Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Matkustaja-autolautat / Vs: Wasa Express vaikeuksissa myrskyssä.
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 01.12.2018, 12:11:53  »
Kettingeillä kiinnitetään aina. Kettingeillä tietty vetolujuus sekä autokannen "silmukoilla" mihin kettingit kiinnitetään.  Luokituslaitos tarkistaa tietääkseni "silmukat".Vetolujuus ei riittänyt ilmeisesti kun on alkanut laiva rullaamaan.
Liinat laitettu sen jälkeen kun yhdistelmä on jo kaatunut. Tällöin ei enää ole saatu kettinkejä tod.näk. oikein paikoilleen, kun yhdistelmä makaa kaatuneena.
Casino Expressillä sattui muuten vastaava onnettomuus talvella 2002 tunti ennen Holmsundia. Muistaakseni tällöin myös säilyöyhdistelmä kaatui autokannella.
32
Matkustaja-autolautat / Vs: Wasa Express vaikeuksissa myrskyssä.
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 01.12.2018, 08:35:11  »
Mielenkiintoista tietää oliko rekan ja kuorma-auton ilmajousitus laskettu alas ennen sidontaa, jotta matkan aikana ei pääse tulemaan löysiä sidontaan.
Varmasti ovat tämän osanneet huomioda, kun laivalla tehty satoja matkoja ja kuljetettu tuhansia rekkoja myrskyssä.
Oheisessa linkissä kuva ja se oli säiliörekka RL-Trans. Tekstissä sanotaan rekan painopisteen olleen korkealla eli säiliömuodosta johtuen painopiste sijoittunee korkeammalle kuin tavallisella lavalla.

Tekstissä sanotaan rekan olleen sidotun liinoilla ja kuvassa kaatunut rekka on liinoilla sidottu. Katkenneita ketjuja ei näy missään. Varsinainen kysymys asiantuntijoille onkin, että käytettänkö liinoja vai ketjuja? Liinathan ovat nopeampia ja helpompia kiristää eivätkä naarmuta auton runkoa tms.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/30/wasa-express-gick-ut-pa-torsdag-trots-stormvarning-det-ar-inte-forsta-gangen-det

33
Risteilijät / Vs: TUI:n risteilijätilaukset Turusta (oli: STX neuvottelee...)
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 01.12.2018, 05:31:58  »
Pieni tulipalo Mein Schiff 2:lla yöllä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005917907.html

"Pelastuslaitoksen mukaan risteilijän serverihuoneen lämmitin kärähti, mutta telakan oma palokunta sai estettyä palon leviämisen.

Päivystävän palomestarin mukaan henkilövahingoilta vältyttiin, eikä viittä vaille valmiin Mein Schiff 2 -risteilijän työntekijöille aiheutunut vaaraa.

Palomestari arvioi, ettei myöskään isompaa aineellista vahinkoa päässyt syntymään. Pelastuslaitos osallistui aluksen savutuulettamiseen."


Turun Sanomissa aiheesta hieman laajemmin:
Turun Sanomat
34
Matkustaja-autolautat / Vs: Wasa Express vaikeuksissa myrskyssä.
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Manninen 01.12.2018, 00:47:55  »
Mielenkiintoista tietää oliko rekan ja kuorma-auton ilmajousitus laskettu alas ennen sidontaa, jotta matkan aikana ei pääse tulemaan löysiä sidontaan.
35
Matkustaja-autolautat / Vs: Wasa Express vaikeuksissa myrskyssä.
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 30.11.2018, 21:23:55  »
Wasa Linen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kertoi Ylelle, että kaatunut rekka oli kiinnitetty autokanteen 6 liinalla, jotka olivat tarpeeksi kestäviä. Sen jälkeen hän sanoi kaikkien 6 liinan katkenneen joka aiheutti rekan kaatumisen. Siis Mitä??
Niin, ainakin eilen YLE:n uutisissa kerrottiin kaatuneen rekan olleen kiinnitetty ketjuilla.
https://yle.fi/uutiset/3-10531743
36
Matkustaja-autolautat / Vs: Silja Linen telakoinnit
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 30.11.2018, 14:49:10  »
HERRA osaa katsoa noita kuvia keskeneräisestä baarista remontin keskelläkin ja todeta etteivät seinät eivätkä lattiat varsinkaan ole muuttaneet paikkaansa. Ja olinko oikeassa kun valmiin baarin kuvia katsoo?

kyllä olin.

Missä vaiheessa sanoin ettei mikään muuttuisi? Rakenteet pysyi ennellaan niinkuin sanoin mutta kaiteet ja verhoilut muuttui, niinkuin sanoin. Sen nyt tietää kuka vaan että remontissa harvoin pistetään vanhoja mattoja takaisin. Mutta kuvista kyllä pystyy sanomaan kesken remontinkin jos lattioita avataan, tai seiniä siirretään

Kyllähän sieltä seiniä ja portaikkoja vaihdettiin ja poistettiin ja/tai kevennettiin, baareja siirrettiin jne. En tiedä mitä nuo sitten ovat jos eivät rakenteellisia muutoksia. Tietenkään varmaan kukaan ei odottanut, että esimerkiksi esiintymislava vaihtaisi paikkaa.
37
Matkustaja-autolautat / Vs: Wasa Express vaikeuksissa myrskyssä.
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Kaskinen 30.11.2018, 14:34:29  »
Wasa Linen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kertoi Ylelle, että kaatunut rekka oli kiinnitetty autokanteen 6 liinalla, jotka olivat tarpeeksi kestäviä. Sen jälkeen hän sanoi kaikkien 6 liinan katkenneen joka aiheutti rekan kaatumisen. Siis Mitä??
38
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 29.11.2018, 23:20:21  »
Saattaapi olla – paljon riippuu siitä, haluaako Kvarken Link sen alkujaan puhutun 2021-toimituksen. FSG ei nimittäin käsittääkseni siihen pysty, sen verran hyvässä kuosissa ovat tilauskirjat. Lisäksi kun puhuttiin suuresta eurooppalaisesta telakasta niin mietin, että olisiko kuitenkin Fincantierilla jollain telakalla tilaa? Heillähän on toki paljon tilauksia, mutta niin on telakoitakin...
39
Tänään on julkaistu alustava onnettomuustutkintaraportti ja turvallisuussuosituksia. Alla linkit englanninkielisiin dokumentteihin.

Preliminary report 29.11.2018
Appendix: Interim safety recommendations 29.11.2018
40
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 29.11.2018, 21:30:44  »
Suunnitelmat uuden laivan saamiseksi Merenkurkkuun etenevät. Kvarken Link Ab on kutsunut neljä telakkaa jättämään sitovat tarjoukset uuden laivan rakentamisesta. Telakoista kolme on eurooppalaisia ja yksi aasialainen.

Kaksi on leikistä jäljellä:

TS: Wasalinen uuden aluksen rakentaja ratkeaa pian – Rauman telakka lähellä tilausta

Wasalinen uuden aluksen rakentaja ratkeaa pian. Mukana tarjouskilpailussa on enää kaksi telakkaa, RMC Raumalta sekä ”suuri eurooppalainen telakka”. Tilaus saattaa selvitä jo joulukuun alussa.

Mikähän mahtaa olla kilpailija? Flensburger Schiffbau-Gesellschaft?
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10