Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 27.03.2017, 21:42:38  »
ADHD ei varmastikaan ole sellainen alus, jota Eckerö tuohon on hakemassa. Etsinnässä lienee suunnilleen nyky-Eckerön kokoluokkaa oleva, ehkä kapasiteetltään hieman isompi, mutta myös helposti kevyempään liikennetarpeeseen soveltuva alus. Sellaisenahan Eckerö on varsin onnistunut, vaikka kesäviikonloppuina se usein onkin loppuunmyyty -suurimman osan vuotta liikennetarve on kuitenkin paljon pienempi eli muutamia kymmeniä auto- ja korkeintaan muutamia satoja matkustajapaikkoja.

En nyt oikein ymmärtänyt, miltä osin ADCC ei olisi sopiva; sehän jopa täyttäisi varsin hyvin esittämäsi vaatimukset uudelle alukselle.

                 M/S Eckerö               M/S Yard N:o 1 (ADCC)
Mitat            121,19 x 24,50 x 5,52 m  133,00 x 21,90 x 5,70 m
GT/DWT           12358/1905               15600/2300
Teho             12503 kW                 20000 kW
Nopeus           20,0                     22,0
Matkustajia      1500                     1500
Hyttipaikkoja    481                       -
Autopaikkoja     256                      320


(Tiedot otettu FoF:sta, Eckerön osalta tietysti nykyasussa l. "efter ombyggnad")

Eihän tietenkään ADCC:kään kasva kesällä isoksi ja kutistu talvella pieneksi, mutta harva alus kai siihen kykenee ;)
3
Risteilijät / Vs: Brahe myyty Norjaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tero Söderholm 27.03.2017, 21:10:19  »
Noissa väreissä paljon paremman näköinen kuin suomalaisena koskaan.
TS
4
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2016-2017
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 27.03.2017, 19:30:46  »
Kaakonkulmalla rajoitukset minimiin, joten Voiman kausi lienee paketissa tällä viikolla?

Eteläisellä Perämerelläkin ilmeisen helppoa, tosin pohjoistuuli voisi muuttaa tilannetta (sellaista ei liene luvattu).

5
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 27.03.2017, 16:26:04  »
ADHD ei varmastikaan ole sellainen alus, jota Eckerö tuohon on hakemassa. Etsinnässä lienee suunnilleen nyky-Eckerön kokoluokkaa oleva, ehkä kapasiteetltään hieman isompi, mutta myös helposti kevyempään liikennetarpeeseen soveltuva alus. Sellaisenahan Eckerö on varsin onnistunut, vaikka kesäviikonloppuina se usein onkin loppuunmyyty -suurimman osan vuotta liikennetarve on kuitenkin paljon pienempi eli muutamia kymmeniä auto- ja korkeintaan muutamia satoja matkustajapaikkoja.
Hakusessa olevan aluksen merkittävin kriteeri taitaakin olla ikä. Vuonna -79 rakennettu peli ei enää ole ihan uusi, joten korvaajaa pitää katsella, vaikkei vaihdos ihan vielä aktuelli olisikaan. Jälkiviisaasti voi sanoa, että jos varustamo ei olisi haalinut kaikkia rahoja, mitä vanhemman tonniston myynnillään sai, voisi armaadassa nyt olla varalaiva (vaikka Alandia tai Roslagen tai ehkä jopa Nordlandia), jota voisi käyttää liikenteen kärsimättä pitkiäkin aikoja hiljaisina vuodenaikoina samaan aikaan, kun Eckerö ja Finlandia saisivat huomattavia teknisiä yms.päivityksiä, joiden turvin sitten taas voisi operoida uusin ilmein.
6
Muut alukset / Vs: Legendin kohtalo...
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 27.03.2017, 13:32:48  »
www.nt.se/nyheter/norrkoping/omradet-har-blivit-en-batkyrkogard-om4559884.aspx
Se hyvä puoli tuossa artikkelissa on, että siinä ei syytetä suomalaisia ex-Oriveden heitteillejätöstä, vaan mainitaan Bråvikens Skärgårdsturer aluksen viimeiseksi omistajaksi. Rungon heikkokuntoisuus oli käsittääkseni tiedossa jo aluksen ollessa Ahvenanmaalla -80-90-lukujen vaihteessa, vaikka luultavasti sen oletettiin tuolloin vielä olevan korjattavissa.
7
Pakollisuus onkin Suomen ja Viron ID-korttien ainoa ero. Teknisesti ja tunnusjärjestelmiltään kortit ovat yhteneviä. Virossa ei ole koskaan rangaistu ketään kortin puuttumisesta. "Pakollisuus" oli kannuste ja käyttöönoton nopeuttaja. Nyt kortti on arkielämän helpottaja, jonka jokainen haluaa.

Suomi otti kortin käyttöön jo 1999 (tai oikeammin jätti ottamatta) ja Viro vasta 2002. Kortti avaa Virossa valtaosan tietokannoista ja"e-kansalaisuudesta" on tullut digitaalisen Viron globaali lippulaiva. Suomen ja Viron verkkopalveluväyliä yhdistetään näinä aikoina, joten olisi perusteltua avata laivayhtiöiden varauspalvelut MYÖS sähköisille henkilökorteille "Viron mallilla" - varsinkin kun se on Suomessa keksitty: http://pekkalinnainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181629-sahkoinen-henkilokortti-15-vuotta-ihan-suotta
10
Muut alukset / Vs: Turun vesibusseista
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 24.03.2017, 14:56:39  »
Ei varmaan olisi ollut ihan hirveästi vaivaa kopsata linkin lisäksi myös joku lyhyt kuvaus artikkelin sisällöstä, esim. "Turku kokeilee säännöllistä vesibussiliikennettä Ruissaloon."
Sivuja: [1] 2 3 ... 10