Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Titanic lienee saanut (leffa)kansan silmissä milteipä "giganttisen" koon.
Annoin erään Trafin asiantuntijan mainita itselleni huhtikuussa 2012, kun Titanic-haverista oli tullut kuluneeksi 100 vuotta jonkun silloisen/nykyisen laivan, joka olisi lähinnä samankokoinen "mittakeppi" Titanicille.
Ynnäiltyään hetken tuo asiantuntija sanoi, että vanha tuttu Silja Europa (IMO n:o 8919805) on melko lähellä bruttovetoisuudeltaan Titanicia - siis kokonaisvetoisuudeltaan. Eli kooltaan.
Titanic oli toki pitempi ja vaati enemmän vettä alleen, mutta Silja Europa on leveämpi ja huomattavasti korkeampi.
Silja Europan bruttovetoisuus on 59 914 GT. Titanicin bruttovetoisuus vanhoina bruttorekisteritonneina oli 46 300 BRT. Luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään, mutta toki kumpikin kertoo kokoluokasta jotakin.
Ja kun muistamme esim. Turussa kymmenen vuotta sitten valmistuneen Oasis of the Seas -aluksen (IMO 9383936) pituuden (360 m) ja bruttovetoisuuden 225 282 GT, Titanicin siro koko vain entisestään korostui kymmenkunta vuotta sitten.
Eikös sen uuden Titanic II -replikan kokonaisvetoisuudeksi ole arvioitu noin 56 000 GT? Kurkistin sellaisen lukeman Wikipediasta.

 
32
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2019-2020
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 23.05.2020, 01:48:04  »
Perjantain jäätiedotus jäi kauden viimeiseksi:

"JÄÄTIEDOTUS 22.05.2020
Jäät ovat katoamassa.

Perämeren pohjoisosassa on Tornion ja Kemin väylillä paikoin hauraita jäälauttoja.


Jäänmurtajat: Jäänmurtokausi on päättynyt.

Avustusrajoitukset: Ei voimassa olevia avustusrajoituksia.

Tämä on talven viimeinen jäätiedotus. Jääpalvelu toivottaa kaikille hyvää kesää!"


Jääkarttaa julkaistaan silti vielä jonkun aikaa.

Ruotsissa Ymer saapui yöllä telakalta takaisin Luulajaan. Kävi sitä ennen päivällä jostain syystä Piteån Haraholmenissa.
33
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 22.05.2020, 22:12:03  »
Itse toivon että Suomen ja Viron välinen (muu kuin tarpeellinen) matkustus sallittaisiin pian, se toisi sentään vähän enemmän tuloja kaikille kolmelle varustamolle, Tallink, Viking ja Eckerö, vaikka sitten hieman rajoitetusti ja tuskin nyt edes ainakaan aluksi niin kovaa ruuhkaa laivoilla olisikaan
Kyllä turistiliikennekin on hyvin, hyvin tarpeellista, paitsi laivayhtiöille, niin myös hotelleille, palvelusektorille ja koko Viron kansantaloudelle. (eikä varmaan Suomellekaan ihan yhdentekevää...) Omastakin puolestani toivon todella, että saadaan normaali liikenne taas käyntiin mahdollisimman pian!
34
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anukka 22.05.2020, 20:41:58  »
Ja suuri(?) kysymys on myös että sallitaanko huviliikenne ruotsin ja muiden pohjoismaiden välillä... Tosin jos ei sallita, niin lisäisikö se matkustajia Birkalle? tuohan on vuorokauden risteily mistä ei tietääkseni ole edes maihinpääsyä Ahvenanmaalla.
Voisiko Eckeröline aloittaa liikenteen? sama Viking line? vai pelätäänkö siellä oikeasti että tauti leviäisi pahasti, vaikka kovasti muuta Tegnell yrittää väittää...

Itse toivon että Suomen ja Viron välinen (muu kuin tarpeellinen) matkustus sallittaisiin pian, se toisi sentään vähän enemmän tuloja kaikille kolmelle varustamolle, Tallink, Viking ja Eckerö, vaikka sitten hieman rajoitetusti ja tuskin nyt edes ainakaan aluksi niin kovaa ruuhkaa laivoilla olisikaan
35
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Johannes Erra 22.05.2020, 18:39:52  »
Olen edelleen sitä mieltä, että coronakriisi itsessään, ainakin nyt nähdyissä katastrofaalisissa mittasuhteissa, on kestoltaan hyvin rajallinen. Ongelma on kuitenkin siinä, että monesti menestyvä liiketoiminta edellyttää jatkuvaa rahavirtaa. Tämä kriisi johtanee monella alalla, ei pelkästään matkustajaliikenteen varustamotoiminnassa, asetelmaan, jossa pääomiltaan rajalliset toimijat kärsivät kohtuuttomasti. Voimakkaasti pääomitetut taas kärsivät muiden mukana kriisin ollessa päällä mutta kenties pääsevät jopa aiempaa edullisempaan asemaan kriisin hellittäessä. Rederi Ab Eckerö on nähdäkseni hyvin hoidettu yritys, mutta koska tämä kriisi polttaa rahaa ja paljon, riski vääjäämättä kasvaa että se itsessään ei riitä.

Tässä mielessä problematiikka lienee useimmille Suomen lähiympäristön varustamoille suurin piirtein vastaava. Koskee myös Tallinkia, vaikka sen yhtiön ongelmista tässäkin ketjussa paljon on kirjoitettu.

Paikallaan on tietysti huomata, että Eckerö vasta pohtii eri vaihtoehtoja. On aivan toinen kysymys, onko kukaan valmis ostamaan alusta (Birka Stockholmia tai mitään muutakaan) sellaisella hinnalla js sopimuksella, joka olisi Eckerön kannalta mielekäs. Totesin tässä ketjussa jo aiemmin, etten ole näissä asioissa hyvä ennustaja, mutta siitäkin huolimatta: enemmän uskoisin osakeantiin kuin laivakauppoihin.
36
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 22.05.2020, 17:31:07  »
Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvist kertoo Ålands Radion haastattelussa, että varustamo harkitsee joko laivojen myyntiä tai osakeantia rahoituksen hankkimiseksi koronakriisin keskellä. Ensisijaisesti selvitetään Birka Stockholmin myyntiä ja takaisinvuokrausta (mistä varustamo on ennenkin saanut tarjouksia), mutta muiden laivojen myyntiä ei suljeta pois: https://alandsradio.ax/nyheter/eckero-kan-salja-och-sedan-hyra-tillbaka-birka
37
Muut alukset / Vs: Puolisotilaallisen pursiseuran poistoja
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Lehtinen 22.05.2020, 16:21:37  »
Merikarhu haluttaisiin mieluusti Kotkaan uudeksi koululaivaksi, sekä täydentämään itäisen Suomenlahden öljyntorjunta- ja palonsammutuskapasiteettia. Lisää Kymen Sanomissa:

Kymen Sanomat

Tuo Merikarhun hankinta koululaivaksi olisi jopa ihan järkevää! Nimikin olisi sopiva jo valmiiksi! Eikä tuo öljyntorjunta- ja palonsammutuskapasiteetti pahaa tee, varsinkaan kun ei niitä noilla kinkerpiireillä ole tarpeeksi.

P.S. Merikarhu on rajan laiva, mutta voidaan laveasti tulkita tuota puolisotilaallista pursiseuraa!
38
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 22.05.2020, 10:10:43  »
Ydinkäyttöinen jäänmurtaja Yamal ja LNG-tankkeri Christophe de Margerie yrittävät Koillisväylää pitkin Kiinaan aikaisemmin kuin kukaan muu koskaan:

https://www.arctictoday.com/the-seasons-first-russian-lng-convoy-is-sailing-the-northern-sea-route-a-month-earlier-than-usual/

Jutussa väitetään virheellisesti, että saattueeseen kuuluisi myös toinen LNG-tankkeri ja matalakulkuinen ydinmurtaja Vaygach; todellisuudessa keskellä Vilkitskinsalmea ovat vain "irvihammas" ja "viiksiniekka" (viitaten kummankin aluksen keulamaalauksiin).

edit: ...ja sama suomeksi (samoilla faktavirheillä, jotka alkuperäislähde The Barents Observer on jo korjannut):

https://yle.fi/uutiset/3-11360952
39
Mahtuisko 270 metrinen Titanic 2 rakennettavaksi Helsingin telakalle jos tilaa löytyisi ?

Hietalahden Panamax-kokoinen telakka-allas on 280 metriä pitkä, joten kyllähän se sinne mahtuisi.

Jos pitäisi veikata, laittaisin kuitenkin panokseni valitettavasti jollekin kiinalaistelakalle, joiden yritykset saada tällainen "halo-projekti" itselleen ovat varmasti aggressiivisia.
40
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 21.05.2020, 01:42:10  »
Finnlines tiedottaa koskien Naantalia:

"Viimeisin päivitys:
Muutokset kansainvälisessä matkustajaliikenteessä Suomessa, Naantalin satama avataan kansainväliselle henkilömatkustajaliikenteelle ja Finnlines voi jälleen kuljettaa matkustajia myös Naantalin kautta, 20.5.2020
Suomen hallitus on päättänyt, että Naantali avataan jälleen kansainvälisen henkilömatkustajaliikenteen rajanylityspaikaksi 21.5.2020 alkaen. Matkustajat voivat taas matkustaa Finnlinesin aluksilla Naantalin ja Kapellskärin välillä. Muistathan, että maahantulo Suomeen on mahdollista rajoitetusti 14.5.–14.6.2020. Lisätietoja Suomen Rajavartiolaitoksen nettisivuilla >

Naantali ei ollut virallinen rajanylityspaikka 21.3.–20.5.2020 välisenä aikana, mutta nyt tämä on muuttunut."


https://www.finnlines.com/fi/newsroom/coronavirus-covid-19-general-information-yleista-tietoa-koronavirustilanteesta-covid-19
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10