Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 08.08.2020, 22:00:33  »
Tulipa taas vierailtua kiintoisalla saarella melkein lähimatkailun puitteissa. Eli Pranglilla, muutaman mailin Tallinnan väylältä itään jäävällä, noin sadan vakiasukkaan kansoittamalla hiekkapohjaisella saarella.
Viimsin Leppneemestä Kelnaseen matkataan ms.Wrangöllä, jossa päällisin puolin pikaisesti katsottuna on hieman samaa näköä kuin monissa Turun saariston yhteysaluksissa, mutta loppujen lopuksi yhtäläisyydet eivät ole kovin runsaat. Vaikka Wrangö on yli 40 metriä pitkä, sen keulakansi on korkeintaan samaa kokoa kuin Fiskössä tai Finnössä. Mutta matkustajia tähän kyllä mahtuu huomattavasti enemmän, ainakin mukavasti. Luultavasti alus on myös aallokossa mennessään vakaampi kuin vertailuksi mainitsemani suomalaiset.
Aluksessa ei melko tasan tunnin kestävän merimatkan ajaksi ole tarjolla oikeastaan mitään palveluita, mutta ainakaan tällaisena kauniina kesäpäivänä se ei haitannut. Kelnasen satamasta löytyy hyvin varusteltu kõrtsi ja saarelta yhtä ja toista muutakin (talviaikana palvelut toki lienevät niukemmat). Paluumatkalla kyydissä ollut torviseitsikko veti vartin mittaisen keikan keulakannella, joten sikäli ohjelmapalveluitakin oli... 8)
2
Muut alukset / Vs: Beirut ja kauppalaiva Rhosus
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 08.08.2020, 14:53:38  »
Vasta muutama päivä sitten eräs suomalaisviranomainen vakuutteli tv-ruudussa, ettei vastaavanlainen räjähdys voisi tapahtua Suomessa.
Samassa mieleeni hiipi silti yhdeksän vuoden takaa Thor Liberty -tapaus Kotkan Mussalossa joulukuussa 2011. Lastina laivassa oli tosin "vain" vajaat 160 tonnia nitroguanidiini-massaräjähdettä, mutta sen lisäksi kyydissä oli 69 Patriot-ohjusta. Kansainvälisetkin kynnykset ylittänyt uutinen oli oitis valmis.
Tuo 160 tonniahan oli vain noin kuusi prosenttia Beirutin 2700 tonnin lastista.
Nitroguanidiini vastaa räjähdysvoimaltaan TNT:tä. Thor Libertyn kyseinen räjähdelasti oli hajonnut ruumassa sikin sokin merenkäynnissä.
Lähimpiin asumuksiin kyseiseltä laiturilta on matkaa noin 1,6 km.

https://yle.fi/uutiset/3-9958026
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16157.60
3
Muut alukset / Vs: Beirut ja kauppalaiva Rhosus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 07.08.2020, 22:25:35  »
Myös Abou Karim I on kipannut:



Tuhoutuneita laivoja on nyt sitten ainakin kolme jos tuo laiturille noussut rannikkotankkeri lasketaan mukaan. Toki myös Rhosus on uponnut parinsadan metrin päähän, mutta jo helmikuussa 2018.
4
Muut alukset / Vs: Beirut ja kauppalaiva Rhosus
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 07.08.2020, 19:04:50  »
Aivan räjähdyspaikan vieressä makuutettuna lojunut karjankuljetuslaiva Abou Karim I paljastui entiseksi Effoan ro-ro Junoksi sekä somestaan tunnetun Godby Shippingin ensimmäiseksi Misidaksi. Olipa se Helsingin kävijä vielä Escon bareboatrahdattuna lastilautta Transbalticanakin:

https://www.aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/493
5
Muut alukset / Beirut ja kauppalaiva Rhosus
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 07.08.2020, 17:15:04  »
Kauppa-aluksella Rhosus (IMO n:o 8630344), joka jätti aikoinaan Beirutiin nyt räjähtäneen ammoniumnitraattilastin, oli rankka historia.
Muun muassa ParisMOU- ja vastaavissa satamatarkastuksissa jo vuosina 2009-13 laivalle tehdyissä neljässä tarkastuksessa löytyi erilaisia puutteita niin paljon, että noissa neljässä satamassa kertyi yhteensä 39 pysäytysvuorokautta. Puutteellisuuksia löytyi yhteensä 89 kpl - osa varmaankin toistuvia.
Muun muassa Wikipedia tuntee laivan hyvin:
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Rhosus
Maritimebulletin 5.8. kertoo laivatuhoista Beirutissa. Kuvissa matkustajaristeilijä Orient Queen (IMO 8701193) näkyy kaatuneena:
http://www.maritimebulletin.net/2020/08/04/beirut-port-explosion-in-close-proximity-witness-video/
Ja Rhosuksen päällikkö on kertonut laivan vaikeuksista:
https://yle.fi/uutiset/3-11483294

6
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 05.08.2020, 22:08:04  »
Facebookissa nähdyn perusteella Cinderella on käynyt tänään testaamassa entistä Birkan terminaalia Tukholmassa. Syy tähän ei ole vielä tiedossa.
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 05.08.2020, 21:55:28  »
...ja rannalla:

http://shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3187374

Myös sisko Carnival Inspiration on päässyt ilmeisesti tänään rannalle aurinkoa ottamaan. KLIK
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Tapio Väyrynen 05.08.2020, 09:15:34  »
Miten perustelet nuo mielipiteesi Helsinki-Tukholma reitistä. Muita perusteluita kuin korona. Miksi liikenne ei palautuisi.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 04.08.2020, 13:07:02  »
Helsingin ja Tukholman välinen reitti vanhalla sabluunallaan lienee sillä tavoin tiensä päässä, että ainakaan päivittäisenä sen palauttaminen ei taida toteutua. Osa-aikaisesti tai jollain erikoistuotepainotuksilla se saattaa palata, mutta vasta siinä vaiheessa, kun asiakaspotentiaali on palautunut, ja siihen menee aikaa vielä koronan hellitettyäkin.
Nyt on nähty se seikka, jota täälläkin on jo vuosia uumoiltu, ettei reitillä ole huoltovarmuus- eikä normaalien rahtikuljetustenkaan merkeissä mitään todellista roolia. Osa-aikaiseenkin operointiin palaamisen kynnys voi nyt olla todella korkea, molemmilla varustamoilla.
10
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 04.08.2020, 12:34:41  »
Kanadalainen Chantier Davie -telakka aikoo perustaa jäänmurron osaamiskeskuksen:

https://www.newswire.ca/news-releases/davie-confirms-polar-leadership-with-icebreaker-centre-launch-893515154.html
Sivuja: [1] 2 3 ... 10