Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Autolautta Pielinen myynnissä
« Uusin viesti kirjoittanut Pasi Saarinen 30.09.2020, 13:29:38  »
Kyllä se tuossa kunnossa rumentaa maisemaa niin Suomessa kuin Norjassa.
2
Vapaa keskustelu / Vs: Ylläpito tiedottaa
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 30.09.2020, 10:53:52  »
Foorumilla on ilmennyt pieniä teknisiä ongelmia ja käyttäjät ovat raportoineet 403-virheilmoituksista mm. sisäänkirjautumisen yhteydessä. Itse kuitenkin pääsin parin yrityksen jälkeen sisään, joten kannattaa yrittää parilla eri tulokulmalla ennen kuin heittää hanskat naulaan.

Ylläpito selvittää asiaa.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Autolautta Pielinen myynnissä
« Uusin viesti kirjoittanut Tapio Väyrynen 30.09.2020, 09:48:54  »
Lieksan kaupunkihan halusi lautan pois kaupunkikuvaa rumentamasta.
Hyvä, että toive nyt toteutui.

Norjalaiset olivat täysin päinvastasta mieltä laivasta.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 30.09.2020, 00:10:41  »
Toisaalla on mainittu niinikään Fagerroosin johtaman Archipelago Linesin ostaneen Kanaalisaarilta Bon Marin de Serk-matkustaja-aluksen. joka tätä kirjoitettaessa on jo Itämerellä matkalla Kalmarista Utöseen. Onko kyseessä mahdollisesti Fiskön korvaaja Korppoon reittialueella vai onko operaattorilla sen varalle jotain muita suunnitelmia, saamme nähdä lähitulevaisuudessa.

Lisäksi Pansioon on ilmestynyt Suomen lipulle ostettu entinen Ruotsin merivoimien 32-metrinen kuljetusalus Heimdal, jonka mastossa liehuu Saariston Meritien lippu. Tämä "uutuus" on valmistunut Åsiverketillä länsinaapurissa vuonna 1967. Uutta nimeä ei ollut vielä näkyvillä - mutta eipä Aaltoonkaan ole vielä maalattu nimeä mihinkään päin alusta.

https://www.marinetraffic.com/is/ais/details/ships/shipid:320647/mmsi:265506980/imo:0/vessel:HEIMDAL
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 29.09.2020, 18:08:36  »
Näitä sukellusvene- ja pommiuskovaisia ynnä muita "toisinajattelijoita" on ollut äänessä jo 26 vuotta - ja on yhä. Uskoo ken tahtoo, mutta minkäänlaista järjellistä FAKTAA en ole kertaakaan noiden "toisinajattelijoiden" suunnalta kuullut. Kuten en nytkään.

Yksi fiksuimmista haastateltavista, jota olen tästä mystisestä reikäaiheesta nyt kuunnellut, on Meriturvallisuuden ja meritekniikan professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta.
https://areena.yle.fi/audio/1-50617300
Hänen haastattelunsa löytyy alareunan minuuttipalkkia rullaamalla aikahaarukassa 14.36 - 21.00.
Juttu tuli Ylen Radio Suomesta puolen päivän maissa tänään tiistaina 29.9.2020.
Suosittelen.

Tuosta kylkireiästä voi toki jokainen olla mitä mieltä tahansa. Ainakin itse olisin erinomaisen tyytyväinen minkä tahansa tv-sarjan tekijänä/tuottajana, jos onnistuisin saamaan ko. tv-sarjasta jutun valtakunnallisen tv-kanavamme pääuutislähetykseen - vieläpä ykkösaiheena.

 
6
Uudet operaattorisopimukset Nauvon pohjoisella ja Korppoon sekä Paraisten reittialueilla astuvat voimaan ensi vuoden alussa. Paraisilla jatkaa FinFerriesin Viken, Korppoossa operaattorina Archipelago Lines, mutta Nauvon pohjoinen menee kaikin osin kierrätykseen. Falkö väistää, ja tilalle tulee... männäsuvella Turun ja Nauvon välisillä kesävuoroilla debytoinut ms.Aalto, vuonna 1966 Norjassa rakennettu kelluva esine, jonka Kuljetus-Savolainen ehti hankkia kilpailutuksen voitettuaan (vaikuttaa siis siltä, että yhtiö on voittanut kisan pelkän hinnan perusteella, vailla varmuutta operoivasta aluksesta!).
Kuljetus-Savolainen on nyt kuitenkin järjestellyt yhtiötään siten, että merikuljetuspalvelut on siirretty kokonaan Saariston Meritie oy:lle. Varmasti järkevä ja selkeyttävä toimintamalli, Savolainenhan on yhtiön iso osakas, Mikko Fagerroos taas johtaja. Tämän armaadaan kuuluvat nyt siis vakituisessa liikenteessä olevat Baldur, Isla ja Stella (Kasnäsin, ei Houtskärin linjan!) sekä jatkossa myös Aalto, varalaivana Kökar. Itäisen Suomenlahden öljyntorjuntasopimuksen saanut Grisslan on myös varustamon alus, mutta sitä ei ilmeisestikään ole enää katsastettu matkustajalaivaksi, eli se ei voi Saaristomeren linjoille tulla tuuraajaksikaan. Käsittääkseni öljyntorjuntasopimukset ovat kuitenkin palvelun tilaajan ja Savolaisen välisiä.

Toisaalla on mainittu niinikään Fagerroosin johtaman Archipelago Linesin ostaneen Kanaalisaarilta Bon Marin de Serk-matkustaja-aluksen. joka tätä kirjoitettaessa on jo Itämerellä matkalla Kalmarista Utöseen. Onko kyseessä mahdollisesti Fiskön korvaaja Korppoon reittialueella vai onko operaattorilla sen varalle jotain muita suunnitelmia, saamme nähdä lähitulevaisuudessa.
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko Valli 28.09.2020, 18:35:32  »
Estonian muistopäivänä voi palata ajassa taaksepäin kuuntelemalla alusten välisen radioliikenteen uppoamishetkellä

https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8


Menneitä voi myös muistella kuuntelemalla:

25 vuotta Estoniasta -seminaari Forum Marinumissa 13.10.2019

https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg

Todella surullista kuunnella viimeisiä hetkiä. 😥
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorellalla pohjakosketus.
« Uusin viesti kirjoittanut Pete Lehto 28.09.2020, 18:24:38  »
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006650656.html

Pääkohtia lainattu:
Lainaus
Viking Amorellan pohja­kosketus­paikalta löytyi sinne kuulumaton kivilohkare, väylä suljettuna ainakin keskiviikkoon saakka
Petteri Tuohinen HS, Minna Pölkki HS
9:36 | Päivitetty 17:08
HJULGRUNDIN kapeikosta Ahvenanmaan saaristossa on löytynyt noin neljä metriä pitkä ja parisen metriä paksu kivilohkare paikalta, jossa matkustajalaiva Viking Amorella sai pohjakosketuksen 20. syyskuuta.

Apteekkarinväylä, jolla myös Hjulgrundin kapeikko sijaitsee, suljettiin jo viime viikon sunnuntaina Amorellan saaman pohjakosketuksen jälkeen. Väylä on ollut siitä saakka pois käytöstä.

Väylällä on tehty tutkimuksia. Kivilohkare löydettiin viikonloppuna Merivoimien tekemissä tutkimuksissa, jotka oli tilannut Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

”Löydös on merkittävä, ja tutkinnan kannalta täytyy arvioida, oliko sillä joku rooli Amorellan pohjakosketuksessa. Tällä voi olla merkitystä mahdollisesti väylän turvallisuudelle. Sitä ei olisi pitänyt siellä olla”, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.

Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä kertoo, että paikkaa tutkitaan uudelleen maanantaina ja tiistaina. Kivilohkareen huippu on noin 7,2 metrissä, kun paikalla pitäisi vettä olla 8,5 metrin syvyydeltä.
Kerkelä kertoo, että aiempien tietojen mukaan paikalla ei lohkaretta pitäisi olla. Mahdollista on, että lohkare on siirtynyt Amorellan pohjakosketuksen yhteydessä. Ennen kuin väylää voidaan jälleen käyttää, on lohkare poistettava esimerkiksi räjäyttämällä.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 28.09.2020, 17:52:46  »
Estonian muistopäivänä voi palata ajassa taaksepäin kuuntelemalla alusten välisen radioliikenteen uppoamishetkellä

https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8


Menneitä voi myös muistella kuuntelemalla:

25 vuotta Estoniasta -seminaari Forum Marinumissa 13.10.2019

https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg
Sivuja: [1] 2 3 ... 10