Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Matkustaja-autolautat / Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 15.03.2019, 20:36:03  »
Praamid näyttää operoivan aluksiaan paljon tasaisemmin kuin vaikkapa FinFerries Hailuodon linjalla omiaan. Hiidenmaan talviaikataulu toimii siten, että Rohukülassa yöpyvä lautta tekee pitkän päivän, jääden viimeisen vuoronsa jälkeen yöksi Heltermaalle. Seuraavana aamuna se ajaa vain aamun ensimmäisen lähdön toisen tehdessä taas pääosan töistä. Viikonloppuisin on hiljaisemmassa vuorossa olevalla muutama lisälähtö. Saarenmaan linjalaisilla on vastaavanlainen kierto.
Tiiu vaikutti oikein mukavasti toimeensa sopivalta, tosin läheskään täynnähän se ei ollut, eli saattaa suvisella ruuhkavuorolla olla melko ahdas. Väinämerellä oli eilen sekä helppokulkuista jääsohjon tapaista että kohtalaista lounaan puoleista tuulta, eikä lautta reagoinut kumpaankaan mitenkään matkustusmukavuutta häiritsevällä tavalla. Arensburgin operoiman ravintolan ruokalistalta löytyi virolainen perinneruoka mulgipuder varsin syömäkelpoisena versiona.

Hiljattain romutetun Kõrgelaidin ruorin osa ja konekomentoja välittänyt telegrammi on museoitu Heltermaan odotuspaviljonkiin, jonka näyttelyssä on muutakin kiintoisaa infoa saarten linjojen menneisyydestä.
12
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 15.03.2019, 13:39:23  »
Haastattelin Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvistia viime viikolla Ferry Shipping News -julkaisuun viime viikolla ja puhuimme myös Eckerö-Grisslehamn -linjan tonnistouudistuksesta. Ensisijaisena tavoitteena on edelleen löytää sopiva käytetty laiva (tai laiva, joka voidaan muuntaa järkevään hintaan sopivaksi), mutta toistaiseksi sellaista ei ole ollut saatavilla. Blomqvistin mukaan Eckeröllä on maksimissaan kymmenen vuotta käyttöikää jäljellä ja jos sopivaa käytettyä laivaa ei ala löytymään niin uudisrakenneprojektia pitää viedä eteenpäin.

Haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan täältä: https://www.ferryshippingnews.com/interview-with-mr-blomqvist/?fbclid=IwAR0xpu9uoVR-GGy6B_NMxokaR1aF6jIwD-JaF1_EjgBpvTiv77VUCIQs--M
13
Risteilijät / Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 15.03.2019, 11:32:23  »
Vesillelasku:

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4514535/Costa+Smeralda+laskettiin+vesille+Meyer+Turun+telakalla

Taas uudenlainen keula.
Aiheesta hiukan enemmän Meyerin tiedotteessa. Tuleeko sitten muiden brändien aluksiin erilainen keula, sillä muistaakseni Saksan Meyerillä rakennettavan P&O:n risteilijän havainnekuvassa olisi ollut "perinteisempi" keula, vaikka alukset pitäisi rakentaa samalla sapluunalla...?

Tämän aiheen voisi muuttaa vaikka muotoon "Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta", sillä sekoittuu helposti emoyhtiölle rakennettavien alusten erilliseen topiciin.
15
Vapaa keskustelu / Vs: Lankku lopettaa huhtikuun lopussa - uusi Lankku avattu
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 15.03.2019, 08:32:17  »
 :thumb:Tuli tehtyä sinne käyttäjätunnus.
16
Vapaa keskustelu / Vs: Lankku lopettaa huhtikuun lopussa - uusi Lankku avattu
« Uusin viesti kirjoittanut Anssi Nukari 14.03.2019, 20:31:39  »
Tässä uusi "lankku"  http://www.sjofart.net/index.php  T Anssi
17
Muu merenkulku / Vs: Arctech Helsinki Shipyard (oli: Venäläisyhtiö ostamassa...)
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 14.03.2019, 11:25:36  »
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/c6f0353a-06d4-3134-b037-455461572f5d

Lainaus
KL: Raskaasti tappiollista Helsingin telakkaa yritetään myydä nyt halvalla – konsultit etsivät ostajia naapurimaista

Kauppalehden tietojen mukaan konsultit järjestelevät ostokonsortioita Suomesta, Norjasta ja Baltiasta.

Helsingin telakan myynti saattaa ratketa lähikuukausien aikana, kertoo Kauppalehti. Venäläiset myyvät raskaasti tappiollisen Helsinki Arctech Shipyardsin – mahdollisesti vain muutaman kymmenen miljoonan euron kauppahinnalla.

Venäläinen United Shipbuilding (OSK ) maksoi telakasta kahdeksan vuotta sitten noin 20 miljoonaa euroa.

Halpa hintalappu on tuonut liikettä telakan porteille. Konsultit kokeilevat kepillä jäätä. Eri lähteiden mukaan Suomesta, Norjasta ja Baltiasta on alkanut ilmaantua ostokonsortioita Helsingin telakalle, joka hallitsee erikoisalukset, kuten jäänmurtajat. Pienemmän kokoluokan risteilijöitä ja matkustaja-autolauttojakin voi valmistaa hallissa.

Helsinki Arctech Shipyardsin toimitusjohtaja Evgeny Kholodov toteaa kysyttäessä vain, että telakka vetää puoleensa joitakin potentiaalisia ostajaehdokkaita.

Konsultit eli neuvonantajat kokoavat nimilistaa Helsingin telakan ostoon Pohjoismaista ja Baltiasta. Venäläinen United Shipbuilding Corporation on lähes kolmen vuoden ajan yrittänyt etsiä ostajaa aina Itä-Eurooppaa myöten, mutta ilman lopputulosta.

Venäjälle asetetut talouspakotteet painoivat OSK:n ja Helsingin telakan rahoitusvaikeuksiin. Pula pääomista johti myöhästymisiin alusten luovutuksessa. Viimeisin tilaus eli arktinen tankkeri valmistuu tämän kevään aikana, Sen jälkeen telakkaa uhkaa sulkeminen ilman uusia laivatilauksia.

Nyt rakenteilla oleva tankkerikin on myöhästynyt lähes vuodella. OSK:lle on ehkä selvinnyt, että Helsingin telakka ei selviä ilman länsimaista omistajaa, joka pystyy turvaamaan rahoituksen.
18
Matkustaja-autolautat / Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 14.03.2019, 07:12:28  »
Ålandstidningenin pääkirjoituksen pääasiallinen pointti ei tosin – jos tuon Sjöfartstidningenin referaatin oikein luin – ollut se, että Grimaldi on Vikingiä valtaamassa vaan se, että Vikingin pörssiarvo on huomattavasti firman todellista arvoa pienempi: firman koko osakekannan arvoa nykyisillä kursseilla on 162 miljoonaa euroa, kun samaan aikaan varustamolla on pääomaa 230 miljoonaa euroa ja laivojen todellinen arvo on tätäkin suurempi. Jos joku haluaa Vikingin vallata (ja omistajat ovat valmiit myymään) on valtaajan mahdollista saada firmasta merkittävästi enemmän rahaa irti kuin mitä sen valtaamiseen joutuu sijoittamaan.

Tämä on kyllä ihan todellinen uhka. Tällaisia tapauksiahan on ollut pörssisä useita viime aikoina, että on ostettu yhtiöitä pois juuri tuosta syystä, kun yhtiöiden osakekurssit ovat olleet reaaliarvoa selvästi alempana.
Mutta tietenkin tämä on mahdollista vain, jos omistajilla on myyntihalukkuutta, tässä tapauksessa kenties voisi ehkä ollakin, tai vaikea sanoa...
19
Matkustaja-autolautat / Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 13.03.2019, 20:50:32  »
Mutta tuosta Grimaldista ja sen suunnitelmista, onko jossakin ollut tarkempaa selostusta tästä asiasta, onko kenties jotakin tarjouksia tehty, vai onko juttu lähinnä sanahelinää ja myrskyä (meri)vesilasissa? Ja julkinen osakeyhtiö kun Viking Line on, niin voisihan tuo Grimaldi halutessaan ruveta vähin äänin ja pikkuhiljaa valtaamaan nurkkaa Vikingistä, mutta mistään tälläisesta ei kai ole ainakaan vielä havaittu merkkejä?
Kuten tuossa alkujaan linkitetyssä Sjöfartstidningenin blogissa kerrotaan, aiheesta kerrottiin Ålandstidningenin pääkirjoituksessa.

Minulle muualta kantautuneiden huhujen mukaan jotain neuvotteluita Lundqvistien ja Grimaldin välillä olisi todella käyty, mutta on eri asia onko neuvotteluiden seurauksena päädytty mihinkään kauppaan.

Ja toki on niin, että Grimaldi voisi julkista pörssiyhtiötä alkaa valtaamaan, mutta jotta valtaus onnistuisi pitäisi Grimaldin joka tapauksessa saada ostettua isojen omistajasukujen osakkeet. Julkisessa myynnissä olevia hippusia on turha alkaa ostamaan jos tavoitteena on Vikingin valtaus, koska niillä hipuilla ei saa yhtiöön mitenkään päin määräävää osake-enemmistöä.

Ålandstidningenin pääkirjoituksen pääasiallinen pointti ei tosin – jos tuon Sjöfartstidningenin referaatin oikein luin – ollut se, että Grimaldi on Vikingiä valtaamassa vaan se, että Vikingin pörssiarvo on huomattavasti firman todellista arvoa pienempi: firman koko osakekannan arvoa nykyisillä kursseilla on 162 miljoonaa euroa, kun samaan aikaan varustamolla on pääomaa 230 miljoonaa euroa ja laivojen todellinen arvo on tätäkin suurempi. Jos joku haluaa Vikingin vallata (ja omistajat ovat valmiit myymään) on valtaajan mahdollista saada firmasta merkittävästi enemmän rahaa irti kuin mitä sen valtaamiseen joutuu sijoittamaan.
20
Muut alukset / Vs: Birka Cargo
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 13.03.2019, 20:17:10  »
Vähän harmi, että Eckerö ei käyttänyt aikoinana Birka Cargo -nimestä luopumisen yhteydessä mahdollisuutta palauttaa Transporterille ja sisarilleen alkuperäisiä -ö loppuisia nimiä. Olisivat sopineet Eckerö Shippingille kuin nenä naamaan ne.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10