Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Mutta tosiaan Baltiassa on jo kaikki maat yhdistävä rataverkko 1520 mm raideleydellä, joka on yhteensopiva Suomen 1524 mm:n kanssa, joten rautatiekuljetukset Suomen ja Baltian välillä olisivat jo nyt mahdollisia junalautalla ja ilman telinvaihtoa. Siksi minun on vähän vaikea uskoa, että tulevaisuudessa junalauttayhteys telinvaihdon kanssa toteutuisi. Voin toki olla väärässäkin.
Joo, kyllä tuo vaunujen telinvaihtoon perustuva liikennöinti on mielestäni menneitten vuosikymmenten hommaa, josta aika on ajanut ohitse jo kauan sitten. Vaikeaa olisi tänä päivänä saada sellaisesta liikenteestä taloudellisesti kannattavaa. Onhan se jo nähty niin Railshipin, kuin Seawindinkin kohdalla.
12
Tallink voisi oikeasti olla kiinnostunutkin RailBalticalla operoinnista. Luultavastihan tuohon tulee useamman operaattorin vuoroja, ja joku ylikansallinen toimijahan siihen joka tapauksessa tulee, koska aika epätodennäköistä lienee, että sen paremmin Elron, PV, Litrail kuin PKP:kään kovin intensiivisesti tähän lähtisi.
13
Rail Baltican on koko ajan ollut tarkoitus päättyä Tallinnaan. Jatko Helsinkiin on sitten Suomen ja Viron oma kehitelmä, josta on vaikea saada kannattavaa.

Normaaliraideleveydelle se kyllä tulee (virallisesti siis Keski-Euroopan 1435 mm on normaali, sitä pienemmät ovat kapeita ja sitä isommat leveitä), mutta se ei minun nähdäkseni vaikuta ihan hirveästi Suomen ja Keski-Euroopan välisiin kuljetuksiin – ei varsinkaan isoihin massakuljetuksiin kuten paperiin – koska vaikka laiva on hitaampi on se myös edelleen paljon kustannustehokkaampi kuin juna. Lähinnä Rail Baltica vaikuttaa rahtiin, joka on pakko saada liikkumaan nopeasti, sekä mahdollisesti Suomen ja Baltian väliseen rahtiin. Mutta tosiaan Baltiassa on jo kaikki maat yhdistävä rataverkko 1520 mm raideleydellä, joka on yhteensopiva Suomen 1524 mm:n kanssa, joten rautatiekuljetukset Suomen ja Baltian välillä olisivat jo nyt mahdollisia junalautalla ja ilman telinvaihtoa. Siksi minun on vähän vaikea uskoa, että tulevaisuudessa junalauttayhteys telinvaihdon kanssa toteutuisi. Voin toki olla väärässäkin.
14
Eikös Rail Baltica ole tarkoitus rakentaa Helsingistä keski Eurooppaan kapealla raidevälillä?
Kahtena isona osana rahtia näen suomalaisen paperin viennin esim. Saksaan ja irtoperäliikenteen Suomen ja Saksan välille.
15
Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.

Ei radioliikenteessä minusta ole mitään ohjainlaitevikaan viittaavaa, vaan vaikuttaa siltä, että fregatti ei väistä, koska pelkää tulevansa liian lähelle merimerkkejä ("båkene") tai kareja ("båene") ja ajaa suoraan päin tankkeria. Mitään esteitä ei aluksen oikealla puolella kuitenkaan ollut, ainakaan lehtiartikkelin «Helge Ingstad» sa de ikke kunne svinge, men kysten var klar: – Oversiktlig farvann mukaan. Tankkerin oikealla puolella oli muita aluksia.

Radioliikenne, sen norjankielinen transkripti ja tutkakuva löytyy ainakin uutisen Slik var de dramatiske minuttene da KNM «Helge Ingstad» krasjet i «Sola TS» videosta "Hør samtalen mellom skipene".

Onnettomuustutkinta aikanaan selvittänee tapahtumien kulun ja onnettomuuden syyn.

16
Hesarin mukaan tapauksen VTS-keskustelu on nyt julkaistu. Aika melkoista tunarointia NATO-laivan prykällä tuon perusteella:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

 :o

Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.
17
Risteilijät / Vs: Turkuun risteilijätilaus
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 16.11.2018, 12:31:26  »
Ei tuo uusi väritys nyt kuitenkaan ihan ruma ole, jotenkin vain ei tunnu olevan tasapainoinen. Mielestäni pitäisi olla keulasta hieman alempana tuo sinisen yläraja, tai sitten jatkua ja loiventua hieman pidemmälle taakse.
18
Risteilijät / Vs: Turkuun risteilijätilaus
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 16.11.2018, 10:11:52  »
Jossain toisessa yhteydessä kerrottiin, että uusi väritys "kunnioittaa varustamon historiaa". Mikä on kyllä aika paksu väite, kun Carnivalin väritys on aiemmin ollut aina sama valkoinen.
19
Uutisessa mainittiin ikuisuusprojekti Rail Baltica, joka valmistuessaan voi tarjota Tallinkille merkittäviä kasvumahdollisuuksia rahtipuolella ryhtymällä junaoperaattoriksi. Eli kaivetaan Railship konsepti esiin vaihdettava telisine junavaunuineen ja suora linja Vuosaaresta Muugaan.
Rail Baltica on juuri nyt relevantti, koska rakennustöiden viimeisellä osuudella pitäisi alkaa 2020 ja valmista olla 2024. Mutta en tiedä miten paljon se oikeasti vaikuttaa junalauttaliikenteen mahdollisuuksiin; pääosa Keski-Eurooppaan menossa olevasta rahdista kannattanee jatkossakin viedä Suomesta Saksaan tai Puolaan asti laivalla. Jos Suomen ja Baltian välille olisi tarvetta junalautalle, se oli kannattavaa tehdä jo nyt, koska nykyisellään mitään telinvaihtoja ei tarvita, kun raideleveyksien ero on vain 4 mm.
20
Risteilijät / Vs: Turkuun risteilijätilaus
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 15.11.2018, 23:17:23  »
Carnivalin ensimmäisen, vielä nimettömän aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin tänään Pernossa. Samalla myös paljastettiin alusten (ja mahdollisesti jatkossa koko Carnivalin?) uusi väritys, missä keula on sininen. Tämän ensimmäisen aluksen luovutus tapahtuu vuoden 2020 alussa.

Meyerin tiedote, jossa myös kerrotaan, että aluksen nimi julkistetaan ensi kuussa.

Tästä kertoi myös Sjöfartstidningen (kuvan kera).
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10