maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko Salmela - 22.02.2019, 17:06:02

Otsikko: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Mikko Salmela - 22.02.2019, 17:06:02
https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/alandsbloggen/?fbclid=IwAR2Hd2wcsLOJAa7JrJAqzPkbOkb8V6OUu1mLf3diNvGgoxhLTUF1ZPBXxL8 (https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/alandsbloggen/?fbclid=IwAR2Hd2wcsLOJAa7JrJAqzPkbOkb8V6OUu1mLf3diNvGgoxhLTUF1ZPBXxL8)
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: S Liljeström - 22.02.2019, 18:51:13
Olisihan se jännä veto, mutta millä lailla Grimaldi muuttaisi nykyistä liikennettä ja
minkälaisia vaikutuksia sillä olisi ns. tarvematkustajalle?

Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 22.02.2019, 20:54:50
Ei taitaisi sellaisenaan mennä läpi kilpailuviranomaisilta, koska Suomen ja Ruotsin välillä Viking+Finnlines lienee yhteensä yli 50% kokonaiskakusta. Näin varsinkin, jos Tallink tosiaan on aikeissa vähentää liikennettään Turun ja Tukholman välillä, kuten on huhuttu. Eckerötä ja Vaasan liikennettä ei tarvitse tässä yhteydessä huomioida, koska ne eivät suoraan kilpaile lounais-Suomen ja Tukholman alueen satamien välisen liikenteen kanssa.
Sinällään ajatus, että palattaisiin vanhan tyyppiseen kahden pääoperaattorin liikennöintiin, olisi kiinnostava. Palvelu varmasti tehostuisi, vajaiksi jäävät lähdöt jäisivät ajamatta. Kumpaa se käytännössä harventaisi, Finnlinesin rahti- vai Vikingin matkustajavetoisia vuoroja, jäisi nähtäväksi.
Itse en kuitenkaan jaksa uskoa siihen, että itseriittoiset ahvenanmaalaiset luopuisivat kruununjalokivestään Vikingistä kokonaan. Isohkon nurkanvaltauksen makaroonit toki voisivat siinä tehdäkin. Ja periaatteessahan kaikki liiketoiminta on aina kaupan, kun hinnoista sovitaan.  ::)
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 23.02.2019, 09:31:40
Ei voi olla todellista aina se mitä kannatan niin on myyntiuhan alla. Ennen olin pesunkestävä Silja friikki ja Silja myytiin Tallinkille ja nyt olen alkanu tykkäämään Viking Linestä ja nyt sitä uhataan myydä. Parempi kai ettei olis enää minkään puolella.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 23.02.2019, 09:43:38
miksi pitää olla jonkun puolella ja vihata toista? eikö voi vaan matkustaa molemmilla ja olla tyytyväinen?
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 23.02.2019, 10:05:04
miksi pitää olla jonkun puolella ja vihata toista? eikö voi vaan matkustaa molemmilla ja olla tyytyväinen?
En vihaa kumpaakaan. Pidän molemmista firmoista ja olen tyytyväinen,mun tämän vuoden tavote on kiertää kaikki Vikingin laivat vähintään kerran.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalle Id - 24.02.2019, 20:29:20
Ei taitaisi sellaisenaan mennä läpi kilpailuviranomaisilta, koska Suomen ja Ruotsin välillä Viking+Finnlines lienee yhteensä yli 50% kokonaiskakusta.
"Määräävän markkina-aseman syntymiselle ei useimmiten kuitenkaan voida asettaa tiettyä markkinaosuusrajaa." -- Minilex (https://www.minilex.fi/a/m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%C3%A4v%C3%A4n-markkina-aseman-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen)
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 28.02.2019, 11:55:59
Kannatan! Investoinnit nykyisellä omistajapohjalla junnaavat olemattomuuttaan ja siksipä olisi hyvä saada vähän vauhtia tähän toimintaan. Finnlines hyötyisi Vikingin palveluosaamisesta. (Ruoka ainakin on kauheaa takavuosista tuttua ABC-mättöä Finnlinesin buffassa.) Viking hyötyisi Grimaldin investointikyvystä ja Naantalin liikenteen uudesta tulemisesta. Finnlines nimi voisi jäädä Suomen, Ruotsin ja Saksan välille ropaxeihin, mutta Ruotsin ja Suomen väliset voisi kaikki olla Vikingin brändin alla, samoin HEL-TLL:

Tku-Mhq/Lns-Sto Viking Grace ja Viking Xiamen
Naa-Lns-Ksr Viking Superstar 1 ja 2 (Star-luokan seuraava sukupolvi)
Sto-Mhq-Hel-Tll Viking Cruise Fennia ja Viking Cruise Suecia (Cruise Roma-luokan pidennetty kaasulla kulkeva versio, kaiken liikenteen siirto Länsisatamaan ja 27 solmun matkavauhdin ansiosta ympärivuotinen päivä m/p Tallinnaan. Mariksesta Sandhamniin urku auki ja siten vain osa saaristosta verkkaisemmin, Tukholman päivä kokolailla entisellään 10-16:30. Vaihtoehtoisesti suoraan Stadista Nynäshamnin uuteen valmistuvaan satamaan ja luopuminen tax freestä tällä reitillä.)
Hel-Tll Viking XPRS ja Viking Swan (Länsisatamasta XPRS, Vuosaaresta Finnswan Vikingin väreissä)
Sto-Mhq ja erikoisristeilyt esim pikkujoulukausi Hel-Tll-Rix Viking Cinderella
Tra-Mmo Finnsuperstar 3 ja 4
Tra-Hel Finnstar, Finnmaid, Finnlady
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalle Id - 28.02.2019, 12:26:59
Hel-Tra Finnsuperstar 2, 3 ja 4
Itse olin ainakin siinä käsityksessä, että Finnlinesin Super Starit ovat tulossa Naantali-Kapellskär- ja Malmö-Travemünde -linjoille. Niistä kun on tulossa nykyistä Star-luokkaa hitaampia ja erikseen mainittiin niihin tulevan tax-free -myymälät.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 28.02.2019, 16:28:06
Eiköhän ne nykysellään Viking Line:llä tiedä mitä ne tekee. Viking Line on juurikin siksi se menestynein firma koska se ei ole kokoajan hankkimassa uutta kalustoa vaan uusii olemassa olevia ja harkitsee tarkasti mitä tekee ja se on avain menestymiseen. Joo onhan Vikingin kalusto numerollisesti joo vanhaa mutta esim Amorella on edelleen todella tyylikäs laiva sisältä ja paranee kuin viini vanhetessaan. Ja toisekseen nyky Viking Line on aina tajunnut rahdin päälle joka sekin on tärkeä asia.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 01.03.2019, 02:33:46
Itse olin ainakin siinä käsityksessä, että Finnlinesin Super Starit ovat tulossa Naantali-Kapellskär- ja Malmö-Travemünde -linjoille. Niistä kun on tulossa nykyistä Star-luokkaa hitaampia ja erikseen mainittiin niihin tulevan tax-free -myymälät.

Damn! Oho, toi oli mennyt multa ohi. ;D

Linkkaan itse kirjoittamaasi uutiseen, jonka kyllä silloin luin, mutta hämäännyin toisaalla sananmuodoista, joissa puhuttiin vain Star-luokan päivittämisestä, ei korvaamisesta. ;)

http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/grimaldi-suunnittelee-uutta-ropax-luokkaa-finnlinesin-liikenteeseen/
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalle Id - 01.03.2019, 10:29:55
Näistä oli vähän vaikeaa saada tietoa silloin kun aihe oli kartalla (varsinkin kun osa tiedosta oli vain italiaksi), mutta kaivelin tuota UM:n uutista varten useampaa lähdettä ja sen pitäisi olla silloisen tiedän mukaan oikea.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Artsi Leskinen - 03.03.2019, 12:39:19
Eiköhän ne nykysellään Viking Line:llä tiedä mitä ne tekee. Viking Line on juurikin siksi se menestynein firma koska se ei ole kokoajan hankkimassa uutta kalustoa vaan uusii olemassa olevia ja harkitsee tarkasti mitä tekee ja se on avain menestymiseen. Joo onhan Vikingin kalusto numerollisesti joo vanhaa mutta esim Amorella on edelleen todella tyylikäs laiva sisältä ja paranee kuin viini vanhetessaan. Ja toisekseen nyky Viking Line on aina tajunnut rahdin päälle joka sekin on tärkeä asia.

Tosiasiassa kolmesta suuresta varustamosta tulosten valossa Finnlines on ehdoton ykkönen, Tallink on myös päässyt kohtalaiseen vauhtiin, kun taas Viikkarin kehitystä voi kuvailla kaikkea muuta kuin menestyksekkääksi. Niin paljon kun haluaisinkin nähdä Vikingin tulevaisuudessakin itsenäisenä suomalaisena pörssiyhtiönä, ei nykymeininki ainakaan osakkeenomistajien näkökulmasta ole millään tavalla järkevää. Jos tunneasiat jätetään pois, omistajien kannattaisi myydä yhtiö nyt kun (jos) siitä joku vielä olisi valmis maksamaan jotain. Toinen vaihtoehto olisi lähteä toteuttamaan Tallink-tyyppistä isoa investointiohjelmaa, mutta en usko että nykyiset omistajat olisivat tällaiseen valmiita, tai toisaalta löytyisikö siihen rahoittajiakaan.

Matkustajan näkökulmasta, tuli taannoin pitkästä aikaa matkustettua Vikingillä ja Gabriellalla. Kuten tiedetään, kyseinen alushan on samaa perhettä kuin Amorella, mutta itselle tuli kyllä sisätiloista kaikkea muuta kuin tyylikäs mielikuva. Jo laivaan astuessa ensimmäinen ajatus oli, että herranjesta, en muistanutkaan että tämä oli näin pieni, vanha ja kulahtanut. Eli jos jatkossa on tarkoitus lähteä laivalle muusta syystä kuin siirtymään paikasta A paikkaan B, on ihan itsestään selvä valinta Silja, ainakin Helsingistä lähdettäessä. Serenade ja Symphony ovat puitteiltaan niin ylivertaiset, että Viikkari ei nykytarjonnallaan ainakaan minua saa asiakkaaksi edes jatkuvasti joka paikassa tyrkyllä olevilla ilmaisilla risteilylahjakorteillaan.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Risto Hartikainen - 03.03.2019, 20:29:52
Eli jos jatkossa on tarkoitus lähteä laivalle muusta syystä kuin siirtymään paikasta A paikkaan B, on ihan itsestään selvä valinta Silja, ainakin Helsingistä lähdettäessä. Serenade ja Symphony ovat puitteiltaan niin ylivertaiset

Ikävä tosiasia on kyllä se, että molempien varustamoiden Helsinginlinjan laivat ovat jo "niin nähty". Uutta tonnistoa kaivattaisiin nopeasti molemmille, myös Siljalle, sillä uudistuksista huolimatta 30 vuotta plusmiinus muutama vuosi vanhat laivat ovat juuri niin vanhoja laivoja ja uutta kaivataan jo kipeästi. Eri asia on sitten toteutuuko tämä ja jos toteutuu niin millä aikataululla.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Peetu Mäkelä - 04.03.2019, 10:30:58
Menee jo vähän aiheesta ohi, mutta menkööt nyt kuitenkin.
Helsingissä tulevaisuus onkin sangen miälenkiintonen juurikin Serenaden ja Symphonyn takia. Kun niitä tai Viikkari omiaan alkaa korvaamaan, on rima kuitenkin melko korkealla. Eihän mikään normaali, esim Galaxyjen kaltainen, tuntuisi ihmisten silmissä oikein miltään promenadejen jälkeen.   ::)
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Mika Blomberg - 04.03.2019, 12:37:42
Gabriellahan on nuorempi kun Serenade ja Symphony, rakennettu 1992. Lisäksi Gabriella on uusittu 2016, eli kulahtanut ei pitäisi olla. Tyylikkäästi on uusittu, varsinkin ravintolakansi ja yökerho. Lisäksi Gabriellalta löytyy aivan mainio saunaosasto höyrysaunoineen. Vimeksi kun matkustin oli todella hyvä palvelu, ja ystävänpäivänä jaettiin ilmaisia ruusuja. Toki on niin henkilöstä ja päivästä kiinni, mutta ainakin 2.1.2019 Serenadella oli todella töykeä henkilökunta yökerhossa sekä pubissa varsinkin. Ja laivoille kun menee, hyvä ruoka ja palvelu on ne minkä takia sinne menee, ja rentoutumaan. Ja Vikingin ruoka hakkaa Tallinksiljan vastaavan 10-0 . Vikingin buffet on todella hyvä, Siljan vastaava on koko ajan ajettu ales, kun vertaa jotain aikoja 2000-2006, jolloin oli todella hyvä. Aamiaisista en edes viitsi puhua, Siljan kuivat lihapullat, kuivat karjalanpiirakat, ja yksi kinkkulaji, kun vikingillä on paljon enemmän tarjontaa, sekä lettuja ym. No se näistä ruuista, mutta pointtina että hyvä ruoka ja palvelu on miksi laivalle mennään + sitten hyvät rentotumis ( hytit ja kylpyläpalvelut ). Gabriellalla on lisäksi paljon kivemmat kahden hengen hytit kun siljalla, ja parvekehytit myös paremmat. Sehän on myös selvää että kun serenade ja symppa poistuvat ( jossakin haastattelussa tallinkin tj sanoi että 10-15 vuotta aikovat pitää nämä laivat ), tilalle tulee Galaxy-grace tyylinen laiva, eli erikoisuutena tulee olemaan vain lng. Eikä se paljoa tule tuntumaan matkustujaluvuissa, sillä ei tavallinen kansa katso onko promenade vai ei, ja lisäksi ihmiset menevät laivalle juhlimaan, luulenpa että hyvinkin saattaa olla jotain galaxy tyylisiä laivoja tulevaisuudessa, ja silja brändi tulee myös katoamaan. Tallinkin Ruotsin facebook sivulla, suomalainen tallinkin asiakaspalvelija vastasi ruottalaiselle, kun kysyi, että miksi ei ole galaxy / baltic Prinvess hyljettä piipussa, että yhtä hyvin voisi olla tulevaisuudessa seressa ja sympassa tallinkin logo, kun tallink on omistaja. Eli kyllä se viimeistään uusien laivojen myötä katoaa, tämä silja brändi.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 04.03.2019, 13:16:24
Eli kyllä se viimeistään uusien laivojen myötä katoaa, tämä silja brändi.

Tässä olet kyllä vähän ajasta jäljessä. Nimenomaan Tallink on ilmoitti vahvistavansa Silja Line brändiä jo pari vuotta sitten. Siitä enemmän omassa ketjussaan täällä:

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17990.0
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalle Id - 05.03.2019, 20:03:35
Helsingissä tulevaisuus onkin sangen miälenkiintonen juurikin Serenaden ja Symphonyn takia. Kun niitä tai Viikkari omiaan alkaa korvaamaan, on rima kuitenkin melko korkealla. Eihän mikään normaali, esim Galaxyjen kaltainen, tuntuisi ihmisten silmissä oikein miltään promenadejen jälkeen.   ::)
Tämä on ongelma monellakin tapaa. Helsingin-linjaa kun tehdään niin pienillä katteilla (molemmilla firmoilla), että sijoitusta uudisrakenteisiin on vaikea perustella. Seren ja Sympan tasoisten laivojen – niitä paremmista puhumattakaan – rakentaminen on sitten niin kallista, että sellaisia ei ole kannattavaa rakentaa, ellei joko a) uusien laivojen hinta laske merkittävästi tai b) Helsinki–Tukholma-linjan tuottoa saada merkittävästi paremmaksi. Vikingillä mahdollinen tie linjan tonniston uudistamiseen voisi joskus tulevaisuudessa olla se, että tilataan Turkuun uutta kalustoa ja kierätetään Turussa jo itsensä pitkälti maksanut Grace Helsinkiin eläkkeelle. Toki Grace ei ole Sere tai Symppa, mutta se on parannus Mariellaan ja Gabriellaan. Siljan puolella vastaavaa mahdollisuutta ei ole ja Seren ja Sympan korvaajat, sitten kun sellaiset joskus tehdään, tulevat melkein väistämättä olemaan pettymyksiä.

Toki tilanne voi jonkin verran muuttua jos varsinainen keskustelun aihe eli Vikingin myynti Grimaldille toteutuu, mutta en jotenkin usko että Grimaldillekaan uusien risteilylauttojen hankkiminen Helsinki–Tukholma-välille olisi etusijalla. Ennemmin tavoitteena on Finnlinesin Lounais-Suomi–Ruotsin -liikenteen lujittaminen sekä jalansijan saaminen Helsinki-Tallinna -välille.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 05.03.2019, 20:28:46
Kaikenkaikkiaan aika vaikeaa on mielestäni ymmärtää, miksi Grimaldi tosissaan haluaisi korkeintaan välttävästi kannattavaa ja tiukasti kilpailtua liikennettä "riesakseen", kun maailmalta varmasti löytyy kiinnostavampiakin kohteita ostettavaksi. Jollei sitten tarkoituksena olisi vain parantaa oman nykyisen liikenteensä kannattavuutta ostamalla kilpailija pois kiusaamasta ja ajaa sen toiminta sitten samantien alas, näinhän markkinatalous toisinaan toimii.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 06.03.2019, 09:55:51
Aamiaisista en edes viitsi puhua, Siljan kuivat lihapullat, kuivat karjalanpiirakat, ja yksi kinkkulaji, kun vikingillä on paljon enemmän tarjontaa, sekä lettuja ym.

Keskusteluhan koski alusten puitteita. Lihapullien ja karjalanpiirakoiden taso riippuu kokista ja tavarantoimittajasta eikä aluksesta itsestään, joten tuollaisilla asioilla on mahdotonta perustella uudisrakennusten tarvetta tai niiden tarpeettomuutta.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 06.03.2019, 10:31:34
On kuitenkin totuus että kyllä Viking Linellä lihapullat,nakit ja muut on oikeasti paljon paremman makuisia kuin Siljalla,Siljalla ne maistuu puulle kun taas Vikingillä ne on suorastaan herkkua.
Veikkaampa ettei Vikingillä kauhiasti reittimuutoksia tule,oma veikkaus on että Amorella siirtyy Helsinki-Tallinna linjalle kiinattaren valmistuttua.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Jani Pousi - 06.03.2019, 22:52:37
Helsinki-Tukholma linjalla tuskin mitään pitkää tulevaisuutta on kuten lähes kaikki täällä sitä ennusteleekin. Varmasti (lähes) kaikilla meistä on kivat muistot kun lapsena käytiin laivalla perheen kanssa jne, mutta ajat on muuttuneet paljon. Ja etenkin hintataso. Ihmiset haluaa sen WOW-efektin mennessään laivalle, jotain mikä saa heidät palaamaan sinne uudelleen. Ongelmana on se että palvelut ei muutu. Lähes kaikki tarjonta on samaa kun silloin vuosikymmeniä sitten. Vaikka olemme "juntti" kansa, kyllästymme mekin kaikkeen joka on nähty jo monta kertaa. Jos Hel-Sto linjalle uutta laivaa joskus saadaan, sen pitäisi pystyä tarjoamaan nimenomaan se WOW-efekti, jota esimerkiksi Karibian risteilylaivat tarjoaa. Ei tietenkään niin suuressa muodossa tarvi, mutta jotain muuta kun perus buffet ja humppahelvetti. Lentäminen on tänä päivänä halpaa ja halpenee vuosien kuluessa(?) ja tähän laivayhtiöiden on todella vaikea vastata. Lentämällä kohteita on käytännössä rajattomasti tarjolla. Eikä mikään muuta sitä tosiasiaa että Tukholma ja Tallinna on jo niin nähtyjä, ihmiset haluaa enemmän.

Vaikka olenkin enemmän punaisen kannattaja niin silti omistajanvaihdos voisi tehdä hyvää yhtiötä ajatellen tässä tilanteessa. Viking Line ei ole ollut enää pitkään aikaan mikään lottovoitto omistajilleen eikä tule todellakaan olemaan sitä myöskään tulevaisuudessa tällä linjalla.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Artsi Leskinen - 07.03.2019, 20:36:03
HEL-STO on jo nykyään selkeästi lapsiperhelinja. Muun muassa ravintoloiden vapautuneiden aukioloaikojen takia Helsingin yöelämä on vilkkaampaa ja monipuolisempaa kuin mitä laivoilla on tarjolla. Myös ruoka laivoilla on pääsääntöisesti korkeintaan keskinkertaista "ABC-ruokaa" ehkä jotain Bon vivantia lukuun ottamatta. Myöskään hintojen osalta ruotsinlaivat eivät pysty kilpailemaan, ruuan ja juoman hintataso on lähtenyt lapasesta jo ajat sitten, vaikka kaikki myydäänkin verovapaasti. Perinteistä "ruotsinlaivaelämystä" bileineen hakevat ihmiset suuntaavat nykyään paljolti Tallinnan-risteilylle, jossa Europalla on tällä hetkellä monopoliasema.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapsiperheiden motiivi matkailulle ei suinkaan aina ole hakea extremeä ja uusia elämyksiä, vaan päästä tuulettumaan kotioloista suhteellisen vaivattomasti paikkaan, jossa on helposti ruokaa saatavilla ja tekemistä lapsille. Ruotsinlaivat kilpailevatkin ennen kaikkea Hoploppien ja kylpylähotellien kanssa lapsiperheiden rahoista ja vapaa-ajasta. Tämän valossa onkin hieman erikoista, minkälaisia ratkaisuja ainakin Siljalla on tehty viime vuosina: kylpylöistä "unohdettiin" uudistuksessa kunnon lastenaltaat, leikkihuone sai ehkä hieman lisää tilaa, mutta on muuten tilana aiempaa ankeampi, ohjelma on sitä iänikuista muumidiskoa, jne... Kaikesta huolimatta ruotsinristeilyjen kuolemaa on ennustettu jo varmaan parikymmentä vuotta, ja silti ne vaan illasta toiseen seilaavat tuota samaa väliä, että ei ehkä liialliseen synkistelyyn kannata ruveta. Jotain uutta pitäisi kuitenkin konseptiin saada, jopa näin vannoutuneen laivamatkailijan näkökulmasta katsottuna.

Jotta aiheessa pysyttäisiin edes hieman, olen samaa mieltä aiemman kommentin kanssa, että Grimaldin ainoa motiivi hankkia Viking Line olisi ostaa kilpailija markkinoilta ja ajaa isolta osin nykyinen toiminta alas. Vaikea nähdä Grimaldi operoimassa risteilypainotteista matkustajaliikennettä Vikingin nykyisellä konseptilla, varsinkin kun se ei ole mikään kultakaivos omistajalle.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Petri Lindqvist - 10.03.2019, 14:47:14
Tehdäänpä näyttävä paluu.

Onpas kyllä ihan kivoja höpö höpö arvosteluja ja subjektiivisia näkemyksiä saatu aikaan yksittäisistä aluksista näinkin laajan otsikon alle. Täytyy varmistaa, että popparit ei vaan lopu kesken.

Itse aihe on kyllä oikeasti tosi mielenkiintoinen. Eipä taida piskuinen Ahvenmaalainen vaan nykyisellä investointitahdilla pärjätä tässä markkinatilanteessa ja tuottamaan sisäpiirille tyydyttävää tulosta. Aika siirtyä emotionaalisuudesta raakaan rationalisuuteen?

Olisiko nyt oikeasti se oikea hetki? Tai jos se ei ole Grimaldi niin pitäisi löytää joka tapauksessa vapaasti hengittävään koneeseen turbovaihde. Mikä on se future proof strateginen story tuleville vuosille, joka luo uskoa sijoittaa tähän yhtiöön? Runko on ihan kunnossa, nyt sitä hanaa!
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Jussi Laine - 10.03.2019, 15:57:01
Viking Line on kuin osuuskuntamuotoinen oy eli yhtiön tuottama tulos putsataan ulos ennen viimeistä viivaa. Eli ahvenanmaalaisille se tarjoaa edullisia matkoja/kuljetuksia saarelle. Kun omistaa 1.000 Viking Line Abp:n osaketta saa vip-kortin, joka oikeuttaa merkittäviin alennuksiin matkoista. Eli loppupelissä täyden hinnan maksavat turistit sponsoroivat paikallisten matkoja.  Tämän vuoksi osakkeiden myynti monelle saarelaiselle olisi huono juttu tai preemion pitää olla todella korkea. Mutta jotain Viking Linessa tulee tapahtumaan lähivuosina, sillä 5 hallituksen jäsentä on syntynyt 1943-46 eli ikä tulee vastaan. Eklund on ollut mukana hallituksessa jo 40 vuotta, mikä lienee ennätys pörssiyhtiöissä.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 10.03.2019, 22:48:19
Tehdäänpä näyttävä paluu.

Onpas kyllä ihan kivoja höpö höpö arvosteluja ja subjektiivisia näkemyksiä saatu aikaan yksittäisistä aluksista näinkin laajan otsikon alle. Täytyy varmistaa, että popparit ei vaan lopu kesken.
Joo, täytyy kyllä myöntää, että itsellenikään ei ole ihan avautunut miten laivoilla tarjottavien lihapullien laatu liittyy tämän topicin otsikkoon...
Mutta tuosta Grimaldista ja sen suunnitelmista, onko jossakin ollut tarkempaa selostusta tästä asiasta, onko kenties jotakin tarjouksia tehty, vai onko juttu lähinnä sanahelinää ja myrskyä (meri)vesilasissa? Ja julkinen osakeyhtiö kun Viking Line on, niin voisihan tuo Grimaldi halutessaan ruveta vähin äänin ja pikkuhiljaa valtaamaan nurkkaa Vikingistä, mutta mistään tälläisesta ei kai ole ainakaan vielä havaittu merkkejä?
...Muuten, tulipa eilen käytyä ruokailemassa Galaxyn buffet-ravintolassa ja ainakin meikäläisen mielestä ne lihapullat olivat kyllä ihan kelvollisia... ;D
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalle Id - 13.03.2019, 20:50:32
Mutta tuosta Grimaldista ja sen suunnitelmista, onko jossakin ollut tarkempaa selostusta tästä asiasta, onko kenties jotakin tarjouksia tehty, vai onko juttu lähinnä sanahelinää ja myrskyä (meri)vesilasissa? Ja julkinen osakeyhtiö kun Viking Line on, niin voisihan tuo Grimaldi halutessaan ruveta vähin äänin ja pikkuhiljaa valtaamaan nurkkaa Vikingistä, mutta mistään tälläisesta ei kai ole ainakaan vielä havaittu merkkejä?
Kuten tuossa alkujaan linkitetyssä Sjöfartstidningenin blogissa kerrotaan, aiheesta kerrottiin Ålandstidningenin pääkirjoituksessa.

Minulle muualta kantautuneiden huhujen mukaan jotain neuvotteluita Lundqvistien ja Grimaldin välillä olisi todella käyty, mutta on eri asia onko neuvotteluiden seurauksena päädytty mihinkään kauppaan.

Ja toki on niin, että Grimaldi voisi julkista pörssiyhtiötä alkaa valtaamaan, mutta jotta valtaus onnistuisi pitäisi Grimaldin joka tapauksessa saada ostettua isojen omistajasukujen osakkeet. Julkisessa myynnissä olevia hippusia on turha alkaa ostamaan jos tavoitteena on Vikingin valtaus, koska niillä hipuilla ei saa yhtiöön mitenkään päin määräävää osake-enemmistöä.

Ålandstidningenin pääkirjoituksen pääasiallinen pointti ei tosin – jos tuon Sjöfartstidningenin referaatin oikein luin – ollut se, että Grimaldi on Vikingiä valtaamassa vaan se, että Vikingin pörssiarvo on huomattavasti firman todellista arvoa pienempi: firman koko osakekannan arvoa nykyisillä kursseilla on 162 miljoonaa euroa, kun samaan aikaan varustamolla on pääomaa 230 miljoonaa euroa ja laivojen todellinen arvo on tätäkin suurempi. Jos joku haluaa Vikingin vallata (ja omistajat ovat valmiit myymään) on valtaajan mahdollista saada firmasta merkittävästi enemmän rahaa irti kuin mitä sen valtaamiseen joutuu sijoittamaan.
Otsikko: Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 14.03.2019, 07:12:28
Ålandstidningenin pääkirjoituksen pääasiallinen pointti ei tosin – jos tuon Sjöfartstidningenin referaatin oikein luin – ollut se, että Grimaldi on Vikingiä valtaamassa vaan se, että Vikingin pörssiarvo on huomattavasti firman todellista arvoa pienempi: firman koko osakekannan arvoa nykyisillä kursseilla on 162 miljoonaa euroa, kun samaan aikaan varustamolla on pääomaa 230 miljoonaa euroa ja laivojen todellinen arvo on tätäkin suurempi. Jos joku haluaa Vikingin vallata (ja omistajat ovat valmiit myymään) on valtaajan mahdollista saada firmasta merkittävästi enemmän rahaa irti kuin mitä sen valtaamiseen joutuu sijoittamaan.

Tämä on kyllä ihan todellinen uhka. Tällaisia tapauksiahan on ollut pörssisä useita viime aikoina, että on ostettu yhtiöitä pois juuri tuosta syystä, kun yhtiöiden osakekurssit ovat olleet reaaliarvoa selvästi alempana.
Mutta tietenkin tämä on mahdollista vain, jos omistajilla on myyntihalukkuutta, tässä tapauksessa kenties voisi ehkä ollakin, tai vaikea sanoa...