019, 18:45:10
https://www.tallink.com/press-releases#tabs-content-3

"Tallink on käynnistänyt tänään 2.8.2019 nimikilpailun uudelle Shuttle -laivalleen, jonka rakentaminen on tarkoitus aloittaa Suomessa Rauman telakalla vuoden 2020 alussa."

Lisätietoja kilpailusta ja uudesta laivasta: www.tallink.com/competition
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 13.09.2019, 20:14:24
TS kertoo RMC:n ostaneen piirustukset Meyerilta.
https://www.ts.fi/uutiset/talous/4700293/RMC+osti+Megastarin+piirustukset+Meyeriltasisaraluksen+rakentaminen+helpottuu (https://www.ts.fi/uutiset/talous/4700293/RMC+osti+Megastarin+piirustukset+Meyeriltasisaraluksen+rakentaminen+helpottuu)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 13.09.2019, 21:57:29
Kummallisen myöhäisessä vaiheessa, luulisi että suunnittelu olisi jo pitkällä ja nyt on sitten tehty jonkun verran turhaa työtä.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 14.09.2019, 13:41:16
Kummallisen myöhäisessä vaiheessa, luulisi että suunnittelu olisi jo pitkällä ja nyt on sitten tehty jonkun verran turhaa työtä.
Voihan siitä olla jo aikaa, ei sitä missään sanota, että uutinen olisi tuore vaikka TS sen nyt julkaiseekin.

Vaikka tuossa puhutaankin Costan risteilijöiden lohkoista, niin voihan olla että homma oli selvä jo aiemmin. "Rauma Marine Constructionsin ja Meyer Turun yhteistyö on alkanut vuoden 2018 kesällä."
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 14.09.2019, 21:46:34
RMC ja Meyer itse tiedotti aiheesta samana päivänä, eli kyse ei ainakaan sen perusteella oli TS:n hitaudesta. Tuo 2018 alkanut yhteistyö koskee varmasti nimenomaan lohkojen alihankintaa. RMC on myös aiemmin erikseen kertonut, että heillä ei ole pääsyä Meyerin suunnitteluaineistoon ja joutuvat siksi suunnittelemaan aluksen itse.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 16.09.2019, 09:32:27
RMC ja Meyer itse tiedotti aiheesta samana päivänä, eli kyse ei ainakaan sen perusteella oli TS:n hitaudesta. Tuo 2018 alkanut yhteistyö koskee varmasti nimenomaan lohkojen alihankintaa. RMC on myös aiemmin erikseen kertonut, että heillä ei ole pääsyä Meyerin suunnitteluaineistoon ja joutuvat siksi suunnittelemaan aluksen itse.
Okei. Mietin vain, että mitä hyötyä tästä tässä vaiheessa voi olla oikeastaan mihinkään muuhun kuin sisätilojen rakentamiseen. Rungon ainakin pitäisi olla jo aika pitkällä tässä vaiheessa. Tuskin siihen suuria muutoksia enää voidaan tehdä.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kai Heino - 30.09.2019, 22:32:09
Nimikilpailun voittanutta ehdotusta ei sitten vielä julkistettu.
https://www.tallink.com/competition (https://www.tallink.com/competition)
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Kalle Id - 01.10.2019, 20:43:53
Jos selitys "background checks" on oikea, viittaa se siihen että laivasta ei sittenkään tule Hyperstar vaan jotain muuta.
Otsikko: Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 13.10.2019, 21:26:39
eikös se olis ennemminki Gigastar. ja kun senniminen firma on olemassa niin voisi viitata siihen etä lupia pitää kysellä. tai ainakin tarkistaa että onko jokin este