Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 16.09.2018, 09:40:22  »
Helsingin telakkahan on tunnetusti monen mielestä väärässä paikassa ja merenranta-alue haluttaisiin vapauttaa asuinrakentamiselle, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta. Konseptinahan Arctech on hyvin lähellä monia norjalaistelakoita (terästyöt on lähes kokonaan ulkoistettu halvempiin maihin yrityksen keskittyessä suunnittelun jälkeen lähinnä rungon kokoonpanoon, varusteluun ja käyttöönottoon), joten laitos saattaisi kiinnostaa samalla periaatteella toimivia yrityksiä. Lisäksi Hietalahden telakka on toistaiseksi Suomen ainut katettu kuivatelakka.

En halua sen enempää spekuloida tai manata, mutta vähän pelottaa tuo "joukko norjalaisia yrityksiä" - siltä suunnalta kun löytyy yksi yritysrypäs, jota varmasti kiinnostaisi suomalainen jäänmurtajaosaaminen. Pahimmassa tapauksessa ostaja korjaa talteen Arctechin tähän asti rakentamien alusten aineiston ja sulkee telakan.
22
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 15.09.2018, 21:41:47  »
Mutta tosiaan, telakan myynti kokonaan vuoden loppuun mennessä on pirun tiukka aikataulu, kuten Rahmanov itsekin sanoo. Tuomaksen veikkaus konkurssista jos ei saada myytyä lienee ihan mahdollinen, sen verran kovasti ollaan Arctechistä eroon haluamassa. Mutta löytyykö tuolle telakalle oikeasti ostajaa? Toki siellä on osaamista, mutta mitä olen sivusta seuraillut on iso määrä osaajia lähtenyt kun eivät halua olla löysässä hirressä. Samaan aikaan telakan iso ongelma eli liian pieni rakennusallas on ja pysyy. Ei valitettavasti ole mitenkään mahdoton ajatus, että ensi keväänä Arctech lähtee ja telakka-alueelle kaavoitetaan asuntoja muun Hernesaaren jatkeeksi.
23
Muut alukset / Vs: Konttilaiva Priamos käväisi karilla Mussalossa 12.9.
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 15.09.2018, 14:59:06  »
Mieleeni palautui heti em. Priamos-haveriuutisen kuullessani tuo samainen Matinmatala Mussalon edustalla. Siihen on osuttu ennenkin niin, että Otkes on tutkinut tapauksen.
Kemikaalitankkeri Crystal Amethyst (IMO 9016911) meni Matinmatalaan 1. joulukuuta 1997.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne1997/c161997mmtcrystalamethystkarilleajomussalonsatamanedustallakotkassa1.12.1997.html
24
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 14.09.2018, 23:22:26  »
Optiot kahden vanhimman Breezen pidentämiseen on päätetty käyttää. Finnbreeze ja Finnsea tullaan pidentämään syys-joulukuun välisenä aikana:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-kayttaa-optiot-ja-pidentaa-viela-kaksi-roro-alusta

https://www.sjofartstidningen.se/finnlines-forlanger-ytterligare-tva/
Pidennysohjelma jatkuu aikataulussa, sillä Finnbreeze on nyt matkalla Gdanskiin pidennettäväksi.
25
Muut alukset / Konttilaiva Priamos käväisi karilla Mussalossa 12.9.
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 14.09.2018, 16:45:34  »
Antiguan ja Barbudan lipulla oleva konttifeederi Priamos käväisi matalikolla Kotkan Mussalon edustalla keskiviikkoiltana. Alus oli lähtiessään törmännyt poijuviittaan ja ajautunut sitten matalikolle.
Onnettomuustutkimuskeskus tutkii tapahtuman, kertoo YLE.

Priamos Marinetrafficissa
27
Kauppalehti valottaa laajemmassa uutisessaan alusten kehittynyttä nosturitekniikkaa, että tätä hämmästystä aiheuttavaa Portugalin kuviotaan:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/aspon-tuliterat-alukset-saapuvat-koillisvaylan-kautta-itamerelle---haaga-etenee-nyt-ita-siperian-merella/ns4fWTrm

Lainauksia:

"Uusista aluksista toinen, Haaga, on liputettu poikkeuksellisesti Portugaliin. Ojanen ja Koskinen kertovat, että se ei ollut heiltä tullut idea.

”Tämä ei ole kulukysymys eikä verokysymys”, Ojanen sanoo.

”Portugalissa on korkeampi varustamoverotus kuin Suomessa”, Koskinen jatkaa.

Miksi sitten liputus Portugaliin?

”Meille ovat asiakkaat todenneet, että monista suomalaiseen lakkoherkkyyteen liittyvistä asioista johtuen he eivät halua, että koko heidän toimintansa lepää vain ja ainoastaan Suomen lipun varassa”, Koskinen muotoilee."


"Aivan erityinen piirre aluksissa on niiden lastinkäsittelyjärjestelmä. Kolmen autonomisen nosturin ohjaamiseen riittää yksi henkilö. ­Maailman ensimmäiset aluksen automaattinosturit on rakentanut Cargoteciin kuuluva MacGregor.

”Siellä on sensoritekniikkaa ja kameroita. Järjestelmä muodostaa aluksen lastiruumasta 3d-kuvan keilaamalla ja paikallistaa lastin. Sama asia tehdään laiturin puolella.”

Nosturit osaavat omatoimisesti purkaa lastin kuljettimelle tai jonoon laiturille.

”Me uskomme, että jopa 80–90 prosenttia lastiruumien tilavuudesta voidaan purkaa tätä automaatiota hyväksikäyttäen. Lopussa kuitenkin käytetään koneita ja miehiä siellä ruumassa. On parempikin, että ihmissilmä valvoo sen”, Koskinen kertoo."
28
Matkustaja-autolautat / Vs: Luksus-hyteissä matkustaminen
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 14.09.2018, 12:04:22  »
Ja nyt Viking tarjoaa aina välillä plus-asiakkaille mahdollisuuden upgradeen premiumiin ilman aamiaista. Sattuipa samalla tällaisen yhteydessä seiskan keulassa oleva premium-hytti. Hienot näköalat kyllä tuolta keulasta. Muuten comfortit ovat kyllä erittäin hyviä, kun niitä vaan on saatavilla.
29
Matkustaja-autolautat / Vs: Finlandia
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 14.09.2018, 11:49:49  »
Keskiviikkona 5..9. 18:30 lähdöllä Tallinnasta Finlandia ajoi Länsisatamaan Pihlajasaarten itäpuoleista väylää. Kuinka yleistä tämä on? Itselle osui ekaa kertaa.

Ei nyt harvinaistakaan. Yleensä muuta liikennettä Melkinväylällä tuolloin, mm. risteilijöiden ollessa tiellä tekee tuota välillä. Nordlandia käytteli tuota useammin.
30
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 14.09.2018, 10:45:13  »
Kirjoitin aiheesta vähän laveasanaisemmin Ulkomatalan blogiin muutaman eri venäläislähteen pohjalta: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/helsingin-telakka-myydaan-vuoden-loppuun-mennessa/
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10