maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: esko - 16.01.2005, 18:56:07

Otsikko: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: esko - 16.01.2005, 18:56:07
Luullakseni P&O Nedlloydin  P&O Mondriaan on ainakin hiljakkoin pitänyt tätä "titteliä" hallussaan, ( 8478 TEU ) mutta Samsung Heavy Industriesin sivuilla on maininta aluksesta joka pystyisi kuljettamaan 12 000 TEU  :o  :o  :o
Ei ehkä kaunottaria mutta jumalattoman kokoisia -huh !
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Markus Takala - 16.01.2005, 20:15:49
Ei ehkä kaunottaria mutta jumalattoman kokoisia -huh !

Joo eivät tosiaan ole kaunottaria, nuo suuret konttilaivat, kuten tästä Susan Maerskin kuvasta ilmenee
http://www.schiffsphoto.de/HTM/Container/Susan_Maersk.htm

Ja tämä kuljettaa sentään "vain" jotain 6600 TEU ::)

Edit: tarkka määrä on siis 6418 TEU
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.01.2005, 21:10:30
Edit: tarkka määrä on siis 6418 TEU
Edit: Tarkkaa määrää ei tiedä kukaan muu kuin Maersk. Tämä on todistettu ympäri maailmaa. Virallisten kokotietojen mukaan tuo P&O Nedlloydin paatti on tällä hetkellä suurin sekä Etelä-Korean ja Japanin telakoiden tilauskirjassa on nyt tietääkseni kymmeniä (mukaan lukien eri tyyppien sisarlaivat) tuota suurempia aluksia. Mutta mahdollisesti Maerskin A-luokka (Axel Maersk jne.) on vielä suurempi kuin tuo Harrin mainitsema alus. Brittiläinen Fairplay on puhunut sen yhteydessä jopa 10 150 TEU:n koosta ja tuntemani asioista hyvin perillä oleva hollantilainen laivaharrastaja on arvioinut niiden kooksi päälle 9000 TEU:ta.

On hyvin mahdollista, että Samsung voi kasata vielä tuommoisen 12 000 kontin kokoisen aluksen lähivuosina, eikun sitä odottelemaan.

Ja kyllä QM2:ta ja monta muuta jättiristeilijää (mm. uusimmat Princessit) voi pitää yhtä rumana tai kauniina kuin noita aluksia. :D
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 17.01.2005, 11:11:10
Tuo P&O NL Mondriaan on tosiaan aavistuksen suurempi kuin CSCL:lle hiljattain valmistuneet laivat, mutta jäävät kyllä kohta valmistuvien jalkoihin. Kuten Pekka mainitsikin, rakenteilla on jo paljon yli 9000 TEUn laivoja, mm. 9500 Teun paatteja CSCL:lle ja aivan vastikään myös Maersk tilasi 9200 TEUn laivoja, tosin kaukoidästä "hovihankkija" Odensen sijaan. Suunnitelmia on ollut kyllä vieläkin suuremmista laivoista ja Samsung onkin tiettävästi jo suunnittelemassa jo 15 000 TEUn tyyppiä.

Koon kasvaessa vastaan tulee ongelmia mm. Malakan salmen syväyden sekä laivojen valtavan vakuutusarvon kanssa. Voi nimittäin vain arvata kustannuksia, jos laiva lastaa 10 000 konttia täynnä elektroniikkaa kaukoidästä ja joutuu vaikkapa al Qaidan hyökkäyksen kohteeksi tai muusta syystä tuhoutuu...

Ja mitä noiden laivojen ulkonäköön tulee, niin makunsa kullakin, mutta ennemmin minä noita kuvaisin kuin paikallisia ferryjä!  ;)
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 17.01.2005, 15:08:03
Ja mitä noiden laivojen ulkonäköön tulee, niin makunsa kullakin, mutta ennemmin minä noita kuvaisin kuin paikallisia ferryjä!  ;)
Samaa mieltä olen itsekin, vaikka sitten jossakin Europoortin liepeillä, Schelde-joella, Elbellä tai vaikkapa Hong Kongissa noita pyörii kymmeniä per päivä, että ehtii sitä vähäsen kyllästyäkin. ::)

Muistaakseni suurin esitetty kokoluokka-arvio, jonka alustyyppien suunnittelijat yhdessä eri varustamoiden ja Samsungin/Hyundain telakoiden kanssa ovat esittäneet olisi 18 000 TEU:n Malacca-max. Tuon kokoisissa aluksissa tulee kuitenkin vastaan ongelmia koneiston, komentosillan ja asuintilojen ideaalisessa sijoittelussa sekä aluksen leveyden suhteen. Nykyään suurimmissa aluksissa on leveyssuunnassa tietääkseni yhä 17 konttia vierekkäin, mutta muistan lukeneeni jostakin, että ylitettäessä roimasti 10 000 20 jalan kontin kapasiteetti on keskityttävä pituuteen ja korkeuteen samalla supistaen leveyttä. Samasta syystä johtuu myös se, että nykyään noissa valtamerikonttilaivoissa on todella korkea kansirakenne (9-10 kantta).
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 17.01.2005, 15:11:53
Joo eivät tosiaan ole kaunottaria, nuo suuret konttilaivat, kuten tästä Susan Maerskin kuvasta ilmenee
http://www.schiffsphoto.de/HTM/Container/Susan_Maersk.htm
Makuasioita, mutta olen eri mieltä väitteestäsi. Varsinkin, kun olet valinnut havainnoillistavaksi esimerkiksesi vieläpä Maerskin S-sarjaan kuuluvan laivan, joka varsinkin täydessä konttilastissa on erittäin vaikuttava ja tyylikäs ilmestys... ::)
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Markus Takala - 17.01.2005, 16:17:20
Makuasioita, mutta olen eri mieltä väitteestäsi. Varsinkin, kun olet valinnut havainnoillistavaksi esimerkiksesi vieläpä Maerskin S-sarjaan kuuluvan laivan, joka varsinkin täydessä konttilastissa on erittäin vaikuttava ja tyylikäs ilmestys... ::)

Makuasioita, mitäpä näistä ::)  Ja Pekan mainitsemat tarkat konttimäärät, niin tuo minun tieto ei ollutkaan mistään Maerskin sivuilta vaan, joltain Googlen kautta löydetyltä yksityiseltä laivasivulta. Ensi kerralla selvitän tietoni varmemmin :deal:
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Mikko Tuominen - 17.01.2005, 16:29:03
Tollasella vehkeellä varustamo saa hankkia jo miehistölle polkupyörät  ;D joo ihan kun niitä ei ois jo nyt käytössä... on vaan kiva istua komentosillalla konevalvomossa (laiva jossa kansirakennelmat on suht keskellä) ja lähteä montuun kattoo mikä paukkuu kun tulee hälytys. Voi tulla matkalla hiki ja talvella lipaskat  ;D ehkä tähänkin on ratkaisu olemassa...
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Janne Sammatti - 12.02.2005, 16:01:58
http://www.worldshipping.org/ind_6.html

Tässä kuvassa OOCL Shenzhen. Ei enää tosin suurin vaikka otsikko niin väittää
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Janne Sammatti - 12.02.2005, 16:14:20
Tällainen tieto löytyy

COSCO Secured World's Largest Containership Orderbook
 
On January 21, 2005, COSCO concluded a shipbuilding contract with South Korea's Hyundai Heavy Industries Co., Ltd. (HHI) to build four 10,000 TEU class super post-panamax containerships.

The vessel, which is believed so far to be the first and largest of its kind ever to be built in the world in terms of the slot capacity, measures an overall length of 349 m, 45.6 m in width and 27.3 m in depth.

According to contract, these vessels are designed to be fitted with a 94,000-horsepower main engine with a service speed of 25.8 knots and expected to be delivered within 2008.
 
Updated Time: 2005/02/01   
 
Now, the 12,000 TEU containership

Korean news sources report that Samsung Heavy Industries Co. says it has developed the world's largest containership, a 12,000 TEU vessel.

With the design complete, Samsung will now pursue orders for the vessel.

The 383 m long vessel will have a speed of 26 knots and will be powered by a 109,000 hp diesel. Samsung is reportedly now working on a 14,000 TEU design.


Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 13.05.2005, 12:18:19
Vähän aikaa sitten valmistui sitten taas uusi maailman suurin konttilaiva, 8750 TEUn Colombo Express, joka on luonnollisesti Hapag-Lloydin ajossa. Lisäksi myös CSCL on tilannut 10000 TEUn laivoja.

Mielenkiintoisin on kuitenkin Maerskin uusi Gudrun Maersk, jonka pitäisi valmistua kolmen viikon kuluttua Maerskin omalta telakalta Tanskasta. SST:n tietojen mukaan se olisi peräti 388 metriä pitkä, eli yli 50 m Colombo Expressiä pidempi! Sen kapasiteettia voidaan vain arvailla...
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 31.10.2005, 18:26:40
Päivitetäänpä taas tilannetta, jos vaikka jotakuta kiinnostaa...  ;)

Eli nyt on luovutettu taas uusi maailman suurin konttilaiva, MSC Pamela. Tämä virallisesti suurin konttilaiva voi ottaa kerralla kyytiin 9200 TEUta, mutta lastattuja laatikoita luonnollisesti vähemmän. Ja termi "virallinen" viittaa siis jo tuossa aiemmin mainittuihin Maerskin G-luokan laivoihin (joita on ehtinyt valmistua jo kolme kappaletta), jotka voivat todennäköisesti kuljettaa yli 10000 TEUta, mutta tuttuun tyyliinsä Maersk ei ole ilmoittanut oikeaa kapasiteettia.

Kuva + tietoja MSC Pamelasta löytyy täältä: http://www.ship-photo.de/modules/myalbum/photo.php?lid=8425
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 31.10.2005, 19:43:21
Onpa mahtava ilmestys. Tulee vaan mieleeni, että voivatko vielä kasvaa tästä? Siis noi TEU-määrät? Mistä löytyy sitten enää vakuuttajia lasteille? Voisi kuvitella, että noiden konttien sisältämän tavaramäärän arvo alkaa jo lähennellä tähtitieteellisiä lukuja...
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Kim Helle - 31.10.2005, 21:33:08
Eiköhän näissä tapauksissa ole riskiä jaettu monelle jälleenvakuuttajalle. Selväähän on että ei kukaan yksin ota niin suurta taloudellista riskiä kannettavakseen. P & I klubi korvaa rajoittuneesti, myöskin kansainväliset kuljetusopimukset rajoittaa rahdinkuljettajan korvausvastuuta jos pahin sattuisi tapahtumaan. Näin karkeasti sanoen...  :beer:
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 31.10.2005, 22:54:03
Onpa mahtava ilmestys. Tulee vaan mieleeni, että voivatko vielä kasvaa tästä? Siis noi TEU-määrät? Mistä löytyy sitten enää vakuuttajia lasteille? Voisi kuvitella, että noiden konttien sisältämän tavaramäärän arvo alkaa jo lähennellä tähtitieteellisiä lukuja...
Kyllä varustamoissa tiedetään miten vakuuttaa lastit, sillä yhä huimemman kokoisia aluksia ollaan suunnittelemassa ja jopa jo tilaamassa. Maersk aikoo jopa itse vahvistaa asemiaan huipulla. Lukekaapas esimerkiksi tämä (http://www.f25.parsimony.net/forum63730/messages/33859.htm). ::)
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.03.2006, 13:24:09
Maersk aikoo jopa itse vahvistaa asemiaan huipulla...

Ja todellakin, nyt on julkisuuteen tihkunut tietoja, joiden mukaan Maerskin seuraavan sukupolven konttilaivat olisivat kolossaalisia. Ensimmäinen valmistunee Odensesta elokuussa ja aluksen pituus on 405 metriä ja leveys 53 metriä! Näin ollen niistä tulee yksiä harvoista yli 400 metrisistä laivoista. Matkanteosta huolehtii maailman suurin merimoottori.
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.03.2006, 15:17:06
Ennen kuin Maersk saa valmiiksi nämä virallisestikin kaikkein suurimmat konttilaivat, voimme yhä katsella kilpailijavarustamoiden yrityksiä pitää hetken aikaa itsellään maailman suurimman konttilaivan titteliä. Tällä hetkellä sitä pitää hallussaan maanantaina neitsytmatkallaan Hampuriin saapunut kreikkalaisen Costamare-varustamon kiinalaiselle COSCO:lle rahtaama COSCO Guangzhou (http://www.ship-photo.de/modules/myalbum/photos/9813.jpg), joka pystyy ottamaan kontteja 9469 TEU:n verran ja on pituudeltaan 350,56m sekä leveydeltään 42,80m. Mutta kuten tiedämme, eihän tuo COSCO kuitenkaan oikeasti ole Maerskin tässä ketjussa monasti mainittua Gudrun Maersk -luokkaa suurempi laiva. Mahdollisesti jopa muutaman vuoden vanha A-luokkakin saattaa myös ottaa enemmän kontteja kuin tämä uusi kreikkalaisalus... ::)
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 28.03.2006, 17:09:22
Tällä hetkellä sitä pitää hallussaan maanantaina neitsytmatkallaan Hampuriin saapunut kreikkalaisen Costamare-varustamon kiinalaiselle COSCO:lle rahtaama COSCO Guangzhou (http://www.ship-photo.de/modules/myalbum/photos/9813.jpg),

Arvaa harmittaako kun ei nähnyt  >:(  ja saannut kuvaa.
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 04.05.2006, 07:08:57
Berlingske Tidende, 01 May 2006, p.8

Danish shipping company A.P. Møller-Mærsk is believed to be in the process of building the world's largest container ship. The 400 metres ship is probably under construction at Lindø ship yard but the company issues no comment to the information. The ship would have room for 13,000 container units (teu) according to the paper. It has been assumed that it is impossible to build container ships that are longer than 400 metres.


Onko joku löytänyt tähän lisävalaistusta ???
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.05.2006, 07:25:11
Onko joku löytänyt tähän lisävalaistusta ???
Mitä nyt tuossa tämän sivun ylimmäisenä olevassa Juhanin viestissä on... Että kyllä ainakin tuollaisia on aikomus rakentaa Odensessa. ::)

Nyt en muista 100% varmuudella, mutta muistaakseni Landgångenilla oli kuva tämän aluksen tulevasta torpasta vielä kahtena palana. Siihen olisi tuleman jopa 12 kantta, mikä samalla olisikin konttilaivojen maailmassa taas kerran uusi maailmanennätys. :D
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 04.07.2006, 14:09:55
Tällä hetkellä sitä pitää hallussaan maanantaina neitsytmatkallaan Hampuriin saapunut kreikkalaisen Costamare-varustamon kiinalaiselle COSCO:lle rahtaama COSCO Guangzhou (http://www.ship-photo.de/modules/myalbum/photos/9813.jpg),

Arvaa harmittaako kun ei nähnyt  >:(  ja saannut kuvaa.

Nyt pidetään peukkuja joskohan sisaren kohdalla onnistuisi "COSCO BEIJING" 9.7. Hampurissa. :thumb: 
ohi meni :(
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 12.09.2006, 13:24:43
Maailman suurin konttilaiva on siis nyt ilman mitään epäilyksiä Emma Maersk (jonka vaiheista lisää toisaalla foorumissa (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8257.0)). On vain huvittavaa seurata varustamon peittelyä aluksen oikean koon suhteen. 'Virallinen' kapasiteettihan on 11.000 TEU, mutta oikea huitelee jossain 15.000:n paikkeilla. CMA CGM on nimittäin tilannut nyt kahdeksan 11.400 TEUn alusta, jotka olisivat siis virallisesti Emmaa suurempia. Nämä uudet alukset ovat kuitenkin 30 m lyhyempiä ja 10 m kapeampia kuin Emma Maersk!
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.09.2006, 16:56:59
CMA CGM on nimittäin tilannut nyt kahdeksan 11.400 TEUn alusta, jotka olisivat siis virallisesti Emmaa suurempia. Nämä uudet alukset ovat kuitenkin 30 m lyhyempiä ja 10 m kapeampia kuin Emma Maersk!
Lisää CMA CGM:n suuresta tilauksesta, alusten koosta sekä tietysti muita uusimpia konttiuutisia mukaan lukien Emman sisaren nimen paljastuminen Estelle Maerskiksi oheisessa newsletterissä.
Linkki (http://containerinfo.co.ohost.de/newsletter_2006_37.pdf)
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 15.09.2006, 19:54:43
Maailman suurin konttilaiva on siis nyt ilman mitään epäilyksiä Emma Maersk (jonka vaiheista lisää toisaalla foorumissa (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8257.0)). On vain huvittavaa seurata varustamon peittelyä aluksen oikean koon suhteen. 'Virallinen' kapasiteettihan on 11.000 TEU, mutta oikea huitelee jossain 15.000:n paikkeilla. CMA CGM on nimittäin tilannut nyt kahdeksan 11.400 TEUn alusta, jotka olisivat siis virallisesti Emmaa suurempia. Nämä uudet alukset ovat kuitenkin 30 m lyhyempiä ja 10 m kapeampia kuin Emma Maersk!

Uusia työjuhtia FALiin.  :D
Juuri ovat sanneet uudisrakennuksia tähän välille  ja edelliset on siirretty NCXlle ( Berlioz, Baudelaire ym).
Tämä samanlainen pyörähdys tullaan siis näkemään ~2 vuoden kuluttua uudelleen.
Otsikko: Re: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 27.11.2006, 18:01:51
Uusin on nimetty....

November 27, 2006
Namegiving of newbuilding L 205 from Odense Steel Shipyard
On Saturday 25 November 2006 Odense Steel Shipyard presented its latest newbuilding, an 11,000 TEU container vessel, for the A.P. Moller – Maersk Group.

Mrs Bernadette Brabeck-Letmathe, accompanied by her husband, Mr Peter Brabeck-Letmathe, Chairman & CEO, Nestlé SA, honoured A.P. Moller – Maersk and the Yard by naming the newbuilding ELEONORA MÆRSK.

Like her predecessors, EMMA MÆRSK and ESTELLE MÆRSK, ELEONORA MÆRSK will be part of the series of the world’s largest container vessels. Ships in this series will set new standards for safety and environment. Environmentally friendly silicone paint covers the hull of the vessel below the waterline – reducing water resistance and cutting the vessel’s fuel consumption by 1,200 tonnes per year.

With her 14-cylinder Wärtsilä RT-flex diesel engine which develops 110,000 BHP, ELEONORA MÆRSK will after delivery enter Maersk Line’s worldwide service and thereby together with the other vessels contribute to a global, competitive and flexible transport for the Company’s customers.

ELEONORA MÆRSK will be registered in Svendborg and will be commanded by Captain Jørn Holger Pedersen with Jens Lykke Sørensen as Chief Engineer.

Odense Steel Shipyard Ltd.
25 November 2006
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 26.10.2007, 11:06:28
Päivitetäänpä nyt hiukan tätäkin...

E-sarjaa on nyt valmistunut jo kuusi kappaletta (Emma, Estelle, Eleonora, Evelyn, Ebba ja Elly) ja kaksi on vielä rakenteilla. Alaan perehtyneen yrityksen tietokonelaskelmien mukaan luokan konttikapasiteetti olisi huikeat 15.212 TEU, joista kannen alla kuljetetaan 7.004 TEU. Tämä on siis optimaalinen laskelma tyhjille konteille. Varustamon oman ilmoituksen mukaan näiden jättiläisten kapasiteetti on edelleen 'vain' 11.000 TEU.

Suurempaa on kuitenkin tulossa: Samsung Heavy Industries on kehittänyt 16.000 TEU:n alustyypin, josta odotetaan tilauksia lähiaikoina. Aluksessa on erikoista sen asuintilojen sijoittaminen aluksen keskiosaan ja koneiston perään. [linkki] (http://www.shi.samsung.co.kr/eng/company/03_01_read.asp?newsid=1107)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Kari O. Laine - 28.10.2007, 06:01:12
Hetki sitten luettuna Fairplays:ta, ranskalainen firma "AXS-Alphaliner' on laskenut kontit Emman ja sisarlaivojen kyydissa, tulos on tarkalleen 14,904 kappaletta. Jos kella on mahdollista lukea Fairplay, juttu on kirjoitettu numerossa 361, julkaistu 27. syyskuuta sivulla 49.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 18.12.2007, 00:36:10
Nyt on sitten viimeinenkin E-sarjan laatikkomonsteri saanut nimen, tuo kahdeksas alus kastettiin Eugen Maerskiksi. Saapa nähdä, koska tuota Samsungin suunnittelemaa sarjaa aletaan tilata... Alustyyppinsä suurimman viittaa saa kantaa kuitenkin nämä kahdeksan tanskalaista vielä useamman vuoden.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 02.06.2008, 22:38:10
SST:n mukaan eteläkorealainen, Akerin osaomistajana täälläkin tutuksi tullut STX on nyt suunnitellut 22.000 TEU:n konttialuksen, ja tyypin tilauksia otetaan vastaan jos joku sellaisen haluaa. Nämä olisivat toteutuessaan 460 metriä pitkiä ja 60 metriä leveitä.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jan Holm - 04.06.2008, 19:29:14
Nälkä kasvaa syödessä mutta olis kiva nähdä milloin "katto" tulee vastaan pituuksissa???
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 24.12.2008, 14:44:54
Nyt on sitten valmistunut nimelliseltä kapasiteetiltaan maailman suurin konttilaiva, kun MSC Daniela kyntää maailman meriä. Alukseen mahtuu 14.000 TEU:ta. Erikoisinta on kuitenkin torpan sijoittaminen aluksen keskelle hiukan vanhanajan midseppityyliin, tosin aivan eri mittaluokassa. Pituutta tällä tyypillä on 366 ja leveyttä 51 metriä.

Kuvia (http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id24179-MSC_Daniela_klaar_voor_maidentrip.html)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Jan Holm - 26.12.2008, 17:12:53
No huh,huh!
Vaatii aika paljon miehistöä kun tiedotteessa mainittiin n.30
Torppa keskellä näytti kuin hyttysen kusi valtameressä.
Eipä sitten tiedä millaiset miehistön tilat on "tornitalossa"??
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: wanvil - 29.12.2008, 18:33:55
No huh,huh!
Vaatii aika paljon miehistöä kun tiedotteessa mainittiin n.30
Torppa keskellä näytti kuin hyttysen kusi valtameressä.
Eipä sitten tiedä millaiset miehistön tilat on "tornitalossa"??


Tuo miehistön määrä kuulostaa todella isolta, mutta kun ajattelee laivan kokoa niin pikemminkin 30 on kohtuullinen.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Kari O. Laine - 30.12.2008, 03:59:45
Onko laiva hoyrylaiva kun savuttaa niin kovasti vai ovatko konemestarit jurrissa???
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: wanvil - 30.12.2008, 11:00:39
Onko laiva hoyrylaiva kun savuttaa niin kovasti vai ovatko konemestarit jurrissa???

Veikkaisin jälkimmäistä vaihtoehtoa :D
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 10.11.2012, 05:50:50
Maerskin Triple-E-luokkaa odotellessa maailman suurimman konttilaivan tittelin on nyt saanut 395-metrinen 16.020 TEU:n CMA CGM Marco Polo, joka valmistui juuri Etelä-Koreasta. Maerskin uutuuksia tulee liikenteeseen ensi kesästä alkaen ja niiden kapasiteetti on 18.270 TEU.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Aleksi Salo - 10.12.2012, 09:31:39
Mukavasti asiavirheitä taas onnistuttu kirjoittamaan.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288522832493.html?pos=ok-nln

"Asia-Europe Lines -varustamon Marco Polo saapui sunnuntaina Southamptonin satamaan, kertoi Daily Mail."

"Marco Polo ei ole maailman suurin kovin pitkään. Ensi vuonna varustamo saa käyttöön kaksi saman luokan konttialusta, jotka pystyvät kuljettamaan peräti 18 000 konttia."

Tuo ylempi lainausvirhe taitaa olla Ilta-sanomien oman toimittajan lukutaidottomuutta, mutta alempi moka oli jo Daily Mailinkin uutisessa:
"But the Marco Polo might not hold on to her prestigious title for very long.
Another two container ships of similar size, each also named after famous explorers, are set to follow Marco Polo next year and will be capable of carrying a massive 18,000 containers."
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Tuomas Romu - 10.12.2012, 13:40:25
Yllä mainittujen lisäksi aluksessa on 14-sylinterinen pääkone, kuollut paino on virheellisesti ilmoitettu uppoumaksi ja alus ei pysty kuljettamaan kuuttatoistatuhatta "täyteen lastattua" konttia.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 11.12.2012, 20:30:55
Maerskin tulevien 18.000 TEU:n Triple-E-luokan alusten valmistumista voi seurata netissä osuvasti nimetyllä sivulla:

http://www.worldslargestship.com/ (http://www.worldslargestship.com/)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 20.03.2013, 08:18:59
Maerskin tulevien 18.000 TEU:n Triple-E-luokan alusten valmistumista voi seurata netissä osuvasti nimetyllä sivulla:

http://www.worldslargestship.com/ (http://www.worldslargestship.com/)

Nyt sivustolle on päivitetty lisää materiaalia ja sieltä löytyy mm. kuva (http://worldslargestship.com/wp-content/uploads/2013/03/Discovery_launch-1024x681.jpg) sarjan ensimmäisestä aluksesta telakka-altaassa. Etusivun laskurin mukaan tänään on tasan sata päivää ensimmäisen aluksen luovutukseen.

Sivuilta löytyy myös timelapse-video (http://www.worldslargestship.com/building-triple-e/) ensimmäisen aluksen kokoamisesta. Aluksen nimeksi tulee näemmä Mærsk Mc-Kinney Møller.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.05.2013, 02:28:59
Kauaa ei Triple-E -luokka saa kantaa maailman suurimman konttialuksen titteliä, sillä kiinalaisvarustamo CSCL on tilannut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industriesilta viisi 18.400 TEU:n konttilaivaa, jotka valmistuessaan ovat siis Maerskin aluksia suurempia 400 kontin marginaalilla. Ensimmäisen pitäisi valmistua ensi vuoden toisella puoliskolla. Kokoa on 400 x 58,6 m.

Lisää infoa tarjoaa Sjöfartstidnigen (http://www.sjofartstidningen.se/kineser-bestaller-varldens-storsta-containerfartyg/).
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 17.06.2013, 06:29:10
Mærsk Mc-Kinney Møller kastettiin Okpossa viime perjantaina. Luovutukseen on aikaa 11 päivää.

http://www.worldslargestship.com/the-first-triple-e-has-a-name/ (http://www.worldslargestship.com/the-first-triple-e-has-a-name/)

Sanotaan vielä, että Maerskin edustaja on tarkentanut uusien alusten nimelliseksi kapasiteetiksi 18.270 TEU. Suomea lähinnä nämä jättiläiset käyvät Gdanskissa ja Göteborgissa.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 15.07.2013, 04:42:00
Mærsk Mc-Kinney Møller luovutettiin heinäkuun toisena päivänä. Kotisivulla  (http://www.worldslargestship.com/delivery-of-the-first-triple-e/)on myös video aluksen koematkalta. Alus on parhaillaan matkalla Busaniin.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Sami Saarinen - 15.07.2013, 06:57:21
Mielenkiinnosta eli kenen omistuksessa tämä uusin jättiläinen on?

Käsittääkseni Maersk:in perinteisen nimeämispolitiikan mukaan nimen alussa oleva Maersk tarkoittaa rahdattua alusta kun taas nimen lopussa oleva Maersk omassa omistukssa olevaa alusta. Ts. Emma Maersk on Maerskin omistama kun taas Maersk Valletta on ainoastaan rahdattu. Voihan myös tietenkin olla, että Maersk on vaihtanut nimeämispolitiikkaansa aikojen saatossa.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Tuomas Romu - 15.07.2013, 08:15:40
Mielenkiinnosta eli kenen omistuksessa tämä uusin jättiläinen on?

ABS:n tietokannasta:

Registered Owner: A. P. MØLLER - MÆRSK A/S
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Kalle Id - 15.07.2013, 11:13:33
Mærsk Mc-Kinney Møller on ollut jo aiemminkin nimenä Maerskin itse omistamilla laivoilla. Nimihän kunnioittaa varustamon pitkäaikaista johtajaa Arnold Mærsk Mc-Kinney Mølleriä.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Sami Saarinen - 15.07.2013, 11:52:47
Ystävällisesti kiittää hän.  :)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 15.07.2013, 19:33:29
Käsittääkseni Maersk:in perinteisen nimeämispolitiikan mukaan nimen alussa oleva Maersk tarkoittaa rahdattua alusta kun taas nimen lopussa oleva Maersk omassa omistukssa olevaa alusta. Ts. Emma Maersk on Maerskin omistama kun taas Maersk Valletta on ainoastaan rahdattu. Voihan myös tietenkin olla, että Maersk on vaihtanut nimeämispolitiikkaansa aikojen saatossa.
Ihan noin yksinkertaista se ei ole, sillä vaikkapa Equasiksesta huomaa, että Maerskin omistuksessa on myös monia Maersk-etuliitteisiä aluksia, kuten myös muuten nimettyjä aluksia.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.08.2013, 01:26:07
http://linervision.wordpress.com/2013/06/24/container-ships-of-12000-teu-and-larger-overview-of-existing-ships-and-orders-by-vessel-type/ (http://linervision.wordpress.com/2013/06/24/container-ships-of-12000-teu-and-larger-overview-of-existing-ships-and-orders-by-vessel-type/)

Tuolta löytyy listaus kaikista (olemassaolevista sekä tilauksessa olevista) yli 12 000 TEU:n kokoisista (eli maailman suurimmista) konttialustyypeistä suuruusjärjestyksessä. Valitettavasti aluksia ei eritellä nimillä lainkaan, ainoastaan tyypeittäin.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 26.08.2014, 13:35:17
Kauaa ei Triple-E -luokka saa kantaa maailman suurimman konttialuksen titteliä, sillä kiinalaisvarustamo CSCL on tilannut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industriesilta viisi 18.400 TEU:n konttilaivaa, jotka valmistuessaan ovat siis Maerskin aluksia suurempia 400 kontin marginaalilla. Ensimmäisen pitäisi valmistua ensi vuoden toisella puoliskolla. Kokoa on 400 x 58,6 m.

Lisää infoa tarjoaa Sjöfartstidnigen (http://www.sjofartstidningen.se/kineser-bestaller-varldens-storsta-containerfartyg/).

Ensimmäinen CSCL:n megakonttilaiva on laskettu vesille Etelä-Koreassa ja on nimeltään CSCL Globe. Alusten kapasiteetin kerrotaan olevan 19.200 TEU.

Kuva Shipspottingissa. (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2104587)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.11.2014, 11:49:31
CSCL Globe on nyt kastettu, kertoo Sjöfartstidningen. (http://www.sjofartstidningen.se/varldens-storsta-containerfartyg-dopt/) Kapasiteetiksi kerrotaan nyt 19.000 TEU.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Gronlund - 19.11.2014, 12:23:09
Ja keskustelun aiheena oleva maailman suurinman konttilaivan hinta 140 mil.USD eli 10 mil usd vähemmän kuin uusi 264 PAX risteilijä Le Lyrial / Ponant cruises. Eikä 140 mil usd.llä eli n. 110 mil Eurolla kovin näyttävää ja isoa matkustaja-autolauttaakaan saisi.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.01.2015, 14:31:17
Ja jälleen uusi alus on saanut maailman suurimman konttilaivan tittelin - MSC Oscar on teoreettiselta kapasiteetiltaan 19.224 TEU.

Lloyd's List (http://www.lloydslist.com/ll/news/article453843.ece)
Shipspotting (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2169473)

20.000 TEUn konttilaivojen tilauksia odotetaan jo lähiaikoina.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.03.2015, 22:32:39
20.000 TEUn konttilaivojen tilauksia odotetaan jo lähiaikoina.

MOL (Mitsui OSK Line) on tilannut maaliskuun toisena päivänä neljä 20.000 TEUn konttilaivaa Koreasta Samsung Heavy Industriesilta. Lisäksi MOL on tehnyt aiesopimuksen kahden yhtä suuren aluksen pitkäaikaisesta rahtaamisesta. Ne rakennetaan Imabari Shipbuildingin telakalla Japanissa.

MOL:n tiedote (http://www.mol.co.jp/en/pr/2015/15013.html)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 03.06.2015, 14:13:15
Vaikka Maerskin Triple-E:t eivät enää suurimpia konttilaivoja olekaan, on varmaan syytä mainita, että jo valmistuneiden/valmistumassa olevien 20 aluksen lisäksi on nyt tilattu vielä 11+6 alusta lisää. Näin ollen optioiden varmistuttua sarja olisi 37 yksikön pituinen ja niiden yhteispituus on noin 14,8 kilometriä!

Nyt tilattujen alusten kapasiteetiksi kerrotaan hieman aiempia suurempi 19.630 TEU ja tilauksen arvo on 1,8 mrdUSD.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/maersk-line-bestaller-ytterligare-elva-triple-e/)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 27.06.2015, 22:00:42
Maailman tämän hetken suurin konttilaiva, 19 870 TEU, UASC:n BARZAN neitsytmatkallaan Rotterdamissa 27.6.2015:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274654
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274653
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274651
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274650

Pituus tasan 400 m, leveys 58,6 m, syväys 16 m, GT 195 636, DWT 199 744!
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 23.01.2017, 14:06:24
Haamurajana pidetty 20.000 TEU on ylittymässä pian.

MOL:n 20.000 TEU:n sarjan ensimmäinen alus, MOL Triumph on jo pitkällä (KUVA (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2598587)).

Myös Maerskin tilaaman Triple-E -luokan jatkotilaukset tulevat olemaan muokattuja versioita alkuperäiseen 20 aluksen sarjaan nähden ja kapasiteetiltaan todennäköisesti ainakin lähellä 20.000 TEU:n rajaa. Uusissa Triple-E:ssä on runko yhden kontin verran korkeampi (enemmän kontteja ruumaan), ja lisäksi korsteeneita on siirretty yhden FEU-rivistön verran taaksepäin ja koppia kaksi FEU-rivistöä eteenpäin, jolloin keskilaivaan saadaan tasainen korkea konttikasa. Sarjan ensimmäinen alus, Madrid Maersk on jo vesillä (KUVA (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2594929)).
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 12.02.2017, 20:52:26
Näemmä myös OOCL:lle on tulossa kohta liikenteeseen 21.000 TEU:n aluksia, niistä ensimmäisen nimi on OOCL Hong Kong.

Kuva Shipspottingissa (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2614853)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 18.04.2017, 16:49:50
Maerskin toisen sukupolven Triple-E-alusten konttikapasiteetiksi on uumoiltu 20.568 TEU, tehden niistä siis tällä hetkellä maailman suurimpia. Näistä ensimmäinen, Madrid Maersk, on luovutettu.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/maersk-leder-racet-om-flest-teu/)
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 16.05.2017, 16:54:35
Näemmä myös OOCL:lle on tulossa kohta liikenteeseen 21.000 TEU:n aluksia, niistä ensimmäisen nimi on OOCL Hong Kong.

Kuva Shipspottingissa (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2614853)

Alus on nyt luovutettu ja siitä tulee 21.413 TEU:n nimellisellä kapasiteetilla maailman suurin konttilaiva - titteli taitaa siis vaihtua jo kolmannen kerran tämän vuoden aikana.

gCaptainin uutinen (http://gcaptain.com/oocl-hong-kong-breaks-21000-teu-mark/)

Huomiota kannattaa kiinnittää myös siihen, että tämä ja siskonsa käyvät myös Itämerellä Gdanskissa!
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 29.09.2017, 16:47:33
Nyt sekä CMA CGM että MSC ovat tilanneet 22.000 TEU:n konttilaivoja, CMA CGM yhdeksän alusta kahdelta telakalta Kiinasta ja MSC puolestaan 11 alusta Daewoolta Etelä-Koreasta. Molempien sarjojen ensimmäiset alukset valmistuvat vuonna 2019.
Otsikko: Vs: Maailman suurin konttilaiva
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.11.2017, 00:35:48
Nyt sekä CMA CGM että MSC ovat tilanneet 22.000 TEU:n konttilaivoja, CMA CGM yhdeksän alusta kahdelta telakalta Kiinasta ja MSC puolestaan 11 alusta Daewoolta Etelä-Koreasta. Molempien sarjojen ensimmäiset alukset valmistuvat vuonna 2019.
Nyt CMA CGM on ilmoittanut omien alustensa tulevan LNG-käyttöisiksi, tai niissä tulee ainakin olemaan valmius LNG:n käyttöön polttoaineena.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/cma-cgm-satsar-pa-lng/)