Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Johannes Erra 04.07.2020, 13:35:24  »
Kunhan pandemia Euroopassa edes vähän vielä rauhoittuu, olen varma että mikä hyvänsä alus kyllä menisi kaupaksi, vaikka sitten romuksi tai johonkin kertakaikkisen toisarvoiseen tehtävään. Kysymys tulee olemaan lähinnä siitä, kuinka paljon coronaa edeltänyttä hintatasoa halvemmalla kukaan on valmis luopumaan ylimääräiseksikään käyneestä aluksesta. Puoleen hintaan? Kenties vielä halvemmalla? Minä en sitä osaa arvioida. Birka Stockholmin pystyisin ehkä vielä kuvittelemaan joksikin kasinolaivaksi Itä-Aasiaan, mutta en oikeastaan mihinkään hommaan Suomen lähivesille tai tyypillisille risteilyvarustamoille liioin.

Sinällään on kiintoisaa nähdä, mitä Birkan lopettamisesta nyt seuraa. On ilmeisesti arveltu, että Viking Cinderellan liikennöinti olisi ollut Vikingiltä ennen muuta defensiivinen toimi markkinaosuuden ylläpitämiseksi Birkan ja Siljan Turun linjan ristipaineessa. Näin ajatellen paine olisi nyt tietysti hellittämässä, ja Viking Grace & Viking Glory -pari olisi jo riittävä vastus, yhdessä Finnlinesin Naantalin uudisrakenteiden kanssa, tekemään Tallink Siljan aseman Turussa hyvin vaikeaksi. Toisaalta voi olla, että Cinderellan pelastaa yksinkertaisesti vaihtoehtojen puute. Aluksen pitäminen nykyisissä tehtävissään voi heikollakin kannattavuudella tuntua mielekkäämmältä kuin ulosmyynti puoli-ilmaiseksi. Alus olisi kylläkin mahdollisesti Birkaa helpommin myytävä, mutta Välimeren markkina lienee tukossa niin kauan kuin Mobyn tulevaisuus on puoliksikin hämärän peitossa. Britannian suunnan linjojen tarpeista taas voi lausua mitään johtopäätöksiä vasta kun tiedetään EU-Britannia-suhteiden tulevasta luonteesta, eli palaako esim. verovapaa myynti Pohjanmerelle vai ei.
12
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 04.07.2020, 12:47:03  »
Birka on käsittääkseni suunniteltu siten, että parvekkeiden lisääminen ainakin merkittävään osaan kämppiä ei pitäisi vaikuttaa aluksen vakavuuteen.
Kyllä. Mutta ongelma on siinä, että kaikki risteilyvarustamot ovat talouvaikeuksissa. Kuka on valmis tässä tilanteessa ostamaan uuden aluksen ja vielä laittamaan siihen lisää rahaa muutostöiden muodossa? Varsinkin kun muistetaan, että Birka Stockholmin perushytit ovat kooltaan Itämeren autolauttastandardien mukaisia, eli liian pieniä kansainvälisille markkinoille. Niiden muuttamiseen oikean risteilyliikenteen tasoa vastaaviksi pitäisi laittaa vielä lisää rahaa. Ja ehkä tehdä samalla jotain laivan suurelle sisähyttien määrälle. Tämä kaikki ei olisi halpaa.

Varmasti, mutta luultavasti silläkin sektorilla on ylitarjontaa erikoisrakenteisista aluksista, kun Hurtigruteniltakin vapautuu niihin toimiin muutama nykyinen reittilaiva lähitulevaisuudessa.
Hurtigruten aikoo kyllä työllistää nuo alukset ihan omassa liikenteessään edelleen. Birka Stockholmin ongelmana on se, että 1A Super ei ole napa-alueille mitenkään korkea jääluokka (sehän vastaa suunnilleen matalinta polaariluokkaa), ja kun napa-alueilla rajoitetaan ihmisten määrää joka saa olla maissa kerrallaan, on Birka Stockholm esimerkiksi hyvin tuottaviin Etelämantereen-risteilyihin yksinkertaisesti liian iso.
13
Muut alukset / Vs: Laivue 2020
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 03.07.2020, 20:19:19  »
Lännen Medialla hitusen laajempi juttu monitoimikorvettien rakentamisesta RMC:llä:

https://ls24.fi/lannen-media/sotalaivat-syntyvat-raumalla-suojassa-katseilta-emme-ota-kantaa-kuka-siella-on-hitsaamassa
14
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 03.07.2020, 19:25:07  »
Niin, voisihan Eckerö tietenkin liputtaa kruiserinsa myös Viroon ja käyttää silloin virolaista miehistöä.
Ei voisi. Eckerö on tehnyt siitä, että se on "ainoa suomalainen" niin olennaisen osan brändiään, että vaikka risteilijä olisi näennäisesti eri puljua, se rikkoisi tuon "suomalaisuusilluusion". Tässä yhteydessä on turha puida sitä faktaa, että suomalais-virolaisen sekamiehityksen pitäisi Suomenlahden linjoilla olla itsestään selvyys, ja palkkojen samat suhteessa asuinpaikan elinkustannusindeksiin.

Toisaalta aluksen myymistä esimerkiksi Välimerelle voi haitata etenkin parvekehyttien puuttuminen.
Birka on käsittääkseni suunniteltu siten, että parvekkeiden lisääminen ainakin merkittävään osaan kämppiä ei pitäisi vaikuttaa aluksen vakavuuteen.

Birkan jääluokka on 1A Super eli se sopisi hyvin ulkomaiselle varustamolle, joka myy matkoja napa-alueille.
Varmasti, mutta luultavasti silläkin sektorilla on ylitarjontaa erikoisrakenteisista aluksista, kun Hurtigruteniltakin vapautuu niihin toimiin muutama nykyinen reittilaiva lähitulevaisuudessa.
15
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 03.07.2020, 18:33:18  »
Birkan jääluokka on 1A Super eli se sopisi hyvin ulkomaiselle varustamolle, joka myy matkoja napa-alueille.
16
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 03.07.2020, 17:51:57  »
Mitä tulee ajatukseen Birkasta Helsingin kruisailijana, ei idea olisi muuten ollenkaan huono, ellei kyseessä olisi Helsinki -jossa pääkilpailijana olisi isompaa kapasiteettia huomattavasti edullisemmin henkilöstökustannuksin tarjoava Tallink. Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.
Niin, voisihan Eckerö tietenkin liputtaa kruiserinsa myös Viroon ja käyttää silloin virolaista miehistöä. Mutta puuttuva autokansi kuitenkin on mielestäni aika suuri heikkous kyseisessä aluksessa. Vaikka Silja Europakaan ei mikään varsinainen ropaxi ole, niin kyllä siellä risteilymatkustajien lisäksi yleensä aina aika paljon henkilöautoja ja rahtiakin mukana kulkee, mikä tietenkin parantaa kannattavuutta oleellisestikin pelkkään matkustajalaivaan verrattuna.
17
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Hartikainen 03.07.2020, 15:17:03  »
Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.

Herätänpä sisäisen Jari Tervoni:
Entä jos Eckerö panostaisi Birkan vuorokaudenristeilyillä ohjelmaan siten, että sitä olisi huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin kuin Europan enemmän tai vähemmän huono orkesteri, karaoke ja bingo? Itse ainakin tässä tilanteessa voisin jopa aloittaa vuorokauden Tallinnanristeilyt uudelleen vaikka hinta olisi hieman Europan "viihde"risteilyä korkeampikin.
18
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 03.07.2020, 13:48:17  »
Luulisin, että Birkasta tulee ensimmäinen laiva Itämeren matkustajalaivojen roskapankissa. Sinne tulee vielä lauttojakin; kuinka monta, sen näyttää aika. Tällainen omaisuudenhoitoyhtiö pelastaisi varustamot vastuista makuutettujen laivojen ylläpidon suhteen, ja Ålandsbankenilla voisi hyvinkin olla jokin tällainen hätävarasuunnitelma kassakaapissaan. Mutta kyseenalaista tietenkin on, kuinka paljon makuutuksesta tulee kustannuksia, ja kuka ne lopulta maksaa.
Mitä tulee ajatukseen Birkasta Helsingin kruisailijana, ei idea olisi muuten ollenkaan huono, ellei kyseessä olisi Helsinki -jossa pääkilpailijana olisi isompaa kapasiteettia huomattavasti edullisemmin henkilöstökustannuksin tarjoava Tallink. Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.
19
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Tero Lindfors 03.07.2020, 13:04:24  »
Ruotsissa Cinderella on palannut makuutuksesta Södertäljestä liikenteeseen, mutta kilpakumppani Birka ilmoitti tänään lopettavansa liiketoimintansa kokonaan.

https://www.nyan.ax/nyheter/birka-cruises-lagger-ned-verksamheten/

Eckerö-konsernin on kerrottu olevan valmis myymään Birka Stockholmin, ja ostajia kai löytyisikin. Toisaalta aluksen myymistä esimerkiksi Välimerelle voi haitata etenkin parvekehyttien puuttuminen.

Mutta voisiko laivalle olla muuta käyttöä RabE:n sisällä? Voisikohan Eckerö yrittää tarjota 22h-risteilyitä Helsingistä Tallinnaan? Eckerö kuitenkin vaikuttaa olevan kiinnostunut laajentamaan toimintaansa Suomenlahdella, jossa kysyntä on suurta. Lähtöpaikaksihan sopisi jopa Eteläsatama. Kyseinen ratkaisu luultavasti sopisi myös Helsingille, sillä Birkalla ei ole autokanttakaan.
20
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink osti Sailorin
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anttila 02.07.2020, 23:45:19  »
Sailoriin sinänsä puuttumatta, -vuosia jo ihmetelly TallinkSiljan vetovoimaa nimenomaan Tukholamasta päin... -Suomeen Viroon tai Latviaan.. !
Miksikö !?
No tuotteita on tavallaan kaksi   -Serenade tai Galaxy   (+sisarukset)

Tottakai moni ja vielä useampihan reissaa sillä *omalla tutulla laivalla* mutta on meitä muita myös ja paljon  ( =empiirinen tutkimus)  että joka ainoa laivamatka olisi sitä tavallaan liian tuttua ja samaa, juu ei...   -no nämä on maku-asioita !

Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
TallinkSiljan uskalias veto tän kesän uusille reiteille ja alusten uudelleen sijoitteluille kertoo mielestäni muustakin kuin vain ja ainoastaan pakokauhusta. Sama ongelmahan on suurinpiirtein kaikilla... -niin maalla kuin merellä.

Silti
Jos   -siis -   JOS korona jättää vaikutuksensa ikävällä tavalla laivamatkailuun  -TallinkSiljan stereotypia-aluksilla saattanee olla kinkkiset ajat edessä.

Sitä en heille enkä muillekkaan toivo  --- omia ajatelmiani vaan   --kertokaa tekin
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10