Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muut alukset / Tekemisen meininkiä Haminassa
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 21.08.2018, 16:01:12  »
Alkaa olla tekemisen meininkiä Haminassa. Siellä on nyt jo kolme alusta valmiina projektiin, jossa viedään  öljypumppujen paineentasauslaitteita Haminan, Laatokan, Äänisen ja edelleen Volgan kautta Kaspianmerta Kazakstaniin.
Nuo 2969 dwt:n sisarlaivat nyt Haminassa ovat Topaz Kama, Topaz Belaja sekä Topaz Don.
Ensimmäisenä Haminasta lähti matkaan Topaz Amur (IMO n:o 9811567)  elokuun 1. päivänä. Se jatkoi Pietarista matkaansa vasta 7.8. Eilen 20.8. se ohitti jo Volgogradin, joten alkaa olla jo aika likellä kotisatamaansa Astrahania ja myös Kaspianmerta.
- Nuo 17 sisarlaivaa rakennettiin nimenomaan tätä projektia varten noin 400 miljoonalla dollarilla, tiedotti satamayhtiö kuukausi sitten.
http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/ensimmaiset-jattimoduulit-tulivat-haminaan
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Ilpo Kuivanen 21.08.2018, 14:11:51  »
vielä kun osaisit perustella miten se on epäonnistunut?

Laivoille on oikeasti pitkä matka terminaalilta. Toki koko satama-alue on vieläkin sen näköinen, että se on todella vaiheessa.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Ville Taavitsainen 21.08.2018, 09:08:24  »
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa. Oheisten kuvien perusteella Turkuun tulee putket 2 x laiva eli vähän samanlaista kuin epäonnistuneessa Siljaterminaalissa Tukholmassa.

vielä kun osaisit perustella miten se on epäonnistunut?
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 21.08.2018, 07:58:11  »
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa. Oheisten kuvien perusteella Turkuun tulee putket 2 x laiva eli vähän samanlaista kuin epäonnistuneessa Siljaterminaalissa Tukholmassa.

Siis mistä tälläistä näet? Kun katson tuota karttakuvaa "Luonnos Kanavaniemen alueen toiminnalliseksi kehittämiseksi", niin siinähän nimenomaan on merkitty kaksi laivapaikkaa tuohon sivustalle, mistä BP ja Galaxy nytkin lähtevät. En myöskään näe kahta satojen metrien mittaista putkea, vain terminaalirakennuksen, joka kurottaa kohti molempia laivapaikkoja. Nykyinen Vikingin laivapaikka lienee jäämässä pois aktiivisesta käytöstä, sillä siinä lukee Cruise Quay, joten se varattaneen vain risteilyaluksille. Käsittääkseni tämä on juuri niin lähellä Jätkäsaaren terminaalia, kuin tuohon paikkaan voidaan laittaa.

KUVA 1
KUVA 2
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 21.08.2018, 01:08:28  »
Äkkiseltään katsottuna tämä vaikuttaa järkevimmältä uudistusidealta Turun satamaan koskaan. Siis noin vaatimattomasti sanottuna, tosiasiahan on, että satama on syntynyt huomattavasti nykyistä pienempien laivojen aikakaudella paikkaan, joka on nykytonnistolle aivan liian ahdas, ja lisäksi häiritsee historiallisen monumentin ympäristöä.
Varsinaista tonttimaata grynderit eivät tuosta ihmeemmin näyttäisi saavan, kun sekä Forum marinumin että Linnan kohdalle tehdään joko näyttelyaluetta tai puistoa. Tuossahan nykyisen parkkiksen huudeilla olisi hyvä paikka Sigynin kuivatelakalle, jos älyäisivät sellaisen tehdä. Jokivarteen jäisivät Suomen Joutsen, Karjala, Bore ja pikkualukset, venesatamaa voisi laajentaa Varvintorin vaiheille. Linnan kohdalle jopa vallihaudan voisi kaivaa uudelleen, ja vaikka puisto kasvaisikin täyteen mittaansa vasta joskus 2100-luvulla, sen idea on kyllä huimasti nykytilaa parempi. Vikingin nykyisestä terminaalista saadaan tyylikäs asuintalo tai hotelli ja tullipaviljongista ravintola tms.
Itse idea nykyisten terminaalien pohjoispuolelle toteutettavasta matkustajalauttojen logistiikkakeskuksesta ei ole ollenkaan uusi, vaikka idea kaupungin satamayhtiön ylläpitämästä yhteisterminaalista taitaa ollakin. Jo -80-luvulla, Vikingin nykyistä terminaalia suunniteltaessa ja Sea Windia Vuoksenniskan puolelle sijoiteltaessa, esiteltiin visioita yhteisestä autokentästä, jolloin sisään- ja ulosajot olisivat olleet Patterihaan suunnalla ja Linnankadulle olisi jäänyt vain joukkoliikenne. En tiedä, miksei se toteutunut, kyllähän Linnan jo silloin tiedettiin kärsivän ohikulkevasta raskaasta liikenteestä. Vikingin sisiäänajon siirtäminen Linnan pohjoispuolelle (josta kuljettaisiin Tallink Siljan terminaalin putkien ali laivan viereen asti) olisi varmaan teknisesti toteutettavissa nytkin.

Tästäkin huolimatta: satama olisi aina viisainta sijoittaa sellaiseen paikkaan, mihin laivat pääsevät mahdollisimman pienin estein ja ilman, että luontoa tarvitsee niiden vaatimusten takia vahingoittaa. Pukinsalmi on jo vuosikymmeniä kärsinyt eroosiosta jatkuvien kelluvien kerrostalojen siirtymien takia, joten jos Turussa oikeasti haluttaisiin tehdä matkustajasatama logistisesti käypään paikkaan, taitaisi olla viisainta aloittaa neuvottelut Raisionlahdesta -sekä lauttaliikenne että Meyerin kruiseritelakka mahtuisivat sinne kyllä, kun sovitettaisiin...
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 20.08.2018, 21:05:20  »
Totta kyllä, terminaali pitäisi melkein tehdä tuohon niemenkärkeen nykyisten Silja ja Vikingin terminaalien väliin, niin että Viikkari on joen puolella ja Silja toisella (tai toisin päin). Se vaan ei vapauttaisi niin paljon arvokasta tonttimaata joen varresta, joten ollaa päädytty tähän ratkaisuun ihan muista kuin liikenteellisistä syistä.
7
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 20.08.2018, 20:45:33  »
Tämä Maerskin Koillisväylän koematka pysyy aikataulussaan, laivaksi on paljastunut Venta Maersk.
http://www.highnorthnews.com/maersk-container-ship-embarks-on-historic-arctic-transit/
Tässä vielä tuore kuva Venta Maerskista: KLIK
8
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten rahtauksista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 20.08.2018, 20:42:33  »
Stena on pidentänyt Misanan ja Misidan rahtausta vuoden 2019 joulukuuhun asti, kertoo Godby Shipping tänään Instagram-tilillään.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 20.08.2018, 20:03:53  »
Olis ihan hyvin riittäny että vain otkanttia laajennettaisiin kun välillä iltaisin kun paljon BP:lle menijöitä niin se tuntuu melkoiselta sumpulta vaikka nostalginen ja hieno onkin.
Kyllä ja meikäläinen muistaa vielä senkin, millainen "sumppu" se oli alkuperäisessä muodossaan. Suurimmat alukset vetivät silloin hulppeat 1200 matkustajaa, mikä sekin oli jo terminaalille hiukan liikaa. Alkuperäisessä asussaan oli tuo kyllä mielestäni arkkitehtonisesti  aika tyylikäs ja omaperäinen rakennus, jota laajennus rumensi huomattavasti.
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa
Totta, eilen viimeksi tuli sielläkin käytyä ja kieltämättä terminaali toimii erinomaisesti. Sopisi kyllä malliksi Turkuunkin, ainakin, jos vertailukohdaksi ottaa Tallinnan kilometrisine matkustajaputkineen.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 20.08.2018, 17:30:01  »
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa. Oheisten kuvien perusteella Turkuun tulee putket 2 x laiva eli vähän samanlaista kuin epäonnistuneessa Siljaterminaalissa Tukholmassa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10