Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 03.07.2020, 17:51:57  »
Mitä tulee ajatukseen Birkasta Helsingin kruisailijana, ei idea olisi muuten ollenkaan huono, ellei kyseessä olisi Helsinki -jossa pääkilpailijana olisi isompaa kapasiteettia huomattavasti edullisemmin henkilöstökustannuksin tarjoava Tallink. Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.
Niin, voisihan Eckerö tietenkin liputtaa kruiserinsa myös Viroon ja käyttää silloin virolaista miehistöä. Mutta puuttuva autokansi kuitenkin on mielestäni aika suuri heikkous kyseisessä aluksessa. Vaikka Silja Europakaan ei mikään varsinainen ropaxi ole, niin kyllä siellä risteilymatkustajien lisäksi yleensä aina aika paljon henkilöautoja ja rahtiakin mukana kulkee, mikä tietenkin parantaa kannattavuutta oleellisestikin pelkkään matkustajalaivaan verrattuna.
22
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Hartikainen 03.07.2020, 15:17:03  »
Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.

Herätänpä sisäisen Jari Tervoni:
Entä jos Eckerö panostaisi Birkan vuorokaudenristeilyillä ohjelmaan siten, että sitä olisi huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin kuin Europan enemmän tai vähemmän huono orkesteri, karaoke ja bingo? Itse ainakin tässä tilanteessa voisin jopa aloittaa vuorokauden Tallinnanristeilyt uudelleen vaikka hinta olisi hieman Europan "viihde"risteilyä korkeampikin.
23
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 03.07.2020, 13:48:17  »
Luulisin, että Birkasta tulee ensimmäinen laiva Itämeren matkustajalaivojen roskapankissa. Sinne tulee vielä lauttojakin; kuinka monta, sen näyttää aika. Tällainen omaisuudenhoitoyhtiö pelastaisi varustamot vastuista makuutettujen laivojen ylläpidon suhteen, ja Ålandsbankenilla voisi hyvinkin olla jokin tällainen hätävarasuunnitelma kassakaapissaan. Mutta kyseenalaista tietenkin on, kuinka paljon makuutuksesta tulee kustannuksia, ja kuka ne lopulta maksaa.
Mitä tulee ajatukseen Birkasta Helsingin kruisailijana, ei idea olisi muuten ollenkaan huono, ellei kyseessä olisi Helsinki -jossa pääkilpailijana olisi isompaa kapasiteettia huomattavasti edullisemmin henkilöstökustannuksin tarjoava Tallink. Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.
24
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Tero Lindfors 03.07.2020, 13:04:24  »
Ruotsissa Cinderella on palannut makuutuksesta Södertäljestä liikenteeseen, mutta kilpakumppani Birka ilmoitti tänään lopettavansa liiketoimintansa kokonaan.

https://www.nyan.ax/nyheter/birka-cruises-lagger-ned-verksamheten/

Eckerö-konsernin on kerrottu olevan valmis myymään Birka Stockholmin, ja ostajia kai löytyisikin. Toisaalta aluksen myymistä esimerkiksi Välimerelle voi haitata etenkin parvekehyttien puuttuminen.

Mutta voisiko laivalle olla muuta käyttöä RabE:n sisällä? Voisikohan Eckerö yrittää tarjota 22h-risteilyitä Helsingistä Tallinnaan? Eckerö kuitenkin vaikuttaa olevan kiinnostunut laajentamaan toimintaansa Suomenlahdella, jossa kysyntä on suurta. Lähtöpaikaksihan sopisi jopa Eteläsatama. Kyseinen ratkaisu luultavasti sopisi myös Helsingille, sillä Birkalla ei ole autokanttakaan.
25
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink osti Sailorin
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anttila 02.07.2020, 23:45:19  »
Sailoriin sinänsä puuttumatta, -vuosia jo ihmetelly TallinkSiljan vetovoimaa nimenomaan Tukholamasta päin... -Suomeen Viroon tai Latviaan.. !
Miksikö !?
No tuotteita on tavallaan kaksi   -Serenade tai Galaxy   (+sisarukset)

Tottakai moni ja vielä useampihan reissaa sillä *omalla tutulla laivalla* mutta on meitä muita myös ja paljon  ( =empiirinen tutkimus)  että joka ainoa laivamatka olisi sitä tavallaan liian tuttua ja samaa, juu ei...   -no nämä on maku-asioita !

Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
TallinkSiljan uskalias veto tän kesän uusille reiteille ja alusten uudelleen sijoitteluille kertoo mielestäni muustakin kuin vain ja ainoastaan pakokauhusta. Sama ongelmahan on suurinpiirtein kaikilla... -niin maalla kuin merellä.

Silti
Jos   -siis -   JOS korona jättää vaikutuksensa ikävällä tavalla laivamatkailuun  -TallinkSiljan stereotypia-aluksilla saattanee olla kinkkiset ajat edessä.

Sitä en heille enkä muillekkaan toivo  --- omia ajatelmiani vaan   --kertokaa tekin
26
Vapaa keskustelu / Vs: Ylläpito tiedottaa
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 02.07.2020, 20:27:13  »
Näin tiedotusluontoisena asiana foorumilla jälleen ilmennyt rekisteröitymisongelma on korjattu, joten nyt on taas mahdollista luoda uusia tunnuksia.
27
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten rahtauksista
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 02.07.2020, 16:05:48  »
Misida on rahdattu P&O Ferriesille Irlanninmerelle Dublinin ja Liverpoolin välille, kertoo Ålands Sjöfart.

https://www.sjofart.ax/nyheter/misida-trafik-po-ferries

https://www.niferry.co.uk/po-ferries-increases-capacity-on-both-irish-sea-routes/

Midas sen sijaan aloittaa kokonaan uudella reitillä Riikan ja Oxelösundin välillä:

https://www.wagenborg.com/news/wagenborg-expands-roro-service-with-new-line-between-riga-and-oxeloesund

Mahdollisuus muillekin varustamon laivoille, jos tarvitaan lisäkapasiteettia:

"“Wagenborg Shipping Sweden AB further strengthen its position in the Baltic area after establishing this new line”, Bengt Meuller, Managing director of Wagenborg Sweden says. Due to the excellent knowledge of the roro market combined with the local knowledge and network of Swedish ports, partners, and clients, the third RORO line of Wagenborg could start in cooperation with Godby Shipping. Thanks to their flexible fleet, the capacity of the line between Riga and Oxelösund can be increased if needed by adding a new larger vessel or simply adding a second one to the route."

https://www.oxhamn.se/nyheter/oxelosund-ny-forbifart-stockholm-for-gods-pa-sjo/

Ålands Sjöfart kirjoittaa vielä Midaksen uudesta reitistä:
https://www.sjofart.ax/nyheter/godby-shipping-ny-linjetrafik

28
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink osti Sailorin
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 02.07.2020, 13:48:04  »
Sea Wind ja Regal Star ovat molemmat jo teknisen käyttöikänsä loppupuolella, joten Sailor on varmasti hankittu sitä silmälläpitäen, että jommankumman korvaajaksikin voi tulla tarvetta.
Sea Wind kyllä varmaankin on jo uransa ehtoopuolella, mutta Regal Starhan on käyttöönotettu vasta vuonna 2000, joten sitä varmaan tuskin korvattaisiin vuodelta 1987 peräisin olevalla aluksella, ainakaan jäljellä olevan teknisen teknisen käyttöikänsä perusteella.
29
Risteilijät / Aidan risteilijät
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 02.07.2020, 01:33:55  »
Mitäköhän puuhaavat Aidacara ja Aidaaura Gotlannin läheisyydessä Visbyssä käyntien jälkeen? Ovat molemmat "drifting" statuksella.
30
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink osti Sailorin
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 01.07.2020, 21:30:53  »
Sea Wind ja Regal Star ovat molemmat jo teknisen käyttöikänsä loppupuolella, joten Sailor on varmasti hankittu sitä silmälläpitäen, että jommankumman korvaajaksikin voi tulla tarvetta. Tämä ei kuitenkaan ole kaupan varsinainen ydin, Kapellskärin linjalle halutaan valmius, että sitä voi ajaa joka yö molempiin suuntiin, parhaimmillaan päivisinkin. Kapasiteetissä Sailor+Regal Star häviää kyllä Sirena+Patria Seawaysille, mutta on kuitenkin tasaisempi parivaljakko kuin vain jompi kumpi.
Sirena ja Patria ovat myös sen verran laadukkaita matkustalauttoja, että ei olisi mikään ihme, jos DFDS loisi sukkulabussiyhteyden Tallinnasta Paldiskiin ja Kapellskäristä Tukholmaan, jolloin lauttojen matkustajatuote olisi hinta-laatu-suhteeltaan ylivoimainen Tallinkin risteilytuotteeseen verrattuna ja voisi parhaimmillaan kisata jopa lentoliikenteen kanssa. Keskustojen välinen matka kun ei olisi kuin 8-9 tuntia, jos se lentokoneella on vähän yli 3. Risteilymatkustajia tällaiseen ei tietenkään kuuluisi.

Starin ja kenties myös Atlantic Visionin tulevaisuus Tallinkin Ruotsin linjoilla on myös hyvin mahdollinen. Star taitaisi jopa ehtiä matkan Paldiskista Kapellskäriin ja takaisin niin nopeasti, että aikatauluun voisi merkitä pelkkiä päivävuoroja. Ongelmaksi tosin nousee Paldiskin terminaalittomuus; jos 800 autotonta matkustajaa pitää hoidella laivaan ja sieltä ulos, olisi jonkinlainen terminaali oltava. DFDS:lle mahdollinen terminaalibussi ei Starin kokoisen laivan kohdalla taitaisi enää tulla kyseeseen.
Tällaiset uudistukset varmasti söisivät Tallinnan ja Tukholman välistä risteilylauttalinjaa, mutta varmaan sillekin jokin asiakaspohja riittäisi. Riian ja Tukholman välin paluuseen ennalleen en sitä vastoin oikein usko. Pitää ottaa huomioon, että Ruotsin pämppäysristeilymarkkinoiden elpyminen voi kestää todella kauan, ja balttilaisiin elinkustannusindekseihin suhteutettuna Tallinkin kruiserit ovat todella kalliita menomestoja. Aikatauluja voidaan toki säätää kiertäviksi, jolloin samalle laivalle tulisi samalla reissulla käyntejä useammassakin satamassa varsinkin, jos rahdille betonoiduista tiettyihin kellonaikoihin kaikkina päivinä tapahtuvista lähdöistä ei enää tarvitsisi pitää kiinni.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10