Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Matkustaja-autolautat / Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 10.03.2019, 22:48:19  »
Tehdäänpä näyttävä paluu.

Onpas kyllä ihan kivoja höpö höpö arvosteluja ja subjektiivisia näkemyksiä saatu aikaan yksittäisistä aluksista näinkin laajan otsikon alle. Täytyy varmistaa, että popparit ei vaan lopu kesken.
Joo, täytyy kyllä myöntää, että itsellenikään ei ole ihan avautunut miten laivoilla tarjottavien lihapullien laatu liittyy tämän topicin otsikkoon...
Mutta tuosta Grimaldista ja sen suunnitelmista, onko jossakin ollut tarkempaa selostusta tästä asiasta, onko kenties jotakin tarjouksia tehty, vai onko juttu lähinnä sanahelinää ja myrskyä (meri)vesilasissa? Ja julkinen osakeyhtiö kun Viking Line on, niin voisihan tuo Grimaldi halutessaan ruveta vähin äänin ja pikkuhiljaa valtaamaan nurkkaa Vikingistä, mutta mistään tälläisesta ei kai ole ainakaan vielä havaittu merkkejä?
...Muuten, tulipa eilen käytyä ruokailemassa Galaxyn buffet-ravintolassa ja ainakin meikäläisen mielestä ne lihapullat olivat kyllä ihan kelvollisia... ;D
32
Matkustaja-autolautat / Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Laine 10.03.2019, 15:57:01  »
Viking Line on kuin osuuskuntamuotoinen oy eli yhtiön tuottama tulos putsataan ulos ennen viimeistä viivaa. Eli ahvenanmaalaisille se tarjoaa edullisia matkoja/kuljetuksia saarelle. Kun omistaa 1.000 Viking Line Abp:n osaketta saa vip-kortin, joka oikeuttaa merkittäviin alennuksiin matkoista. Eli loppupelissä täyden hinnan maksavat turistit sponsoroivat paikallisten matkoja.  Tämän vuoksi osakkeiden myynti monelle saarelaiselle olisi huono juttu tai preemion pitää olla todella korkea. Mutta jotain Viking Linessa tulee tapahtumaan lähivuosina, sillä 5 hallituksen jäsentä on syntynyt 1943-46 eli ikä tulee vastaan. Eklund on ollut mukana hallituksessa jo 40 vuotta, mikä lienee ennätys pörssiyhtiöissä.
33
Matkustaja-autolautat / Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Lindqvist 10.03.2019, 14:47:14  »
Tehdäänpä näyttävä paluu.

Onpas kyllä ihan kivoja höpö höpö arvosteluja ja subjektiivisia näkemyksiä saatu aikaan yksittäisistä aluksista näinkin laajan otsikon alle. Täytyy varmistaa, että popparit ei vaan lopu kesken.

Itse aihe on kyllä oikeasti tosi mielenkiintoinen. Eipä taida piskuinen Ahvenmaalainen vaan nykyisellä investointitahdilla pärjätä tässä markkinatilanteessa ja tuottamaan sisäpiirille tyydyttävää tulosta. Aika siirtyä emotionaalisuudesta raakaan rationalisuuteen?

Olisiko nyt oikeasti se oikea hetki? Tai jos se ei ole Grimaldi niin pitäisi löytää joka tapauksessa vapaasti hengittävään koneeseen turbovaihde. Mikä on se future proof strateginen story tuleville vuosille, joka luo uskoa sijoittaa tähän yhtiöön? Runko on ihan kunnossa, nyt sitä hanaa!
34
Vapaa keskustelu / Vs: Lankku lopettaa huhtikuun lopussa - uusi Lankku avattu
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 10.03.2019, 10:40:29  »
Olisiko tässä mahdollisuus virkistää tätä foorumia? Maritimeforumista voisi tehdä kaksikielisen foorumin, eli avata tänne ruotsinkielisiäkin palstoja. Hommaa voisi sitten tietysti vielä mainostaa Landgångenilla ennen sen sulkeutumista.
Tuossa olis kyl ideaa.
35
Matkustaja-autolautat / Vs: Projekti Viking Linen aluksista (apuja kaivataan)
« Uusin viesti kirjoittanut Samu Rautiainen 09.03.2019, 22:50:31  »
Hei taas,
Maritimeforumin haulla apuja tähän projektiini etsiessäni löysin tämän keskustelun vuodelta 2007: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=10967.msg81188#msg81188
Olen siis löytänyt hhvferrystä ja vasabåtarna nostalgin sivuilta joitain sivuja noista 1970-luvun Vikingin laivaesitteistä. Niistä varmaan löytyisi myös nuo kolme minulta puuttuvaa laivaa. Löytyisikö joltain täältä noita esitteitä ja voisi minulle postittaa nuo Viking 2:n, 1:n ja 6:n sivut, tai tietääkö joku täällä jonkun, jolta nuo löytyisivät ja jolta voisin niitä kysäistä?

Kiitän jälleen kaikesta avusta.  :)
36
Muut alukset / Vs: Lundqvist tilasi kaksi tankkeria Japanista
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 09.03.2019, 02:07:07  »
Uusin, Alfa Finlandia nyt jossakin Arabianmerellä. Lähtenyt Intiasta ja määränpään kohdalla on "Armed guards onboard", eli kai noita Somalian edustan merirosvoja vieläkin on. Vaikkei Suomessa  enää niistä juurikaan kirjoitella.
37
Muut alukset / Vs: Lundqvist tilasi kaksi tankkeria Japanista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 09.03.2019, 00:17:10  »
Lundqvist on myynyt vanhimman aluksensa, vuonna 1999 valmistuneen 99.000 dwt:n Hildegaardin, joka on Marine Trafficin mukaan saanut Palaun lipun ja uudeksi nimekseen Heidi. Päätynee varmaan romurannalle alta aikayksikön...

Myynnistä kertoi Sjöfartstidningen
38
Vapaa keskustelu / Vs: Lankku lopettaa huhtikuun lopussa - uusi Lankku avattu
« Uusin viesti kirjoittanut Samu Rautiainen 08.03.2019, 04:25:34  »
Olisiko tässä mahdollisuus virkistää tätä foorumia? Maritimeforumista voisi tehdä kaksikielisen foorumin, eli avata tänne ruotsinkielisiäkin palstoja. Hommaa voisi sitten tietysti vielä mainostaa Landgångenilla ennen sen sulkeutumista.
39
Matkustaja-autolautat / Projekti Viking Linen aluksista (apuja kaivataan)
« Uusin viesti kirjoittanut Samu Rautiainen 07.03.2019, 20:51:35  »
Hejsan tänne foorumille pitkästä, pitkästä aikaa! :)
Tänä vuonnahan Viking Linelle tulee täyteen pyöreät 60 vuotta liikenteen aloittamisesta. Sen kunniaksi olen päättänyt puristaa viimein valmiiksi yhden omista ikuisuusprojekteistani. Tarkoituksena olisi siis toteuttaa vihkonen, jossa kaikki Viking Linen alukset esiteltäisiin mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja monipuolisesti. Tällaisiahan on toki ollut. Varustamo on itse julkaissut 1999 ja 2009 The Ships -nimisen kirjasen ja Tie meren yli -kirjassakin on alusesittelyt. Myös netistähän näitä löytyy. Mutta kunnianhimoinen tavoite olisi luoda mitään aiemmin julkaistua laajempi kokonaisuus. Mahdollisimman paljon eri lähteistä yhdistettyjä tietoja; kuvia, teknisiä tietoja, historiatietoja jne.

Läpileikkaukset
Projektin yksi olennaisimmista osista on tietysti piirtää kaikista aluksista yhteneväiset, siistit ja selkeät läpileikkaukset ja kansikartat. Niistä itseasiassa koko massiivinen projekti sai alkunsa. Olen jo kerännyt kaikki hhvferrystä, Fakta om fartygistä ja Vasabåtarnasta löytyneet kansikartat ja käytän niitä pohjina. Tässä kuitenkin tarvitsen apuja, sillä minulta puuttuu kokonaan joistakin laivoista kansipiirrokset. Jos joltain teistä löytyy kansikarttoja Viking Linen ajalta tai sen lähiajoilta seuraavista aluksista, ottaisin niistä skannauksia tai hyviä valokuvia hyvin mieluusti vastaan.
- M/S Viking 2
- M/S Viking 1
- M/S Viking 6
- Kaikki Kapellaa vanhemmat alukset, jos niistä jotain löytyy.

Lisäksi kaikista muistakin Viking Linen (entisistä) laivoista löytyviä kansikarttoja otan mielelläni vastaan, sillä suurimmasta osasta olen löytänyt kansikartan vain yhdestä tai kahdesta kannesta. Jos myös satutte tietämään jonkun sivuston, jolta kansikarttoja vielä löytyisi, mutta jota en ole itse löytänyt ja ylle maininnut, vastatkaa tähän.

Valokuvat
Otan mielelläni vastaan myös kaikkea kuvamateriaalia, jota saisin suostumuksellanne käyttää projektin kuvituksena tai muuna apuna (esim. kansikarttojen piirtämisessä). Erityisesti kiinnostavat laivalta otetut kuvat, sillä niitä löytyy netistä hyvin vähän.

Projektini löyhähkö aikataulu on valmistua tämän 60v-juhlavuoden aikana. Jos kaikki menee hyvin, eli minulla aikaa riittää, olisi hienoa saada projekti kesäkuun alkuun mennessä julkaisukuntoon, mutta koska teen tätä vapaa-ajallani, tarkempi aikataulu riippuu suuresti vapaa-ajan määrästä. Tarkoitus olisi julkaista koko homma lopulta vapaasti netissä pdf-muotoisena omalla sivustollani. Koska sivustoakaan ei ole vielä olemassa, senkin luominen kuuluu projektiin. Siksi en myöskään voi tähän vielä laittaa kuvia projektini etenemisestä, koska se onnistuu näemmä vain linkittämällä. Sivustolla tulen julkaisemaan myös muita projektejani, joita vapaa-ajallani teen.

Kaikkea aiheeseen liittyvää otan siis vastaan tähän viestiketjuun, yksityisviestillä tai sähköpostilla. Sähköpostiosoitteeni löytyy siis tosta profiilikuvani alla olevasta kirjekuoren kuvasta. Päivitin siihen juuri voimassa olevan osoitteen.
Kiitos avustanne jo etukäteen! :)

- Samu
40
Matkustaja-autolautat / Vs: Grimaldi havittelee Viking Linea
« Uusin viesti kirjoittanut Artsi Leskinen 07.03.2019, 20:36:03  »
HEL-STO on jo nykyään selkeästi lapsiperhelinja. Muun muassa ravintoloiden vapautuneiden aukioloaikojen takia Helsingin yöelämä on vilkkaampaa ja monipuolisempaa kuin mitä laivoilla on tarjolla. Myös ruoka laivoilla on pääsääntöisesti korkeintaan keskinkertaista "ABC-ruokaa" ehkä jotain Bon vivantia lukuun ottamatta. Myöskään hintojen osalta ruotsinlaivat eivät pysty kilpailemaan, ruuan ja juoman hintataso on lähtenyt lapasesta jo ajat sitten, vaikka kaikki myydäänkin verovapaasti. Perinteistä "ruotsinlaivaelämystä" bileineen hakevat ihmiset suuntaavat nykyään paljolti Tallinnan-risteilylle, jossa Europalla on tällä hetkellä monopoliasema.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapsiperheiden motiivi matkailulle ei suinkaan aina ole hakea extremeä ja uusia elämyksiä, vaan päästä tuulettumaan kotioloista suhteellisen vaivattomasti paikkaan, jossa on helposti ruokaa saatavilla ja tekemistä lapsille. Ruotsinlaivat kilpailevatkin ennen kaikkea Hoploppien ja kylpylähotellien kanssa lapsiperheiden rahoista ja vapaa-ajasta. Tämän valossa onkin hieman erikoista, minkälaisia ratkaisuja ainakin Siljalla on tehty viime vuosina: kylpylöistä "unohdettiin" uudistuksessa kunnon lastenaltaat, leikkihuone sai ehkä hieman lisää tilaa, mutta on muuten tilana aiempaa ankeampi, ohjelma on sitä iänikuista muumidiskoa, jne... Kaikesta huolimatta ruotsinristeilyjen kuolemaa on ennustettu jo varmaan parikymmentä vuotta, ja silti ne vaan illasta toiseen seilaavat tuota samaa väliä, että ei ehkä liialliseen synkistelyyn kannata ruveta. Jotain uutta pitäisi kuitenkin konseptiin saada, jopa näin vannoutuneen laivamatkailijan näkökulmasta katsottuna.

Jotta aiheessa pysyttäisiin edes hieman, olen samaa mieltä aiemman kommentin kanssa, että Grimaldin ainoa motiivi hankkia Viking Line olisi ostaa kilpailija markkinoilta ja ajaa isolta osin nykyinen toiminta alas. Vaikea nähdä Grimaldi operoimassa risteilypainotteista matkustajaliikennettä Vikingin nykyisellä konseptilla, varsinkin kun se ei ole mikään kultakaivos omistajalle.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10