Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
41
LUOTSILIITTO ry
TIEDOTE 11.9.2018 klo 12

Luotsit valittavat NordStream 2 -hankkeen meriturvallisuusriskeistä

Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä NordStream 2 -hankkeen alusten luotsinkäyttövapautuksesta Suomen väylillä.

NordStream 2 -kaasuputken lasku Suomenlahdella alkoi viime viikolla. Suuri määrä kaasuputkista on varastoituna Kotkassa ja Hangossa, joista ne rahdataan putkenlaskija-alus Solitairelle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luotsauslain 21 §:n nojalla kolmelle ulkomaiselle alukselle poikkeuksen velvollisuudesta käyttää luotsia Kotkan ja Hangon edustalla luotsattavaksi määrätyillä väylillä vesirakennustyömaalla tehtävää työtä varten (16.8.2018, Dnro TRAFI/540538/05.01.12/2018).

Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Trafin päätös ei ole luotsauslain mukainen, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava.

- Poikkeusluvan soveltamisen edellytys on, että luotsauslain velvollisuutta koskevien säännösten noudattaminen olisi ilmeisen tarkoituksetonta tai kohtuuttoman hankalaa. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että luotsi joutuisi olemaan pitkiä aikoja aluksella, joka työskentelee vesirakennustyömaalla. Nyt tästä ei ole missään tapauksessa kyse.

- Turvallisuuden kanssa ei pidä pelleillä. Olosuhteet merellä huononevat nopeaa tahtia syksyn edetessä. Vesillemme tulee täällä ennestään vieraita toimijoita. Suomen rannikon vaikeita olosuhteita tulee kunnioittaa, toteaa Luotsiliiton puheenjohtaja Rautava.

Suomessa luotsinkäyttövelvollisuudella on haluttu turvata, että aluksella on käytössään kaikki tarvittava osaaminen väylillä kulkemiseen. Luotsauslain 14 § (linjaluotsi) olisi tässä tapauksessa soveltuva säädös, mutta nyt se on sivuutettu.

Luotsiliitto ihmettelee Suomen viranomaisen motiivia asiassa.
 
- Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla. Perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Viranomainen on säätänyt jostain syystä kokonaan uuden pykälän luotsauslakiin tai vähintään etsimällä etsinyt porsaanreiän tarkoitusperilleen, mitä ikinä ne ovatkaan, toteaa puheenjohtaja Rautava.
 
- Turvallisuuskysymykset ovat Luotsiliiton ensisijaisena huolena. Muut seikat eivät niinkään kuulu Luotsiliitolle, liiton puheenjohtaja päättää.

Lisätietoja:
Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava, 040 1771611
YTYn järjestöjohtaja Mats Nyman, 050 3281236

Luotsiliitto ry on Yksityisalojen Esimiehet ja asiantuntijat YTY ry:n jäsenyhdistys.
42
Jaahas, lupapyyntö jätetty:
http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Portugalin lippukin mainittu eli kai se sille lipulle jää...

Edit: Lupa myönnetty:
http://nsra.ru/files/zayavka/20180829173243p%20Haaga.PDF

AIS mukaan määränpäänä Murmansk. Edit: Määränpää muuttunut Oxelösundiksi
Suomen lipulla kulkevan Viikin lupapyyntö jätetty:

http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Varustamon IG:ssä kuva laivasta luovutuksen jälkeen:
https://www.instagram.com/p/BnlBUZJDCNa/

Edit: Lupa myönnetty: http://nsra.ru/files/zayavka/20180912153647%D1%80%20Viikki.PDF
43
Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä vapauttaa NordStream 2 -hankkeen aluksia luotsin käytöstä Suomen väylillä. Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava liiton tiedotteessa.



 
44
Matkustaja-autolautat / Vs: Baltic Princess Executive suite -sviittien kunto
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 11.09.2018, 09:24:59  »
70-luvun laivat eivät olleet laatikoita. Esim Siljan Ranskan sisaruksissa ei ollut hyttejä aivan peräpäässä. Snorkkeliosaston äänistä ei ole mitään käsitystä.

Tässä ketjussa onkin jo monta asiantuntevaa vastausta, kiitos kaikille niistä. Kyllä kuitenkin jo Papenburgareissa oli hyttikansi miltei ahteriin saakka. Samoin Diana II, Turella ja Rosella. Kaikilla olen mennyt, enkä niissä ole havainnut vastaavaa. Kuulostaa nimenomaan tekniikkaeroilta. Tai sitten värähtely tuntuu vain kauempana, huomattavasti matalampiahan nuo olivat.
45
Muut alukset / Vs: Majakkalaivoista
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 11.09.2018, 00:22:08  »
Entinen Vinga näytti olevan Vanhan Kauppahallin kulmilla ja kovasti ravintolaterassin tuntua siinä oli hakusessa.
Tietääkö joku tarkemmin? Laiva näyttäisi ainakin päällisin puolin olevan ihan kunnossa. Mahtaako sen kuljetuskoneistokin olla?
46
Matkustaja-autolautat / Vs: Autolautta Pielinen myynnissä
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Pitkänen 10.09.2018, 21:38:41  »
- Pinnallahan tuo on, tyytyy autolautan tilannetta kommentoimaan Pielis-Laivat Oy:n toimitusjohtaja Kari Hillberg (ent. Ryttyläinen)

Lieksan Lehti

http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1465-autolautan-kohtalo-edelleen-avoin
47
Matkustaja-autolautat / Vs: Baltic Princess Executive suite -sviittien kunto
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Heino 10.09.2018, 17:53:39  »
70-luvun laivat eivät olleet laatikoita. Esim Siljan Ranskan sisaruksissa ei ollut hyttejä aivan peräpäässä. Snorkkeliosaston äänistä ei ole mitään käsitystä.
Joonas Vähämäki
Lainaus
Menee vähän ohi keskustelun taas, mutta mistä tälläinen tärinä edes johtuu? Kun en ole sellaista havainnut koskaan millään vanhemmilla laivoilla. Miksi tämä on nykyaikainen ongelma? Ensimmäisen kerran taisin tälläistä havaita joitakin vuosia sitten Megastarin peräbaarissa, mutta kuten suuri osa foorumilaisista, olen matkustanut elämäni aikana kymmeniä, ellen satoja kertoja 70-90 luvuilla rakennetuilla laivoilla, joissa samaa ongelmaa ei ole.
49
Matkustaja-autolautat / Vs: Baltic Princess Executive suite -sviittien kunto
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 10.09.2018, 10:55:56  »
Itse viime viikolla tein kolme peräkkäistä risteilyä Baltic Princessillä ja kahdella ekalla matkalla oli sama B-kämppä mikä oli toiseksi perimmäinen hytti kannen 5 perässä eikä potkurit/koneenääni tahi tärinä mitenkään häirinny. Käännöksissä hiljasilla nopeuksilla kyl täri selvemmin mutta laivalla se kuuluu asiaan ja kyl se koneremppa teki tehtävänsä kun enää ne koneen äänet ei ollu mitenkään jyystäviä. Kolmannella matkalla torstaina 6.9 hytti oli kannella 9 hieman ennen peräportaikkoa keulaanpäin olisko ollu yks hytti välissä ja ei tärinä siellä ainakaan mitenkään kummaa ollut. Tässä vois pisteitä vielä kerätä ja loppu tai alkuvuodesta tehdä matkan Executive suitessa.
50
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 10.09.2018, 08:37:57  »
Kiinnostava piirros, kiitos! Kieltämättä puhtaassa sivuprofiilissa uusi laiva näyttää pikkaisen pienemmältä. Mutta toisaalta kansirakenne jatkuu perässä pidemmälle ja sinne tulee hyttejä paikkaan jossa Gracessä ei niitä ole. Lisäksi pitää muistaa, että uusi alus on vähän leveämpi – mikä saattaa kyllä tarkoittaa sitten sitä, että sisähyttejä on suhteessa enemmän. Lisäksi sen yläkansissa ei ole korsteenin kohdalla kavennuksia kuten Gracessä, vaan päin vastoin levennykset keulassa ja korsteenin kohdalla. Näinollen on paha sanoa ihan varmasti, miten paljon tilaa on suhteessa Graceen.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10