Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2016-2017
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 27.02.2017, 16:34:01  »
Oden aktivoitumassa Sjöfartsverketin mukaan, ja löytyy jo päivän jääkartoilta. AIS mukaan on silti edelleen Luulajassa.

Nyt karttojen mukaan Perämeri näkyy menneen kokonaan jäähän.
2
7.kannen (turvallisuussyistä) puolityhjää parkkihallia katsellessa tuli mieleen, kestäisikö laivan vakavuus myös tälle tasolle täysimittaisen, so.normaalein välein parkkeeraamisen?
Ainakin laivan lehdistöesittelyssä annettiin ymmärtää, että kestää. Ja puhtaasti mutuna heittäisin, että hyttien rakentamiselle garagen tilalle ei ole mitään tehnistä estettä... mutta molemmista seikoista löytyy varmasti parempaakin tietoa täältä.

Tuo kaupan alakerta oli kyllä jonkinmoinen pettynys, kun molemmista kerroksista löytyi ihan samat tuotteet.
3
Laivakuvaaminen / Vs: Port of Pori
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Heikkinen 26.02.2017, 14:21:08  »
Laitetaan havainto tänne. Tanskan lipun alla seilaavaan Ternhav-tankkerilla on ilmeisemmin vakavampia ongelmia, kun viikon oli Porin Tahkoluodossa ja hetki sitten lähti Håkun Kraftin hinaamana kohti Odensea.
4
Viron kansallispäivän kunniaksi tuli nyt sitten allekirjoittaneenkin toimesta Megastar suoritettua TLL-HEL-suunnassa. Menihän se, kun Vana Tallinn oli päivän kunniaksi kahden egen tarjouksessa...
Itse laiva ei sinällään kaikkiin aiempiin bloggauksiin ja matkakertomuksiin ainakin pintapuolisesti tutustuneelle tarjonnut erityisempiä yllätyksiä. Olihan se uusi ja siisti, tilaratkaisut tuntuivat järkevämmiltä kuin aiemmissa, mutta siihenhän ei tunnetusti paljoa vaadita. Se, että ulkokansitilat ovat surkeat, ei yllätä ketään Tallinkilla liikkunutta. Pikalaivakonseptin vieminen Destination Gotlandin suuntaan istumapaikkoja muuallakin kuin baareissa lisäämällä on monin tavoin järkevää.
7.kannen (turvallisuussyistä) puolityhjää parkkihallia katsellessa tuli mieleen, kestäisikö laivan vakavuus myös tälle tasolle täysimittaisen, so.normaalein välein parkkeeraamisen? Entä voisiko autokantta tarvittaessa laajentaa 7.kannen kaupan tiloihin, nykyiselläänhän se on tuolle kaupalle lisätilaa, koska kaikki myyntitarpeet mahtuvat kasin kauppaankin? Tai voisiko koko 7.kannen rakentaa matkustajahyteiksi, jos laiva syystä tai toisesta joskus siirrettäisiin linjalle, jossa sellaisia tarvittaisiin?

Kohtalaisesta kelistä huolimatta Megastar liikkui varsin tasaisesti ja edeltäjään verrattuna todella pehmeästi. Ehdottomasti se on hyvä investointi, joskaan ei välttämättä laiva juuri minun makuni ytimeen. Mutta ehdottomasti menen mieluummin tällä kuin Starilla!  8)
5
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 26.02.2017, 11:27:59  »
Saimaalle hankitaan uusi tehokkaampi murtaja.
"Liikennevirasto kehittelee parhaillaan uudentyyppistä moottoroitua irtokeulaa jäänmurtoa varten yhteistyössä Ruotsin ja Viron kanssa. Väisäsen mukaan uusi keula emoaluksineen ehtinee Saimaalle vuonna 2019. Suunnittelu on edennyt tähän mennessä lupaavasti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää koko Itämeren alueella."

Tietopyyntö HILMAssa:

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-004851

Irtokeulan yleiskuvaus:

http://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/308377/YLEISKUVAUS+IRTOKEULA.pdf/567d7353-58c3-4cff-8be3-568db69b7d3b

Kertakaikkiaan mielenkiintoinen konsepti.
6
Muu merenkulku / Vs: GALLUP: Millä laivoilla olet ollut??
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 25.02.2017, 00:35:57  »
Täytynee taas päivittää tämäkin... 8)
Tämä on edelleenkin aika paha ja aina pahenee. Mutta koetetaan taas. Varmasti listasta puuttuu useitakin...
Tosin muutaman viime vuoden ajalta lista lienee aika täydellinen.

Ensimmäinen alus, jolla olen reissannut, oli Finlandia (1967). Äiti kävi nimittäin odotusaikanaan Köpiksessä. Mutta sitä ei välttämättä lasketa...
Eli ensimmäinen oikea alukseni on ollut...FÖRI!!   
Sitten tuli muita...

Turun saaristossa:
Airisto, Reginatan (Matarmaa eli Matkailijainhuijaus)
Merikotka, Terhi II, Kauris, Meribussi 2, Meritiira (Meribussi)
Anne, Jaana (Turun VB-varustamo, myös töissä...)
Hitis, Jurmo, Rosala II, Pietari Brahe, Harun, Viken, Fiskö, Finnö, Kaita, Kivimo, Jurmo II, Bergö, Skarpen (MKL)
Aspö, Kökar (SSL)
Franz Höijer (Lenator)
Aurora, Antonia, Stella (FinFerries)
Replot 2, Meritie-Havsvägen, Nagu 2, Korpo, Mergus, Sterna, Falco, Prostvik I ja II (myös Kaitaisten lossina), Retais, lautta 198 (Vartsalan lossi)...
Lossipaikkoja, joiden vakituisilla kulkijoilla on tullut reissattua: Vånö, Kivimo, Mossala, Hämmärönsalmi ja lakkautetuista Attu, Harvaluoto, Kaitainen, Merimasku, Kirveenrauma ja Vikom I ja II.
Anna, Lily, Eivor (Jensen eli Rosita oy)
Karin (Kilpinen eli Naantalin Lauttamatkat)
Ukko-Pekka (Kangas)
Nige Ooge (ammoin konkurssin tehnyt yrittäjä)
Olga (ex.Pukkio, nyk.Nelli) (Raumanmerellä, operaattoria en muista)
Pikkuföri (Turun kaupunki)
Ruissalo (Airisto Lines)
Rudolfina (Vienonen)
sekä muita...

Suomenlahdella:
Suomenlinna-Sveaborg, Korkeasaari-Högholmen, Ehrensvärd ja Suomenlinna II (SLL)
Jumbo-Roope ja Hessu (Ehrensvärdin tuuraajina)
Amiraali, Chapman, Hymy, Ilves, Viapori ja Walhalla (Östikka/JT)
Esa, Monica ja Meritähti (JT), Tuulikki (KVR)
Tor, Alexandra/Sofia, Victoria, Emma (SunLines)
Katarina, Natalia ja Queen (Royal)
Merisaraste ja Merisaukko (Ihalainen)
Marival II (Sinna)
Vikla I&II (MeriSet)
Maja...eiku Kajava II (Metsola)
Marina (sekä Moed että Tuomarmäki)
Marina II (Moed)
Purjealukset Kathrina, Astrid, Vivan ja Inga-Lill
Valtameritroolarit Tanja, Birgit Rönn ja Martha
Pelastusristeilijä MacElliot
Merentutkimusalus Aranda
Barösundin ja Skåldön lossit (viimemainitulla linjalla vuonna -92 valmistunut iso lautta), Pellingin lossi (184)
sekä muita...

Ahvenanmaan saaristossa:
Kumlinge (MKL)
Tre Måsar, Gudingen, Ejdern, Skiftet, Knipan, Grisslan, Alfågeln, Spoven, Doppingen, Viggen, Frida II, Lotta II, Skarven ja Embarsundin, Seglingen, Töftön, Simskälan ja Björkön lossit (Embarsundissa ja Simskälassa aluksena sekä vakituiset kulkijat että Spök-Töftö, muilla joka kerta reittien vakkarit) (Ålandstrafiken)
Odin (Ålandstrafikenin alihankkija)
Mary II, Silvana ja La Niña (pyörälauttoja)
Bävern, Felicia ja Sefyr sekä vielä nimetön entinen Furusundin luotsikutteri (taksiveneitä Märketille)

Sisävesillä:
Imatra, Leppäwirta, Heinävesi, Sampsa, Timppa, Faust, Tehi, Villiruusu, Silver Star ja Tampere
Vehkataipaleen, Puumalansalmen, Puutossalmen ja Arvinsalmen lossit (aluksista ei identiteettivarmuutta)

Muissa maissa:
Ruotsissa: Waxholmsbolagetin Dalarö, Tynningö, Vindhem ja Vånö, Blidösundsbolagetin Sjöbris, Arholma Trafikin Monsun, Utö Trafikin Mysing, Utö Express ja Silverpilen sekä Landsortstrafikin Tuva Tukholman saaristossa, lisäksi Vaxholmin (Castella ja Vaxholmen), Oxdjupetin (??) ja Ljusterön (ainakin Frida) lautat sekä Djurgårdsfärjaneita (ainakin 8,9, 10 ja 11, joku vanhemmistakin) ja Hammarby Sjöstrandin vatkaimet Lotten ja Lisen sekä gotlantilainen nopea vesibussi Stora Karlsö
Puurunkoinen klassikko Ida Tanskassa
Köpiksen reittivesibussi Brygget
Paikallislautta Strynboen sydfynsken alueella
Joku Oslon sataman kiertoajelu- tai vastaava alus
Apollon ja Angistri Kreikassa
Citta di Meta, SunArrow, joku Alilauro, Mergellina ja Quirino sekä caprilainen chartervene Napolinlahdella Italiassa
La Suisse, L'Italie ja Valoise Leman-järvellä Sveitsin ja Ranskan välissä
Joku Pariisin siltojen alla risteilevä matalakulkuinen jokilaiva
Joku Antwerpenin satamassa kiertelevä vanhan höyrylaivan rungon päälle rakennettu matkustajalaivan tapainen...Flandria 21!
Joku Tonavalla risteilevä unkarilainen jokilaiva...Matyas Rakoczi!
Joku Balatonilla ajava Mahart-varustamon alus
Onnellinen Mottorinlaiva Fontanka Pietarissa (Alien)

Sekä isommista matkustajaristeilijöistä ja -lautoista:
Viking: Marella, Viking 4, Aurella, Viking Sally, Rosella, Turella, Diana II, Ålandsfärjan, Amorella, Isabella, Athena, Kalypso, Mariella, Cinderella, Gabriella, XPRS ja Grace
Silja Line (aikana ennen TallinkSiljaa): Ilmatar, Fennia, Bore I/Skandia (molemmilla nimillä), Svea Corona (molemmat), Silja Star/Wasa Queen (molemmilla nimillä), Svea, Wellamo/Silja Festival (molemmilla nimillä), Silja Europa ja Silja Serenade (joiden kyydissä myös TallinkSiljan aikana) ja Sally Albatross
Birka: Birka Princess, Birka Paradise
Eckerö: Roslagen, Alandia, Apollo, Nordlandia (eli ex-Nord Gotlandia), Eckerö (nykyinen) ja Finlandia
AW-Line: SeaCat
N&T Gotlandslinjen: Graip, Nord Gotlandia (eli myöh.Nordlandia) ja Patricia Olivia
Rederi ab.Gotland/DestinationGotland: Visby (2002)
KGB/Estonian Shipping Company: Georg Ots
Nordic JetLine: Nordic Jet
Tallink/TallinkSilja: Regina Baltica, Vana Tallinn, Superstar, Star, Superfast ysi ja seiska, Galaxy, Baltic Princess, Silja Symphony sekä Silja Europa ja Silja Serenade (joiden kyydissä oltu myös Silja Linen aikana) ja Megastar
Linda Line: Merilin
Finnlines: Finnlady, Nordlink ja Europalink
Fagerlines: Kristina Brahe (vierailu aluksessa tehty myös Kristina Cruisesin aikana)
Ånedin: Birger Jarl
DSB: Helsingør, Najaden, Danmark
DB: Deutschland (tai joku muu...)
Stena Line: Kronprinsessan Victoria, Stena Nordica (ex.Prinsessan Christina), Stena Danica ja Scottish Viking
TT-Line: Peter Pan (versiot 1986 ja 2001)
Nordic Ferry: Bornholmstrafikkenillä Villum Clausen ja Dueodde ja Langelandstrafikkenillä Odin Sydfyen ja Frigg Sydfyen (joista Odin sitten tuli myöhemmin vastaan myös Ahvenanmaalla)
Scandlines: Kronprins Frederik, Prins Richard ja Prins Joachim
SLK: Ofelia, Muhumaa ja St.Ola
Kihnu Veeteed: Reet ja Amalie
Manilaidin yhteysvene

Puolisotilaallisessa pursiseurassa:
tyv.Karjala (04), ka.Vänö (323), komentoveneet Viiri ja Vihuri, kuljetusvene K-23 ja linnakevene L-104

Aluksia, joilla olen käynyt niiden ollessa laiturissa: Karhu, Silvia Regina, Urho, Voima, Seili, Visborg, Carnival Legend ja varmasti aika monta muutakin. Tässä kohdassa voisi luetella vaikka koko Suomen merivoimien kaluston kaudella -91-92.
Yöpymistarkoituksessa hyödynnettyjä aluksia ovat tietysti af Chapman, Hyöky ja Rygerfjord II, jonka rinnalle toki on nostettava myös respana ja aamiaiskuppilana toiminut varsinainen Rygerfjord...
Ja museolaivoillakin on tullut vierailtua suhteettoman usein. Listalle mahtuvat ainakin Sigyn, Suomen Joutsen, Vetäjä V, Pommern, Kemi, Tarmo, Finngrundet, Sankt Erik, Salama, Savonlinna, Mikko, Suur Tõll, Lembit, Fram...

Harrastusmielessä olen lisäksi ollut useiden yksityisten alusten kyydissä ja niitä huoltamassa. Mutta sinänsä tämä gallup on aivan oikealla asialla, jokainen laiva on YKSILÖ!  8)
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin alusten telakoinnit
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Heino 25.02.2017, 00:29:29  »
Wellamo/Festival on sama laiva. Villen tekemässä kuvassa vaan sattunu pieni moka eli Taxfree laajennus on kuvassa mutta ei Panorama baria vaan siinä on aurinkokansi,no tekevälle sattuu.
Asia oli tiedossa. Siihen se pilkun viilaaminen liittyikin ja  hymiö. Anteeksi asiaton kommentointi liittyen hienoihin kuviin.
8
Muut alukset / Vs: Lotjat ja proomut
« Uusin viesti kirjoittanut Pertti Nuottimäki 24.02.2017, 21:43:26  »
Kuvittelen nähneeni molemmista päistäkin avoimia, mutta valalle en ota.
Mutta täällä sivulla varmasti on monta kaveria, jotka voisivat kirjoittaa kirjan soimista ja niiden käytöstä.
9
Muut alukset / Vs: Lotjat ja proomut
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 24.02.2017, 21:29:46  »
Oikeassa näytät olevan. Netistä ei tunnu juurikaan löytyvän kuvia soimista, mutta tuolla on sivun lopussa pieni kuva, jossa niitä näkyy useita:

https://www.karjalanliitto.fi/karjalan_liitto/jasenyhdistyssivut/uuraalaiset_ry/satama

Linkin 'Satamatyö' takaa löytyy tietoa soimien käytöstä, siellä mm. kerrotaan "Soima oli katolla varustettu proomu, jonka yksi pääty oli ilman seinää". Noiden soimien katos siis oli vain toisesta päästään avoin, kuten kuvastakin näkyy.
10
Muut alukset / Tulipalo Englannin kanaalissa autojenkuljetusalus Honorilla
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala 24.02.2017, 16:50:31  »
Lainaus
The US car carrier, Honor, was in the English Channel when the fire broke out on board earlier this morning.

The vessel was en route to Baltimore from Southampton. 21 crew are on board.

The UK Coastguard was contacted at 0345, and is now coordinating the incident.

In a statement, the Maritime and Coastguard Agency (MCA) said the Honor’s fixed firefighting systems were used to attack the fire and the cargo space has been sealed.

The ship’s crew continue to monitor the cargo area.

Video: Man rescued after clinging to boat for more than 12 hours

Honor has full manoeuvrability and has now turned back towards Southampton, where it is planned to anchor to the South East of the Isle of Wight.

UK Coastguard is monitoring the situation closely and the Hampshire Fire and Rescue Service has been notified of the incident.


http://www.ybw.com/news-from-yachting-boating-world/fire-on-board-car-carrier-honor-in-the-english-channel-48362
Sivuja: [1] 2 3 ... 10