Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Muut alukset / Vs: m/s Pyhäselkä (entinen m/s Juovesi)
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Pitkänen 04.11.2018, 20:43:34  »
Juovesi nykyinen Saimatar


Vuonna 1899 Varkaudessa rakennettu Saimatar-alus piipahti perjantaina synnyinseudullaan matkalla Kuopioon telakalle.

– Telakalla on tarkoitus tehdä pohja- ja runkotarkistus sekä maalaustöitä. Laiva on viikon ajan siellä, omistaja, Oy Saimare Ab:n Antti Piirainen kertoo.


Savon Sanomat/Warkauden Lehti

https://www.savonsanomat.fi/warkaudenlehti/keski-savo/Vanha-rouva-piipahti-tutulla-Taipaleella/1279378?pwbi=93771cc4ef124db7c2558e1266f97723
72
Muut alukset / Vs: Lundqvist tilasi kaksi tankkeria Japanista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 04.11.2018, 17:16:16  »
Viides uudisrakennus sai nimekseen Sword, ja luovutettiin viime torstaina 9.8. Japanista. Sarjan kuudes alus kastettiin samalla, ja se sai nimekseen Lancing. Molemmat ovat vanhoja nimiä Lundqvistin laivastossa.

Lancing luovutettiin Lundqvistille perjantaina 2.11., kertoo Sjöfartstidningen.
73
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 02.11.2018, 22:58:33  »
Joo, en toki valita telakan toiminnan jatkumista, päin vastoin. Mutta samaan aikaan se on vähän ironista, että venäläisten mielestä Arctech on niin tärkeä telakka ettei sitä saa päästää ulkomaiseen omistukseen (kuten Kommersant kertoi, jos käännökseen on luottaminen), mutta Suomelle sen ulkomaalaisomistus ei koskaan ole ollut ongelma.
74
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 02.11.2018, 17:37:26  »
Onhan se varmasti noinkin, mutta ainakin henkilökohtaisesti olen iloinen, jos suomalaisille laivanrakentajille riittää töitä jatkossakin. Telakka tuskin tulee rakentamaan sota-aluksia Venäjän valtiolle jatkossakaan - Arctech on liian ei-venäläinen siihen.
75
Nyt myös Viikki on selättänyt Koillisväylän, mutta käväisee vielä Hammerfestissä, jonne on saapumaisillaan. Oxelösundin satamalistan mukaan sitä odotetaan sinne kuun lopulla.
Viikki on saapunut keskiviikkona aamulla Oxelösundiin. Näkyy sataman kiertävässä webbikamerassa tietyllä kuvakulmalla.
https://www.oxhamn.se/kundservice/webbkamera/

Virallista tiedotetta pukkaa:
https://www.eslshipping.com/en/news/viikki-has-arrived-to-the-baltic-sea
76
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 02.11.2018, 15:35:58  »
Kyynisempi voisi tietysti miettiä, että myymällä telakka entisen varaliikenneministerin johtamalle yhtiölle säilytetään se käytännössä edelleen (Venäjän) valtion kontrollissa, mutta kuitenkin saadaan telakka pois Yhdysvaltojen pakotelistalta.
77
Muut alukset / Vs: Puolustusvoimille aiesopimus RMC:n kanssa sotalaivoista
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 02.11.2018, 15:04:06  »
Aiesopimus allekirjoitettu:

https://www.ts.fi/uutiset/talous/4141684/Rauman+telakalle+suuri+tilaus+sotaaluksien+rakentamisesta++samaan+aikaan+rakennetaan+matkustajalaivaa

Tallinkin matkustaja-alus luovutetaan tilaajalleen vuoden 2021 lopussa, ja taistelukorvettien rakentaminen alkaa näillä näkymin 2020 ja se kestää aina vuoteen 2027 asti. Kaupallista puolta ja sotalaivoja rakennetaan toki rinnakkain, mutta täysin erillään toisistaan jo turvallisuussyistä, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo tiedotteessa.
78
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 02.11.2018, 11:36:44  »
79
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 01.11.2018, 10:04:47  »
Helsingin telakan kohtalosta tihkuu lisätietoja:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/233bfc51-81ee-3ce8-b802-ae0c25e7a8dc

Lainaus
Venäläinen talouslehti Kommersant kertoi keskiviikkona, että Arctech Helsinki Shipyardin eli Helsingin ­telakan omistava venäläinen ­valtionyhtiö United Shipbuilding Corporation (USC) myy telakan venäläisille yksityissijoittajille.

Kommersantin mukaan myös USC:n pääjohtaja Aleksei Rahmanov kertoi tiistaina Pietarissa Suomen ja Venäjän välisen talouskomission ­kokouksen yhteydessä, että helsinkiläistelakan myynti on loppusuoralla.

Kommersantin tietojen mukaan Arctechin uudet pääomistajat olisivat liikemiehet Viktor Olerski ja Rišat Bagautdinov.

Olerski on Venäjän entinen varaliikenneministeri ja Bagautdinov omistaa osan Venäjän jokiristeilyihin erikoistuneesta Vodohod-yhtiöstä ja Pola Group -laivanvarustamosta.

Helsingin telakan myyntihinta ei ole Kommersantin tiedossa, mutta lehden mukaan USC saisi kaupan kompensaationa omistukseensa Šlisselburgissa lähellä Pietaria sijaitsevan Nevskij-telakan.
80
Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.

eiköhän tuo liikenteen siirtäminen ole yhden ihmisen päiväuni. Niin kauan siitä on saanut täällä lukea, mutta eipä näytä mitään siihen viittaavaa suunnitelmaa kummallakaan olevan.
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10